Beste medetweakers,
Voor een kennis probeer ik een Macbook Pro te upgraden naar uiteindelijk Ventura. Het betreft een Macbook Pro 16-inch (model) A2141 uit 2019 met daarop Catalina. Echter na het starten van de installatie vanuit de Appstore krijg ik na een minuut of twee de melding dat het installatiebestand beschadigd is.
Ik heb vervolgens geprobeerd om de laatste versie van MacOS te installeren via recovery (Option-Command-R) maar ook in recovery hetzelfde probleem.
Het maakt niet uit welke versie van MacOS ik wil installeren (ik heb o.a. ook Big Sur, de eerst volgende versie na Catalina geprobeerd), alle installers geven dezelfde foutmelding, behalve Catalina, waar de Macbook mee geleverd is. Ik kan dus wel een volledige herinstallatie doen met Catalina zonder problemen.
Wat heb ik zoal geprobeerd?
Is er iemand die de gouden tip heeft om de Macbook alsnog naar (het liefst) Ventura geüpgraded te krijgen?
Voor een kennis probeer ik een Macbook Pro te upgraden naar uiteindelijk Ventura. Het betreft een Macbook Pro 16-inch (model) A2141 uit 2019 met daarop Catalina. Echter na het starten van de installatie vanuit de Appstore krijg ik na een minuut of twee de melding dat het installatiebestand beschadigd is.
Ik heb vervolgens geprobeerd om de laatste versie van MacOS te installeren via recovery (Option-Command-R) maar ook in recovery hetzelfde probleem.
Het maakt niet uit welke versie van MacOS ik wil installeren (ik heb o.a. ook Big Sur, de eerst volgende versie na Catalina geprobeerd), alle installers geven dezelfde foutmelding, behalve Catalina, waar de Macbook mee geleverd is. Ik kan dus wel een volledige herinstallatie doen met Catalina zonder problemen.
Wat heb ik zoal geprobeerd?
- Zowel een draadloos als bedrade internetverbinding gebruikt.
- De Macbook teruggezet naar fabrieksinstellingen, dus een schone Catalina-installatie en vanuit daar de update gestart via de Appstore.
- Installeren via Recovery, alleen de installatie van Catalina lukt, latere versies niet.
- Via een bedrade verbinding de Ventura-installer (en Big Sur) gedownload en een bootable disk (USB-stick, 128GB) gemaakt. Zelfde probleem.
- PRAM/NVRAM reset uitgevoerd.
- SMC reset uitgevoerd.
- Schijf EHBO vanuit recovery, geen fouten gevonden.
- De Apple Diagnose uitgevoerd, geen fouten gevonden.
- Gespeeld met de datum en tijd. Ik las hier wat over hier en daar, in verband met het certificaat van de installer, maar dit mocht niet baten. Het lijkt me overigens ook niet logisch dat het certificaat zou zijn verlopen van de laatste MacOS installer.
- Uren op Google rondgehangen.
Is er iemand die de gouden tip heeft om de Macbook alsnog naar (het liefst) Ventura geüpgraded te krijgen?