Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2809
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-03-2024
Ik moet binnenkort een laptop aanschaffen voor mijn studie werktuigbouwkunde. De universiteit zelf verkoopt een laptop met een RTX A3000, maar ik ben zelf natuurlijk ook even gaan kijken, maar ik kan toch niet helemaal een keuze maken tussen deze twee, allebei zit er natuurlijk een ryzen 7 of intel i7 bij, maar ik weet toch niet echt wat beter is voor mijn studie, waar ik echt een goede grafische kaart voor nodig heb in een laptop

Ik heb voor een laptop een budget tot 1850 euro, maar ik denk zelf dat een 4070 toch het maximale is wat ik hieruit kan halen, of dus de A3000 via de universiteit.

Deze laptop moet ook wel een tijdje meekunnen en ik wil dus eigenlijk wel de beste keuze uit deze twee grafische kaarten. Nogmaals ga ik hem vooral gebruiken voor mijn studie, en bijna niet voor gamen. Voor mijn studie gebruik ik waarschijnlijk veel 3D-Programma's.

Alvast bedankt voor jullie hulp, ik hoop dat ik hem op de goede plek heb geplaatst, want dit is mijn eerste keer.... :)

[ Voor 12% gewijzigd door Pieter2809 op 03-07-2023 22:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Er bestaat nog altijd software die voor Quadro c.q. professionele kaarten geschreven is en niet voor Geforce consumentenkaarten al is dat onderscheid in performance minder dan vroeger.

De RTX A3000 heeft meer geheugen en een bredere geheugenbus. Als de modellen complex genoeg worden dan kan de 8GB van de 4070 een probleem worden en is die 4GB extra wel lekker.

Gezien de focus niet op gamen ligt zou ik het advies van de opleiding volgen, zelfs al is de RTX A3000 een generatie ouder dan de 4070.

Puur synthetisch is de 4070 mobile sneller (op vol vermogen, wattage maakt heel veel uit voor de performance!), maar ja, daar heb je niks aan als je VRAM vol zit :+

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 04-07-2023 09:49 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
De meeste 3D software als Solidworks, SolidEdge etc. draaien lekker op OpenGL (Quadro) ipv DirectX (Geforce). Uitzondering is Inverter wat op beide goed draait.

Overigens is de CPU belangrijker dan de de videokaart en prestaties gaan altijd boven de looks. Bij de studie IO ( Industrieel Ontwerpen) staan alles shaders, licht en effecten aan in de 3D liveview. WB’ers willen juist die is eyecandy niet. Ik was er zelf één :)