Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 15:24
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe LG OLED G3 gekocht. Bij het aansluiten zag ik dat er verschillende verticale strepen in het beeld zaten. Dit waren geen zwarte strepen, maar leken eerder strepen van modules van het paneel. Wanneer ik hier op Google, kom ik o.a. bij een LG pagina uit, wat de oorzaak als volgt omschrijft:

OLED TVs use display technology that emits light on its own, resulting in brighter and clearer picture quality compared to regular products.
However, this can cause heat on the screen and make images, such as the logo of a broadcast channel, remain on specific areas of the screen when displayed for a long time.
To resolve this issue, the [Pixel Refresher] function is available to use.

https://www.lg.com/us/sup...CT10000018-20153130731463

Dit lijkt te doelen op het gebruik van de TV en niet als iets dat bij de aanschaf direct al een probleem zou moeten zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in de nacht de Pixel Cleaning functie gebruikt en dit lijkt inderdaad te werken. Ik zie het helemaal niet meer terug, op dit moment in ieder geval.

Mijn vraag is met name: heeft er iemand iets vergelijkbaars meegemaakt met een nieuwe LG OLED TV? Ze zijn namelijk niet goedkoop en ik wil er niet na een 2 of 3 jaar ineens problemen mee hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door 1992Mark op 04-07-2023 12:51 . Reden: Link LG toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:46
Wat je zag heet banding. Alle panelen ongeacht techniek, OLED of LCD, hebben uniformiteitsissues.

OLED heeft een x aantal uren inspeeltijd nodig, hierna zul je o.a. verbeteringen zien qua kleuren, helderheid en uniformiteit. Door de Pixel Refresher functie te gebruiken heb je dit proces versnelt c.q. is het inspelen niet meer nodig.

De Pixelrefresh functie is enkel bedoelt om retentie, zo goed als mogelijk, op te lossen. Let op, dit is een soort van laatste redmiddel en dien je niet vaker dan eens in de (paar) duizend uur te draaien als onderhoud of wanneer retentie goed zichtbaar is aangezien deze functie ervoor zorgt dat het OLED paneel sneller slijt.

Wat je eventueel kunt doen is dit filmpje afspelen en kijken hoe het met de uniformiteit gesteld is. Gelet op de prijs en de gebruikte techniek (MLA) mag je qua uniformiteit een veel beter resultaat verwachten dan het gemiddelde OLED paneel. Als verticale strepen goed zichtbaar zijn zou ik de tv omruilen voor een andere exemplaar, helaas is dit geen garantie op verbetering (panel lottery). Kan dus zijn dat je het een aantal keer dient om te ruilen of naar een andere merk kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 15:24
Freshouttheoven schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:00:
Wat je zag heet banding. Alle panelen ongeacht techniek, OLED of LCD, hebben uniformiteitsissues.

OLED heeft een x aantal uren inspeeltijd nodig, hierna zul je o.a. verbeteringen zien qua kleuren, helderheid en uniformiteit. Door de Pixel Refresher functie te gebruiken heb je dit proces versnelt c.q. is het inspelen niet meer nodig.

De Pixelrefresh functie is enkel bedoelt om retentie, zo goed als mogelijk, op te lossen. Let op, dit is een soort van laatste redmiddel en dien je niet vaker dan eens in de (paar) duizend uur te draaien als onderhoud of wanneer retentie goed zichtbaar is aangezien deze functie ervoor zorgt dat het OLED paneel sneller slijt.

Wat je eventueel kunt doen is dit filmpje afspelen en kijken hoe het met de uniformiteit gesteld is. Gelet op de prijs en de gebruikte techniek (MLA) mag je qua uniformiteit een veel beter resultaat verwachten dan het gemiddelde OLED paneel. Als verticale strepen goed zichtbaar zijn zou ik de tv omruilen voor een andere exemplaar, helaas is dit geen garantie op verbetering (panel lottery). Kan dus zijn dat je het een aantal keer dient om te ruilen of naar een andere merk kijken.
Bedankt voor je reactie.

Banding is na het gebruik van Pixel Cleaning helemaal niet meer zichtbaar. Kan ik dit dan beschouwen alszijnde ''standaard'' voor de LG OLED TV's? Of is banding direct bij de aanschaf van een nieuwe OLED TV al een voorbode van toekomstige problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:46
1992Mark schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:28:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Banding is na het gebruik van Pixel Cleaning helemaal niet meer zichtbaar. Kan ik dit dan beschouwen alszijnde ''standaard'' voor de LG OLED TV's? Of is banding direct bij de aanschaf van een nieuwe OLED TV al een voorbode van toekomstige problemen?
Graag gedaan.

Ja, dit is relatief standaard.

Helaas is panel lottery een feit, je kan het goed of minder goed treffen met de uniformiteit. Gelukkig is banding direct out of the box geen voorbode van eventuele toekomstige problemen. Veel plezier met je nieuwe tv ;).