Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 21:50
Wat gebruiken jullie of raden jullie aan om te gebruiken (het liefst gratis of goedkoop) als kennisbank om te delen met een IT-team?

Op dit moment hebben we een chaotische Onenote met veel secties en pagina's. Het bevat veel kennis, maar (nog) niet gestructureerd.

Het wordt voornamelijk gebruikt door ServiceDesk.
Ons ticketsysteem is TopDesk.

Als nieuwe teamleider van de servicedesk is het mijn taak om meer structuur aan te brengen in de kennisbank.

Shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:28
Hier gebruiken we gewoon een self hosted versie van Wikimedia. Bevalt prima.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 14:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:49

Wish

ingwell

Dit inderdaad - als je het systeem al in huis hebt, waarom dan nog iets anders zoeken (zoals Atlassian)?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Niet echt in de it, maar zoiets recent onderzocht en mywikis bleek het goedkoopste te zijn voor een managed instantie van mediawiki.
Zelf hosten kan natuurlijk ook als je daar mensen voor hebt.

Sharepoint zou ook iets van een wiki moeten hebben, maar als ik eerlijk ben zijn al deze diensten van microsoft erg ondoorzichtig en verwarrend in gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 04-07-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
Wish schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:52:
[...]

Dit inderdaad - als je het systeem al in huis hebt, waarom dan nog iets anders zoeken (zoals Atlassian)?
Ja dat was ook mijn eerste reactie, maar blijkbaar waren ze (de 2 IT operation teamleaders) daar niet van overtuigd en zijn ze op zoek naar iets externs.

Mij lijkt het nochtans de meest logische keuze, aangezien onze SD-ers nu quasi geen info zetten in hoe ze hun tickets oplossen. Met een KB in Topdesk op te bouwen los je ook dat probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Vorige werkgever gebruikten we TopDesk hiervoor. Later wel overgegaan voor alles naar een ander programma, maar ook dat werd hetzelfde ingericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

nLs90 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:01:
[...]

Ja dat was ook mijn eerste reactie, maar blijkbaar waren ze (de 2 IT operation teamleaders) daar niet van overtuigd en zijn ze op zoek naar iets externs.

Mij lijkt het nochtans de meest logische keuze, aangezien onze SD-ers nu quasi geen info zetten in hoe ze hun tickets oplossen. Met een KB in Topdesk op te bouwen los je ook dat probleem op.
Als jullie nu een chaotische OneNote gebruiken en TopDesk geen optie is dan zie ik ook niet in hoe een andere tool wél gaat werken. Iets als Confluence maar ook bijv. een wiki vergt flink wat inzet en iemand met kennis van kennisbeheer en de betreffende tooling om goed in te richten, anders krijg je gewoon diezelfde OneNote maar dan in een ander pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
Dit wordt ook naar voor geschoven door 1 van de IT teamleads, ipv TopDesk.
TopDesk wel voor de self-service van de users

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:49

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Het lijkt mij tijdswinst om eerst eens met de hele SD een structuur uit te denken. Daarna vastleggen in werkinstructies dat men ook daadwerkelijk voldoende noteert....

De kennis lijkt aanwezig maar lijkt niet makkelijk vindbaar. Daar gaat een tool niet gelijk wat aan veranderen.

Maak vervolgens een tool selectie en installeer een demo. Test iig zoekfunctionaliteit en (sub-)categorisatie van de verschillende applicaties.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sharepoint :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:37
Shortlist opstellen en de bedrijven een demo laten geven.

Zelf gebruiken we Confluence. Niet perfect, maar lijkt goed genoeg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
nLs90 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:47:
Wat gebruiken jullie of raden jullie aan om te gebruiken (het liefst gratis of goedkoop) als kennisbank om te delen met een IT-team?

Op dit moment hebben we een chaotische Onenote met veel secties en pagina's. Het bevat veel kennis, maar (nog) niet gestructureerd.

Als nieuwe teamleider van de servicedesk is het mijn taak om meer structuur aan te brengen in de kennisbank.

Shoot!
Wat heb je zelf al gevonden en wat zijn de eisen? Wat zijn de gebruikers van de tool? Is het een skilled servicedesk?

Zelf ben ik fan van Github pages, maar dat komt omdat ik code schrijf en daarmee de documentatie kan combineren met code en soms automatisch de code laten genereren. Uitstekend als je een skilled servicedesk hebt, maar anders zou ik lekker in topdesk blijven. Als ik het goed onthouden heb van mijn half jaar topdesk applicatie management kan je daarmee dan ook documentatie en templates maken om automatisch tickets te beantwoorden/invullen.

Confluence gebruik ik ook veel, maar zeker programmatisch moeilijker mee te werken. Perfect als je de Atlassian stack gebruikt, maar anders lekker ver van weg blijven.

Er zijn ook nog andere tools zoals servicenow, maar daar werd ik nog droeviger van maar dat was hoe het ingericht was.

[ Voor 19% gewijzigd door init6 op 04-07-2023 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

nLs90 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:10:
[...]

Dit wordt ook naar voor geschoven door 1 van de IT teamleads, ipv TopDesk.
TopDesk wel voor de self-service van de users
Waarom ben jij hier nu precies bij betrokken? Het lijkt er op dat Tech Leads en IT Operations Managers (what's in the name) het allemaal wel blijken te weten en dus prima die keuze kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Falcon schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:54:
[...]

Waarom ben jij hier nu precies bij betrokken? Het lijkt er op dat Tech Leads en IT Operations Managers (what's in the name) het allemaal wel blijken te weten en dus prima die keuze kunnen maken.
staat in de TS
Als nieuwe teamleider van de servicedesk
Lijkt me handig als je weet waarmee gewerkt gaat worden en leuk dat je er bij betrokken wordt toch?

[ Voor 11% gewijzigd door The_BoKmeester op 04-07-2023 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:42
Hier ook topdesk vooral de mogelijkheid om meldingen te sluiten direct met een kennisitem word zeer gewaardeerd door onze Servicedesk (beetje sarcastisch daar ze het niet gebruiken) maar het is zoveel handiger dan een nieuwe tool te gaan inrichten met nog weer beheer

nu heb je een kans om mee te denken over een tool die je later zelf moet gaan gebruiken

mocht je het Selfservice portal ingericht hebben kun je ook kennisitems daar beschikbaar maken volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03:45
Ik sluit me aan bij @Oon en @sh4d0wman . Zorg dat bij een nieuw systeem dat je een duidelijke werkinstructie hebt waar iedereen mee overweg kan, iedereen achter staat (al dan niet met een duwtje) en structuur brengt in je documentatie.

Bij ons dumps iedereen maar op (voor mij) willekeurige plekken een stukje kennis neer en dan is het met een paar honderd man gewoon niet meer bij te houden en al helemaal niet meer te vinden voor het nageslacht (of zelfs voor jezelf niet meer een jaar later).

Confluence heeft daarbij een ultiem brakke zoekfunctie, dus dat maakt het dan nog eens extra lastig.

Het jasje is het probleem niet, de inhoud en structuur gaan je een heleboel rust geven!

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

The_BoKmeester schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:58:
[...]

staat in de TS

[...]

Lijkt me handig als je weet waarmee gewerkt gaat worden en leuk dat je er bij betrokken wordt toch?
Maar niet dé pakketkeuze mag maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:14
Confluence is wel echt ontzettend traag en de zoekfunctie is niet al te best.
Bij een vorig bedrijf hadden we MediaWiki, beetje houtje-touwtje, maar wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Confluence traag? Was dat self-hosted of de cloud versie? Normaal is het bij mij super snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

Heimdallr

Asgard

Sharepoint :)

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:45
Het opsommen van diverse systemen heeft de TS geen donder aan natuurlijk. Wat we hier moeten weten is eigenlijk zaken als
  • Hoeveel mensen gaan dit gebruiken?
  • Welke informatie wil je hier in kwijt? Alleen zaken rondom tickets die opgelost zijn zoals standaard oplossingen ? Of wil je hier ook informatie kwijt over je omgevingen ( per klant , per stack? )
  • Wil je deze informatie ook naar buiten bekend maken? Of is het puur intern gebruik?
  • Wie gaat de structuur beheren? Wil je daar mogelijkheden toe en zo nee waarom niet?
Zomaar een paar vragen die bij mij opkomen. En is het geen idee om eens te kijken of je met de tools zoals je die nu hebt de structuur aan te brengen die je mist? Dan is de eerste vraag natuurlijk hoe je die structuur voor je ziet?

[ Voor 13% gewijzigd door Webgnome op 04-07-2023 19:53 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:23
nLs90 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:47:

Shoot!
Gebruiken jullie devops? Dan hebben jullie bv al azure devops met wiki of eventueel atlassen confluence? Andere optie is sharepoint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Waarom moet het gratis zijn? Je komt dan al gauw in een systeem met beperkingen, reclames of iets waar je heel veel zelf moet doen terecht. Dat moet je niet willen in een professionele omgeving. Als het geen geld waard is, is het blijkbaar niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
- ServiceNow voor knowledgebase (ook voor end users)
- Teams voor onze eigen documentatie en handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 10:05

haagsepracht

One Man, Half Machine.

GIT kan prima worden ingezet voor content management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:46
We hadden eerst niets en proberen nu een start te maken met Confluence..
Pagina: 1