Hallo Tweakers forum, ik wil binnenkort voor het eerst een desktop systeem gaan samenstellen en bouwen. Omdat ik geen ervaring hiermee heb en tot nu toe weinig kennis van computer hardware, hoop ik met jullie adviezen tot een goed systeem te komen. Ik heb me al in het een en ander verdiept en ben tot het onderstaande systeem gekomen. Graag hoor ik jullie meningen/adviezen hierover!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een nieuw desktopsysteem samenstellen met als zwaarste taken muziekproductie en foto- en videobewerking (Adobe). Het zou fijn zijn om 4K content te kunnen afspelen en kijken, maar video's maken in 4K resolutie is geen must. Ik game verder niet, dus het systeem hoeft hier niet op gebouwd te zijn. Tot slot hoop ik een degelijk, toekomstbestendig systeem te maken, maar wel een die ik eventueel later nog kan upgraden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefste onder de €1.000,-, maar ik ben bereid iets meer uit te geven voor betere prestaties. Samenstellen wil ik zelf doen, met hulp van een vriend.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb lang getwijfeld over een externe videokaart voor videobewerking. Mijn videobewerking is echter puur hobbymatig en ik maak geen geavanceerde producties. Denk aan een YouTube visual voor bij een muziekstuk. Daarom wil ik zonder externe videokaart beginnen en liever meer geld stoppen in de processor en werkgeheugen. Mocht het toch nodig zijn, dan voeg ik later liever een externe videokaart toe.
Wat ik daarnaast het meest lastige vind, is een geschikt moederbord kiezen dat past bij alle andere onderdelen die ik hieronder heb geselecteerd. Is het soort aansluitingen bijvoorbeeld geschikt voor de processor en eventuele videokaart (om later toe te voegen)?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar een Intel processor/systeem.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een nieuw desktopsysteem samenstellen met als zwaarste taken muziekproductie en foto- en videobewerking (Adobe). Het zou fijn zijn om 4K content te kunnen afspelen en kijken, maar video's maken in 4K resolutie is geen must. Ik game verder niet, dus het systeem hoeft hier niet op gebouwd te zijn. Tot slot hoop ik een degelijk, toekomstbestendig systeem te maken, maar wel een die ik eventueel later nog kan upgraden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefste onder de €1.000,-, maar ik ben bereid iets meer uit te geven voor betere prestaties. Samenstellen wil ik zelf doen, met hulp van een vriend.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb lang getwijfeld over een externe videokaart voor videobewerking. Mijn videobewerking is echter puur hobbymatig en ik maak geen geavanceerde producties. Denk aan een YouTube visual voor bij een muziekstuk. Daarom wil ik zonder externe videokaart beginnen en liever meer geld stoppen in de processor en werkgeheugen. Mocht het toch nodig zijn, dan voeg ik later liever een externe videokaart toe.
Wat ik daarnaast het meest lastige vind, is een geschikt moederbord kiezen dat past bij alle andere onderdelen die ik hieronder heb geselecteerd. Is het soort aansluitingen bijvoorbeeld geschikt voor de processor en eventuele videokaart (om later toe te voegen)?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar een Intel processor/systeem.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 329,- | € 329,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B760M AORUS ELITE AX | € 177,35 | € 177,35 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Air White TG Clear | € 81,86 | € 81,86 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev.C | € 64,95 | € 64,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 104,89 | € 104,89 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE Gold 650 - V2 - Full Modular | € 93,85 | € 93,85 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 2TB | € 91,90 | € 91,90 |
Totaal | € 943,80 |
[ Voor 3% gewijzigd door rickvanm op 04-07-2023 19:22 ]