Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IgorH
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-12-2024
Beste Tweakers,

Ik ben al 2 dagen bezig hiermee, maar krijg het niet voor elkaar.

Ik probeer mijn Waveshare 4 HDMI LCD touchscreen, die ik gebruik op mijn Raspberry Pi 4b i.c.m. OctoPi (OctoPrint), te roteren. Natuurlijk niet fysiek, maar van potrait naar landscape (90 graden CCW). Ik heb begrepen dat het niet, net zoals op de Raspberry Pi 3b en eerder, simpelweg op te lossen is door display_rotate=1 toe te voegen aan /boot/config.txt, maar door een xrandr-commando toe te voegen aan /etc/xdg/lxsession/LXDE-pi/autostart. Ik volg daarvoor deze wiki: https://www.waveshare.com/wiki/4inch_HDMI_LCD. Ik gebruik namelijk de FKMS graphics driver. Legacy is outdated en met KMS boot het scherm niet door richting CLI.

Tot aan Screen orientation settings gaat het goed, maar als ik hetgeen onder die kop uitvoer, roteert het scherm nog altijd niet. Mijn Linux skills zijn nihil, dus vanuit eigen ervaring kom ik niet verder. Vanaf dit moment ben ik gaan zoeken op internet, maar iedereen komt weer met andere oplossingen die (voor mij) niet lijken te werken.

Dingen die ik geprobeerd heb:
1. Een @ toevoegen voor xrandr -o 1.
2. I.p.v. xrandr -o 1, xrandr -o left gebruiken.
3. I.p.v. xrandr -o 1, xrandr --output HDMI-1 --rotate left gebruiken.
4. Iemand beweerde dat een USER autostart de GLOBAL autostart overruled. Ik heb daarom punten 1 t/m 3 ook geprobeerd toe te passen in ~/.config/lxsession/LXDE-pi/autostart. Na dit gedaan te hebben, boot de GUI vanaf dan alleen nog maar op met een black screen. ;(
5. Combinaties van bovenstaande punten.
6. Direct vanuit de CLI de commando DISPLAY=:0 xrandr --output HDMI-1 --rotate left gebruiken. Dan krijg ik de melding Can't open display :0.
7. Via de GUI proberen het scherm te draaien, om naderhand de touch-oriëntatie mee te veranderen. Schijnbaar is in de GUI van OctoPi niet Screen Configuration aanwezig binnen Menu > Preferences.

I'm all out of ideas. Mijn vraag is simpel: Hoe roteer je, op een Raspberry Pi 4b, een touchscreen? Dat betekent dus niet alleen het scherm, maar ook de touch-oriëntatie. Het uiteindelijke idee is om op het scherm, in landscape mode, OctoDash te draaien naast de LCD van mijn 3D-printer, zoals onderstaand te zien.

Alvast bedankt voor jullie input! O-)

Met vriendelijke groet,

IgorH

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARJ_fjMJFn4DkfPxWBXTNGKubb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kvKTSuMStjhGm3027gSPXRv.jpg?f=fotoalbum_large