Ik wil graag buitenverlichting op onze (aangebouwde, geschakelde) garage gaan monteren. Deze verlichting zal aan 3 zijden komen (Lange zijkant 3, achterkant 2, korte zijkant 1). Hiervoor heb ik al enige tijd een aantal Ikea Allarp liggen. Mooie degelijke buitenlamp, goed afgewerkt met rubbers etc. Hierin komen Ikea Tradfri lampen welke ik toe ga voegen aan de Hue hub om in een later stadium deze lampen gaan laten schakelen met 2 Hue Outdoor Motion sensors aan weerszijden van de garage. Deze lampen komen rechtstreeks op 230 volt. De stroomtoevoer ga ik aan de binnenzijde langs de muur voeren (3-aderige YmvK kabel). Enige vraag die ik nog heb waarover ik twijfel:
. Wat is de verplichting m.b.t. de stroomtoevoer naar de lamp? En wat is het meest praktische? Mijn idee op dit moment is om bij elke lamp aan de buitenzijde, aan de binnenzijde een lasdoos plaatsen en zo het laatste stukje naar de lamp te voorzien. Ik heb geen zin om een dubbele kabel door de muur te voeren en dit in de lamp te moeten zien prutsen. Daarom leek mij de oplossing met de lasdozen het makkelijkst. Kabel ene kant, kabel andere kant en een kabel naar boven of onder (mooiste is boven i.v.m. druppend water maar moet even kijken of dat gaat lukken)
Enig nadeel:
- Aantal lasdozen (6 stuks)
- Veel korte stukjes kabel (vooral naar de lamp, zullen stukjes van.. 25 cm ongeveer zijn)
Daarnaast: serieel of parallel aansluiten? Bij parallel maakt het iig niet uit wanneer er een lamp stuk gaat, de rest zal blijven werken.
Tekening:
Rood: Huidig opbouw stopcontact / enkelvoudige schakelaar. Wordt vervangen door een dubbele schakelaar
Groen: Gewenste punten lampen`
Blauw: Voedende kabel uit meterkast
Oranje: Kabel naar bestaande TL verlichting, deze zal op de 2e schakelaar komen (zit nu op de huidige enkelvoudige)
. Wat is de verplichting m.b.t. de stroomtoevoer naar de lamp? En wat is het meest praktische? Mijn idee op dit moment is om bij elke lamp aan de buitenzijde, aan de binnenzijde een lasdoos plaatsen en zo het laatste stukje naar de lamp te voorzien. Ik heb geen zin om een dubbele kabel door de muur te voeren en dit in de lamp te moeten zien prutsen. Daarom leek mij de oplossing met de lasdozen het makkelijkst. Kabel ene kant, kabel andere kant en een kabel naar boven of onder (mooiste is boven i.v.m. druppend water maar moet even kijken of dat gaat lukken)
Enig nadeel:
- Aantal lasdozen (6 stuks)
- Veel korte stukjes kabel (vooral naar de lamp, zullen stukjes van.. 25 cm ongeveer zijn)
Daarnaast: serieel of parallel aansluiten? Bij parallel maakt het iig niet uit wanneer er een lamp stuk gaat, de rest zal blijven werken.
Tekening:
Rood: Huidig opbouw stopcontact / enkelvoudige schakelaar. Wordt vervangen door een dubbele schakelaar
Groen: Gewenste punten lampen`
Blauw: Voedende kabel uit meterkast
Oranje: Kabel naar bestaande TL verlichting, deze zal op de 2e schakelaar komen (zit nu op de huidige enkelvoudige)
:fill(white):strip_exif()/f/image/zyIwUnK3tjP4APbHR91ClThd.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door The Executer op 03-07-2023 21:06 ]
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross