Advies over te bouwen thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulsqy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 21:50
Mijn vraag

Ik wil mijn eerste server ooit bouwen. Ik heb nu een mediaspeler in gebruik die gevoed wordt door een USB-hub met 5 externe HDDs eraan vast. De bedoeling is om een server te bouwen die op de eerste plaats bedoeld is als mediaserver. Ik heb gedacht aan het kopen van een NAS, maar het lijkt mij veel interessanter om zelf iets samen te stellen en daar ook van te leren. Kunnen jullie mij hierover van advies voorzien?

Een paar zaken die belangrijk zijn:
- Plek voor veel HDDs. (in gekozen behuizing passen er 6)
- Systeem dat desnoods video kan transcoden (via Jellyfin?). Ik begrijp dat dit hardwarematig via Intel Quick Sync zou moeten kunnen. Klopt dat?
- Ik wil er in eerste instantie enkel wat basis zaken op installeren zodat ik via torrents en nieuwsgroepen kan downloaden.
- Omdat ik hoop naar de toekomst toe de server voor meer zaken te kunnen gebruiken (domotica?) waarvan ik nu nog niet eens wat dat het mogelijk is of dat ik het nodig heb, wil ik best wat uitgeven om deze toekomstbestendig te maken.
- laag verbruik (maar niet laagste verbruik zoals men in het Zuinig Server topic nastreeft)
- Geen RAID. In principe is alle data vervangbaar en echt belangrijke zaken zal ik handmatig via backup naar een externe harde schijf wegschrijven.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb veel gelezen in het Grote Zuinige Server forum. Ook heb ik de info op deze pagina doorgenomen: https://www.ct.nl/worksho...m%20van%20de%20behuizing.

Op basis van die info ben ik op deze lijst met onderdelen terecht gekomen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 180,25€ 180,25
1MoederbordenKontron K3843-B€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 272,45€ 272,45
1ControllersDelock 2 port SATA PCI Express Card - Low Profile Form Factor€ 25,99€ 25,99
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 122,38€ 122,38
1Geheugen internSamsung M323R2GA3BB0-CQK€ 53,32€ 53,32
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 99,95€ 99,95
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 53,60€ 53,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 807,94

Wat ik heel graag nog wil weten van en vragen aan jullie:

Passen alle gekozen onderdelen wel samen?
Is er nog koeling nodig?
Voor welke mogelijke verrassingen kan ik komen te staan met mijn keuze?
Kan ik bepaalde onderdelen beter vervangen door iets anders en waarom?
Is er een betere voeding voor deze setup? Een Pico voeding lijkt me niet sterk genoeg om 6 HDDs van 18TB aan te sturen. Klopt dat?
Ik lees veel over verbruik in idle. Maar betekent idle dat er helemaal geen activiteit plaatsvindt? Wat als een server enkel bezig is met torrents down/uploaden, hoeveel wordt er dan verbruikt.
Als ik me niet vergis zitten er geen Sata kabels bij dit moederbord. Welke kan ik dan het beste erbij kopen?

Besturingssysteem? Deze vind ik best lastig. Mijn mediaspeler is op Debian gebaseerd en via ssh en wat simpele commando's wil ik wel eens het een en ander doen. Maar mijn kennis is dus zeer basic. Ik leer wel graag bij. Ik denk erover om docker te gebruiken om bijvoorbeeld Transmission te installeren. Ik moet me hier nog beter over inlezen.

En misschien nog een stomme vraag... Ik wil de server via een laptop op afstand kunnen bedienen. Zoals ik nu via ssh doe, maar dan hopelijk met een betere GUI. Op de server zal over het algemeen geen display of toetstenbord worden aangesloten, maar hoe kan ik op afstand op een overzichtelijke manier toegang krijgen en bijvoorbeeld in een soort verkenner bij de data komen (en die dan ook verwijderen/aanpassen/verplaatsen).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Die SATA kaart zou ik achterwege laten, je bord zou al plek voor 4 drives moeten hebben (en succes met het vinden van dat bord, dat is een exoot wat betreft zelfbouw), dat is doorgaans voldoende. Die kaarten geven op hedendaagse hardware nogal eens problemen en 1x PCIe is karig voor twee drives.

Mocht je echt 6 schijven ambiëren, neem dan een bord met 6 sata poorten, zoals:

uitvoering: ASRock B660M Steel Legend
uitvoering: MSI MAG B660M Mortar DDR4
uitvoering: ASUS PRO Q670M-C-CSM

Pico PSU is überhaupt niet geschikt voor de piekspanning van een startende HDD, tenzij je het bij twee stuks houdt. Vergeet ook het piekvermogen van je CPU (>100W) niet mee te rekenen. Neem een efficiënte voeding van niet te veel watt zodat je aan de goede kant van de curve zit.

Qua koeling vooral zorgen voor een goede airflow van voor naar achteren direct over de schijven, dan gaat het qua temperaturen wel goed. De stock koeler van de i5 is vervelend onder belasting, vervangen is optioneel.

Dat is het wel zo'n beetje qua hardware :)

Op het gebied van software, tja, the sky is the limit. Iedereen heeft zijn voorkeuren. Je zoekt zo te zien de volgende functionaliteit:

- Downloaden (zowel torrent als nzb)
- Opslag aanbieden (file shares)
- Jellyfin als mediaserver met toegang tot de Intel IGP
- In de toekomst domotica (HA/Domoticz etc.)

Er zijn meerdere routes, dit kan allemaal met containers, Unraid, TrueNAS (met bijv. sabnzbd, jellyfin, home assistant plugins), alles zelf installeren op een Linux doos, Proxmox, of zelfs ESXi/HyperV met daarin voor elke taak een eigen VM.

Qua gebruiksgemak in jouw geval neig ik dan richting TrueNAS. Hoewel dat een storage-first systeem is kun je alle functionaliteiten bereiken met de plugins die je daarop kunt installeren. En het is !!!GRATIS!!! jaja...

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Afhankelijk van wat je ervan wil zou een HP Microserver ook goed kunnen werken: uitvoering: HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P16005-421)

CPU en geheugen zijn eenvoudig te upgraden en die dingen zijn gemaakt voor de eeuwigheid. Zaken als remote beheer door iLO en lange support zijn de kers op de taart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 21:18
Qua software: zelf erg tevreden over proxmox. Is Debian maar met een grafische interface (web gui) voor vm's en containers.
Ik zou truenas als vm draaien. Maar dat is wellicht wat uitzoekwerk.
Daarnaast draait proxmox bij mij verschillende containers, zoals pihole, vpn, nextcloud, plex, etc... Jellyfin is vast ook mogelijk. En natuurlijk home assistant in een vm. Erg handig met backups.

Verder denk ik dat je een aardige basis hebt voor hardware. Als je hardware transcoding voor je films wil gebruiken kan de cpu vast ook wel een i3 worden.
Als je verbruik belangrijk vindt, dan zou ik 6hdd's heroverwegen. Dat zijn slurpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

oef! schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:42:
Afhankelijk van wat je ervan wil zou een HP Microserver ook goed kunnen werken: uitvoering: HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P16005-421)

CPU en geheugen zijn eenvoudig te upgraden en die dingen zijn gemaakt voor de eeuwigheid. Zaken als remote beheer door iLO en lange support zijn de kers op de taart.
iLO moet je wel bijkopen bij de Gen10 Plus, maar dat is de meerprijs wel waard :)
(is hier een fysieke kaart)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulsqy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 21:50
@nelizmastr
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Dat was info die ik nodig had.
De reden dat ik het Kontron moederbord aan het overwegen was, is omdat het in het Grote Zuinige Server topic nogal de hemel in wordt geprezen. En het is op zich redelijk verkrijgbaar in Duitsland.
Maar jouw opties wat betreft 6 sata aansluitingen klinken mij ook zeer interessant in de oren. Ik ga ze eens nader bekijken.

De reden dat ik 6 sata wil, is omdat ik telkens te kort kom aan opslag. Ik ben een ontzettende verzamelaar geworden van films op HDDs. En door het bestaan van 4K remux nemen die telkens meer plaats in. Op zich hoef ik veel niet bewaren en zal ik niet snel de meeste films meerdere keren kijken, maar weten dat het kan is fijn…
Het is de bedoeling dat maar 1 schijf continu aan het downloaden/uploaden is, en de rest enkel wordt aangesproken wanneer een bestand gelezen moet worden.

Qua software was ik ondertussen bij Ubuntu uitgekomen. In combinatie met docker. Maar ik ga nu zeker eens kijken hoe TrueNas in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41
Bezulsqy schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:16:… is omdat ik telkens te kort kom aan opslag. Ik ben een ontzettende verzamelaar geworden van films op HDDs.
Ik was ook een verzamelaar van leuke films op …DVDs. Ik heb nog ergens stuk of 200 liggen.. Ook transcoded etc… ;) 8)7

Rm550x van 2018 is hele andere beestje, met ouderwets (inefficient) design. Ik persoonlijk zou naar be quiet kijken. Maar als je van plan bent met minder dan 4 disks beginnen, picoPSU zou prima voldoen.
Pagina: 1