Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:23
Wij hebben sinds kort een Enphase PV installatie. Aangezien tijdens het hele proces niet alles vlekkeloos verliep, en de communicatie met het installatiebedrijf ook niet altijd, zou ik graag jullie mening willen hebben of alles nu werkt zoals het zou moeten.

Op de dag dat de panelen geplaatst werden had het installatiebedrijf helaas geen electricien beschikbaar, die zou alles dus later komen aansluiten in de meterkast. Toen de electricien een week later langs kwam gaf deze aan dat de panelen op het dak met een verkeerde kabel aangesloten waren, namelijk een 1-fase kabel terwijl wij in de meterkast gewoon een 3-fasen aansluiting hebben. Hij heeft het toen wel aangesloten in de meterkast, en heeft aan het installatiebedrijf doorgegeven dat de kabel op het dak nog vervangen moest worden.

Inmiddels zijn we enkele weken verder, en is het installatiebedrijf afgelopen week langs geweest en heeft op het dak de kabel vervangen, waarmee dus alles goed zou moeten zijn.

Echter: als ik in Domoticz kijk naar de gegevens van de P1 poort van mijn slimme meter dan zie ik nog altijd dat er maar op 1 fase teruggeleverd wordt. Ook sinds de kabel vervangen is, is er op geen enkel moment teruglevering geweest op fase L2 of L3. Ook op momenten dat er op die fasen geen/nauwelijks verbruik is is er geen teruglevering te zien.

Klopt mijn verwachting dat ik bij een 3-fase aansluiting ook op meerdere fasen teruglevering zou moeten zien? Of klopt dit gewoon wat ik nu zie en telt de slimme meter bijvoorbeeld alles samen op die ene fase?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-06 21:08

B4tman_DH

To the Bat.....

Niet alleen de kabel op het dak dient aangepast te worden. Ook de kabel vanaf de meterkast naar het dak (5 ipv 3 aderen). Tevens heb je een 3 fasen relais (en aardlekautomaat) nodig. Kortom ze hebben of niets gedaan of de kabel vervangen en alsnog alles op 1 fase aangesloten

[ Voor 3% gewijzigd door B4tman_DH op 04-07-2023 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 21:50
Over hoeveel panelen gaat het? Je kan prima terugleveren op 1 fase.

En is er inderdaad ook wat aan de meterkast aangepast? De q-kabel (op het dak) vervangen voor 3 fase heeft geen zin als daarna nog alles op 1 fase word gezet.

Dit kan overigens prima met Enphase en geeft alleen problemen bij te veel panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
Het gaat om 10 panelen (5 oost, 5 west), 4300 Wp in totaal.

De electricien vertelde mij bij het aansluiten dat hij de hele aansluiting van meterkast naar het dak al geschikt gemaakt had voor de 3-fasen aansluiting, zodat de monteurs alleen nog op het dak de kabel hoefden te vervangen. maar wellicht dat daar dan (wederom) iets niet goed is gegaan in de communicatie tussen het installatiebedrijf en de (door henzelf ingehuurde) electricien.

Ik ga ze morgen maar weer eens bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-06 21:08

B4tman_DH

To the Bat.....

Maak is een foto van de meterkast (liefst zonder kap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lbk0P_IvNYNup6vi_zoendM45Ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PvbXfgB2yLscS2i1qA5yoZO.jpg?f=fotoalbum_large

De kap laat ik er liever op zitten. Zo'n held ben ik ook weer niet met elektriciteit :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-06 22:28
Ik zie rechts een eenfase Emat automaat, dus het lijkt sowieso maar over 1 fase te gaan. Links is er wel een Chint ALS (Chinese troep) in 3f bijgezet. Dus ik denk zomaar dat de elektricien nog een keer terug mag komen om de Emat te vervangen door een 3f.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:46
Het lijkt er in elk geval op dat er geen communicatie is tussen de verschillende mensen.

Het lijkt een 3 fase Q-relay, die alleen op l1 actief is.
En de 3 fase chint en de enkelfase emat is gewoon raar… beide zijn nogal b-merk. De emat alamats beveiligen niet tegen aardlek zonder voldoende spanning en dat is dus minder veilig. Chint zou me niet verbazen als dat idem is.

Ik ga er vanuit dat dit als 3 fase verkocht is, waarom anders de duurdere 3 fase relay.

Of: qcables vervangen met 3 fase trunk, aanvoer upgraden naar 5-aderig
Of: 3 enkelfase trunk kabels, aanvoer tevens naar 5-aderig.
Of: korting bedingen, er is heel weinig voordeel - zeker bij niet te hoge netspanning bij enkelfase. Dan moeten ze wel even de chaos in de groepenkast opschonen. Deze korting zou ik beduidend hoger inzetten dan het prijsverschil componenten. Het corrigeren van het systeem is zeker enkele uren werk, deels op dak… dus ik denk al snel aan een half duizend.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Voor de volledigheid: na het plaatsen van de zonnepanelen is alleen het blok helemaal links (met de PV sticker) toegevoegd door de elektricien. De rest van de meterkast was al zo toen we het huis een half jaar geleden kochten. De elektricien heeft bij het aansluiten van de zonnepanelen verder geen opmerkingen gemaakt over de staat van de meterkast, behalve dus dat de zonnepanelen met een 3-fasen kabel aangesloten zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:31
De 3F CHiNT alamat kan prima met 3F aangesloten zijn naar het witte extra kastje rechts naast de groepenkast, dat weet je pas als de kast open is en je de kabels kunt zien en volgen.

In dat extra kastje zit een 3F Q-Relay, dus dat kan ook prima betekenen dat er een 3F kabel naar de omvormers op het dak gaat, ook dat weet je pas als je de kabels zelf kunt zien en volgen.

De 1F EMAT alamat in dat kastje is waarschijnlijk voor alleen de Envoy die erboven hangt. Die kan prima op 1F worden aangesloten, omdat de Q-Relay alle communicatie-signalen over de fasen koppelt, het is ook een fase-koppelaar.

Kortom: in de meterkast lijkt alles goed, mits het ook netjes als 3F is aangesloten, dat kunnen we zo van buitenaf niet zien.

Maar als je alleen op 1 fase teruglevering ziet, zit er ergens idd niet goed, of alle micro-omvormers zitten gewoon toch op 1 ader aangesloten op het dak.

Ook dat is niet echt een groot probleem, je mag tot 5 kW invoeden op een enkele fase. Maar als dat toevallig een fase is die als eerste een (te) hoge spanning ziet, en je omvormers daarom afschakelen, is dat wel zonde van je productie. Dan kun je het beter verdelen over 3 fasen....

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
Een aanvulende vraag van mijn kant. Ik heb inmiddels contact gehad met de installateur van de zonnepanelen.

Zij geven aan dat volgens hun informatie de panelen wel degelijk als 3-fasen zijn aangesloten. Dat ik dat niet kan zien bij mijn P1 monitor komt volgens hen omdat dit niet mogelijk zou zijn:
Met het uitlezen van de P-1 is alleen het verbruik per fase zichtbaar, dit geldt niet voor de teruglevering.

Dit is alleen zichtbaar met een zgn. S0 meter. Dit is een kWh meter die er tussen geplaatst kan worden.
Klopt dit wat zij aangeven? Is teruglevering per fase inderdaad niet uit te lezen bij de slimme meter? Of wordt ik hier met een kluitje in het riet gestuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ulic schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:27:
Voor de volledigheid: na het plaatsen van de zonnepanelen is alleen het blok helemaal links (met de PV sticker) toegevoegd door de elektricien. De rest van de meterkast was al zo toen we het huis een half jaar geleden kochten.
Dus die kast rechts met Enphase zat er al? De set PV die er nu gelegd is is een tweede set?

Overigens volstrekte BS van ze. Tenminste, het zou kunnen dat er meters zijn die het niet per fase uitsplitsen maar zeker ook die het wel uitsplitsen. En als je import al per fase ziet lijkt het me erg raar als een P1 dat ook niet voor export doet.

Heeft je meter niet ook een scherm waar je het op kunt zien?

[ Voor 27% gewijzigd door Septillion op 11-07-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
Septillion schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:18:
[...]

Dus die kast rechts met Enphase zat er al? De set PV die er nu gelegd is is een tweede set?

Overigens volstrekte BS van ze. Tenminste, het zou kunnen dat er meters zijn die het niet per fase uitsplitsen maar zeker ook die het wel uitsplitsen. En als je import al per fase ziet lijkt het me erg raar als een P1 dat ook niet voor export doet.

Dat heb ik niet goed geformuleerd. Ik heb even gemarkeerd wat nieuw is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5Mj4lkcdScd_tJDrMqTY4NgaWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cxo6r3g72b5mrSQUBsO1tDlq.png?f=fotoalbum_large
Septillion schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:18:
[...]

Dat kan ik vanavond thuis nog even kijken. Maar in een reactie van gisteren gaf het installatiebedrijf al aan dat ook dat niet inzichtelijk zou zijn, omdat de meter intern saldeert. Daarom zou alle teruglevering altijd op 1 fase gerapporteerd worden, ongeacht van hoe het fysiek is aangesloten.

Klinkt mij als een vaag verhaal, maar goed, ik heb er zelf ook geen verstand van, dus hoor graag input van mensen die er meer van weten dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ulic schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:33:
Dat heb ik niet goed geformuleerd. Ik heb even gemarkeerd wat nieuw is:
Dan lijkt me de automaat rechts erg raar.
Maar in een reactie van gisteren gaf het installatiebedrijf al aan dat ook dat niet inzichtelijk zou zijn, omdat de meter intern saldeert. Daarom zou alle teruglevering altijd op 1 fase gerapporteerd worden, ongeacht van hoe het fysiek is aangesloten.

Klinkt mij als een vaag verhaal, maar goed, ik heb er zelf ook geen verstand van, dus hoor graag input van mensen die er meer van weten dan ik.
Ook BS. Intern salderen is alleen van toepassing op verbruikte energie (in kWh). Daar heb je 4 telramen voor (import hoog, import laag, export hoog en export laag). Dus zowel import (levering) als export (teruglevering) kan je daarmee niet direct zien per fase.

Maar moderne meters tonen ook het actueel vermogen (in W of kW). Dit doen veel meters wel per fase. Nu zijn er veel meters in omloop dus weet het niet 100% zeker of er niet meters zijn die het gek doen, maar lijkt me raar dat een meter wel per fase import zou laten zien en niet voor export. Mijn meter toont het dan ook gewoon per fase het verbruik (positief = import, negatief = export). Dus als je het actuele verbruik kunt zien moet je het gewoon kunnen zien. Je eigen verbruik is natuurlijk wel onzichtbaar, dus wil je zeker zijn dan zet je de rest van het huis even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Enphase heeft, ervan uitgaande dat je iq7+/A of iq8 omvormers hebt alleen maar 1 fase omvormers. Er kan een kabel gebruikt worden die ervoor zorgt dat de omvormers afwisselend op l1, l2 en l3 worden aangesloten.Of er kunnen gewoon 3 kabels liggen vanaf het dak. Prima tot zover.

De 3 binnenkomende fases vanaf het dak moeten op dat q-relais (Zwarte ding met Enphase logo er op in dat witte kastje) worden aangesloten. Dus niet bang zijn en even dat kapje van dat witte kastje er af halen en een foto maken. De 1 fase automaat die bij in dat witte kastje zit is zoals eerder opgemerkt hoogst waarschijnlijk alleen voor de envoy. Geen probleem (beetje low budget merk, maargoed). De 3 fase aardlekautomaat links in je hoofdmeterkast is ook van een low budget merk maar zou wel gewoon moeten werken.Er zouden vanaf je hoofdschakeliaar 3 fasen en een 0 naar die 3 fase alamat moeten gaan, vanaf de alamat moeten 3 fasen en een 0 naar de q relais moeten gaan, en vanaf de q relais moeten er 3 fasen en een 0 zijn aangesloten naar het dak.

Dan domoticz, je moet daar zowel op L1 als L2 als L3 teruglevering zijn als op dat moment op die fases meer wordt geleverd dan afgenomen. Dus pak een moment dat al je panelen goed in de zon liggen, zet dan in huis zo veel mogelijk uit, en kijk dan nog eens in domoticz. ALS er meer opgewekt wordt dan verbruikt op die fase dan MOET je teruglevering zien.

Omdat enpjhase 1fase omvormers heeft die vrij verdeeld kunnen worden over de fases kan het ook zo zijn dat ze nu 8 panelen op L1 hebben aangesloten, 1 op L2 en 1 op L3.. Theoretisch...Zou wel dom zijn haha, maar het kan :-) Overigens hadden 10 panelen oost west prima op 1 fase gekund. Maar dat geheel terzijde ;)

Kun je gewoon inloggen op enlighten? Alle panelen produceren gewoon netjes? Is daar de faseverdeling niet te zien?

edit: ik wilde even op enlighten kijken, maar daar is een storing momenteel zo te zien.. 8)7

Mijn domoticz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgiOcaG9QOHCR7xCABnFMmGjB_0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c2xPaDv00qeJiz7bNEQKylax.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je dus dat ik op dit moment geen Usage heb op elke fase, maar wel teruglevering. Dit is dus netto per fase..

De meter telt vervolgens de usage en delivery bij elkaar op (of trekt van elkaar af) en toont het netto verhaal in het display van de meter en tevens aan je energieleverancier.

Dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGpU1UgF7IaKFMBdt6Zdqxaj3tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnlqI33fDNF49YI38nTKNyqS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Japie.G op 11-07-2023 14:03 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
Japie.G schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:47:
...

De 3 binnenkomende fases vanaf het dak moeten op dat q-relais (Zwarte ding met Enphase logo er op in dat witte kastje) worden aangesloten. Dus niet bang zijn en even dat kapje van dat witte kastje er af halen en een foto maken. De 1 fase automaat die bij in dat witte kastje zit is zoals eerder opgemerkt hoogst waarschijnlijk alleen voor de envoy. Geen probleem (beetje low budget merk, maargoed). De 3 fase aardlekautomaat links in je hoofdmeterkast is ook van een low budget merk maar zou wel gewoon moeten werken.Er zouden vanaf je hoofdschakeliaar 3 fasen en een 0 naar die 3 fase alamat moeten gaan, vanaf de alamat moeten 3 fasen en een 0 naar de q relais moeten gaan, en vanaf de q relais moeten er 3 fasen en een 0 zijn aangesloten naar het dak.

Dan domoticz, je moet daar zowel op L1 als L2 als L3 teruglevering zijn als op dat moment op die fases meer wordt geleverd dan afgenomen. Dus pak een moment dat al je panelen goed in de zon liggen, zet dan in huis zo veel mogelijk uit, en kijk dan nog eens in domoticz. ALS er meer opgewekt wordt dan verbruikt op die fase dan MOET je teruglevering zien.
...

Kun je gewoon inloggen op enlighten? Alle panelen produceren gewoon netjes? Is daar de faseverdeling niet te zien?

...
Bedankt voor je uitgebreide reactie @Japie.G Ik ben er nog niet aan toegekomen om de kap in de meterkast er even vanaf te halen, maar je Domoticz screenshot geeft mij in ieder geval even wat input richting de installateur die zegt dat dit helemaal niet los te meten zou zijn.

Ik kan inderdaad gewoon inloggen bij Enlighten, en daar zie ik gewoon normale productie bij alle panelen, dus die zijn allemaal wel gewoon goed aangesloten lijkt me. Helaas kan ik daar (voor zover ik weet) geen fase verdeling zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:46
Het verhaal van @Japie.G klopt in theorie, maar in dit geval had hij ook even naar de foto’s kunnen kijken.

De relay geeft alleen l1 aan, en de emat is enkelfase. De chint zat er al een lijkt voor deze PV installatie niet gebruikt.

@Ulic heeft een vorige eigenaar sneu zijn panelen mee genomen ofzo ;)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Ronald schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:44:
Het verhaal van @Japie.G klopt in theorie, maar in dit geval had hij ook even naar de foto’s kunnen kijken.

De relay geeft alleen l1 aan, en de emat is enkelfase. De chint zat er al een lijkt voor deze PV installatie niet gebruikt.

@Ulic heeft een vorige eigenaar sneu zijn panelen mee genomen ofzo ;)?
Ik antwoord op de vraag of in Domoticz teruglevering op alle fasen zichtbaar kan zijn. Verder schreef ik dat de emat waarschijnlijk (hopelijk) voor de envoy die erboven hangt is bedoeld, de chint dekt in 3f het systeem zelf af. Maar zoals ik al schreef moet het kapje er even af om dat zeker te weten. De q-relais staat inderdaad op 1f, had ik indd kunnen zien ;) Nou zou het nog zo kunnen zijn dat alles nu wel op 3 fasen is aangesloten maar dat alleen het q-relais nog op de 1f instelling staat. van de eerdere oplevering. Dan zou het een kwestie zijn van even het knopje ingedrukt houden en alle 3 de fasen aanzetten en klaar is kees.

Even een knip uit de manual:
Druk op de testknop en houd deze knop ingedrukt. De fasespanningsindicatoren (V1, V2, V3) worden rood en het relais klikt. Na verloop van ongeveer 6 seconden gaan de fasespannings-RED‘s rood knipperen. Het aantal rode LED‘s dat knippert, corres- pondeert met het aantal fasen. Een sequentie van 3, vervolgens 2 en vervolgens 1 knipperende LED‘s wordt herhaald.

Maar ook daarvoor geldt.. even kapje er af om te zien hei het is aangesloten.

edit:
Nee kan ook niet (denk ik) want dan hadden nu niet alle panelen in Enlighten productie laten zien. Elektrisch zit er ergens iets niet goed. 8)7

Zonder dat het kapje er af is blijft alles op dat gebied gokwerk..

[ Voor 48% gewijzigd door Japie.G op 13-07-2023 14:45 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
Laatste antwoord van de installateur nadat ik de screenshots van @Japie.G had doorgestuurd, om aan te tonen dat teruglevering op meerdere fasen wel degelijk via de P1 poort uit te lezen is:
Kan het zijn dat er verschil zit tussen de slimme meter van jezelf en de slimme meter van degene waarmee je dit vergelijkt?

De oudere types slimme meters kunnen namelijk niet de teruglevering per fase zien en de nieuwere types wel.
Als er eerst gezegd wordt dat dit op geen enkele slimmer meter uit te lezen is, en nu opeens "Ja op sommigen wel, maar op anderen niet", dan krijg ik het gevoel dat ik niet echt serieus genomen wordt.

Maar goed, alle panelen werken, en ik heb hier nu al meerdere malen gelezen dat deze capaciteit prima op 1 fase kan. Dus ik neig er inmiddels toch wel naar om het welles/nietes spelletje maar op te geven, en gewoon te accepteren dat het nu is zoals het is. Mijn vermoeden is nog altijd dat het niet op meerdere fasen is aangesloten, maar zolang het op 1 fase ook gewoon goed werkt is het de energie van de discussie niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Ulic Welke slimme meter heb je en welke DSMR versie heeft die? Want anders blijft het een welles/nietes spelletje en gissen.

Als je weet welke slimme meter je hebt kan je via de site van de netbeheerder de handleiding vinden en erachter komen of de actuele vermogens per fase inzichtelijk zijn (via het display).

Als je weet welke DSMR versie de slimme meter praat tegen Domoticz kan je via de documentatie van DSMR versies achterhalen welke dataframes beschikbaar zijn en of de actuele vermogens per fase doorgegeven worden.
Misschien is dat ook wel in Domoticz te zien, ik heb zelf Home Assistant dus kan niks over Domoticz zeggen.

Dan wat betreft de aansluitingen, ook dat blijft een beetje gissen zolang de kap erop blijft.
Als je de hoofdschakelaar uitzet is de hele groepenkast spanningsloos en kan je gerust de kap eraf halen en een foto maken.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
blackd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:10:
@Ulic Welke slimme meter heb je en welke DSMR versie heeft die? Want anders blijft het een welles/nietes spelletje en gissen.

Als je weet welke slimme meter je hebt kan je via de site van de netbeheerder de handleiding vinden en erachter komen of de actuele vermogens per fase inzichtelijk zijn (via het display).

Als je weet welke DSMR versie de slimme meter praat tegen Domoticz kan je via de documentatie van DSMR versies achterhalen welke dataframes beschikbaar zijn en of de actuele vermogens per fase doorgegeven worden.
Misschien is dat ook wel in Domoticz te zien, ik heb zelf Home Assistant dus kan niks over Domoticz zeggen.

Dan wat betreft de aansluitingen, ook dat blijft een beetje gissen zolang de kap erop blijft.
Als je de hoofdschakelaar uitzet is de hele groepenkast spanningsloos en kan je gerust de kap eraf halen en een foto maken.
Ik heb een ISKRA AM550 slimme meter. Ik zie op de voorkant SMR 5.0 staan, is dat de DSMR versie de je bedoeld? Kijkend naar de specificaties zou dan volgens mij de teruglevering per fase gewoon beschikbaar moeten zijn.

Ik ga vandaag of morgen even de tip van @Japie.G proberen om te kijken of het relais niet gewoon naar 3 fasen moet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nou dat is toevallig, die heb ik ook hangen, op het display staat ook SMR5 als het goed is (paar keer klikken).

Je kunt via het display niet de vermogens per fase zien, maar via P1 is dat prima uitleesbaar inderdaad. Ik doe dat met Home Assistant op een Pi met een P1 kabel en sinds gisteren ook met HomeWizard P1 meter.

Voorbeeldje van vandaag van HomeWizard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDSElrkJJ0huVpFlMikx38ydAEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DsGghR0V9jARC9571ohdHwPg.png?f=fotoalbum_large

Hier een 3 fase omvormer met wat enkelfase verbruikers (warmtepomp en wasmachine).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
Even een korte update (niet veel te melden):

Naar aanleiding van jullie tips heb ik het Q-relais op de 3-fasen stand gezet, in plaats van 1-fase. Dit maakte voor de teruglevering verder geen verschil, die zie ik nog altijd alleen op 1 fase.

Ik heb dit wel met de installateur gedeeld. Dat het Q-relais op een 1-fase stand stond, is voor mij alleen maar meer reden om aan te nemen dat het niet conform afspraak is aangesloten. Helaas door vakantie wacht ik nog op reactie van de installateur hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:34
@Ulic Ik zou die kasten eens openmaken. Het is niet zo eng als het lijkt. Gewoon intern nergens aan zitten.
Alleen losschroeven. Kap er af tillen. Foto's maken, en op de zelfde manier weer dicht. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessheartz
@ahbart Desnoods zet @Ulic de hoofdschakelaar uit, dan is de gehele installatie spanningsloos en kan hij gerust de kap verwijderen (en weer terug plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
Gisteren uiteindelijk toch de elektricien van de installateur langs gehad. Na een blik op de meterkast was zijn eerste conclusie dat alles gewoon netjes als 3 fasen is aangesloten. Echter, toen hij de aansluitingen van L2 en L3 los trok, bleven alle panelen gewoon produceren. Conclusie dus dat in de meterkast alles goed aangesloten is, maar op het dak waarschijnlijk gewoon alle panelen op de L1 kabel aangesloten zijn. Dat wordt dus wachten op de volgende afspraak met een monteur om het dak op te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulic
Vervolg van het verhaal nadat de monteurs vandaag langs geweest zijn: na alle "geloof ons nou maar, het is echt goed op 3 fasen aangesloten" reacties die ik tot nu toe kreeg van het installatiebedrijf hebben ze nu eindelijk de conclusie getrokken dat alles op het dak en tot in de meterkast gewoon als 1-fase systeem is aangesloten, met een 1-fase kabel.

Hun voorstel "misschien kunnen we het gewoon zo laten, en het over een paar jaar aanpassen als u het aantal panelen wilt uitbreiden?" heb ik maar niet geaccepteerd. Dat hadden we tenslotte niet afgesproken in de offerte.

Ze gaan een afspraak inplannen om alles van het dak te halen, kabels weg te halen, en alles vanaf het begin af aan opnieuw installeren...

Dat wordt dus inmiddels afspraak nummer 6, voor iets wat een klus van 1 dag had moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
Tja, gevalletje ondernemersrisico en onoplettendheid van de installateurs. Ik mag aannemen dat ze bij jou hiervoor geen (extra) kosten gaan rekenen.

Overigens goed om te lezen dat de oorzaak gevonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:29

martijn v o

Certified by Enphase.

De oorzaak of eigenlijk de oplossing had de electricien 2 maanden geleden al geroepen, dus als ze beter geluisterd hadden, was het euvel al gefixt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
darknessheartz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:40:
Tja, gevalletje ondernemersrisico en onoplettendheid van de installateurs. Ik mag aannemen dat ze bij jou hiervoor geen (extra) kosten gaan rekenen.

Overigens goed om te lezen dat de oorzaak gevonden is.
Nee gelukkig geen gedoe over extra kosten, er wordt in ieder geval netjes erkend dat het niet opgeleverd is zoals afgesproken. Ik ben wel blij dat ik nog altijd niet de volledige factuur betaald heb.
martijn v o schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:08:
De oorzaak of eigenlijk de oplossing had de electricien 2 maanden geleden al geroepen, dus als ze beter geluisterd hadden, was het euvel al gefixt.
Klopt helemaal. Het gekke is dus alleen dat er in de tussentijd (afspraak nummer 3 van de 6) wel monteurs langs zijn geweest die een uurtje op het dak bezig geweest zijn. Als ik nu hoor dat het nog altijd volledig met 1 fase kabel is aangesloten vraag ik me af wat die tijdens dat bezoek nou precies gedaan hebben...

Ze hadden direct vandaag ruimte in de planning om langs te komen, dus fingers crossed ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:21
Tja ze kijken naar de kabel in de meterkast en zien daar YMVK (oid) met 5 aders binnenkomen en aangesloten zijn (3x L 1x N 1x PE) en concluderen dat het goed aangesloten is.
Niet wetende dat er op het dak ergens een lasdoos zit waar de andere kant van de 5 aderige YMVK kabel op een 3 aderige fase Enphase kabel (die naar de micro's gaan) aangesloten is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulic
SniperGuy schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:13:
Tja ze kijken naar de kabel in de meterkast en zien daar YMVK (oid) met 5 aders binnenkomen en aangesloten zijn (3x L 1x N 1x PE) en concluderen dat het goed aangesloten is.
Niet wetende dat er op het dak ergens een lasdoos zit waar de andere kant van de 5 aderige YMVK kabel op een 3 aderige Enphase kabel (die naar de micro's gaan) aangesloten is...
Dit is volgens mij precies wat er gebeurd is. De conclusie vandaag was inderdaad dat het van de meterkast naar het dak toch wel gewoon netjes met een 3-fasen kabel aangelegd was, maar dat die op het dak ergens overging naar een 1-fase kabel naar de panelen toe.

Maar goed, het lijkt nu eindelijk allemaal goed aangesloten te zijn *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbf3A4kvCxtHwVuKUlI4eh1HdIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XJAeEvIvbkBlx8Ev15Cvolsb.png?f=user_large

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken! Op basis van de input hier heb ik in ieder geval af en toe mijn poot stijf kunnen houden richting het installatiebedrijf als die met onzinnige argumenten aankwam.
Pagina: 1