Vloerverwarming lek?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimoto
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-05-2024
Beste tweakers,

Wij hebben vloerverwarming laten vrezen, 19 mei met heel veel water geslepen. Op 30 mei zijn de leidingen dichtgesmeerd ivm het vele water. Vlakdaarna is er een zeil over heen gegaan.

Nadat ik gisteren het zeil heb verwijderd zag ik deze plekken, zie foto.

Nadat ik het zeil eraf heb gehaald droogde het binnen 20 minuten volledig op. Kan dit vocht van onder naar boven zijn geweest? Gisteren de druk van de vloerverwarming naar 3 bar gebracht, geen water gezien.

Wat zeggen jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsO5KYsouO28Bxv50hfs3It4P0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOiPgmWMqa2GJy70FDdmlSjK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Mimoto op 04-07-2023 09:17 ]

Beste antwoord (via Mimoto op 11-07-2023 14:23)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:43
Het is over het algemeen ook heel erg lastig om zo’n vloerverwarmingsslang écht kapot te krijgen…
Die dingen zijn echt heel degelijk en taai.

Bij mij hebben ze een hele tijd gelegen, bovenop (grove) betonstaalnetten geknoopt, waar ik nog een hele tijd (wel voorzichtig, maar toch) overheen gelopen heb.
Ook is hier (dus) met tig kruiwagens met smeervloer-specie overheen gereden, en kijken de dekvloerenleggers over het algemeen ook niet zo nauw…

In jouw geval is de slang direct na leggen al helemaal beschermd door de freessleuven, dus die slangen hebben eigenlijk al helemaal niks te lijden, er komt geen belasting meer op door er overheen te lopen.
Ik gok dus dat de slang echt niet zomaar kapot is.

Afdekken kan wel vochtplekken geven. Heb ik ook gezien na afdekken van de dekvloer tijdens alle schilderwerken. Volgens mij had ik ook pas na een tijdje na leggen van de dekvloer, deze afgedekt met stucloper, en na weghalen, paar weken later, zaten er ook diverse vochtplekken op de vloer (die idd ook weer redelijk snel opgedroogd waren)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 13:58
Als je snel na het dichtsmeren het plastic erover hebt gelegd kan dit vocht zijn wat niet wegkon en zich daar verzameld heeft. Ook na dichtsmeren komt er een hoop vocht uit het voegsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimoto
rdfeij schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:10:
Als je snel na het dichtsmeren het plastic erover hebt gelegd kan dit vocht zijn wat niet wegkon en zich daar verzameld heeft. Ook na dichtsmeren komt er een hoop vocht uit het voegsel
Ik denk dat het ongeveer 2,5 week na het dichtsmeren het zeil erop is gegaan. Heeft ongeveer 2 weken gelegen.

4 rijen nat is ook wel erg stug.

Dit was de druk gisterenavond om 21:00 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WyIB4Qdn4Kvs0lyWwTAPHGo7vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOSDN2a6xBBrNn5Zvd1Ahgen.jpg?f=fotoalbum_large

En dit vanochtend om 8 uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuPv1gw8cPtcFCIUXZ3s8crQf84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZWJx8al56HUwUMIijxgBjyU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk ook, dat als er een lek is, dat alles nat is en alle druk uit het systeem is gelopen.

Ofwel, nergens druk om maken 👍😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Is denk ik idd resterend vocht. Als je het afdekt kan het nergens heen, en dan krijg je op alle raakvlakken met hetgeen dat het afdekt vocht.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimoto
paQ schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:24:
Is denk ik idd resterend vocht. Als je het afdekt kan het nergens heen, en dan krijg je op alle raakvlakken met hetgeen dat het afdekt vocht.
Wat ik al dacht, als er een gaatje in zit spuit het water eruit met 3 bar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mimoto schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:30:
[...]

Wat ik al dacht, als er een gaatje in zit spuit het water eruit met 3 bar
Dat valt ook wel weer iets mee. Maar als je echt een lek hebt loopt de druk wel vrij snel terug. Bij mij was na een nacht het hele systeem wel aardig leeg en drukloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimoto
Week verder. Geen water gezien, vloer is geplakt, cv ketel aangesloten alleen nog niet op druk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcLpgwG0Zvl_Zg81_7hVssLLkww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUyfiBMXGw3w04pd7QU33yeB.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit vergelijk, dan is de druk iets teruggelopen. Als het een lek geweest zou zijn dan was het systeem al drukloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:28
Mimoto schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:25:
Week verder. Geen water gezien, vloer is geplakt, cv ketel aangesloten alleen nog niet op druk.

[Afbeelding]

Als ik dit vergelijk, dan is de druk iets teruggelopen. Als het een lek geweest zou zijn dan was het systeem al drukloos?
Druk kan altijd wat variëren. Ik zou me nog niet teveel zorgen maken. Helemaal omdat het pas net is gevuld. Kan wat lucht in zitten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:43
Het is over het algemeen ook heel erg lastig om zo’n vloerverwarmingsslang écht kapot te krijgen…
Die dingen zijn echt heel degelijk en taai.

Bij mij hebben ze een hele tijd gelegen, bovenop (grove) betonstaalnetten geknoopt, waar ik nog een hele tijd (wel voorzichtig, maar toch) overheen gelopen heb.
Ook is hier (dus) met tig kruiwagens met smeervloer-specie overheen gereden, en kijken de dekvloerenleggers over het algemeen ook niet zo nauw…

In jouw geval is de slang direct na leggen al helemaal beschermd door de freessleuven, dus die slangen hebben eigenlijk al helemaal niks te lijden, er komt geen belasting meer op door er overheen te lopen.
Ik gok dus dat de slang echt niet zomaar kapot is.

Afdekken kan wel vochtplekken geven. Heb ik ook gezien na afdekken van de dekvloer tijdens alle schilderwerken. Volgens mij had ik ook pas na een tijdje na leggen van de dekvloer, deze afgedekt met stucloper, en na weghalen, paar weken later, zaten er ook diverse vochtplekken op de vloer (die idd ook weer redelijk snel opgedroogd waren)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Mimoto schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:25:

[Afbeelding]

Alleen de verdeler staat op druk? Dan zit er waarschijnlijk ook nog geen expansievat in het huidige circuit wat op druk staat? Dan zie je heel snel drukverschillen als gevolg van temperatuurwisselingen. Maar ook met een expansievat zie je variaties door de dag en seizoen heen (of het water warm of koud is). Ook een circulatiepomp die aan of uit staat geeft een drukverandering op de drukmeter.

Een zwetende koppeling kan wel over een langere tijd de druk doen laten afnemen, want dat gaat met druppeltjes. Bij een slang wordt het wel heel lastig om zo'n klein gaatje te prikken dat het meerdere weken duurt tot het systeem drukloos is. Daar is een lek vaak ook echt een goed zichtbaar lek.

[ Voor 8% gewijzigd door frennek op 11-07-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 22:10

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Je mag altijd mijn warmtebeeldcamera lenen om eensch te kijken...

Als er water weg zou lekken zie je dat op de camera in de vorm van een vlek (in plaats van lijnen van de verwarming)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Pagina: 1