Schot tussen kozijn isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-05 11:44
Goedenavond,

Vandaag is er bij ons dubbelglas vervangen voor HR++ op de benedenverdieping en bij ieder kozijn in ons huis zit er een schot tussen de twee kozijnen.

Nu vroeg ik me altijd al af wat daar tussen zat, dus heb ik in de garage een van die platen eraf gehaald en nu zit daar dus niks. Ga je mooi je huis isoleren (vorig jaar de spouw) en nu dus de ramen gedaan zit er een leeg gat tussen de kozijnen :*) niet echt bevorderend om kou buiten te houden.

Nu vroeg ik me af wat ik daar het beste tussen kan stoppen? volstoppen met glaswol en damp folie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcMaIYubscejlpweVt7EcZnglf0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pBPLh6lmIuYzaKQR5A2bx26.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlkSR5zAPOmRmApTMx61RKRpzf4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zy6ZdkSbfRQTOAJrr3FgYJ4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 19:41
Heb je een foto van iets verder weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Stilstaande lucht isoleert best heel aardig. Weinig winst te behalen me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
TereZz schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:31:
Heb je een foto van iets verder weg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1F5ZIldMz_53qdAzXo6QShHhPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUUqjYEed8SJHenN9vQAtGGu.jpg?f=fotoalbum_large
Sethro schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:37:
Stilstaande lucht isoleert best heel aardig. Weinig winst te behalen me dunkt.
Ik denk niet dat daarin stilstaande lucht zit. de plank die aan de buitenkant zit is hetzelfde als de binnenkant maar 1,5 centimeter en zit er al jaren op. Lucht vind zich makkelijk een weg naar binnen daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 19:41
Hm ik zou daar persoonlijk wat steenwol in doen. Niet teveel proppen het steenwol niet gecomprimeerd raakt.

offtopic:
Mosterd na de maaltijd, maar zonder die schot lijkt het mij een stuk mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Rickrebr schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:50:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ik denk niet dat daarin stilstaande lucht zit. de plank die aan de buitenkant zit is hetzelfde als de binnenkant maar 1,5 centimeter en zit er al jaren op. Lucht vind zich makkelijk een weg naar binnen daar.
Dan zit je grootste winst in het luchtdicht maken (met kit of pur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
Plaatje kooltherm er in snijden, binnenzijde dampdichte folie (kan van alles zijn) en weer gauw dichttimmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:48
ik zou de lekstrepen snel wegpoetsen, als je dat lang laat zitten krijg je ze heel moeilijk weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Stuk harde isolatie met dampdichte alulaag aan binnenzijde. Deze goed luchtdicht aftapen met alu-tape.

Ik zou geen glas of steenwol doen, maar iets met een hogere isolatiewaarde.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
dimi_v schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:16:
ik zou de lekstrepen snel wegpoetsen, als je dat lang laat zitten krijg je ze heel moeilijk weg.
Glaszetter zij na 2 dagen schoonmaken, maar dat moet dus z.s.m. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:48
ja de kit moet wel drogen, wist niet dat zo recent was. Maar zeker niet langer wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Je kijkt nu tegen de plankjes van de buitenzijde aan?
Is dat wel allemaal wel wind-/regendicht?
Als er twijfels zijn dan eerst dat met de damopen/winddichte rode folie die plankjes afdekken (overlap maken met de balken L + R).

De keuze vd isolatie is persoonlijk
  • Glas- of steenwol en afwerken met damdichte folie.
  • PIR-platen met Alu folie. Dat lijkt mooi.... maar krijg je de naden wel gevuld en damdicht? Voor de zekerheid damdichte folie er over?.
In Ubakus kun je een schatting krijgen van de Rc van beide systemen.
Ca 6 cm diepe isolatie?

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 04-07-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
route99 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:19:
Je kijkt nu tegen de plankjes van de buitenzijde aan?
Is dat wel allemaal wel wind-/regendicht?
Als er twijfels zijn dan eerst dat met de damopen/winddichte rode folie die plankjes afdekken (overlap maken met de balken L + R).

De keuze vd isolatie is persoonlijk
  • Glas- of steenwol en afwerken met damdichte folie.
  • PIR-platen met Alu folie. Dat lijkt mooi.... maar krijg je de naden wel gevuld en damdicht? Voor de zekerheid damdichte folie er over?.
In Ubakus kun je een schatting krijgen van de Rc van beide systemen.
Ca 6 cm diepe isolatie?
Ik vermoed niet helemaal meer wind/waterdicht.

Achter die plankjes zit nog een plaat zoals op de eerste foto. Tussen de plankjes en die plaat 3cm ruimte met links en rechts 1 a 2 cm voorbij het kozijn. Van plank tot plank is het 12cm en van binnenkant plank tot plaatjes 9,5cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SnQGvDh7Z4jS7Ox4H0b71xD9VM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXvhAw2FojgJBnGfq4MNcRpa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik zou hier niet te ingewikkeld doen met folies, dat is veel te veel priegelwerk op zo'n klein oppervlakte. Om hoeveel tussenstukken gaat het in totaal? Ik zou een stuk PIR netjes op maat zagen en erin drukken (strakke passing) en de naden rondom aftapen met alutape, dan is het netjes dampdicht en luchtdicht van binnen en heb je een goede isolatiewaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Rickrebr schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:18:
[...]Ik vermoed niet helemaal meer wind/waterdicht.
OF het moet heel goed doorkunnen waaien, maar dan gaat het ten koste van de isolatie
OF je maakt het netjes wind- en regendicht.
Zoals het nu is zorgt de warmte van binnen ervoor dat als er water/vocht tussen komt, het op kan drogen. Dat was blijkbaar nooit en probleem wat er schijnt geen houtroot te zijn, correct?
Vervolgens kun je het isoleren en aangezien je naar buiten toe met dampopen/winddichte folie aan de gang kunt gaan, sluit je mogelijk vocht nooit op.
In de HSB (houtskeletbouw), want daar lijkt dat stukje op, wordt er achter de houten plank eigenlijk altijd nog ca 2 cm luchtspouw aangehouden. Ze werken daar ook altijd met dampopen/winddichte folie achter de houten buitenwand. Dan die spouw (die 2 cm wordt door via de rachels bepaald) en daarachter pas de isolatie met aan de binnenkant dampdichte folie en dan de binnenbekleding (bijv gips).
Het lijkt een eenvoudige en overzichtelijke aanpak.
Omdat het een smal en lastig stukje is om te isoleren, zou ik zelf voor glas- of steenwol (de wat stijvere plaat type) kiezen, neem zeker 0,5 cm meer breedte en dan laat het zit mooi knellen en hoeft er helemaal niks afgepurd te worden. Bij PURren kun je na het spuiten nooit IN de naad kijken of het nog kiert, vooral omdat je eigenlijk dus 2 kieren hebt links en rechts. Het lijkt me bij bestaande constructies bij ondoenlijk om de PUR zo te zagen dat het direct 100% klemmend en 100% vullend dicht zit.

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 05-07-2023 10:03 . Reden: typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:31
lucht isoleerd 7x zo slecht als de slechtste isolatieplaat...beetje jammer dat iemadn dat adviseerd

ik zie 3 opties:
-volzetten met steen-galswol of beter houtvezelplaat. Binnenzijde dampdicht aftapen (deze is met houtvezelplaat het milieuvriendelijkst, mattisse wat je ook bij de gamma kan kopen kan ook.
-pir/resolplaatjes op maat en dampdichte tape eroverheen (geeft veel snijverlies)
- volpurren zoals de amerikanen doen, en dan recht afsnijden, aftapen.erover en plaat ervoor.
De laatste manier is het snelst, nauwkeurigst en geeft het minste snijverlies. (reden om het niet te doen is dat bij sloop zaken met pur anders moeten worden afgevoerd, maar een 7x geschilderd kozijn moet dat ook)

Zelf zou ik flexibele pur gebruiken en het eerst met een plantenspuit vochtig maken (constructie)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:53
technopeuter schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:01:
lucht isoleerd 7x zo slecht als de slechtste isolatieplaat...beetje jammer dat iemadn dat adviseerd

...
Ja en nee.
Warmte kan zich verplaatsen door middel van: convectie, geleiding of straling.
Kwa geleiding werkt lucht prima als isolator.
Kwa convectie werkt stilstaande lucht ook prima als isolator, maar dan moet de lucht wel stilstaan.
De meeste isolatie materialen zijn heel licht, omdat ze heel veel lucht bevatten.
Het idee is dat de lucht wat "vastgezet" door het isolatiemateriaal, zodat de lucht ook stil blijft staan.

Voor straling heb je (metaal) folie nodig, want lucht houdt straling niet tegen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:31
Ik heb het dan over deze situatie met lucht. Het idee dat alleen lucht net zo goed is als een isolatiemateriaal is gewoon onjuist, dat bijna alle isolatiematerialen lucht isoleren en daardoor de warmte klopt!
Hoeveel % is stralingsenergie wat je evt zou tegenhouden met een metaalfolie?( liefst ook een spouw aan de warme kant)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05 06:39
Ik zou er steenwol tussen plaatsen en eventueel vanuit binnen uit nog een laagje kit aan de binnenzijde aan de zijkanten zodat het vanuit buiten ook niet tussen het geisoleerde komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:55
Ik ga voor optie pir plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik nog steeds voor een strook stevige glas- of steenwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
frennek schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:16:
Ik zou hier niet te ingewikkeld doen met folies, dat is veel te veel priegelwerk op zo'n klein oppervlakte. Om hoeveel tussenstukken gaat het in totaal? Ik zou een stuk PIR netjes op maat zagen en erin drukken (strakke passing) en de naden rondom aftapen met alutape, dan is het netjes dampdicht en luchtdicht van binnen en heb je een goede isolatiewaarde.
Het zijn 6 kozijnen die een schot hebben in de woonkamer 2 die 1.70m hoog zijn ongeveer. Die heb ik overigens nog niet open gemaakt maar ik vermoed dat die ook leeg zijn.

Bedankt allemaal voor de feedback en de gegeven opties. Ik ga er mee aan de slag, mijn eerste keuze zou zijn pir plaat met beide zijde alu op maat zagen en er tussen stopen en aftapen.
Pagina: 1