Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluisje1989
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-06 18:29
Hallo allemaal,

misschien kunnen jullie mij hier mee helpen, zou graag tips van jullie willen krijgen.

Het verhaal
September 2021 ben ik aan een avontuur begonnen door te gaan emigreren en werken in het buitenland (spanje).

Voor de zekerheid de Nederlandse zorgverzekering aangehouden. Ondanks dat ik via de Spaanse werkgever al een zorg verzekering heb. Hierdoor komt mijn Nederlandse zorgverzekering te vervallen.

Vorige week heb ik me zorgverzekering opgezegt. Maar blijkbaar krijg ik het betaalde zorgverzekering vanaf September 2021 niet terug. Omdat ze aangeven dat ik te laat ben met opzeggen.

Ik weet dat ik zelf niet slim ben geweest om dit eerder te doen. Maar graag zou ik jullie mening willen weten of tips?

In iedergeval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Sta je nog ergens in geschreven in NL? (Gemeente)

[ Voor 12% gewijzigd door Falcon op 04-07-2023 12:46 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:48
Je hebt je zorgverzekering aangehouden en was dus verzekerd. In die zin heb je er ook gebruik van gemaakt.

Natuurlijk krijg je je kosten sinds September 2021 niet terug.

Verzekering aanhouden = betalen.

Anders wil ik ook graag al mijn ongebruikte verzekeringen sinds hun laatste gebruik opzeggen en bergen geld terug krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door XelaRetak op 04-07-2023 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarom zou je je kosten terugkrijgen als je al die tijd verzekerd bent geweest?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Lijkt mij prima terecht.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30

Tazzios

..

Dat zou een geweldig verdienmodel zijn! Je verzekeringen die je jaren niet hebt aangesproken met terugwerkende kracht opzeggen. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 04-07-2023 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je hebt de verzekering aangehouden dus waarom zouden ze je terug moeten betalen? De dienst waarvoor je betaalde, was gewoon beschikbaar voor je.

Zou mooi systeem zijn zoals je dat voorstelt. Al 20 jaar geen claims gedaan op mijn autoverzekering. Misschien dat ze al die betaalde premie ook terug willen betalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluisje1989
Falcon schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:45:
Sta je nog ergens in geschreven in NL? (Gemeente)
Heb me sinds kort ook uitgeschreven bij me gemeente Ook geen gebruik gemaakt van de zorgverzekering hier in spanje. Daarom vroeg ik me dit dus af. Ook heb ik een contract waar op staat dat ik September 2021 ben begonnen bij me werkgever in Spanje.

Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:13

DataGhost

iPL dev

Aangezien je langer dan drie maanden aan het werk bent geweest (gok ik) in Spanje heb je voor zover ik weet geen dekking meer van je verzekering, ook al betaal je er voor. Dus in die zin zou je wel recht hebben op geld terug. Al vind ik wel dat je dit veel eerder had moeten regelen. Net als uitschrijven bij je gemeente, dat had niet pas "sinds kort" gekund, dat had gemoeten binnen vijf dagen rondom de datum van vertrek. Ik vermoed dan ook dat je zolang je ingeschreven stond gewoon nog verplicht verzekerd was in NL en dat deze verplichting pas is vervallen bij het uitschrijven (met werk in Spanje dus). Voor de verschillende registraties ben je dus pas sinds kort verhuisd en niet sinds september al, dus daarmee heb je het jezelf veel moeilijker gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je nog ingeschreven staat ben je op papier nog gewoon inwoner van NL en heb je verplicht een NL zorgverzekering nodig.

Toen ik met mijn NL auto in Noorwegen woonde had ik de auto ook dubbel verzekerd: in NL omdat het moest en in NO omdat de NL verzekeraar na 3 maanden geen dekking meer biedt in het buitenland.
Zorgverzekering heb ik toen wel opgezegd de dag waarop ik mijn D-nummer had geregeld in Noorwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ook al maak je geen gebruik van de verzekering, er worden toch kosten gemaakt. Een huisarts krijgt per kwartaal een vergoeding van de zorgverzekeraar bijvoorbeeld.
Premie terug geven zal de zorgverzekeraar dus niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluisje1989
DataGhost schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:59:
Aangezien je langer dan drie maanden aan het werk bent geweest (gok ik) in Spanje heb je voor zover ik weet geen dekking meer van je verzekering, ook al betaal je er voor. Dus in die zin zou je wel recht hebben op geld terug. Al vind ik wel dat je dit veel eerder had moeten regelen. Net als uitschrijven bij je gemeente, dat had niet pas "sinds kort" gekund, dat had gemoeten binnen vijf dagen rondom de datum van vertrek. Ik vermoed dan ook dat je zolang je ingeschreven stond gewoon nog verplicht verzekerd was in NL en dat deze verplichting pas is vervallen bij het uitschrijven (met werk in Spanje dus). Voor de verschillende registraties ben je dus pas sinds kort verhuisd en niet sinds september al, dus daarmee heb je het jezelf veel moeilijker gemaakt.
Dat had ik al in de gaten. Daarom wou ik graag jullie reacties weten.
remmuz schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:01:
Ook al maak je geen gebruik van de verzekering, er worden toch kosten gemaakt. Een huisarts krijgt per kwartaal een vergoeding van de zorgverzekeraar bijvoorbeeld.
Premie terug geven zal de zorgverzekeraar dus niet doen.
Dit wist ik niet maar dit maakt het in iedergeval meer duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:13
Spuit 11, maar in je eigen woorden:
Pluisje1989 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:44:
...
Voor de zekerheid de Nederlandse zorgverzekering aangehouden.
Misschien heb je niks gedeclareerd, maar je hebt wel "zekerheid" genoten, dus een dienst afgenomen.
Ondanks dat ik via de Spaanse werkgever al een zorg verzekering heb. Hierdoor komt mijn Nederlandse zorgverzekering te vervallen.
...
Deze komt niet automatisch te vervallen, dat had je zelf dus eerder en zelf moeten regelen.
In dit geval ben je dubbel/oververzekerd geweest.
Pluisje1989 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:56:
[...]
Heb me sinds kort ook uitgeschreven bij me gemeente Ook geen gebruik gemaakt van de zorgverzekering hier in spanje. Daarom vroeg ik me dit dus af. Ook heb ik een contract waar op staat dat ik September 2021 ben begonnen bij me werkgever in Spanje.
Ik zie 't volgende topic ook al in de verte aankomen. Voor de belastingdienst was je namelijk ook nog woonachtig in NL, want ingeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-09 16:05
Pluisje1989 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:56:
[...]

Heb me sinds kort ook uitgeschreven bij me gemeente
Je bent dan formeel ook pas sinds kort geëmigreerd en niet in september 2021. Alle rechten en plichten in Nederland blijven van kracht, tot dat je je hebt uitgeschreven bij je gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Pluisje1989 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:44:
Vorige week heb ik me zorgverzekering opgezegt. Maar blijkbaar krijg ik het betaalde zorgverzekering vanaf September 2021 niet terug. Omdat ze aangeven dat ik te laat ben met opzeggen.
Dat is toch hartstikke logisch?

Per eerstvolgende kans om op te zeggen wordt je verzekering stopgezet, zo werkt dat bij alle overeenkomsten die in termijnen werken. Als je de huur van een woning opzegt en die overeenkomst heeft één maand opzegtermijn dan zeg je 'm ook voor het einde van de éénnalaatste maand op, zodat je aan het einde van de laatste maand geen verplichtingen meer hebt.

Je mag blij zijn als/dat je nu tussendoor mag stoppen met betalen, maar het geld dat je betaald hebt daar heb je geen recht meer op. Een verzekering betaal je vooraf voor het geval dat je 'm nodig hebt, als ze mensen geld terug zouden gaan geven als die toch niet nodig bleek te zijn dan zou het hele businessmodel niet meer werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluisje1989
Bedankt voor jullie reacties, weet ondertussen voldoende. Had blijkbaar sneller actie moeten ondernemen. Volgends mij kan hier nu een slotje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:49
Kan ook nog een leuke worden dan met de belastingdienst. Heb je over 2021 en 2022 wel de juiste aangifte gedaan? Aangezien je nog ingeschreven stond kan je zomaar een (hele vervelende) discussie krijgen over je fiscaal inwoner schap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:46
ex87 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:21:
Kan ook nog een leuke worden dan met de belastingdienst. Heb je over 2021 en 2022 wel de juiste aangifte gedaan? Aangezien je nog ingeschreven stond kan je zomaar een (hele vervelende) discussie krijgen over je fiscaal inwoner schap.
Niet alleen dat maar ook sociale zekerheid, AOW, pensioenopbouw ... alles.

In feite had TS eigenlijk helemaal geen recht op een NL zorgverzekering omdat hij in het buitenland woonde en meer dan >80% (ofzo) van zijn inkomsten in het buitenland verdient.

Ik weet niet of je hier gehuurd zat of een koopwoning had maar hypotheekrenteaftrek zou zomaar ook een dingetje kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De SVB zal overigens ook nog een rol gaan spelen, want zo heb je met ieder jaar dat je in het buitenland werkt ook 2% minder recht op AOW.
Je kunt je wel vrijwillig bijverzekeren, maar dat moet je dan wél zelf regelen.

https://www.rijksoverheid...enland-ga-wonen-of-werken

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bij mijn emigratie heb ik tijdelijk een verzekering bij Oom genomen, hiermee was ik tijdelijk dubbel verzekerd, maar dit gaf wel extra zekerheid.

https://www.oomverzekerin...t-buitenland-verzekering/

Een verzekering is een kostenpost, het is niet een investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:49
De_Bastaard schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:26:
[...]

Ik weet niet of je hier gehuurd zat of een koopwoning had maar hypotheekrenteaftrek zou zomaar ook een dingetje kunnen worden.
Ligt ook aan wat je met je koophuis doet in de tussen tijd, soms mag die in box-1 blijven (https://financialfocus.ab...igen-woning-en-hypotheek/)
Pagina: 1