Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• wkeulers
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-08 18:51
Hi Tweakers,
Sinds een paar dagen heb ik 20 stuks 405wp panelen op het dak liggen. Ze liggen op het zuiden onder 45 graden en het viel mij al op dat soms enkele panelen 420watt leveren. Nu zijn ze in 2 strings gezet en zitten er kleine omvormers achter de panelen. Per string dus 10 panelen. Nu zie ik in mijn meterkast 2 nieuwe groepen die afgezekerd zijn op 16A. Nu vraag ik mij dus of of dat wel goed gaat als de zon een keer lang en vol schijnt…. Wordt er dan niet 10x 420w= 4200watt door die groep heen gepompt waar hij er op 3600 watt uit klapt?
Ik ben geen electricien, maar de gasten die het zonnepaneelbedrijf stuurt vertrouw ik eigenlijk minder dan mijn mede-tweakers…..

Eigen vraag = eigen topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 04-07-2023 16:07 ]

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je bedoel waarschijnlijk niet 2 strings maar 2 trunks daar je geen string-omvormer lijkt te gebruiken. Maar goed, in je vraag mist het meest essentiële gegeven, welke omvormers? En daarnaast, 1-fase of 3-fase netaansluiting?

• wkeulers
Septillion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:10:
Je bedoel waarschijnlijk niet 2 strings maar 2 trunks daar je geen string-omvormer lijkt te gebruiken. Maar goed, in je vraag mist het meest essentiële gegeven, welke omvormers? En daarnaast, 1-fase of 3-fase netaansluiting?
Het kan ook 2 tunks zijn. Het zijn iig 2 grote kabels die door het dak naar binnen komen en die ieder naar de meterkast gaan en daar ook ieder op een 16A zekering zitten.
Het zijn DS3 micro omvormers. Er zitten 2 panelen aan 1 omvormer.
Ik heb een 3x 40A aansluiting in mijn huis.

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
wkeulers schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:00:
Hi Tweakers,
Sinds een paar dagen heb ik 20 stuks 405wp panelen op het dak liggen. Ze liggen op het zuiden onder 45 graden en het viel mij al op dat soms enkele panelen 420watt leveren. Nu zijn ze in 2 strings gezet en zitten er kleine omvormers achter de panelen. Per string dus 10 panelen. Nu zie ik in mijn meterkast 2 nieuwe groepen die afgezekerd zijn op 16A. Nu vraag ik mij dus of of dat wel goed gaat als de zon een keer lang en vol schijnt…. Wordt er dan niet 10x 420w= 4200watt door die groep heen gepompt waar hij er op 3600 watt uit klapt?
Ik ben geen electricien, maar de gasten die het zonnepaneelbedrijf stuurt vertrouw ik eigenlijk minder dan mijn mede-tweakers…..

[mbr] Eigen vraag = eigen topic[/mbr]
Off topic, dit hoort hier niet thuis, heeft niks te maken met de starter van dit topic.

On topic, kun je wat specifieker zijn? Heb je solaredge of echt een micro omvormer systeem?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
DS3 of DS3-L

Voor DS3, 880W is 5 per trunk echt teveel.
Dat is zwaar leunen op de marge in de afschakelkarakteristiek en dat mag een professional wat bij betreft niet zo achterlaten.

DS3-L is met 770W al een tikje over de grens van 16A

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• wkeulers
Ronald schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:21:
DS3 of DS3-L

Voor DS3, 880W is 5 per trunk echt teveel.
Dat is zwaar leunen op de marge in de afschakelkarakteristiek en dat mag een professional wat bij betreft niet zo achterlaten.

DS3-L is met 770W al een tikje over de grens van 16A
Het is (volgens de offerte) DS3.
Klapt die zekering er dan vroeg of laat uit? En zo ja, is dat dan op te lossen door er een 25A zekering in te zetten?

• wkeulers
wkeulers schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:31:
[...]

Het is (volgens de offerte) DS3.
Klapt die zekering er dan vroeg of laat uit? En zo ja, is dat dan op te lossen door er een 25A zekering in te zetten?
Er zijn trouwens 2.5mm2 kabels gebruikt, weet niet of dat iets uitmaakt. Ca 10m kabellengte denk ik.

• Septillion

Septillion

420W per paneel klinkt als DS3, dus dan is 5 wel te veel ja. Zou nog wel op te lossen zijn met 20A zekeringen (met een catch) maar netter was geweest om de boel 3-fase aan te sluiten, dan was je met een enkele 3x16A klaar geweest, scheelt ook nog eens koper. Want 2,5qmm is al niet bijster dik :/

Maar 3x40A, weet je dat zeker? En zo ja, heb je dat echt nodig dat je het de 800 euro per jaar extra waard vind?

Als je werkelijk 3x40A hebt, is je meterkast geschikt gemaakt voor de extra stroom (Rem automaat of 63A ardlekschakelaars)? Probleem met naar 2x een 20A gaan is dat je dan ook naar 45A gaat op een 3x25A aansluiting. Dan moet je de boel dus ook geschikt maken voor >40A als dat nog niet is gedaan.

offtopic:
@sjtienuh Je was 10 minuten te laat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 04-07-2023 16:39 ]

• wkeulers
Septillion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:38:
420W per paneel klinkt als DS3, dus dan is 5 wel te veel ja. Zou nog wel op te lossen zijn met 20A zekeringen (met een catch) maar netter was geweest om de boel 3-fase aan te sluiten, dan was je met een enkele 3x16A klaar geweest, scheelt ook nog eens koper. Want 2,5qmm is al niet bijster dik :/

Maar 3x40A, weet je dat zeker? En zo ja, heb je dat echt nodig dat je het de 800 euro per jaar extra waard vind?

Als je werkelijk 3x40A hebt, is je meterkast geschikt gemaakt voor de extra stroom (Rem automaat of 63A ardlekschakelaars)? Probleem met naar 2x een 20A gaan is dat je dan ook naar 45A gaat op een 3x25A aansluiting. Dan moet je de boel dus ook geschikt maken voor >40A als dat nog niet is gedaan.

offtopic:
@sjtienuh Je was 10 minuten te laat ;)
Ik heb wel 3x40A idd. Het is een woning zonder gas van 350m2. En we hebben 2 EV’s. Dus er gaat wel wat electra doorheen….
Maar dank voor je advies. Ik ga wel mekkeren dan om 20A zekeringen want ze moeten toch terugkomen omdat er 6 panelen of 3 omvormers terugschakelen bij veel zon😕.

• Septillion

Septillion

@wkeulers Als je echt netjes wilt zeur je dat het naar 3-fase gaat. Maar dan moet de kabel vervangen...

Rem-automaat of 63A aardlekschakelaars (of ALLES aardlekautomaat) is met je 40A aansluiting dus ook een vereiste.

En mja, er zijn genoeg mensen met een gasloos huis op 3x25A, meerprijs per jaar blijft namelijk ergggggg fors.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
wkeulers schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:42:
[...]omdat er 6 panelen of 3 omvormers terugschakelen bij veel zon😕.
yikes…

Beste oplossing: ombouwen naar 3 trunks, 3, 3 en 4. Die drie trunks dan op een 3P+N “kracht” groep met de 4 op de laagste fase.
Bekabeling van elke trunk heel, heel zwaar uitvoeren… lees 6mm2.

Dat kan net het verschil maken… het is heel hard werken bij een micro systeem om de netcongestie haantje de voorste te zijn.

Oh een installateur gaat waarschijnlijk roepen dat ik overdrijf… ik kan ook met 10mm2 gaan zwaaien… maar dat gaat hard richting maatje babyarm en wordt pas echt lastig aanleggen

Kosten? Middelen op zijn best… installateurs zouden besef van netcongestie moeten hebben…

(De rem automaat blijft overigens een heel goed plan, de zuiderburen lijken dit veel beter op te pakken… geen reden dat nl’ers het niet ook standaard zouden moeten doen)

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 04-07-2023 17:02 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1