Aanbouw - vocht door betonrand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 17:19
Hi tweakers,

Ik ben even op zoek naar wat feedback cq slimme koppen :)

Recent een huis gekocht en bij het wegslopen van de oude vloer binnen viel het op dat er veel vocht in de vloer zat. Dit vocht zat alleen in het aanbouw stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZkDr4DJ8V8pSma-eNaZ_-tbOTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5z6DXLi9civkGyAjt0DMu4lZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik van buitenaf gekeken en logisch proberen na te denken + bij andere aanbouwen gekeken.

Wat mij opvalt bij mij aanbouw is dat onder het kozijn (geel gearceerd) alleen een betonnen rand zit. Dit is ook de dekvloer van de aanbouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiYTAmuatrez8RyK9KBaXqyPnjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3CoEUaAJrLWoU1mKgSxxTyf.jpg?f=fotoalbum_large

Als hier regen tegen valt met wind of een plas zou staan tegen dit beton aan, dan zoekt dit water een plek om heen te gaan: wat dus naar binnen zou kunnen trekken.

Zijn hier tweakers met een slimme oplossing hiervoor?

Ik zat zelf bijvoorbeeld te denken aan een gluif slijpen onder het kozijn en een loodslab erin maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Haassiej op 04-07-2023 00:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Volgens mij moet je dat ook zo niet willen. Niet alleen kan daar vocht intrekken als het regent of erheen waait, maar je hebt ook een gigantische koudebrug waardoor warme vochtige lucht op het koude beton condenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
Ik zit even te kijken naar de constructie. Volgens mij loopt het beton door tot en met het kozijn. Je zou de bouwtekeningen bij de gemeente kunnen opvragen om te zien wat de exacte constructie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39
Daar had een geïsoleerde kant plank bijvoorbeeld geplaatst moeten zitten. Als het beton doorloopt heb je indd een koudebrug. Denk dat onder het kozijndorpel ook geen waterkering zit? Dan kan het ook vrij makkelijk via de onderkant van de dorpel (tussen de dorpel en beton) inwateren. Zit geen lood/ folie. Dat is vragen om problemen.

Van welk jaar is deze aanbouw? Vaak zit er tussen de spouwmuren een DPC folie tegen vocht ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terual
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 17:01
Er bestaan ook kantplanken van beton, dat lijkt me een stuk logischer dat dat gebruikt is dan dat het beton doorloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:52
Eens met _JGC_

Dek dekvloer hoort in de geïsoleerde schil van je huis. Als deze buiten de geïsoleerde schil valt krijg je last van:
1. Optrekkend vocht vanaf buiten.
2. De temperatuur van de dekvloer kan dusdanig koud worden dat deze onder de dauwpunttemperatuur van de binnenlucht komt. Hierdoor zal condensvorming optreden.

Daarom denk ik dat het vocht in de vloer een combinatie is van de 2 bovenstaande punten. Tevens is het een vorm van energievernietiging, zonde dus!

Naar mijn inziens is de juiste oplossing:
1. Kozijn demonteren
2. Dekvloer terug zagen zodat deze binnen de geïsoleerde schil valt
3. Nieuwe draagconstructie voor het kozijn aanbrengen
4. Benodigde isolatie/folies/slabben aanbrengen
5. Kozijn terugplaatsen
6. Isolatie tussen dekvloer en draagconstructie/kozijn plaatsen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z13uSNkV5N2iWkIalf2YmqNNKAY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ji2qRdzrIKQsRat2C2YRdwIm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 14:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Allereerst ben ik het eens dat de bouwmethode van @Kromme_plank correct en wenselijk is. Maar ook erg invasief en kost een leuke knaak.

De bouwmethode zoals het nu is, was gebruikelijker in de tijd dat er geen isolatie werd toegepast.
Ik verwacht dat dit iemand geweest is die volledig op zijn ervaring heeft gebouwd zonder mee te gaan in de 'moderne poespas' (want het oude werkt toch?)

Als quick&dirty probeersel zou je de boel kunnen vrijgraven, schoon borstelen en een klein emmertje met rubbercoating er op kunnen smeren. Ook de onderkant van de vloer binnen daarin meepakken; dat beschermt tegen indringen van vocht in het hout en dus rot.
Het haalt wellicht niet het probleem van de koudebrug weg, maar het houdt wel wat vocht tegen.

Dit is wat minder invasief dan de vloerconstructie aanpassen ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 17:19
Bedankt voor de reacties allen. In het begin, ook om de kosten laag te houden en de gehele pui vervangen en open maken geen optie is, zullen we de binnen en buitenkant insmeren met rubbercoating. Aan de buitenkant gaan we een loodslab erin maken onder het kozijn, zodat het water via de loodslab wegloopt naar de aan te leggen afvoergoot.
Pagina: 1