renovlies om fouten in stucwerk te verbergen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-07 21:45
Begin dit jaar hebben we ons complete huis laten stucen. Helaas, net voordat het helemaal klaar was kwam de stucadoor niet meer opdagen. Later bleek dat hij opgepakt was en zover ik weet zit hij nog steeds vast (het was vrij serieus, meer details heb ik zelf ook niet).

Als gevolg hiervan heb ik zelf de laatste puntjes afgewerkt, en hebben we op de valreep een nieuwe schilder moeten zoeken (hij zou ook het hele huis spuiten).

Hoe dan ook: Er is 1 muur in de keuken die er normaliter prima uit ziet, maar zodra strijklicht er op schijnt schieten de tranen je in de ogen. Tevens zitten er in de bijkeuken/hal dermate veel foutjes dat het ons nog dagelijks stoort.

We willen nu dus toch kijken of we het nog kunnen herstellen. Uiteraard is er de optie een (andere) stucadoor het nogmaals te laten doen, maar aangezien we er al wonen kijken we een beetje op tegen de rommel die dat geeft. De andere optie waar ik over zit te denken is deze wanden met renovlies te behangen en dan opnieuw te sausen. Dit heeft tevens als voordeel dat de betreffende hal nogal intensief gebruikt wordt (vliegende kinderschoenen e.d.) dus een beetje extra stevigheid op de muren is mooi meegenomen.

Kan ik echter verwachten dat renovlies het maanlandschap een beetje gaat verstoppen? De muur is verder behoorlijk strak, geen gaten of bulten. Alleen door overmatig schuren en slecht stucen is het een maanlandschap geworden.

Dit is hoe de muur in de keuken er uit ziet, gelukkig zien we het zelden want alleen in de winter is er 20 minuten rond het middaguur waar dit strijklicht er op valt. De hal zien we echter wel dagelijks maar die is minder extreem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D00Z-Hw_91iYOiu6m1UJNiHIYDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v69RKOYd9Ek7UjzQq56ejSaI.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Dat ga je met renovlies of welk behang dan ook niet wegwerken. Hooguit dat je het iets 'verzacht' maar behang maakt een golvend oppervlak niet vlak.

[ Voor 40% gewijzigd door Glenfiddich op 04-07-2023 14:20 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 11:39
Met een bredere (stalen) lat dan de muur met finish nog verder afwerken ook geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:26
Met renovliesbehang krijg je dat ook niet mooi recht. Je moet eerst de muur "netjes" afwerken. Het hoeft niet helemaal glad te zijn en je mag wel kleine gaatjes hebben (bobbels blijf je zien).

Je kunt het eventueel zelf afwerken en dan opschuren en dan renovliesbehang eroverheen. Als je bij het afwerken kleine foutjes maakt dan zijn die erna wel minder of niet zichtbaar.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou het toch laten stucen en dan door iemand die gewend is om in bewoonde huizen te werken, vaak wat duurder, maar dan plakken ze gewoon alles netjes af en lopen niet overal doorheen met hun maatje roeiboot. als de hoekprofielen goed zitten is dit nog geen dagje smeren en de volgende dag wat kleine dingen weg schuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 00:16

JT

VETAK y0

DutchKel schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:21:
Met renovliesbehang krijg je dat ook niet mooi recht. Je moet eerst de muur "netjes" afwerken. Het hoeft niet helemaal glad te zijn en je mag wel kleine gaatjes hebben (bobbels blijf je zien).

Je kunt het eventueel zelf afwerken en dan opschuren en dan renovliesbehang eroverheen. Als je bij het afwerken kleine foutjes maakt dan zijn die erna wel minder of niet zichtbaar.
Dit. Bobbels blijf je wel zien. Wij hebben het zelf en sommige ongelijkheden die er niet uitgeschuurd waren door de behanger zie je nog.
ConQuestador schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:16:
Dit heeft tevens als voordeel dat de betreffende hal nogal intensief gebruikt wordt (vliegende kinderschoenen e.d.) dus een beetje extra stevigheid op de muren is mooi meegenomen.
Ik vind renovlies niet steviger en zeker met wat scherpere dingen beschadigt het veel sneller. Maar imho net zo belangrijk: je repareert het ook niet zo goed als stucwerk. Ik zou een stuc inschakelen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Duidelijke antwoorden, niet wat ik hoopte, wel wat ik verwachtte :/

Toch maar op zoek naar een stucadoor dan...

Ik zal het nummer van P.I. Vucht eens opzoeken, ik hoorde dat daar nog wel een goede stucadoor zat |:(

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:45
Later bleek dat hij opgepakt was en zover ik weet zit hij nog steeds vast (het was vrij serieus, meer details heb ik zelf ook niet).
Dat was waarschijnlijk voor dit stucwerk, dat verdiend een straf opzich! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ConQuestador schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:48:

Ik zal het nummer van P.I. Vucht eens opzoeken, ik hoorde dat daar nog wel een goede stucadoor zat |:(
Ga je niet vinden dat nummer. Het is P.I. Vught.
Zonder ze allemaal over 1 kam te willen scheren... het blijft een branche met soms wat eigenzinnige mensen. :)

In mijn jeugd kende ik er 1 die op jonge leeftijd in loondienst was begonnen en later voor zichzelf was gaan stuccen (je hebt niet een enorm arsenaal aan gereedschap nodig, dus je stap relatief makkelijk in). Geen idee hoe hij het voor elkaar kreeg, zwaar aan de coke en deed alles wat God verboden heeft... maar hij kon het wel. Niet dat dat uiteindelijk goed is gekomen hoor, nee.... coke sloopt.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-07-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:56:
[...]

Ga je niet vinden dat nummer. Het is P.I. Vught.
Zonder ze allemaal over 1 kam te willen scheren... het blijft een branche met soms wat eigenzinnige mensen. :)
Ik weet in ieder geval dat meneer niet alleen poeder op de muur smeerde, maar ook het nodige in zijn neus (wederom: kom je pas achteraf achter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 00:16

JT

VETAK y0

ConQuestador schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:48:

Misschien komt-ie het gratis fixen in z'n proeftijd onder begeleiding van de reclassering :+

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ConQuestador schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:01:
[...]

Ik weet in ieder geval dat meneer niet alleen poeder op de muur smeerde, maar ook het nodige in zijn neus (wederom: kom je pas achteraf achter)
Ah, klinkt bekend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

Kast ervoor of dressoir met groot schilderij erboven

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
TommyGun schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:09:
Kast ervoor of dressoir met groot schilderij erboven
Dat is de oplossing die we boven gaan doen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:21
Als het echt maar zo'n klein wandje is kan je het zelf prima een keer proberen. Vloer goed afdekken, pot stuc halen en eventueel plakspaan, verf van de muur en even een tutorial goed bekijken.

Grote oppervlakken strak stucen is moeilijker, maar dit is best een leuk stukje on zelf te proberen. Kost je bij elkaar een ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:29
Begin dit jaar hebben we ons complete huis laten stucen. Helaas, net voordat het helemaal klaar was kwam de stucadoor niet meer opdagen. Later bleek dat hij opgepakt was en zover ik weet zit hij nog steeds vast (het was vrij serieus, meer details heb ik zelf ook niet).

Als gevolg hiervan heb ik zelf de laatste puntjes afgewerkt, en hebben we op de valreep een nieuwe schilder moeten zoeken (hij zou ook het hele huis spuiten).

Hoe dan ook: Er is 1 muur in de keuken die er normaliter prima uit ziet, maar zodra strijklicht er op schijnt schieten de tranen je in de ogen. Tevens zitten er in de bijkeuken/hal dermate veel foutjes dat het ons nog dagelijks stoort.

We willen nu dus toch kijken of we het nog kunnen herstellen. Uiteraard is er de optie een (andere) stucadoor het nogmaals te laten doen, maar aangezien we er al wonen kijken we een beetje op tegen de rommel die dat geeft. De andere optie waar ik over zit te denken is deze wanden met renovlies te behangen en dan opnieuw te sausen. Dit heeft tevens als voordeel dat de betreffende hal nogal intensief gebruikt wordt (vliegende kinderschoenen e.d.) dus een beetje extra stevigheid op de muren is mooi meegenomen.

Kan ik echter verwachten dat renovlies het maanlandschap een beetje gaat verstoppen? De muur is verder behoorlijk strak, geen gaten of bulten. Alleen door overmatig schuren en slecht stucen is het een maanlandschap geworden.

Dit is hoe de muur in de keuken er uit ziet, gelukkig zien we het zelden want alleen in de winter is er 20 minuten rond het middaguur waar dit strijklicht er op valt. De hal zien we echter wel dagelijks maar die is minder extreem.
[Afbeelding]
Niets gaat dit beter maken, behalve afwerken. En korte stukken kan je prima zelf doen met een rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 16:21
Ik geloof dat 90% van de muren er zo uit zien met strijklicht. Dit komt ook omdat de muur leeg is. Heb je er een kast voor of hang je er wat spullen op dan valt het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

com2,1ghz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:24:
Ik geloof dat 90% van de muren er zo uit zien met strijklicht. Dit komt ook omdat de muur leeg is. Heb je er een kast voor of hang je er wat spullen op dan valt het niet op.
Euhm...
Een klein beetje verloop soit.

Dit lijkt de somme wel na 1918.

Maar als dit al gestuct is, blijkbaar door een blinde met 1 arm, kun je het dan niet recht schuren?

Edit: dacht ook dat er iemand voor ingehuurd was. Als het je eigen probeersel is; blijven proberen. Dit is iets dat je moet ervaren. De vijfde keer gaat beter dan de eerste ;)

In dit geval iets dikker opzetten, langere rij kopen en vooral; geduld en niet teveel aan prutsen.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 05-07-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:59
mathelicious schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:19:
Als het echt maar zo'n klein wantjes is kan je het zelf prima een keer proberen. Vloer goed afdekken, pot stuc halen en eventueel plakspaan, verf van de muur en even een tutorial goed bekijken.

Grote oppervlakken strak stucen is moeilijker, maar dit is best een leuk stukje on zelf te proberen. Kost je bij elkaar een ochtend.
Volgens mij is dit zijn eigen poging ;-).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:21
Devian schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:26:
[...]

Volgens mij is dit zijn eigen poging ;-).
Na het nogmaals lezen zou je inderdaad gelijk kunnen hebben... in dat geval zou ik er af blijven, maar een handige doe het zelver kan dit prima fixen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Dit is niet mijn eigen werk, dit is het werk van de stucadoor. Ik heb wel zelf de oneffenheden eruit geschuurd met zo'n girafschuurmachine, en wellicht dat ik ook meer geschuurd heb dan nodig.

Overigens heb ik zelf wel eens een volledige kamer gedaan met fix&finish, en dat zag er redelijk goed uit. Alleen is dit dus in de keuken welke later dit jaar volledig vervangen wordt. Ik wil dus niet redelijk goed, ik wil perfect.

[ Voor 4% gewijzigd door ConQuestador op 05-07-2023 15:35 ]

Pagina: 1