Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMax_nl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-08-2023
Allen,

Al een jaar of 6 hebben we hier een Remeha Calenta 40c draaien icm een AWB zonneboiler. Deze laatste stond er al icm met een AWB CV.

Op ons verzoek heeft de installateur de oude zonneboiler dus aangesloten op de nieuwe Remeha CV.

Nu heb ik onlangs zelf de AWB zonneboiler vervangen door een zonneboiler met twee warmtewisselaars en met een electrisch verwarmingselement.

Dat draait allemaal goed. Alleen zat ik te denken hoe weet de CV nu met welke temperatuur het water binnenkomt zodat die zelf minder hoeft te stoken op gas.

Bij navraag Remeha bleek dat daar een aansluitset voor is met een sensor. Die heb ik aangeschaft en geïnstalleerd op de juiste poort. TDHW.

Nu zou ik verwachten dat bij T5 in het menu een waarde komt te staan in graden celcius. Maar helaas.

Twee vragen:
Heeft de Remeha al die jaren gewoon lopen gas stoken ongeacht of er wel of geen warm water vanuit de zonneboiler werd aangeboden?

En moet ik ergens de sensor activeren zodat de Remeha wel die waarde gaat uitlezen en rekening mee gaat houden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:20
mmm, zonneboiler + elektrische verwarming er in.
ik zou het gewoon helemaal los koppelen van de gasketel. :?
(of zo aansluiten dan je voor noodgevallen een paar kranen kan omzetten en weer op gas kan werken.)

dit gebruikt dan wel meer elektra, maar door de zonneboiler is dit helemaal niet zo veel meer per jaar.
(dit heeft zelfs nog meer voordelen, als je ze gebruikt. zoals sneller warm water in huis.)

(ik heb een warmtepompboiler voor een gewone elektra boiler.
de elektra boiler gaat alleen aan als mijn zonnepanelen leveren, en door het voorverwarmde water uit de warmtepomp, gebruik ik zo weinig kWh grof weg kan ik niet meer als 2kWh per dag gebruiken met dit systeem, en dat haal ik al niet eens. blijf hangen op een grove 400kWh + kWh warmtepomp (gokje kan het niet meten maar <400kWh kun je aanhouden voor warmtepomp.).)

dus ik zou eerst een goede berekening maken, of je niet gewoon 100% zonneboiler+elektra kunt doen.
i.p.v lastig met een gasketel te klungelen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 04-07-2023 12:19 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMax_nl
Dank voor je reactie. Maar dat was niet de vraag 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:33
Als je een zonneboiler met maar een spiraal hebt (die oude AWB dus) dan wordt hij enkel voor het warme water gebruikt.
Als het goed is hebt dan zit er een temperatuur geregelde driewegklep (mechanische temperatuur sturing) die het warme water( max 95 graden) terugmengt naar 65 graden en dat de cv ketel instuurt die dan eventueel bijwarmt indien nodig naar 65 graden.

Nu je een ketel hebt met twee spiralen wordt het water uit de cv gewoon door het cv circuit van de boiler gestuurd en indien nodig bij-gewarmd door de cv ketel.
Ik weet niet of er nog een driewegklep tussen zit die dat water mengt met het retourwater van de cv of dat het retourwater rechtstreeks de boiler ingaat, maar aangezien je het zelf geïnstalleerd hebt zul je dat wel weten.

Een temperatuur instelling zul je denk ik niet vinden, dat is gewoon de instelling van de maximale cv water temperatuur die je voorheen ook had.
Kun je controleren door op een zeer zonnige dag de cv op te stoken, de max temperatuur op bijvoorbeeld 50 graden zetten en kijken of de cv op die 50 graden blijft of dat hij door de zonneboiler doorschiet naar hogere waarden

Overigens was die investering van een andere zonneboiler waarschijnlijk niet rendabel, want op dagen dat je stookt is er bijna nooit voldoende zon om die boiler te verwarmen en als er wel genoeg zon is stook je meestal niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 04-07-2023 12:48 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMax_nl
Dank Ben,

Klopt er zit een mengventiel tussen die het water aanbiedt rond de 60 graden.

Ik heb nu alleen een spiraal aangesloten, te weten op de zonnecollector. En ik heb het electrisch element aangesloten.

De twee spiraal zou ik inderdaad kunnen inzetten om in de winter deze met CV water kunnen te verwarmen of een warmtepomp erop.

Daar ben ik nog niet uit. Ik experimenteer nu nog even met de spullenboel die ik heb. En ik heb airco’s dus ik verwacht dat de CV niet of minder aangaat in de winter.

Hetgeen ik niet begrijp is de Remeha zonneboiler aansluitset die ze adviseren, ook met mengventiel, maar dat ik dus geen waarde uitlees op T5. Dat had ik verwacht.

En als het zo zou zijn dat de CV zelf al meet wat de temperatuur is van het aangeboden water, waarom moet ik dan die sensor plaatsen? En stookt de cv dan minder als het aangeboden water al 60 graden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cas85
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-08-2023
miss even auto detect uitvoeren.. blz 70 in je handleiding. en warm water op eco stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMax_nl
Dank! Hier zocht ik naar. Stond nergens dat ik die actie moest doen na installatie van de sensor.

Maar helaas, nog steeds geen waarde bij T5. Vreemd.

En Eco voor tabwater instellen, is dat P4? Want daar staat niet bij of het voor de CV of voor tabwater is.

Hoor het graag.
Cas85 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:21:
miss even auto detect uitvoeren.. blz 70 in je handleiding. en warm water op eco stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cas85
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-08-2023
Ja klopt p4 op 1. Het zou niet mogen uitmaken maar draai de draadjes in het stekkertje even om. En meet je ook weerstand van de ntc op het stekkertje ? Wel los halen van de print voor je meet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMax_nl
@Cas85

P4 done.

Betreft de sensoren.
Er zaten twee bij de aansluitset:
1 rode met de blauwe tdhw connector er al aan. Die is 10K Ohm

En een zwarte (T so L) die is 14K Ohm.

De rode heb ik er nu op zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door TheMax_nl op 06-07-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMax_nl
@Cas85 ? De sensor is volgens mij niet het probleem. Die is voor die poort gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@TheMax_nl ik heb een calenta uit 2011 met de isense thermostaat.
Daarop kan ik de zb temperatuur zien. Dus wellicht ergens geen goed contact?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:33
Als je een oudere Calenta hebt zit er geen gateway print in en moet je een externe gateway kopen om de temperatuur te kunnen weergeven.
Overigens doet de cv ketel er helemaal niets mee verder en is dus niet echt nodig.

Zoals ik al zei zorgt de temperatuur gestuurde mengklep ervoor dat het warmwater vanaf de zonneboiler teruggemengd wordt tot zo'n 65 graden en als het lager is zal de ketel dat bijwarmen tot de ingestelde warmwater temperatuur, bij die 65 graden slaat de ketel niet meer aan.

Als je ook een spiraal op de cv aansluit wordt het retourwater voorverwarmt door de zonneboiler en door de ketel na-verwarmd.
Die wordt dus niet teruggemengt.

Kortom de cv ketel heeft geen enkel interesse in de temperatuur van de zonneboiler, de toegevoegde waarde van die sensor is dat je die temperatuur kunt aflezen in je thermostaat display en meer niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 11-07-2023 11:26 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMax_nl
Ok dank @Ben(V) mooi advies dan van Remeha. Maar goed om te weten dat de CV dus wel rekening houdt met de ingangstemperatuur.
Pagina: 1