Nasty geluid als fan GPU stopt met draaien (is retour/rma?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 20:49
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe 4070 in de PC zitten.
Alles leek op zich goed in eerste instantie, maar nu maakt 1 van de fans een nogal naar geluid als deze nadat deze aan het draaien is geweest terug naar idle gaat en dus helemaal uit gaat.
Als de fan onder load draait is er niks bijzonders te horen.
Ik vind niet echt gezond klinken, en erger me er de pleuris aan want je hoort het ook direct bij het opstarten van de PC al elke keer.
Maar weet niet of het verder schadelijk is/kwaad kan/waarschijnlijk (snel) erger gaat worden als de fan(s) zo'n geluid produceren?

Ik zit nog onder de 30 dagen sinds aanschaf, dus twijfel nu of ik er een retour(herroepingsrecht) van ga maken en een 4070 van een ander merk ga proberen.
Wel een heel gedoe, ook i.v.m. een Steam tegoed actie die bij deze GPU zat, en waar ik me al voor geregistreerd heb.
Maar goed, elke keer ergeren/zorgen maken over de GPU bij opstarten van PC en bij elke switch van load > idle wil ik ook niet.
Ik heb het op film gezet. Op normaal volume hoor je het niet goed, in het echt is het duidelijker.
Je moet je volume dus wel flink hard zetten zodat je het kan horen zoals het in het echt klinkt.
Het geluid waar ik op doel hoor je na ongeveer 28 seconden in het filmpje.

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Welkom in de wondere wereld van Gigabyte, welke als een van de weinige merken nog steeds glijlagers gebruikt voor videokaartfans.

Glijlagers zijn goedkoop en stil, maar gaan niet lang mee, al helemaal niet als je deze orienteert zoals in je video. Het smeermiddel loopt dan namelijk uit het lager, en het lager zal daardoor veel harder slijten dan nodig.

Het geluid wat je hoort is het geluid van een drooglopende lager (i.e. waar het grootste gedeelte van het smeermiddel al uit is). Als de kaart zoals je zegt net nieuw is, zou ik hem als de bliksem retourneren en er eentje kopen van een merk die minstens fluid dynamic lagers of nog beter, kogellagers gebruikt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Blaat schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:18:
Als de kaart zoals je zegt net nieuw is, zou ik hem als de bliksem retourneren en er eentje kopen van een merk die minstens fluid dynamic lagers of nog beter, kogellagers gebruikt.
Thanks voor je reply, much appreciated.
Enig idee of deze Inno3D betere lagers heeft? (Want dat is volgens mij niet iets wat je op een standaard spec sheet gaat terugvinden).
De Gigabyte Windforce was 669,- met 40 euro Steam tegoed bon (die je niet krijgt bij GPU retour doen binnen 30 dagen).
Die Inno3D is nu effectief zelfde prijs (629,-), dan hoef ik iig niet geld bij te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

BeetjeVreemd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:34:
[...]

Enig idee of deze Inno3D betere lagers heeft? (Want dat is volgens mij niet iets wat je op een standaard spec sheet gaat terugvinden).
De Gigabyte Windforce was 669,- met 40 euro Steam tegoed bon (die je niet krijgt bij GPU retour doen binnen 30 dagen).
Die Inno3D is nu effectief zelfde prijs (629,-), dan hoef ik iig niet geld bij te leggen.
Deze is helaas niet beter op dat vlak. Ik ben bang dat het een gevalletje 'alle waar naar z'n geld' is, waarbij de duurdere modellen wel echt minder besparen op dergelijke onderdelen.

uitvoering: MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X 12G OC

Dit is een van de goedkopere kaarten met Dual Ball Bearings.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Blaat schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:48:
[...]

Deze is helaas niet beter op dat vlak. Ik ben bang dat het een gevalletje 'alle waar naar z'n geld' is, waarbij de duurdere modellen wel echt minder besparen op dergelijke onderdelen.

uitvoering: MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X 12G OC

Dit is een van de goedkopere kaarten met Dual Ball Bearings.
Ok, thanks.
M'n vorige kaart (2060 Super) was ook een Ventus, nooit problemen mee gehad.
Misschien nog maar een keer een Ventus doen dan.
Ik heb de Gigabyte 4070 net als retour aangemeld.
Hopelijk beetje voorspoedige afhandeling.
Thanks again voor de snelle replies en nuttige info👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Nou, ik ben bang dat ik weer de sjaak ben😢, en m'n eerste gevalletje coil whine te pakken heb, right? (wel vaak al over gehoord/gelezen, maar zelf nog nooit problemen mee gehad)
De Gigabyte Windforce 4070 is teruggestuurd (begon later op de dag trouwens nog meer lawaai te maken, ook gewoon onder load en dus niet alleen meer bij de switch van ventilator aan > ventilator uit), en de MSI Ventus 3X 12G OC moest em gaan vervangen, en die kaart is vandaag binnengekomen.

Maar nu hoor ik dus dit, en ik vind het echt een gruwelijk irritant geluid, des te meer omdat het vaak ook random/inconsistent is qua wanneer/hoe lang/toon.
Soms is het een tijdje constant, zoals hier (geluid goed hard zetten):

Gebeurt ook onder verschillende loads, bijv. tijdens gamen, maar ook af en aan als 'k alleen aan't browsen ben bijv.; paar seconden niks, 3 sec. coil whine, 2 sec. niks, 6 sec. coil whine.
Echt té irritant.

En het irritante geluid veranderd/reageert ook op inputs van de game controller.
Bijv. in dit filmpje (na ongeveer 8 seconden + wederom geluid goed hard zetten) waar het geluid v/d coil whine 1 op 1 veranderd (qua timing) als ik met de D-pad van de game controller tussen verschillende graphics presets switch ingame.
Je kan het klikken van de D-pad ook horen, en dat doet dan dus direct ook iets met de coil whine

Ook deze maar weer retour doen dan en hopen dat drie keer scheepsrecht is?
Nog tips toevallig voor een ander model 4070 (van liefst max. € 669,-) met goede lagers/ventilatoren @Blaat ?
Of grote kans als ik dezelfde MSI Ventus nog een keer bestel dat ik dan wel een exemplaar krijg waarbij er geen sprake is van coil whine? (want verder bevalt ie wel)
Geen idee of het wat dat betreft veel voor kan komen bij een bepaald merk/type kaart, of dat het gewoon super random is ongeacht merk/type.

[ Voor 3% gewijzigd door BeetjeVreemd op 06-07-2023 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pillie666
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:23
Ik heb een Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2 in gebruik in mijn HTPC en die is zo goed als geluidloos , lees de reviews maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:18
heb er hier eventjes met mijn headset naar geluisterd maar ik hoor niets ? (de Gigabyte hoor ik wel nogal irritant doen)
wat zijn de rest van de specs van je toestel, hoeveel fans en welke voeding ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:41
Coil whine kun je niets aan doen, ook valt dit niet na mijn weten onder garantie.
Ook al zal je 10 stuks bestellen, is de kans redelijk groot dat ze allemaal coil whine hebben.
( is dus heel normaal)
Soms heb je geluk dat er bijna of geen coil whine is. maar die moet je maar net treffen.
Dit is vaak niet merk/type gerelateerd.

Je kan nog een keer de gok wagen, en eventueel weer een ander merk kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:56

Nemesizz

Untouchable

Coilwhine is helaas erg willekeurig. Je kan inderdaad 10 kaarten bestellen, en alle 10 coilwhine, of dat er 5 coilwhine hebben en de andere 5 niet. Is helaas erg weinig aan te doen.

Soms hangt het ook samen met andere componenten in de PC of het wel of niet optreed (voeding bijvoorbeeld , of een hoge refreshrate van de monitor). Dus kan zijn dat je je kaart terug stuurt, en de test-pc in de shop (met de gebruikte onderdelen daar) ineens geen coilwhine geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Tja, wanneer ik een opnamemicrofoon op twee centimeter afstand van mijn CPU ventilator hou dan hoor ik ook dat ie onder load sneller gaat draaien en daardoor een iets ander geluid maak.
Sluit ik daarentegen mijn kast en neem dan met dezelfde microfoon op vijftig centimeter het geluid op dan hoor ik al bijna niets meer, laat staan wanneer ik het doe op een meter afstand.
Alle ventilatoren maken geluid, de een wat minder dan de ander.
En passieve videokaarten zijn zowat niet meer te koop. Dat heeft deels te maken met het feit dat de graphics op je PC steeds veeleisender worden, je GPU zal harder moeten werken, produceert daardoor meer hitte en kan dat zonder ventilator niet afvoeren.
Misschien kun in de software nog iets finetunen dat de ventilatoren zo langzaam mogelijk draaien, dat verlaagt over het algemeen ook het geluidsniveau.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:10

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

v-sync inschakelen is mss een optie

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:40
Eskimoo schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:20:
Coil whine kun je niets aan doen, ook valt dit niet na mijn weten onder garantie.
Ook al zal je 10 stuks bestellen, is de kans redelijk groot dat ze allemaal coil whine hebben.
( is dus heel normaal)
Soms heb je geluk dat er bijna of geen coil whine is. maar die moet je maar net treffen.
Dit is vaak niet merk/type gerelateerd.

Je kan nog een keer de gok wagen, en eventueel weer een ander merk kiezen.
Het ligt ook vaak aan de PSU of ook nog hoe dat je de PSU aan de GPU hebt gekoppeld. (met verloopjes, splitters etc. etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-09 14:35

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
BeetjeVreemd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:34:
[...]

Nu kun je en mag je de fan hubs gewoon los halen bij ons en kan je wat olie toevoegen en zijn ze weer als nieuw, mocht je willen zien hoe dit moet pm mij ik heb er een filmpje van hoe simpel dit is op zijn tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:26
Als laatste oplossing kun je altijd je GPU een beetje undervolten. Geeft regelmatig zelfs performance winsten en je verbruik gaat omlaag.
Bij mijn 6700XT heeft dit gigantische geholpen om de coil whine te verminderen.
Ik had verder nog gekeken naar een andere PSU, PSU verlopen maar dit heeft in mijn geval geen verschil gemaakt.
Fps in games limiten (met bijv gsync) ook, maar is vervelend aangezien je dit voor elke game moet instellen.
Coil whine lijkt op te treden naarmate het verbruik van de kaart oploopt (dus ook te vertalen naar hoge fps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 14:15
Wat voor voeding heb je? Mijn 6750XT ging qua geluid van een neustrimmer naar een zacht briesje met een nieuwere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Bedankt allemaal voor jullie reacties👍
Wolfp4ck schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:37:
heb er hier eventjes met mijn headset naar geluisterd maar ik hoor niets ? (de Gigabyte hoor ik wel nogal irritant doen)
wat zijn de rest van de specs van je toestel, hoeveel fans en welke voeding ?
Je geluid wat harder zetten dan...?
Je kan in de 2e video bijv. overduidelijk het klikken op de D-pad van gamepad horen waarna direct het geluid v/d coil whine ook veranderd. (Als je je geluid hard genoeg zet.)
Zijn de rest v/d specs van m'n PC relevant in dit geval?
Enigste component die veranderd is, is de GPU.
Voeding is de Corsair RM750x.
Qua fans heb ik 6x 120mm; 3x intake front, 2x exhaust top, en 1x exhaust back.
Verder MSI B450 Gaming Pro Carbon AC met een 5800X (met Scythe Mugen 5 Rev. B koeler), en 2x16GB 3200 MT/s CL16 RAM van Kingston.
pillie666 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:21:
Ik heb een Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2 in gebruik in mijn HTPC en die is zo goed als geluidloos , lees de reviews maar.
Die heb ik net gisteravond besteld :)
Komt als het goed is morgen binnen.
Fingers crossed 🤞 wat betreft de fans/coil whine bij de Inno3D.
Hopelijk gevalletje 3x is scheepsrecht 😊.
Yaksa schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:04:
Tja, wanneer ik een opnamemicrofoon op twee centimeter afstand van mijn CPU ventilator hou dan hoor ik ook dat ie onder load sneller gaat draaien en daardoor een iets ander geluid maak.
Sluit ik daarentegen mijn kast en neem dan met dezelfde microfoon op vijftig centimeter het geluid op dan hoor ik al bijna niets meer, laat staan wanneer ik het doe op een meter afstand.
Alle ventilatoren maken geluid, de een wat minder dan de ander.
En passieve videokaarten zijn zowat niet meer te koop. Dat heeft deels te maken met het feit dat de graphics op je PC steeds veeleisender worden, je GPU zal harder moeten werken, produceert daardoor meer hitte en kan dat zonder ventilator niet afvoeren.
Misschien kun in de software nog iets finetunen dat de ventilatoren zo langzaam mogelijk draaien, dat verlaagt over het algemeen ook het geluidsniveau.
Euh, we hebben het al (lang) niet meer over GPU ventilatoren, maar over coil whine🙄?
Nasty geluid makende fan was bij de 1e aangeschafte GPU; de Gigabyte Windforce 4070.
Die teruggestuurd, en in de plaats daarvoor is de MSI 3x Ventus 4070 gekomen.
Die dus coil whine produceert, wat ook duidelijk hoorbaar/storend is met het zijpaneel v/d PC er op, en dan staat de PC ook nog eens onder het bureau.

Om de coil whine enigszins representatief hoorbaar te kunnen krijgen voor een Youtube filmpje, met alleen de microfoon van een smartphone tot m'n beschikking kan je volgens mij weinig anders dan het zijpaneel v/d PC er af halen en de phone dicht er bij houden tijdens opnemen en bij afspelen het geluid vervolgens flink hard zetten tijdens het afspelen.
SAiN ONeZ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:39:
v-sync inschakelen is mss een optie
Om op een lage/constante fps uit te komen, waarbij de coil whine dan minder storend (luid) zou moeten zijn dan bedoel je toch?
Dat is eigenlijk meer het probleem camoufleren dan oplossen.
En daar koop ik ook geen nieuwe GPU voor; zweten zal die :)
Wil em gewoon volle bak kunnen laten draaien op 100%.
stylezzz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:42:
[...]

Het ligt ook vaak aan de PSU of ook nog hoe dat je de PSU aan de GPU hebt gekoppeld. (met verloopjes, splitters etc. etc.)
PSU is een Corsair RM750x.
Als enigste geschikte GPU voedingskabels zitten daar kabels bij die gesplitst worden van 1 kabel aan de PSU kant, naar 2x 8(6+2)pin voor in de GPU.
Zowel voor m'n oude 2060 Super, als voor de nieuwe 4070 heb ik maar 1 zo'n kabel nodig, en maar 1 v/d 2 8 pin stekkers nodig.
De andere 8 pins stekker bungelt er dus bij (werd gevalletje tie wrap dus).
Werkte prima (zonder coilwhine) bij m'n 2060 Super en de 4070 verbruikt maar 25Watt meer dan de 2060 Super (in de praktijk eerder maar 15Watt meer of zo trouwens) dus moet prima op dezelfde manier aangesloten kunnen worden.
Ik heb in principe maar 125 Watt nodig vanuit de PSU.

Aangezien ik deze PC waarschijnlijk uiteindelijk ga ombouwen van dedicated/main (gaming) PC naar (overkill) HT(en gaming)PC voor beneden op het TV meubel, voor op de TV aan te sluiten, overweeg ik nog om een andere voedingskabel te kopen voor de GPU met alleen 1x8 pins zodat het wat strakker lijkt allemaal.
Zou misschien voor de coil whine ook nog verschil kunnen maken.
Zou ik dan in ieder geval kunnen testen of het verschil uitmaakt.
Maarja, 'k vind ergens tussen de 25-30 euro wel erg veel geld voor een kabeltje.
Eerst maar even afwachten wat de Inno3D 4070 morgen doet qua fans/coil whine denk ik, en van daaruit verder kijken.
INNO3D schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:45:
[...]

Nu kun je en mag je de fan hubs gewoon los halen bij ons en kan je wat olie toevoegen en zijn ze weer als nieuw, mocht je willen zien hoe dit moet pm mij ik heb er een filmpje van hoe simpel dit is op zijn tijd.
Dat is goed om te weten aangezien ik net gisteren de Inno3D RTX 4070 Twin X2 heb besteld, ter vervanging v/d MSI Ventus.
Ik zou zeggen stuur maar door😊, altijd handig om te weten/iets nieuws te leren.
dommegekke1 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:47:
Als laatste oplossing kun je altijd je GPU een beetje undervolten. Geeft regelmatig zelfs performance winsten en je verbruik gaat omlaag.
Bij mijn 6700XT heeft dit gigantische geholpen om de coil whine te verminderen.
Ik had verder nog gekeken naar een andere PSU, PSU verlopen maar dit heeft in mijn geval geen verschil gemaakt.
Fps in games limiten (met bijv gsync) ook, maar is vervelend aangezien je dit voor elke game moet instellen.
Coil whine lijkt op te treden naarmate het verbruik van de kaart oploopt (dus ook te vertalen naar hoge fps).
Daar heb ik nog geen ervaring mee, maar klinkt als iets wat valt te proberen inderdaad.
Al schiet ik daar nog niks mee op wat betreft de coil whine als GPU (nagenoeg) idle is.
Gewoon op't bureaublad/in browser is er ook coil whine namelijk, alleen dan niet een constante toon/volume zoals tijdens het gamen, maar wisselende geluiden, soms paar sec. wel, dan weer paar sec. niet.
Zo mogelijk nog irritanter dus.
Alhoewel ik moet zeggen dat ie dat in het begin deed, maar dat ik dat nu niet meer hoor.
Volgens mij is't nu alleen nog tijdens gemiddelde tot hoge GPU belasting.
Is dat normaal?
Eerst ook coilwhine bij (nagenoeg) idle GPU, en tijdje later allee nog maar onder (heavy) load?
Fr0ns schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:49:
Wat voor voeding heb je? Mijn 6750XT ging qua geluid van een neustrimmer naar een zacht briesje met een nieuwere voeding.
Een Corsair RM750x, inmiddels 4 jaar in gebruik.
Toentertijd gekocht omdat deze als kwalitatief goede PSU te boek stond, en volgens mij nog steeds staat ook.

Pagina: 1