Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 12:17
Hallo Tweakers,

Nieuw jaar, nieuwe problemen met de desktop.

Sinds recent heb ik last van een onregelmatig FPS probleem.
Wat bedoel ik met onregelmatig?
- FPS schommelt van 30 terug naar 100+ in milisecondens.
- Soms helpt het rebooten van de PC en heb ik weer stabiel 100 FPS.

Alle connecties nagelopen en niks zit los.

Systeem is als volgt:
Aorus X570 Elite mobo
MSI RTX 3070 gpu
AMD 3700X cpu
32 GB corsair vengeance 3600 ram
Corsair 650 RMX psu

Nou viel mij op dat mijn GPU Core clock op het moment dat ik last van dit probleem heb, naar 500mhz zakt ingame.
Normaal zit deze op 1830.

GPU drivers zijn updated. GPU wordt ook niet te warm, en zit netjes rond de 60 graden.
Ik zat zelf te denken aan een PSU probleem, aangezien dit het oudste component in mijn systeem is. Maar ik verwacht dat juist dat het systeem altijd (of helemaal) niks meer doet. Nu kan ik de PC rebooten en is het probleem ineens helemaal weg, en dan de volgende dag weer opstarten en het is weer terug :+ .

Iemand enige insight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat ben je aan het doen op het moment dat je probleem optreedt (lees: dik grafisch spel?), en op welke resolutie / monitor settings ben je bezig. 4k/60, 1440/165 of slechts op 1080?

ik gok dat de core speed die dropt niet de oorzaak is maar een gevolg van een probleem.
je temps heb je al gecheckt. je PSU moet ook ruim voldoende zijn om een 3070 aan te zwiepen.
Wat voor SSD heb je erin zitten?

indien aan het gamen: zet je texture resolutie eens terug naar low/medium, shadow effects uit en je raytracing uit. Kijk dan of het probleem nog steeds voorkomt.
indien nee: dan loopt je mogelijk tegen de 8gb VRAM aan van de 3070. Ik heb bijna dezelfde configuratie en ik loop tegen een soortgelijk probleem aan in diablo 4 (alles op ultra geklapt op 1440p/165 (alleen in mijn geval komt m'n fps dan niet meer terug omhoog, na een uurtje zakt de boel opeens door z'n hoeven.).

[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 04-07-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-09 19:18
Als je twee monitoren hebt, laat de task manager er even naast draaien. Mogelijk is er een applicatie die voor een (tijdelijke) CPU spike zorgt. Dat zorgt er voor dat de GPU niet gevoed wordt van genoeg data en terugklokt.

Had zelf ook een tijdje echt onverklaarbaar lage FPS in games die voorheen 60+ deden. Bleek dat Steam vensters een flink deel van m'n CPU opslokten, met 10 fps tot gevolg en een GPU die zat te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Resolutie is 1440p 100hz monitor. Game is Apex Legends, heeft altijd gewoon op 100+ FPS gedraaid.
Probleem is zonder dat er iets aan het systeem is veranderd opgetreden.

SSD is een Samsung 970 evo.

Ik heb andere display port in de GPU geprobeerd wat niet hielp.
Ook geprobeerd met de settings te schommelen wat ook niks doet.

30FPS in een game die voorheen altijd 100+ FPS had is natuurlijk vreemd. Het is ook niet een micro stutter. Het is, op het moment dat het probleem aanwezig is, de hele tijd. En de enige oplossing die het fixed soms is een reboot. Als de reboot het probleem oplost zie ik geen problemen met core clocks en dergelijke.

Met afterburner zag ik de core clock ingame de gehele tijd op 500mhz zitten. Eenmaal uit de game ging de core clock omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-09 10:02
Mijn kameraad had dit probleem ook maar dan wel met andere hardware. Ik heb toen alle drivers een update gegeven en of opnieuw geïnstalleerd. Helaas allemaal zonder resultaat. Zo zat hij op Fortnite met LOW settings met terug val van 150fps naar 75\80.

Uiteindelijk alles reseated maar ook zonder resultaat (dit kun je overigens proberen).

Laatste optie.... van Windows 10 naar Windows 11 upgraded... en en jawel, het was opgelost _/-\o_

Ik heb nooit het probleem kunnen achterhalen... maar je kan het eventueel ook nog proberen om Windows opnieuw in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Daslan schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:45:
Mijn kameraad had dit probleem ook maar dan wel met andere hardware. Ik heb toen alle drivers een update gegeven en of opnieuw geïnstalleerd. Helaas allemaal zonder resultaat. Zo zat hij op Fortnite met LOW settings met terug val van 150fps naar 75\80.

Uiteindelijk alles reseated maar ook zonder resultaat (dit kun je overigens proberen).

Laatste optie.... van Windows 10 naar Windows 11 upgraded... en en jawel, het was opgelost _/-\o_

Ik heb nooit het probleem kunnen achterhalen... maar je kan het eventueel ook nog proberen om Windows opnieuw in te stellen.
Vreemd. Ik zit al op Windows 11 dus die optie kan ik niet doen.
Heb nu even de drivers terug gezet naar een versie van voordat ik wist dat het probleem aanwezig was, even kijken of dit wat gaat doen. Anders lijkt er niet veel meer op te zitten dan een clean install proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Zou jij het volgende is willen proberen en je bevindingen delen mocht dit nog niet ingesteld staan?

Open NVIDIA control pane > Manage 3D settings > Set power management mode naar "high performance" en herstart je systeem.

Heb dit in het verleden wel eens meegemaakt en dit heeft het toen opgelost.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
KilleBladhark schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:24:
Zou jij het volgende is willen proberen en je bevindingen delen mocht dit nog niet ingesteld staan?

Open NVIDIA control pane > Manage 3D settings > Set power management mode naar "high performance" en herstart je systeem.

Heb dit in het verleden wel eens meegemaakt en dit heeft het toen opgelost.
Ook dit hielp niks. Vergeten te vermelden maar kwam deze optie idd ook tegen met wat googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
Oke dat is jammer.

Ben daarnaast ook benieuwd, heb je al is een keer via MSI Afterburner je GPU geforceerd om op zijn normale frequentie te draaien, dus de 1830Mhz? Ben benieuwd of dan het probleem zich blijft voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 22:23
Hoe zijn je cpu temps? Want als die terugclockt heeft je gpu ook niks te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:30
Doet hij het ook als alleen de GAME monitor eraan hangt ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
KilleBladhark schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:38:
Oke dat is jammer.

Ben daarnaast ook benieuwd, heb je al is een keer via MSI Afterburner je GPU geforceerd om op zijn normale frequentie te draaien, dus de 1830Mhz? Ben benieuwd of dan het probleem zich blijft voor doen.
Dit is een screenshot van gisteren avond toen het na een reboot allemaal weer normaal werkte.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Uo1XwcZ.png

Dus op de momenten dat het probleem niet aanwezig is zit de clock gewoon op 1830mhz.
Zojuist de PC gestart en probleem is momenteel ook niet aanwezig. Als het terug komt zal ik een screenshot nemen met de andere kant van het verhaal.
meljor schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:39:
Hoe zijn je cpu temps? Want als die terugclockt heeft je gpu ook niks te doen
Geen problemen hier, Ryzen Master geeft +/- 60 max aan onder game load en zakt gewoon netjes naar de 37 in idle.
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:41:
Doet hij het ook als alleen de GAME monitor eraan hangt ??
Er hangt maar 1 monitor aan, een 1440p ultra wide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
Dat begreep ik inderdaad al.

Alleen was ik benieuwd wanneer het probleem zich voordoet, of je dan via MSI Afterburner de frequentie kan forceren en dan kunt kijken of het probleem dan verdwijnt of niet. Weet niet welke skin je gebruikt van MSI Afterburner, dus is het een beetje lastig uit te leggen waar je dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daslan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-09 10:02
Misschien heeft dit er niks mee te maken, maar is je BIOS voorzien van de laatste versie?

Misschien kun je die eens flashen naar de nieuwste versie en daarna alle drivers weer opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 18:57

Nemesizz

Untouchable

Ken de game zelf niet (ja wel van gehoord, speel het zelf niet), maar als de game zoiets heeft als 'background fps' kan het zijn dat je scherm (ongemerkt) op 'de achtergrond' raakt omdat een ander programma even iets doet, en dat je FPS dan inzakt omdat de applicatie dan op de achtergrond draait ipv 'main'.

Ik weet het, klinkt als wartaal, maar is even lastig uit te leggen.
Ik neem even World of Warcraft als voorbeeld (game draai ik), daar kun je bij FPS een paar dingen instellen; max foreground fps, target fps, en 'max background fps'. De game draait tegenwoordig altijd windowed-fullscreen (écht full-screen kan daar blijkbaar niet meer, en dat gebeurt bij meer games tegenwoordig).
Fore-ground fps is dus wanneer het venster met de game actief is, background fps is dus wanneer ik alt-tab (even op internet kijk of iets dergelijks), echter, soms is een achtergrond programma bezig en die claimt dan de 'voorgrond' ook al zie je het betreffende programma niet eens in scherm, en dan 'denkt' de game dus dat die in de background draait en zakt de fps in naar de ingestelde background fps.

Kan dus door vanalles komen, een programma dat even een update installeerd, of een of andere chat die een nieuwe melding heeft. Maar achtergrond programma's kunnen invloed hebben.

Soms hoeft het nog niet eens perse te maken te hebben met foreground of background fps, maar bepaalde software (die soms bij videokaarten of moederborden word meegeleverd) is zo brak dat het performance kost (die software tooltjes om bijvoorbeeld de RGB aan te sturen).

Dus misschien eens kijken of er achtergrond programma's 'iets' aan het doen zijn die mogelijk van invloed kunnen zijn. In taakbeheer kun je soms ook zien of andere programma's de GPU gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
LunaTempesta schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:22:
Nieuw jaar, nieuwe problemen met de desktop.
Corsair 650 RMX psu
Ik zat zelf te denken aan een PSU probleem, aangezien dit het oudste component in mijn systeem is.
Heb je een andere voeding al geprobeerd?
Die je hebt is al vanaf 2015 te koop namelijk, dus wanneer je hem toen hebt aangeschaft dan is deze wel zo'n beetje over zijn houdbaarheidsdatum heen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 14:51
Heb je dit ook als je ergens in het spel stil staat en tegen een muur aan kijkt, dus eigenlijk zonder dat de graphics om je heen veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Yaksa schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:28:
[...]

Heb je een andere voeding al geprobeerd?
Die je hebt is al vanaf 2015 te koop namelijk, dus wanneer je hem toen hebt aangeschaft dan is deze wel zo'n beetje over zijn houdbaarheidsdatum heen.
Nee ik heb een andere voeding besteld gisteren avond voor het geval dat.
Daslan schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:11:
Misschien heeft dit er niks mee te maken, maar is je BIOS voorzien van de laatste versie?

Misschien kun je die eens flashen naar de nieuwste versie en daarna alle drivers weer opnieuw installeren.
Deze sla ik op, mocht het nodig zijn. Ik weet dat AMD recent veel shit gepatched heeft in de BIOS. In ieder geval voor de nieuwere processoren.
The Realone schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:33:
Heb je dit ook als je ergens in het spel stil staat en tegen een muur aan kijkt, dus eigenlijk zonder dat de graphics om je heen veranderen?
Ja ook als ik stil sta. Het probleem is persistent aanwezig. Het is niet dat het weg gaat zonder te rebooten.

Ik bedank iedereen alvast voor de verschillende inzichten _/-\o_ . Ik hoop stiekem dat de driver terugzetten voldoende is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:28
had van de week ongeveer hetzelfde probleem. maar dan in WZ2. maar dan op mijn laptop. in game gaat het goed en dan bij het volgende potje heb ik ineens 3 frames Soms 30 frames. alleen een reboot hielp dan. na lang uitzoeken bleek het de textures quality te zijn. (loopt al een jaar goed) maar blijkbaar blijft er geheugen vol hangen met nieuwe drivers of windows update in de 3070 van mij ( 8GB versie) ik heb dus de texture quality dus een stap lager moeten zetten in games en nu werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Lijkt erop dat het ergens een driver issue is (geweest). Terug zetten naar een oude driver versie van Nvidia heeft tot nu toe geholpen. Vreemd.
Pagina: 1