Constante lekstroom door het toetsenbord, hoe los ik dit op?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carreb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-03 12:03
Na het verplaatsen van mijn desktop in een nieuwe omgeving loopt er een constante spanning door mijn toetsenbord. Het gevoel is het beste te omschrijven als glaswolhaartjes die in de huid prikken en is het best merkbaar in de pols (die op het toetsenbord leunt). De set-up is niet veranderd op monitorarmen na.

Mijn vraag

Hoe kan het dat in mijn nieuwe situatie er een gevaarlijke hoeveelheid spanning door mijn set-up heen loopt terwijl dat in de oude situatie nooit het geval was. In beide situaties zijn stopcontacten niet geaard.

Hoe kan ik dit probleem oplossen. Is het aarden van de stopcontacten dan echt dé oplossing of moet ik toch nog even me over de oorzaak van dit probleem buigen. Wat zijn zaken die ik kan controleren om te bepalen waar het probleem zich voordoet en of ik dit wellicht moet verhelpen.

Relevante hardware die ik gebruik

NZXT H700i met
Crosshair VI MOBO
AMD Ryzen 7 5700 CPU
Gigabyte 3080 rev 2.0 GPU
Corsair HX1000i PSU

Razer Huntsman Elite Keyboard is waar ik op dit moment de spanning ervaar, via de polssteun.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De spanning is er niet altijd, maar als deze aanwezig is, is deze constant. Ik heb moeite met inschatten wanneer de spanning wel en niet aanwezig is. De spanning verschilt ook in heftigheid per keer. Van nauwelijks merkbaar tot dusdanig heftig dat je van schrik de hand wegtrekt.

Elke reactie wordt erg gewaardeerd, ik zie erg graag dit vervelende probleem opgelost!

Beste antwoord (via Carreb op 04-07-2023 09:57)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Sethro schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:42:
Klinkt meer als statische elektriciteit. Door die USB aansluiting van je keyboard zal weinig gevaarlijke spanning lopen.
Doordat het scheidingsfilter in je voeding een beetje naar aarde lekt staat er ~115v op de behuizing. Deze wordt ook gewoon door de shield van de USB kabel doorgegeven naar je toetsenbord. Dit is wat TS nu ervaart. De enige juiste oplossing is ook al aangedragen: aarden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-06 14:55
eerste vraag, is jou systeem aangesloten op een geaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:19
Dat staat in de TS, beide zijn niet geaard.

Klinkt vreemd, maar probeer al eens de stekker om te draaien, mogelijk dat de netfilter niet helemaal lekker werkt.

Maar het belangrijkste, zorg dat die pc geaard is. Een niet geaarde metalen kast met 230V erin wil je gewoon echt niet hebben..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:29
Carreb schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:02:
Hoe kan het dat in mijn nieuwe situatie er een gevaarlijke hoeveelheid spanning door mijn set-up heen loopt terwijl dat in de oude situatie nooit het geval was. In beide situaties zijn stopcontacten niet geaard.
Zonder randaarde geen garanties. Dat ondervind je nu.
Hoe kan ik dit probleem oplossen.
Aarden.
Is het aarden van de stopcontacten dan echt dé oplossing of moet ik toch nog even me over de oorzaak van dit probleem buigen.
De oorzaak is... geen randaarde.
Wat zijn zaken die ik kan controleren om te bepalen waar het probleem zich voordoet en of ik dit wellicht moet verhelpen.
Checken of je stopcontact geaard is.

Duidelijker kan ik het niet maken :+

(ik snap ook wel dat dat niet makkelijk op te lossen is, maar het is wel de oplossing)

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 04-07-2023 09:09 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Klinkt meer als statische elektriciteit. Door die USB aansluiting van je keyboard zal weinig gevaarlijke spanning lopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Doordat het scheidingsfilter in je voeding een beetje naar aarde lekt staat er ~115v op de behuizing. Deze wordt ook gewoon door de shield van de USB kabel doorgegeven naar je toetsenbord. Dit is wat TS nu ervaart. De enige juiste oplossing is ook al aangedragen: aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:30

sapphire

Die-hard pruts0r

Razer Huntsman Elite Keyboard is waar ik op dit moment de spanning ervaar, via de polssteun.
Huh? Geleid de polssteun stroom :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carreb
eth0 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:04:
eerste vraag, is jou systeem aangesloten op een geaard stopcontact?
Nee, zowel in de oude als nieuwe situatie zijn er geen geaarde stopcontacten
heggico schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:06:
Klinkt vreemd, maar probeer al eens de stekker om te draaien, mogelijk dat de netfilter niet helemaal lekker werkt.

Maar het belangrijkste, zorg dat die pc geaard is. Een niet geaarde metalen kast met 230V erin wil je gewoon echt niet hebben..
P5ycho schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:08:
[...]

Zonder randaarde geen garanties. Dat ondervind je nu.

[...]

Aarden.

[...]

De oorzaak is... geen randaarde.

[...]

Checken of je stopcontact geaard is.

Duidelijker kan ik het niet maken :+

(ik snap ook wel dat dat niet makkelijk op te lossen is, maar het is wel de oplossing)
Ik weet dat er geaarde stopcontacten aanwezig zijn in de woning. Idealiter los ik dit probleem zelf op een simpele manier op. Zijn jullie op de hoogte van een houdbare manier om dit in te richten. Mijn kennis gaat zo ver als kabels door de lasdozen heen trekken met een trekveer eraan geknoopt en weer terughalen met een aardekabel erbij. Mijn vermoeden is dat de lasdozen in mijn woning niet even goed bereikbaar zijn. Het is een oude woning die vaak gerenoveerd is en waar gipsplaten veel aanwezig zijn. Goede kans dat er lasdozen achter deze gipsplaten zitten. Ik zou bijna willen vragen of hier een tweaker aanwezig is die mij hier eens een handje bij zou willen helpen.
Het toetsenbord heeft een dubbele USB aansluiting (1 voor licht, 1 voor keystrokes) en kan naar mijn vermoeden een prima geleider zijn van de lekstroom die ergens anders opgewekt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:05
Cheezus schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:45:
[...]

Met wel de note dat er helemaal geen gevaarlijke hoeveelheid spanning door zijn setup loopt, al is het wel irritant natuurlijk. Je hebt gewoon een zwevende spanning die door hem aan te raken weer naar nul gaat.

Het enige dat gevaarlijk kan worden is als er een fout in de kast ontstaat waarbij een 230-V aansluiting kortsluiting maakt met de kast. Hoe dan ook is de oplossing inderdaad de boel aarden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Waarschijnlijk creeer je een alternatief pad naar aarde met je lichaam als je achter je PC gaat zitten. Daarom de prikkelende sensatie.

Vergeet niet dat randaarde een veiligheidsfunctie heeft!
Als je voeding het begeeft en je kast komt onder 230V te staan, zou de randaarde er voor zorgen dat je aardlek doorspringt. Dat pad is nu afwezig, en dan gaat deze spanning door jou als je de kast aanraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carreb
redwing schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:48:
[...]

Met wel de note dat er helemaal geen gevaarlijke hoeveelheid spanning door zijn setup loopt, al is het wel irritant natuurlijk. Je hebt gewoon een zwevende spanning die door hem aan te raken weer naar nul gaat.

Het enige dat gevaarlijk kan worden is als er een fout in de kast ontstaat waarbij een 230-V aansluiting kortsluiting maakt met de kast. Hoe dan ook is de oplossing inderdaad de boel aarden.
Erg fijn om te weten dat het dus geen gevaarlijke / zorgwekkende situatie is. Na het aansluiten van een aardekabel zal ik dus naar verwachting klaar moeten zijn en hoef ik verder niet op zoek te gaan naar problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carreb
sapphire schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:45:
[...]

Huh? Geleid de polssteun stroom :?
Het is een rubberen polssteun met een aluminium omheining. In de polssteun zit RGB (sorry) die via een 5pins drukverbinding is aangesloten. Hier gaat stroom doorheen voor het verlichten van de polssteun (nogmaals sorry) en daardoor kan het dus ook andere spanningen geleiden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:01
Draadloos toetsenbord :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Carreb schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:48:
[...]

Nee, zowel in de oude als nieuwe situatie zijn er geen geaarde stopcontacten
Ik weet dat er geaarde stopcontacten aanwezig zijn in de woning. Idealiter los ik dit probleem zelf op een simpele manier op. Zijn jullie op de hoogte van een houdbare manier om dit in te richten. Mijn kennis gaat zo ver als kabels door de lasdozen heen trekken met een trekveer eraan geknoopt en weer terughalen met een aardekabel erbij. Mijn vermoeden is dat de lasdozen in mijn woning niet even goed bereikbaar zijn. Het is een oude woning die vaak gerenoveerd is en waar gipsplaten veel aanwezig zijn. Goede kans dat er lasdozen achter deze gipsplaten zitten. Ik zou bijna willen vragen of hier een tweaker aanwezig is die mij hier eens een handje bij zou willen helpen.
Je zult moeten zorgen voor:
- Aardlekschakelaar in de meterkast voor de betreffende groep
- aarddraad naar het betreffende stopcontact
- stopcontact met aardcontacten
- lasdozen moeten altijd toegankelijk zijn, dus als ze achter gips zitten moet je dat eigenlijk netjes oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carreb
P5ycho schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:49:
Waarschijnlijk creeer je een alternatief pad naar aarde met je lichaam als je achter je PC gaat zitten. Daarom de prikkelende sensatie.

Als je voeding het begeeft en je kast komt onder 230V te staan, zou de randaarde er voor zorgen dat je aardlek doorspringt. Dat pad is nu afwezig, en dan gaat deze spanning door jou als je de kast aanraakt.
Het verbaast mij dat deze aarde dan via dan via mij gaat, want ik zit met sokken aan op een stoel met rubberen wielen op een houten vloer. Het is niet echt een aantrekkelijk of goed geleidend pad. Ik voel de prikkelende sensatie ook uitsluitend bij het punt waar ik het toetsenbord aanraak, ik voel niks 'door mijn lichaam' gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dat komt omdat je een hoogohmig pad hebt gecreerd. Niet echt doen dit, maar: Als je de verwarming aanraakt met 1 hand en dan de kast met de andere, dan voel je het wel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:59
P5ycho schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:49:
Waardoor alsnog de aardlek ingrijpt...

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:37

Metalfreak

Hoije woh!

Je kunt het natuurlijk testen of het aan de aarding ligt door een lange verlengkabel naar een wel geaard stopcontact te leggen (bijvoorbeeld in de keuken) en je PC daar in te prikken.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:33
Toetsenborden (en knoppen) zijn toch grotendeels van plastic?
Daar kan je dan toch geen lekstroom door krijgen?
Want plastic geleid geen stroom.

Is dit niet een kwestie van statische elektriciteit?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

Carreb schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:54:
[...]

Het verbaast mij dat deze aarde dan via dan via mij gaat, want ik zit met sokken aan op een stoel met rubberen wielen op een houten vloer. Het is niet echt een aantrekkelijk of goed geleidend pad. Ik voel de prikkelende sensatie ook uitsluitend bij het punt waar ik het toetsenbord aanraak, ik voel niks 'door mijn lichaam' gaan.
je hebt geen grote stroom nodig om het toch te voelen. ook als je (voor je idee) geisoleerd staat.

De ouderwertse spanningzoekers werken ook op de stroom die door je lichaam stroomt, zelf met schoenen en op tegelvloer genoeg om het lampje te laten branden
P5ycho schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:53:
[...]

Je zult moeten zorgen voor:
- Aardlekschakelaar in de meterkast voor de betreffende groep
Ik zou mij grote zorgen maken als de topicstarter geen aardlekschakelaar heeft. Die is volgens mij verplicht. Geaarde stopcontacten zijn dacht ik niet overal verplicht, ik meende alleen in badkamer en keuken, vaak oude huizen wil de aarde in de overige ruimtes nog wel eens ontbreken.

[ Voor 26% gewijzigd door mrc4nl op 04-07-2023 10:02 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carreb
GarBaGe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:57:
Toetsenborden (en knoppen) zijn toch grotendeels van plastic?
Daar kan je dan toch geen lekstroom door krijgen?
Want plastic geleid geen stroom.

Is dit niet een kwestie van statische elektriciteit?
Het toetsenbord (Razer Huntsman Elite) is voor een groot deel van aluminium, de lekstroom is dan ook alleen door deze aluminium delen te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
LordSinclair schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:56:
[...]

Waardoor alsnog de aardlek ingrijpt...
Daar heb je geen aarddraad voor nodig idd. Alleen een pad dat 30mA lekken kan. Dat kan ook de verwarmingsbuis zijn.
Ik nam even aan dat die ook niet aanwezig was als er geen randaarde is. Dat is niet helemaal fair, aardlek is verplicht sinds 1975 en geaard stopcontact sinds 1996. Beiden bij nieuwbouw/renovatie.

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 04-07-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carreb
mrc4nl schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:58:
[...]

Ik zou mij grote zorgen maken als de topicstarter geen aardlekschakelaar heeft. Die is volgens mij verplicht. Geaarde stopcontacten zijn dacht ik niet overal verplicht, ik meende alleen in badkamer en keuken, vaak oude huizen wil de aarde in de overige ruimtes nog wel eens ontbreken.
Aardlekschakelaar is aanwezig inderdaad, maar aardedraden zijn minimaal aangelegd. Het is me zelfs onbekend of er een aarde aanwezig is in de keuken. Wel is die aanwezig voor de boiler en wasmachine. Daar zitten stopcontacten met aardepunten en ik ga er even van uit dat deze zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Even voor de compleetheid: een aardlekschakelaar doet het prima zonder randaarde. Zodra er 30mA verschil tussen fase en nul ontstaat springt die af. Dat zorgt ervoor dat je als je aan de 230V blijft 'hangen', je niet eindigt als een houtskooltje.

Kijk even in de centraaldozen in het plafond in de relevante ruimtes. Meestal wordt van daar uit gedistribueerd. Als daar niets zit, dan moet je de boel vanuit de meterkast opnieuw trekken.

[ Voor 28% gewijzigd door P5ycho op 04-07-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carreb
Ik weet dat er in de woning minimaal één aardedraad aanwezig is. Deze kan ik zien in de meterkast en lijkt in een later stadium aangesloten te zijn dan andere elektrische verbindingen. Het is moeilijk na te gaan waar deze langs loopt. Ik heb geen apparatuur om dit te controleren.

Ik verwacht dat er dan ook een aardpen geslagen is, maar zekerweten doe ik niet. Hoe kan ik deze herkennen? Wel zie ik naast de stoppenkast een dunne kabel lopen die achter links uit de stoppenkast komt zetten en naar onder loopt.

Is het een oplossing om de aanwezige aardekabel op te sporen, te ontdekken welke stopcontacten hier gebruik van maken en dan met een lasklem de aardekabel te splitsen om er één naar het stopcontact voor de computer te laten lopen? Of is dit geen ideale oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Carreb schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:17:
Ik weet dat er in de woning minimaal één aardedraad aanwezig is. Deze kan ik zien in de meterkast en lijkt in een later stadium aangesloten te zijn dan andere elektrische verbindingen. Het is moeilijk na te gaan waar deze langs loopt. Ik heb geen apparatuur om dit te controleren.

Ik verwacht dat er dan ook een aardpen geslagen is, maar zekerweten doe ik niet. Hoe kan ik deze herkennen? Wel zie ik naast de stoppenkast een dunne kabel lopen die achter links uit de stoppenkast komt zetten en naar onder loopt.

Is het een oplossing om de aanwezige aardekabel op te sporen, te ontdekken welke stopcontacten hier gebruik van maken en dan met een lasklem de aardekabel te splitsen om er één naar het stopcontact voor de computer te laten lopen? Of is dit geen ideale oplossing.
Als het goed is komt er uit de vloer van de meterkast een dikke blanke aarddraad omhoog. Het kan ook zijn dat deze geleverd wordt door de netbeheerder trouwens.

Deze wordt daarna gesplitst voor de relevante zaken in huis. Items waarvan je zou verwachten dat ze geaard zijn:
- badkamer (eigen aarddraad voor aarding metalen objecten, stopcontacten via betreffende groep)
- wasmachine (via betreffende groep)
- zonnepanelen (panelen separaat met 6mm2 en omvormer via groep)
- alle stopcontacten (via betreffende groep)

Je wil de aarddraad voor de stopcontacten in je huis parallel aan de fase en nul distribueren, dat maakt het wel zo overzichtelijk. Ik weet zo niet wat de NEN1010 daar specifiek over zegt, maar het ligt voor de hand om dat zo te doen. Dan kun je daar ook op vertrouwen als je later iets hebt/zoekt. Aarden via verwarmingsbuis of ander metalen object is een no-go.

Als je in de kamer waar je PC staat in de centraaldoos in het plafond een aarddraad vindt en daarna voor jezelf bevestigt dat het betreffende stopcontact ook daar van afgetakt is, dan kun je daar een aarddraad naast leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:42
Carreb schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:17:

Kijk even bij je watermeter of luik onder je voordeur. Als je die hebt, zit daar meestal de aardpen. Foto van de situatie kan ook helpen.

Noot: dat er een aardpen is, wil niet automatisch zeggen dat deze ook nog goed is. Deze moet je eens in de zoveel tijd laten nameten.
Ligt eraan: binnen een geaarde groep mag je doortrekken. Van een andere groep de aarde pakken eigenlijk niet. Maar qua veiligheid altijd nog veel beter dan geen aarde. Verder kun je door verkeerde aardingstopologie lekstromen krijgen die rondzoemen, en die hoor je dan over je speakers. Kan geen kwaad, maar om aan te geven dat elke niet perfecte oplossing suboptimaal is.

Makkelijk alternatief is als je een verlengsnoer naar een naburig geaard stopcontact kunt trekken (zodanig dat je niet over het snoer loopt/struikelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Volgens mij ligt de oplossing bij de aanschaf van een goede voeding. Als er lekstroom is van het scheidingsfilter, lijkt me dat sowieso niet goed. Randaarde is dan symptoombestrijding voor een ander probleem. Al ben ik wel begonnen om in elke kamer die aangepakt werd te voorzien van meer wandcontactdozen en uiteraard met randaarde.

Wat betreft aardpennen: niet elk huis heeft dat (omdat het soms niet gaat). In dat geval heb je de randaarde van je energie netwerkbeheerder (dat is bij mij).

Als je huis wat ouder is en er is geen wandcontactdoos in de badkamer, heb je 99% kans dat daar dus geen randaarde is. Ik heb die later bijgetrokken naar het armatuur van de lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
PageFault schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:28:
Volgens mij ligt de oplossing bij de aanschaf van een goede voeding. Als er lekstroom is van het scheidingsfilter, lijkt me dat sowieso niet goed. Randaarde is dan symptoombestrijding voor een ander probleem. Al ben ik wel begonnen om in elke kamer die aangepakt werd te voorzien van meer wandcontactdozen en uiteraard met randaarde.

Wat betreft aardpennen: niet elk huis heeft dat (omdat het soms niet gaat). In dat geval heb je de randaarde van je energie netwerkbeheerder (dat is bij mij).

Als je huis wat ouder is en er is geen wandcontactdoos in de badkamer, heb je 99% kans dat daar dus geen randaarde is. Ik heb die later bijgetrokken naar het armatuur van de lamp.
Als een apparaat een randaarde stekker heeft, moet je deze ook op randaarde aansluiten. Helaas dwingt het stopcontact dit in Nederland niet af. Een beter netfilter is niet relevant, de ATX voeding zit gemonteerd in een metalen kast die niet isoleert en dus vereffent moet worden via de ATX voeding op randaarde.

Als je geen randaarde wilt, moet je een dubbel geisoleerd apparaat nemen. Een staafmixer is van plastic, de behuizing isoleert de electronica van de gebruiker. Geen randaarde benodigd.
ATX voedingen zonder randaarde bestaan niet, dus zul je die wel moeten gebruiken zoals bedoeld.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 04-07-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
P5ycho schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Als een apparaat een randaarde stekker heeft, moet je deze ook op randaarde aansluiten. Helaas dwingt het stopcontact dit in Nederland niet af. Een beter netfilter is niet relevant, de ATX voeding zit gemonteerd in een metalen kast die niet isoleert en dus vereffent moet worden via de ATX voeding op randaarde.

Als je geen randaarde wilt, moet je een dubbel geisoleerd apparaat nemen. Een staafmixer is van plastic, de behuizing isoleert de electronica van de gebruiker. Geen randaarde benodigd.
ATX voedingen zonder randaarde bestaan niet, dus zul je die wel moeten gebruiken zoals bedoeld.
Nee helaas. Gelukkig is nieuwbouw overal uitgevoerd met randaarde. Alleen het merendeel van de huizen zijn nog uit Fred Flinstone tijd...

Het gaat niet echt alleen op het netfilter, het is gewoon een slecht ontwerp. Mijn (eind)versterkers hebben ook een ingebouwde voeding en een metalen huis en dat staat nooit onder stroom. Dus het niet is niet dat het lastig is of onmogelijk of zo. Gewoon lousy designers of liever gezegd: prutsers. Bij elke elektro opleiding leer je gewoon ontwerpen zonder randaarde in de basis. Dat dat later voor evt. veiligheid gebruikt zou kunnen worden, is prima, maar niet onveilig als basis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
PageFault schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:30:
[...]

Nee helaas. Gelukkig is nieuwbouw overal uitgevoerd met randaarde. Alleen het merendeel van de huizen zijn nog uit Fred Flinstone tijd...
Vanaf 1996 verplicht dus. Grofweg 2 van de 8 miljoen woningen is gebouwd na 1995. De rest moet volgens de regels bij renovatie ook aangepakt zijn. Dat zullen er echt wel een hoop zijn.
Het gaat niet echt alleen op het netfilter, het is gewoon een slecht ontwerp.
Dat kun je zo niet stellen, het wordt niet gebruikt zoals het gebruikt zou moeten worden.
Mijn (eind)versterkers hebben ook een ingebouwde voeding en een metalen huis en dat staat nooit onder stroom. Dus het niet is niet dat het lastig is of onmogelijk of zo. Gewoon lousy designers of liever gezegd: prutsers.
Komop, N=1 gaat goed en dus zal het andere wel een slecht ontwerp zijn? Topicstarter had op een andere plek zonder randaarde ook geen problemen.
Bij elke elektro opleiding leer je gewoon ontwerpen zonder randaarde in de basis. Dat dat later voor evt. veiligheid gebruikt zou kunnen worden, is prima, maar niet onveilig als basis.
Je bent heel stellig, maar hoe doe je dat dan zonder randaarde? Heb je al nagedacht wat de gevolgen zijn van het isoleren/scheiden van je systeem zodat je metalen kast veilig aan te raken is, ookal heb je geen randaarde tot je beschikking? Dat valt echt wel tegen hoor. Je zegt nu eigenlijk dat alles wat op de markt is en een ATX voeding heeft ook prima zonder randaarde functioneren kan, en anders is het rotzooi. Dat het niet gebruikt wordt zoals voorgeschreven daar ga je compleet aan voorbij.

Ik wil niet verder offtopic geraken, dus misschien moeten we even niet proberen de ATX voeding opnieuw uit te vinden en topicstarter verder helpen met zijn zoektocht naar randaarde zodra hij verder gekeken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
P5ycho schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:54:
[...]

Vanaf 1996 verplicht dus. Grofweg 2 van de 8 miljoen woningen is gebouwd na 1995. De rest moet volgens de regels bij renovatie ook aangepakt zijn. Dat zullen er echt wel een hoop zijn.

[...]

Dat kun je zo niet stellen, het wordt niet gebruikt zoals het gebruikt zou moeten worden.

[...]

Komop, N=1 gaat goed en dus zal het andere wel een slecht ontwerp zijn? Topicstarter had op een andere plek zonder randaarde ook geen problemen.

[...]

Je bent heel stellig, maar hoe doe je dat dan zonder randaarde? Heb je al nagedacht wat de gevolgen zijn van het isoleren/scheiden van je systeem zodat je metalen kast veilig aan te raken is, ookal heb je geen randaarde tot je beschikking? Dat valt echt wel tegen hoor. Je zegt nu eigenlijk dat alles wat op de markt is en een ATX voeding heeft ook prima zonder randaarde functioneren kan, en anders is het rotzooi. Dat het niet gebruikt wordt zoals voorgeschreven daar ga je compleet aan voorbij.

Ik wil niet verder offtopic geraken, dus misschien moeten we even niet proberen de ATX voeding opnieuw uit te vinden en topicstarter verder helpen met zijn zoektocht naar randaarde zodra hij verder gekeken heeft.
Als het niet gebruikt wordt zoals het gebruikt zou moeten worden, dan is het gewoon niet een goed produkt, wat zit in het ontwerp. Ooit, denk meer dan 20 jaar geleden had ik ook zo'n voeding, meteen aan de wilgen gehangen. Nu nogal wat systemen verder en dat probleem nooit meer gehad en ik heb in veel ouwe woningen gezeten waar het boven allemaal (helaas) ongeaard was :(

Toen ik voor een project een schakeling maakte en per se iets op nul wilde, had ik dat geaard. Ik ben nog net niet gevierendeeld. Het uiteindelijke ontwerp bevatte dat dus ook niet. Je hebt het gewoon niet nodig, alleen voor veiligheid, zeker met een aardlekschakelaar.

Voor de TS kan hij kijken of hij een aardedraad erbij kan trekken, in elk geval voor de ruimte waar de computer staat. Bij mijn ouders destijds ook gedaan (opgeleverd in 1992, dus net voordat dat wettelijk verplicht werd boven....). Ik zou in elk geval nooit gaan aarden aan dingen zoals de verwarming. Dat huis had bijv. flexibele slangen en die geleiden bijzonder slecht :+

Hier heb ik alles wat reeds aangepakt is, voorzien van meer en geaarde wandcontactdozen. Twee kamers nog en dan is het weer een beetje up to date, op dat vlak dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
PageFault schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:19:
[...]

Als het niet gebruikt wordt zoals het gebruikt zou moeten worden, dan is het gewoon niet een goed produkt, wat zit in het ontwerp. Ooit, denk meer dan 20 jaar geleden had ik ook zo'n voeding, meteen aan de wilgen gehangen. Nu nogal wat systemen verder en dat probleem nooit meer gehad en ik heb in veel ouwe woningen gezeten waar het boven allemaal (helaas) ongeaard was :(
Je kunt een magnetron ook gebruiken om je kat te drogen. Dat is vast geen goed produkt 8)7.
Tenzij je de handleiding leest, waarin staat dat dat niet de bedoeling is. Net als ongeaard je ATX voeding gebruiken.

Verder, produkten uit een serie zijn niet identiek. De een lekt meer dan de ander. Dat voorkom je niet. Jouw ene voeding lekte wat meer dan de opvolger. Dat maakt het geen rotzooi. Feit blijft dat deze voedingen niet goed gebruikt werden en dat je er dus wel last van kunt hebben. Geen garanties, ook niet bij vervangen van je ATX voeding.
Toen ik voor een project een schakeling maakte en per se iets op nul wilde, had ik dat geaard. Ik ben nog net niet gevierendeeld. Het uiteindelijke ontwerp bevatte dat dus ook niet. Je hebt het gewoon niet nodig, alleen voor veiligheid, zeker met een aardlekschakelaar.
Wat is je punt? Je hebt veiligheid niet nodig?
Ik kan je vertellen dat medische apparaten nog veel striktere eisen hebben wat betreft bescherming van patient en operator. Daar zijn scheidingen al snel 4kV. Toch hebben die gewoon een randaarde aansluiting. Verplicht. Daar hoort dan een technicus bij die het apparaat volgens handleiding aansluit, inclusief randaarde. Dat is vaak zelfs een losse aansluiting ipv geintegreerd.
Voor de TS kan hij kijken of hij een aardedraad erbij kan trekken, in elk geval voor de ruimte waar de computer staat. Bij mijn ouders destijds ook gedaan (opgeleverd in 1992, dus net voordat dat wettelijk verplicht werd boven....). Ik zou in elk geval nooit gaan aarden aan dingen zoals de verwarming. Dat huis had bijv. flexibele slangen en die geleiden bijzonder slecht :+

Hier heb ik alles wat reeds aangepakt is, voorzien van meer en geaarde wandcontactdozen. Twee kamers nog en dan is het weer een beetje up to date, op dat vlak dan.
Dat is dus al meerdere malen gezegd ja.

En nu weer ontopic, ok? <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
P5ycho schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:07:
[...]

Je kunt een magnetron ook gebruiken om je kat te drogen. Dat is vast geen goed produkt 8)7.
Tenzij je de handleiding leest, waarin staat dat dat niet de bedoeling is. Net als ongeaard je ATX voeding gebruiken.

Verder, produkten uit een serie zijn niet identiek. De een lekt meer dan de ander. Dat voorkom je niet. Jouw ene voeding lekte wat meer dan de opvolger. Dat maakt het geen rotzooi. Feit blijft dat deze voedingen niet goed gebruikt werden en dat je er dus wel last van kunt hebben. Geen garanties, ook niet bij vervangen van je ATX voeding.

[...]

Wat is je punt? Je hebt veiligheid niet nodig?
Ik kan je vertellen dat medische apparaten nog veel striktere eisen hebben wat betreft bescherming van patient en operator. Daar zijn scheidingen al snel 4kV. Toch hebben die gewoon een randaarde aansluiting. Verplicht. Daar hoort dan een technicus bij die het apparaat volgens handleiding aansluit, inclusief randaarde. Dat is vaak zelfs een losse aansluiting ipv geintegreerd.

[...]

Dat is dus al meerdere malen gezegd ja.

En nu weer ontopic, ok? <3
De magnetron is geen vergelijk. De voeding kan namelijk prima ongeaard functioneren, mits hij goed is. Er is geen enkel huishuidelijk apparaat waarvan de werking afhankelijk is van de randaarde. Die is in de loop der jaren ontstaan vanwege aardlekschakelaars, met name vanwege natte ruimtes. In mijn jeugd (en dat is even geleden) had je eigenlijk in geen/weinig huizen randaarde, zeker niet boven, afgezien van de badkamer. Toen werkten alle computers ook. Tot niet lang geleden hadden laptops zo'n 2 aderig snoer naar de voeding, ook een geschakelde voeding, deze functioneerden ook allemaal naar behoren.

Evenals alle audio apparatuur, vrijwel altijd met metalen behuizingen. Nooit gekloot gezien met spanning op de behuizing. Heeft niks met serie- of massaproductie te maken.

Dat randaarde tegenwoordig verplicht is, zegt niks over dat het apparaat niet zou werken zonder, dit geldt ook voor medische apparatuur. Randaarde is ook verplicht in nieuwbouwhuizen, maar niet per se noodzakelijk. Het is een veiligheid voor bepaalde risico's en zeker in de medische hoek wil je dat hoe dan ook uitsluiten. Als het er niet aan zit, blijven de spullen nog gewoon werken.

Als de TS het teveel gedoe vindt om kabels te trekken (dit gaat niet altijd even makkelijk weet ik uit ervaring....), kan een andere voeding nog steeds soelaas bieden. Dat lijkt me redelijk on-topic. Bij mijn eerste PC heb ik hem ook meteen vervangen en daarna nooit meer hinder ondervonden van spanning op de kast, bij geen enkele andere PC.
Pagina: 1