Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-04 20:13
Hallo allemaal,

Wij wonen in een hoekwoning uit 1971 en horen in de woonkamer veel geluid van de buren (TV, hond, deurbel, enz.). Binnen enkele weken wordt bij ons een uitbouw geplaatst waarbij de wand met de buren iets verspringt. Nu is ons idee om de overlast aan te pakken met een geluidsisolerende voorzetwand, echter hebben wij met de trap en nieuwe wanden te maken en vragen wij ons af hoe wij dit moeten aanpakken. Hieronder een schets van de situatie.

Wat is jullie advies? Groen is in onze gedachte de voorzetwand, die helemaal doortrekken (geel), maar dan weten wij niet hoe we dat moeten doen met de trap. Alleen bij groen de voorzetwand plaatsen en de blauwe wand met deuren isoleren?

Hebben jullie nog tips/adviezen welke materialen wij het best kunnen gebruiken i.c.m. geluidsisolatie? Hout raggelwerk of metal stud? Welke vulling om het geluid te reduceren?

Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7BMIBrWVn4AFPFg9KC-E58uSSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFfPIujLNSQHvUIP7JaNFDrr.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:43
@DennisZ
Ga voor de lol eens dit kanaal bekijken:
https://www.youtube.com/@...ionDIY/search?query=sound

Enorm veel info hoe je zo'n muur kan bouwen en met welk materiaal je moet gebruiken. Belangrijkste is de voorzetmuur los moet koppelen en massa moet toevoegen.

ps; zou ook eens met je buren gaan praten, wellicht kunnen zij ook nog wat maatregelen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
heb je uitgezocht waar de geluidslek zit?

als het bv in de vloer zit gaat de wand aanpakken weinig/niets helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Niet om vervelend te doen, maar ik vraag me af hoeveel het scheelt.

Als het geluid via de constructie/balken doorgegeven wordt, helpt het niet zo veel.
Als het geluid via 'gaten' doorgegeven wordt (i.e. stopcontact van de buren in dezelfde spouw), helpt het ook niet veel?

Wellicht dat het iets 'doffer' klinkt, maar ik geloof niet dat het veel scheelt.
Daarnaast, als je er nu veel tijd, moeite en geld in stopt; ga je je wellicht er alleen maar meer aan ergeren als het alsnog tegenvalt?

Eigenlijk eens met hierboven, pak het op de juiste manier aan; of accepteer het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ekraanen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-06 07:22
@DennisZ

Grappig om dit te zien, ons huis is rond hetzelfde jaartal gebouwd, en ook wij hebben te kampen met burengeluiden.

Wat chrisborst aangaf is een goede tip, ook even met de buren praten helpt al enorm. Mijn buren bijvoorbeeld letten erop dat hun kids de knikkers niet meer over de vloer laten stuiteren.

Wat de muur betreft; een voorzet muur is een prima oplossing. Mocht je de ruimte hebben, dan kan je de Fermacell gipsplaten van de Hornbach gebruiken met daartussen steen/rockwool. Maar mocht je nou niet gelijk een aantal centimeters willen inleveren, dan kan je ook een lattenwand ertegenaan zetten die je bij de Gamma kan halen. Heel makkelijk zelf te plaatsen en niet zo duur. Wel een kwestie van smaak of je dat in huis wil. Wij hebben het wel genomen, en het werkt voor ons voldoende.

Mocht je hier vragen over hebben, hoor ik het wel :)

Edit:
De trapkast en de nieuwe ruimte met kast zijn gesloten ruimtes. Dit zou in principe al voldoende geluid moeten tegengaan, en zou je geen muurisolatie hoeven te plaatsen (het helpt wel iets tegen harde en holle geluiden).

De geluiden die evengoed doorkomen via constructies zoals vloeren, wanden en (draag)balken zoals twain4me en FuaZe suggereren, zijn sowieso niet alleen tegen te gaan met een voorzet muur, daar komt meer bij kijken en wordt gelijk een hele verbouwing. Denk hierbij aan een zwevende vloer met randisolatie, systeemplafonds en kokers om de (draag)balken, in combinatie met geluidsabsorberende materialen.

[ Voor 26% gewijzigd door ekraanen op 04-07-2023 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 20:48
ekraanen schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:26:
@DennisZ

Wat chrisborst aangaf is een goede tip, ook even met de buren praten helpt al enorm. Mijn buren bijvoorbeeld letten erop dat hun kids de knikkers niet meer over de vloer laten stuiteren.
Gezien TS zegt tv, hond,deurbel denk ik niet dat dit geluiden zijn waar de buren iets aan kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ekraanen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-06 07:22
SCIxX schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:37:
[...]

Gezien TS zegt tv, hond,deurbel denk ik niet dat dit geluiden zijn waar de buren iets aan kunnen doen.
Zeker wel; er kan een geluidsabsorberend paneel bij de (TV)speakers geplaats worden, de deurbel kan vervangen worden voor eentje die minder storend is, en voor honden zijn verschillende oplossingen. Het is vaak eerst de oorzaak vinden waarom de hond blaft. Ik heb al deze dingen ook gehad met de (voorgaande) buren. Het begint met hoe je verstandhouding met de buren is. Als die niet lekker zit, dan zal je een hoop zelf moeten doen en accepteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:30

Tazzios

..

@SCIxX
Niets?
stillere deurbel, tv minder hard zetten of met losse speakers anders plaatsen dempende materialen(meubel gordijn wand) plaatsen, blaffende hond op voeden, lopende hond tapijt neerleggen.

Hoever de buren er in meegaan is natuurlijk wel de vraag. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 20:48
Tazzios schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:45:
@SCIxX
Niets?
stillere deurbel, tv minder hard zetten of met losse speakers anders plaatsen dempende materialen(meubel gordijn wand) plaatsen, blaffende hond op voeden, lopende hond tapijt neerleggen.

Hoever de buren er in meegaan is natuurlijk wel de vraag. :D
Dit is van je eigen probleem het probleem van de buren maken, dat lijkt me niet de bedoeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 14:25
SCIxX schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:58:
[...]
Dit is van je eigen probleem het probleem van de buren maken, dat lijkt me niet de bedoeling.
Dat zou je ook andersom kunnen zeggen: als de buren overlast veroorzaken, waarom zou dat zodanig het probleem van TS moeten worden dat hij maatregelen moet gaan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 08:58
Ik heb een tussenwoning gebouwd in 1974. Onze vloeren lopen 'door' waardoor je wel eens wat hoort ja. Ik heb uiteindelijk ervoor gekozen om beide muren met de buren een voorzetwand te maken van ytong-blokken. Het resultaat is verbluffend. Tuurlijk je hoort ze nog steeds de trap oplopen, in de verte wat geroezemoes als ze in de woonkamer praten of hard muziek draaien. Maar het is beduidend verbeterd.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het begint altijd met de vraag of je lucht- en/of contactgeluid hebt. Bij luchtgeluid is er ergens een dunne plek of lek waardoor het geluid eenvoudig door de lucht tot bij jou komt. Dat hoeft niet letterlijk. Een enkele dunne muur kan al voldoende luchtgeluid doorlaten. Dit kan je oplossen met een ontkoppelde voorzetwand en door eerst te gaan kijken of er ergens echt lekken zijn. Dus goed gaan luisteren of het geluid meer van een bepaalde plek komt bijvoorbeeld.

Contactgeluid is veel moeilijker op te lossen. Denk maar aan doorlopende plafonds, muren of vloerplaten. Typische geluiden zijn traplopen, voetstappen, de stuiterende knikkers die hier al genoemd werden, enzovoort. Dan moet je al denken aan ontkoppelen van de gekoppelde constructies wat niet altijd kan en doorgaans ook erg duur is. Of je moet zelf al een zwevende vloer of plafond gaan maken.

Ik heb ervaring met een huis waar beide soorten geluid aanwezig waren dankzij gekoppelde vloerplaten en een enkele snelbouwmuur tussen de twee woningen. Een ontkoppelde voorzetwand hielp heel goed tegen het TV geluid, praatgeluiden en geruzie maar deed niets tegen het contactgeluid. Dat viel gewoon te accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Deurbel, hond en TV zijn geen contactgeluiden maar ruimtegeluiden. Klinkt als dat de buren weinig of geen dempende materialen in de kamer hebben, zoals gordijnen, vloerkleed/vloerbedekking en dergelijke.

Toen wij in ons huis van 1971 gingen wonen vertelden de buren minder geluid van ons te horen als van de vorige bewoners.
Wij zijn daar op bezoek geweest voor de overdracht en de kamer was zo goed als kaal met beton, tegels en glas.

De beste oplossing hier is een akoestisch paneel, alleen niet bij jou maar bij de buren, want die absorbeert de ruimtegeluiden die nu door de scheidingsmuur heen dringen. Een voorzetwand kan wat helpen, maar of het de heilige graal is denk ik niet.

Heb je geen last van hakken, traplopen en dergelijke, want dat zijn contactgeluiden en daar doe je niks aan.
Toen wij nieuwe eetstoelen kregen met kunststof doppen vroegen de buren of wij continu met meubels aan het schuiven waren.
We hebben ze vervangen voor viltdoppen en nu is het weer acceptabel. Dat waren contactgeluiden die door het beton gingen en onze woningen hebben geen scheidingen. Je kunt wellicht met je buren in overleg of ze iets kunnen doen aan de herrie, al probeer je het eerst met een paneel op de scheidingsmuur aan hun zijde om te kijken of dat de oplossing is.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Ik heb zelf tijdens de verbouwing van mijn huis ook een akoestische voorzetwand gebouwd van metalstud tegen de woningscheidende muur en dit heeft enorm veel opgeleverd. Waar ik mijn buren eerst duidelijk kon horen praten of muziek kon horen, heb ik sindsdien niets meer gehoord behalve de onvermijdelijke contactgeluiden. In mijn geval was de situatie duidelijjk wat eenvoudiger doordat de trap middenin mijn woning staat en ik dus gewoon een rechthoekig vak had waar de wand tussen zou komen.

Het komt wel echt op de details aan of een dergelijke wand goed gaat werken, dus enorm goed letten op het niet creëren van nieuwe lucht (en dus geluidslekken). In mijn geval was een grote bron van het geluid ook boven het plafond, waar een stalen H-balk doorliep naar de buren en er letterlijk een open gat was tussen beide plafonds. Ook de kierdichting rondom de houten draagbalken was zeer ondermaats, allemaal plekken die bijdragen aan de geluidsoverdracht. Zo is een ongestucte muur ook niet luchtdicht en daarmee dus ook niet geluidsdicht. Belangrijk is dus eerst de bestaande muur zo goed mogelijk luchtdicht te krijgen en vervolgens hier de zwevende voorzetwand voorzetten die rondom weer netjes luchtdicht is afgesloten. Vervolgens twee laags dik de extra zware gipsplaten er tegenaan zetten en je gaat een hele hoop resultaat krijgen.

Ik zie in je plannen dat je een kast wil bouwen rondom de trap. Dit is inderdaad slim, want je krijgt anders maar slecht de geluidsdichting voor elkaar rondom de trapboom. Pas wel op met de muur die je haaks wilt zetten op de bestaande woningscheidende muur. Als je deze eerst star koppelt aan de muur, krijg je hier weer flankerend geluid door en schiet je alsnog weinig op. Ook de wanden van de trapkast moet dus ontkoppeld zijn van de woningscheidende wand.

Voor tips hoe de opbouw gedaan kan worden kan ik je adviseren de verwerkingsvoorschriften van SoundBlock systeem van Gyproc eens aandachtig door te nemen, hierin staan al een hoop voorbeelden hoe de opbouw gedaan kan worden: https://docplayer.nl/4738...male-geluidsisolatie.html

Weet dat elk metalstud systeem hetzelfde werkt, dus je zit niet aan Gyproc vast om deze resultaten te krijgen. Wel is echt het advies om de dikke 12,5 mm extra zware gipsplaten te gebruiken, je hebt wat massa nodig om de wand te laten functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Als de vloeren doorgestort zijn en de buren dus op dezelfde vloer "staan" als jullie dan kun je voorzetwanden plaatsen en isoleren wat je wil, dan blijf je ze horen. Spreek uit eigen ervaring.

We hebben enorme veel last gehad van geluid van de buren. exact wat jij aangeeft. Tv, deurbel, telefoongesprekken, lopen, deuren en ramen die dicht gaan.... De buren hebben een extra voorzetwand gezet in hun woonkamer, maar geluid van tv bleef. Na dik 18 jaar zijn we verhuisd. Ons huidige huis is los van de buren. Wel 2 onder 1 kap, maar geen doorgestorte vloeren en er zit een spouw tussen. We horen helemaal NIETS van de buren. Echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Sparkiee schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:19:
Als de vloeren doorgestort zijn en de buren dus op dezelfde vloer "staan" als jullie dan kun je voorzetwanden plaatsen en isoleren wat je wil, dan blijf je ze horen. Spreek uit eigen ervaring.

We hebben enorme veel last gehad van geluid van de buren. exact wat jij aangeeft. Tv, deurbel, telefoongesprekken, lopen, deuren en ramen die dicht gaan.... De buren hebben een extra voorzetwand gezet in hun woonkamer, maar geluid van tv bleef. Na dik 18 jaar zijn we verhuisd. Ons huidige huis is los van de buren. Wel 2 onder 1 kap, maar geen doorgestorte vloeren en er zit een spouw tussen. We horen helemaal NIETS van de buren. Echt geweldig.
In mijn geval is de fundering gedeeld en is de scheidende wand massief (1 steens, dus zo'n 20 cm). Vloer is niet zozeer doorgestort, maar zijn betonbroodjes waarin de draagbalken hangen in de betreffende woninscheidende muur op de gedeelde funderingsbalk. Tijdens de verbouwing heb ik de oude zandcementvloer verwijderd en de vloer geëgaliseerd met egaline voor een lagere gladde opbouw. Hierop heb ik vervolgens een nieuwe zandcementvloer gelegd (met vloerverwarming) welke zwevend is geplaatst op de gladde ondervloer met van wat aluminiumfoam. Mogelijk dat dit ook heeft bijgedragen aan de ontkoppeling, maar zoals gezegd hoor ik sinds de verbouwing mijn buren niet meer.

Daarbij is natuurlijk de vraag hoe zij die voorzetwand hebben geplaatst. Was deze echt goed ontkoppeld? Als ze simpelweg een regelwerk tegen de bestaande muur aanzetten met gipsplaten hier tegenaan gaat dit helemaal niets doen natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door frennek op 04-07-2023 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-04 20:13
Dankjewel voor jullie snelle reacties! De verstandhouding met de buren is redelijk, er is al over het geluid gesproken en zij vinden het vooral ons probleem. De vorige eigenaar hebben ze er nooit over gehoord, ik denk logisch aangezien de beste man 80+ was. Overigens zijn de buren ook al behoorlijk op leeftijd.

Op de tekeningen kan ik niet vinden of de balken doorlopen, wel weet ik dat de geluiden in onze kruipruimte niet hoorbaar zijn. De laatste klus die ik heb uitgevoerd is het isoleren van de vloer en daardoor een tijdje daar beneden doorgebracht. Hierdoor de conclusie getrokken dat een losse voorzet wand een deel van de oplossing zou kunnen bieden. Wat denken jullie? Muisstil verwachten wij niet, maar Eva Jinek woord voor woord verstaan terwijl wij Netflix kijken is niet fijn.

Contactgeluid is nihil, soms hoor ik een van de kleinkinderen bij de buren op te trap springen maar dat is acceptabel niet niet zo hard.

Als ik het zo lees heb ik het volgende te doen:
- Onderzoeken waar en of er geluidslekken zijn
- De huidige muur dichtsmeren
- Losgekoppelde voorzetwand plaatsen met isolatiemateriaal
- Haakse wand bij trap losgekoppeld houden van de muur met de buren
- Nieuwe wand afwerken met twee lagen gipsplaat (1 laag obs en dan gips ook goed?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
OSB heeft weinig massa. Met het gebruik van fermacell platen of de gipsplaten met hoge dichtheid kan je ook prima direct objecten ophangen kan ik je vertellen. Een schroef met grof draad blijft hier prima in hangen, dus OSB is eigenlijk niet meer echt nodig.

Ik vermoed dat je je plafond niet open gaat halen tijdens deze verbouwing?

De balken lopen waarschijnlijk niet door, want dan zouden ze wel heel lang moeten worden. Grote kans is wel dat ze kop aan kop zitten op dezelfde plek in de muur. Omdat metselwerk ook niet volledig sluitend is, zijn dit wel kanshebbers voor luchtlekken.

In mijn geval heb ik het allemaal erg grondig gedaan, zo heb ik ik de ongestucte muren boven het plafond zelf nagepleisterd en strak afgewerkt rondom de balken. Vervolgens heb ik de overgang balk naar muur in een luchtdichte flexibele pasta gezet om zo een gegarandeerde luchtdichte verbinding te hebben. Vervolgens heb ik de ruimte tussen de draagbalken (tussen verdiepingsvloer en plafond) tegen de woningscheidende wand volledig gevuld met steenwol.

Sommige details zijn misschien overdreven, maar deze totaalaanpak heeft er dus wel toe geleid dat ik mijn buren sindsdien nooit meer heb horen praten.

[ Voor 56% gewijzigd door frennek op 04-07-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:03

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

En als je de wand wilt isoleren voor het geluid kijk dan naar die isolatieproducten die speciaal zijn om geluid te denken.
https://www.rockwool.com/...e/voorzetwand-binnenmuur/
Maar ook cellulose, houtvezelplaat (Gutex) en Métisse katoen isolatie

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:10
SCIxX schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:58:
[...]

Het is precies andersom. Er is geen wettelijke verplichting om de TV aan te zetten of de hond te laten blaffen. Dat is het gevolg van keuzes die de buren hebben gemaakt. Als dat leidt tot overlast en zij doen daar niks aan, dan maken de buren van hun probleem het probleem van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Helaas is dat ten dele waar. Want normale leefgeluiden kun je niet als overlast aanmerken. Zo is het geluid van stofzuigen misschien wel irritant, je kunt je buren niet verbieden om hun huis schoon te maken.

Zelfde met geluiden van een trap, als onze buren zeer normaal de trap op lopen horen we het toch, omdat dat ding in de tussenmuur verankerd zit. Overigens heb ik mijn jeugd in een huis muit de dertiger jaren doorgebracht met houten vloeren, en wonen we nu in een jaren zeventig huis met betonnen vloeren, die is al mijlen stiller, ook al hebben we contactgeluid door de betonnen constructie.

Het is ook wat de één als overlast ervaart en de ander nog niet. Maar bij langdurige overlast is er een moment dat het voor iedereen storend wordt. Als je buren stoïcijns reageren is dat niet helemaal correct, ze zijn wel degelijk verantwoordelijk voor geluid dat onevenredig hard is, zoals een dove oude buur die zijn TV knetterhard zet in plaats van een nieuw gehoorapparaat aan te schaffen.

Kan ook handig zijn de buren aan de andere kant te raadplegen wat die ervaren, ook al kan de constructie van een woning, bijvoorbeeld de plek van de gang een andere beleving geven.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
DennisZ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:07:
Muisstil verwachten wij niet, maar Eva Jinek woord voor woord verstaan terwijl wij Netflix kijken is niet fijn.
Zodra je mensen kunt verstaan kun je zeker spreken van geluidsoverlast.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gionimo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 22:33
Mijn tip: probeer er achter te komen waar het geluid je woning binnenkomt. Als er sprake is van flankerende geluidsoverdracht gaat je voorzetwand minder goed helpen. In ons huis komen de geluiden niet alleen via de woningscheidende wand binnen maar ook via de voor- en achtergevel en het plafond. Daar is nauwelijks tegenop te isoleren. Het is aannemelijk dat de scheidende wand de grootste geluidsbron is dus waarschijnlijk zal het in ieder geval wel de moeite waard zijn aangezien het niet echt een grote voorzetwand hoeft te worden. Maar temper je verwachtingen enigszins.
Pagina: 1