Mechanische Ventilatie laten inblazen ipv afzuigen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oostr048
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 20:47
Beste mede tweakers,
Voor een tijdelijke locatie met 3 vergaderzalen en 1 aansluitende kantine, is er in de vergaderzalen verse lucht nodig.

Specificaties:
  • We mogen het pand niet aanpassen met gaten naar buiten
  • Er zijn 4 gaten van 160mm in de muur
  • WTW is voor het korte moment te kostbaar
  • Buiten is veel herrie door trein en weg verkeer, dus ramen liever niet open
  • Ramen hebben geen roosters
  • In de kantine wordt wel eens een tosti gemaakt, de lucht willen we niet in de vergaderzaal
Voorstel:
2x Mechanische ventilatie 350m3/h laten inblazen in de 3 vergaderruimtes
CO2 sturing via losse sensor

Vraag:
Kan je een MV box buitenlucht laten inblazen en door de overige gaten passief laten uitblazen of krijg je dan bijvoorbeeld tocht of condens problemen?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrZ6mlJ83001OoA7hkZNIXH8TFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KmkbEb4guGEf0Q0snRGQ4piy.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

JT

VETAK y0

Heeft afzuigende mechanische ventilatie een filter? Anders heb je kans dat je een hoop zooi mee naar binnen zuigt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oostr048
De MV-box moet ik nog aanschaffen. Dus dat kan dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Ik zou in deze situatie geen MV boxen zoals de Itho/Daalderop gebruiken, maar voor buisventilatoren gaan.
Filteren is plicht, anders pomp je de vergaderruimte vol met pollen, dan heb je binnen de kortste keren zieke mensen.

Bovendien is dit in de winter niet comfortabel, maar het is tijdelijk schrijf je, dus extra trui aantrekken.
Zitten de deuren dicht van de vergaderruimte, elke liter die erin gaat moet er ook weer uit, dus er moet constante flow naar de kantineruimte zijn. Misschien de deuren aan de onderkant iets afzagen, dan druk je de stank van de kantine ook weg.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-06 09:16
Zoals al benoemd zeker een filter meenemen per box, echter voorzie ik eerder een condens probleem in de winter, de koude lucht van buiten zal condenseren met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 16:30
Kun je niet beter andersom denken? Als je lucht gaat afvoeren uit deze ruimten dan komt er door onderdruk via de overige gaten (en kieren her en der) ook weer lucht binnen.
Als er onder de deuren in de ruimten een luchtspleet zit ben je klaar.

Dus afzuiging in plafond plaatsen (helpt ook tegen warme lucht, die wordt afgezogen) en laag (onder de deuren door) komt er koele verse lucht binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Met koude lucht inblazen op winterdagen is condens inderdaad wel een probleem waar je rekening mee moet houden. Het makkelijkste om dit te voorkomen is om direct een buisventilator in het gat te steken om naar binnen te blazen, maar dit zet wel een forse lokale luchtstroom op gang wat absoluut niet prettig aanvoelt. Je praat over luchtstromen van 350 kuub per uur, dat is heel fors en absoluut niet prettig om in te zitten, los van de herrie die dit veroorzaakt.

Sowieso is de te verwachte herrie echt fors als de motor zich in dezelfde ruimte gaat bevinden en vraag ik mij af of het raam openzetten niet echt een beter alternatief gaat zijn. Trein en snelweg maakt ook herrie, maar dit is in ieder geval meer op de achtergrond dan een constant ronkende motor in de ruimte zelf.

Maar bij 350 m3/u wil je echt wel een beetje aan verdeling gaan doen om geen enorme koudeval te veroorzaken. Nadeel is dat je dan sowieso met buizen moet gaan werken en die moeten dus geïsoleerd zijn om condens te voorkomen. Voor systeemplafonds heb je mooie systemen met wervelroosters die de lucht netjes verspreiden met bijhorende geïsoleerde plenumboxen waar je geïsoleerde spirobuizen op kan aansluiten. Het andere nadeel is dat het hierbij direct flink in de kosten gaat lopen en het geen installatie is wat je even snel ophangt.

Zijn er nog andere openingen of ramen die open gezet kunnen worden in de secundaire ruimtes? 700 m3/u uitblazen door de twee openingen rond 160 is ook niet eenvoudig, waarschijnlijk wil je daar ook wel actief naar buiten blazen om niet een te grote weerstand voor de inblaasmotoren te veroorzaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55
Om zonder tocht verse lucht in een ruimte te blazen zijn textiele verdeelslangen een goede oplossing. Zijn ook goed geluiddempend.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oostr048
frennek schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:24:
Met koude lucht inblazen op winterdagen is condens inderdaad wel een probleem waar je rekening mee moet houden. Het makkelijkste om dit te voorkomen is om direct een buisventilator in het gat te steken om naar binnen te blazen, maar dit zet wel een forse lokale luchtstroom op gang wat absoluut niet prettig aanvoelt. Je praat over luchtstromen van 350 kuub per uur, dat is heel fors en absoluut niet prettig om in te zitten, los van de herrie die dit veroorzaakt.

Sowieso is de te verwachte herrie echt fors als de motor zich in dezelfde ruimte gaat bevinden en vraag ik mij af of het raam openzetten niet echt een beter alternatief gaat zijn. Trein en snelweg maakt ook herrie, maar dit is in ieder geval meer op de achtergrond dan een constant ronkende motor in de ruimte zelf.

Maar bij 350 m3/u wil je echt wel een beetje aan verdeling gaan doen om geen enorme koudeval te veroorzaken. Nadeel is dat je dan sowieso met buizen moet gaan werken en die moeten dus geïsoleerd zijn om condens te voorkomen. Voor systeemplafonds heb je mooie systemen met wervelroosters die de lucht netjes verspreiden met bijhorende geïsoleerde plenumboxen waar je geïsoleerde spirobuizen op kan aansluiten. Het andere nadeel is dat het hierbij direct flink in de kosten gaat lopen en het geen installatie is wat je even snel ophangt.

Zijn er nog andere openingen of ramen die open gezet kunnen worden in de secundaire ruimtes? 700 m3/u uitblazen door de twee openingen rond 160 is ook niet eenvoudig, waarschijnlijk wil je daar ook wel actief naar buiten blazen om niet een te grote weerstand voor de inblaasmotoren te veroorzaken.
Het vermoeden wordt hiermee versterkt dat het ongemak groter gaat zijn dan de toegevoegde waarde.
rdfeij schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:08:
Kun je niet beter andersom denken? Als je lucht gaat afvoeren uit deze ruimten dan komt er door onderdruk via de overige gaten (en kieren her en der) ook weer lucht binnen.
Als er onder de deuren in de ruimten een luchtspleet zit ben je klaar.

Dus afzuiging in plafond plaatsen (helpt ook tegen warme lucht, die wordt afgezogen) en laag (onder de deuren door) komt er koele verse lucht binnen.
We gaan voor afzuiging in de kantine met de ramen op een kier. Indien het niet afdoende blijkt, een alternatief onderzoeken.

Bedankt allemaal voor de informatie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
JukeboxBill schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:30:
Om zonder tocht verse lucht in een ruimte te blazen zijn textiele verdeelslangen een goede oplossing. Zijn ook goed geluiddempend.
Dit is inderdaad een goed idee en kan ook redelijk eenvoudig onder het plafond opgehangen worden. Je moet dan wel de textiel variant hebben. Je hebt ook slurven met af en toe een gaatje, maar daar krijg je alsnog condens problemen. Als je over de totale oppervlakte uitblaast heb je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
oostr048 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:01:
[...]

Het vermoeden wordt hiermee versterkt dat het ongemak groter gaat zijn dan de toegevoegde waarde.

[...]

We gaan voor afzuiging in de kantine met de ramen op een kier. Indien het niet afdoende blijkt, een alternatief onderzoeken.

Bedankt allemaal voor de informatie!!
Verstandig besluit denk ik! Koop een CO2 meter en bekijk of het een beetje acceptabel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:50
Ik zou geen lucht naar binnen blazen want dan zit je met de herrie van die ventilatieunit. Beter onderdruk in de kantine en magazijn creëren zodat er lucht wordt gezogen in je zalen.

Je wilt denk ik vanaf de MV unit in je kantine een buis naar de kantine, en een buis naar zaal 1.
Zaal 1 moet weer een buis hebben naar zaal 2. Zaal 2 moet een T stuk hebben waarbij de verse lucht naar zaal 1 gaat en zaal 2.

Op elke zaal zou je een ventilatierooster willen hebben zodat de onderdruk in de kantine ervoor zorgt dat er lucht van buiten gezogen kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GW3zh5bxZvvyFvywYGm-ifqG0Tw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1A4CMYFbQuNuLqV5HV8atbSV.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door com2,1ghz op 06-07-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oostr048
com2,1ghz schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:13:
Ik zou geen lucht naar binnen blazen want dan zit je met de herrie van die ventilatieunit. Beter onderdruk in de kantine en magazijn creëren zodat er lucht wordt gezogen in je zalen.

Je wilt denk ik vanaf de MV unit in je kantine een buis naar de kantine, en een buis naar zaal 1.
Zaal 1 moet weer een buis hebben naar zaal 2. Zaal 2 moet een T stuk hebben waarbij de verse lucht naar zaal 1 gaat en zaal 2.

Op elke zaal zou je een ventilatierooster willen hebben zodat de onderdruk in de kantine ervoor zorgt dat er lucht van buiten gezogen kan worden.
[Afbeelding]
Dit gaan we doen. Eerst nog even kijken of het kan met een raam op een kier om condens te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je hebt waarschijnlijk sowieso te voldoen aan het bouwbesluit en dat betekent dat er ook ventilatie-eisen zijn voor de kantine en magazijn.

Daarnaast heb je te maken met de inblaassnelheid. Je kunt niet 1 ventilatiebox met 350 m3/h een ruimte in laten blazen. Er zullen meerdere inblaaspunten nodig zijn.

De minimale ventilatie-eis in bijeenkomstruimten is (bijna) 15 m3/h per persoon. Daar voldoe je in principe aan. Voor een gezonde leefomgeving wordt echter minimaal 40 m3/h per persoon aanbevolen. Zit je lang in een vergaderzaal, moet je dus rekening houden dat met huidige ventilatiedebieten het warm gaat worden en mensen duf worden vanwege het hoge CO2 gehalte.

Daarnaast is nog even de vraag of de inrichting valt onder het activiteitenbesluit artikel 2.10. Als dat het geval is, stellen de Erkende Maatregelen dat een nieuw ventilatiesysteem met een WTW moet zijn uitgerust.

Bij kantoren zit je al snel dat je zowel aanvoer als retourpunten in dezelfde ruimte hebt, en centraal een LBK (luchtbehandelingskast) waar alle leidingen bij elkaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@oostr048

Dit is gewoon ventilatie type B (mechanische invoer natuurlijke afvoer) en dat kan prima voldoen

Nadelen zijn "tocht" warmte verlies etc.. niet heel veel anders dan bij type C maar doordat afvoer moeilijker gericht te sturen is (bv bij een toilet) wordt er meestal voor C (mechanische afvoer) gekozen. voordeel van B is dat je die invoer kan filteren.

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 06-07-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathanvh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 17:28
Ik weet niet wat je budget is, maar je zou kunnen kijken naar decentrale WTW-units 150mm. Dan zou je voor ieder gat een aparte unit kunnen ophangen. Dan heb je toe- en afvoer van lucht, een filter en redelijk eenvoudig te installeren. Betekent wel dat je losse units moet aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Ik snap het condensprobleem wat hier genoemd wordt niet zo goed.

In legio huizen (mijne incluus) gebruik je gewoon MV's om lucht af te zuigen, wat betekent dat er ergens anders lucht van buiten naar binnen moet komen. Daar staat het condens echt niet op de muren.

Kan ook niet, want hoe kouder de lucht, hoe minder vocht er in kan zitten. Als je dus koude lucht opwarmt, gaat de r.H alleen maar omlaag (vandaar ook dat je vaak in de winter te droge lucht binnen hebt).

Enige waar je condens kan gaan krijgen is de plekken waar je zeer hoge luchtsnelheden hebt (zoals bijv bij een inlaatbuis als je actief via een buis naar binnen gaat zuigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oostr048
Nathanvh schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:22:
Ik weet niet wat je budget is, maar je zou kunnen kijken naar decentrale WTW-units 150mm. Dan zou je voor ieder gat een aparte unit kunnen ophangen. Dan heb je toe- en afvoer van lucht, een filter en redelijk eenvoudig te installeren. Betekent wel dat je losse units moet aanschaffen.
Hier heb ik wel naar lopen kijken. Deze units hebben alleen geen buis aansluiting voor boven het plafond. De gaten zitten boven het plafond.
Doordat er geen extra gaten gemaakt mogen worden loop je hierop vast.

Ook is het debiet vaak beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oostr048
twain4me schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:27:
@oostr048

Dit is gewoon ventilatie type B (mechanische invoer natuurlijke afvoer) en dat kan prima voldoen

Nadelen zijn "tocht" warmte verlies etc.. niet heel veel anders dan bij type C maar doordat afvoer moeilijker gericht te sturen is (bv bij een toilet) wordt er meestal voor C (mechanische afvoer) gekozen. voordeel van B is dat je die invoer kan filteren.
WeetIkHetNou schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:08:
Ik snap het condensprobleem wat hier genoemd wordt niet zo goed.

In legio huizen (mijne incluus) gebruik je gewoon MV's om lucht af te zuigen, wat betekent dat er ergens anders lucht van buiten naar binnen moet komen. Daar staat het condens echt niet op de muren.

Kan ook niet, want hoe kouder de lucht, hoe minder vocht er in kan zitten. Als je dus koude lucht opwarmt, gaat de r.H alleen maar omlaag (vandaar ook dat je vaak in de winter te droge lucht binnen hebt).

Enige waar je condens kan gaan krijgen is de plekken waar je zeer hoge luchtsnelheden hebt (zoals bijv bij een inlaatbuis als je actief via een buis naar binnen gaat zuigen).
Dit is dus exact de vraag!
Er zit een systeem plafond dus meerdere 60x60 inblaas plekken is geen probleem.
Pagina: 1