Smarthome A'dam gevonden op funda; welke vragen te stellen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manofsteam
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01-2024
Ik heb op funda een smart-home appartement gevonden in Amsterdam, dat lijkt te voldoen aan onze wensen. Heeft er iemand tips voor welke smart-home gerelateerde vragen je zou kunnen stellen aan de verkopend makelaar? Uit de brochure blijkt wel al een hoop.

Na wat uitzoekwerk blijkt het volgende al smart:
  • alle verlichting in de woning
  • oven
  • koelkast/vriezen
  • vaatwasser
  • stofzuig- en dweilrobot (onder laatste traptrede)
  • spiegelverwarming
  • watermeter
  • jaloezieën
  • vouwgordijnen
  • zipscreen
  • zonnescherm
  • WTW
Zijn er smart-home gerelateerde vragen die slim zijn om te stellen, of is hier een guide voor?

https://www.funda.nl/koop...260643-postjesweg-288-pp/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OsS6uZMp3Xwh2IYcvmuhibBm8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4e8uWpvZJcO1DSckXFiETzLW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door manofsteam op 04-07-2023 11:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Smart is een beetje een loze term denk ik, ik zou vooral vragen : Zit er echt slimme sturing achter? Of heeft alles gewoon een losse app waar je dingen in kan doen?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:29
Belangrijke vraag: Op basis van welk protocol(len) is het uitgevoerd?
Is het lokaal, cloud.
Kun je het zelf onderhouden, of moet je dit laten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 88Weighed
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 15:44
Hoe is het ingericht? Draait het op een privé account en moet je alle settings opnieuw opbouwen? Of is het een centraal systeem wat je eenvoudig over kunt nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manofsteam
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01-2024
DennusB schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:03:
Smart is een beetje een loze term denk ik, ik zou vooral vragen : Zit er echt slimme sturing achter? Of heeft alles gewoon een losse app waar je dingen in kan doen?
Ja, goede vraag om even uit te diepen. Volgens mij loopt alles via een Homey Pro, een apparaat dat ik momenteel zelf ook al gebruik. Centrale aansturing, waarbij componenten zoals Amazon Alexa de Homey aansturen en dus alles (lokaal) met elkaar gekoppeld is. Denk dat elk apparaat net als in mijn huidige woning dan zijn eigen protocol heeft (zigbee, z-wave, mqtt, etc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-06 16:03
Wat is smart. Onze inductieplaat is ook smart en via wifi te koppelen met een app op de telefoon. Dat kan ook met onze tv en de afzuigkap. Is dat dan smart? Als je er verder niks mee kunt sturen / regelen dat heb je er helemaal niks aan.
Gaat die Homey Pro mee, of blijft die achter als je de woning koopt? Loklaa of cloud? Krijg je de inlog en account gegevens erd an ook bij? Zitten er maandelijkse kosten aan vast? Zijn het degelijke controllers en componenten of zijn het van die goedkope dingen? Batterij of met vaste voeding?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:33
Als al die apparatuur bij de koop inbegrepen zit zou ik op zijn minst een net overzicht verwachten van specifieke apparaten, aankoop/inbouwdatum, aankoopprijs en eventueel informatie (per apparaat) over de benodigde connecties en accounts. Dan zou ik ze stuk voor stuk goed testen en op basis van de leeftijd en staat even goed nadenken over de waarde van elk item. Zeker als het draait op specifieke protocollen of via een bepaald account kan de vervanging bij falen (en dat gaat een keer gebeuren) best een dure/complexe aangelegenheid zijn en dat zou ik nu vast incalculeren.
Pagina: 1