Synology toegang op LAN werkt niet lekker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
Ik heb recent een Synology NAS. Wat een heerlijk ding, alles (fotos, email & opslag) in eigen beheer.

Er is een ding dat nog niet lekker werkt en dat is de connectiviteit tot de services (photos / drive) zowel binnen als buiten mijn eigen LAN. Zelf met quickconnect heb ik vaak dat het binnen mijn LAN niet lekker werkt (vooral de Drive Client).

Ik wil eigenlijk het liefst dat alles via DDNS goed werk en ik quick connect kan uitschakelen. Enige punt is dat `my-name.synology.me` vanaf buiten mijn LAN goed weekt, maar zodra ik op mijn WiFi zit werkt dat niet meer (ws omdat mijn Ziggo router geen NAT loopback ondersteund...)

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Je wil de DDNS naam, die expliciet voor extern gebruik bedoeld is, ook intern gebruiken?

Tja, dan moet je een DNS server gaan draaien met een A record die die naam omzet naar het interne IP van je NAS (ja dat kan de Synology ook zelf, package installeren).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt nu een Synology waarmee je waarschijnlijk ook virtuele machines kunt draaien. Als dat zo is kun je ook Proxmox draaien met daarin PiHole. Daarin kun je met je locale DNS gaan spelen.

Het makkelijkst werkt een favoriet maken in je browser en die naar het IP-adres van de NAS laten verwijzen. Uiteraard geef je je NAS een vast IP-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Ik heb vanavond geprobeerd met een DNS & DHCP server te spelen. Uiteindelijk had ik alles goed ingesteld maar mijn devices in het netwerk bleven een IPv6 DNS server krijgen van mijn Ziggo modem... Ik kon nergens vinden hoe dat uit te zetten...

Dus ik heb het voor nu maar weer even opgegeven. Misschien moet ik maar gewoon eens kijken naar een fatsoenslijke router en de Ziggo in Bridge modus laten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 14:33

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Je kunt natuurlijk ook hard IPv6 uitzetten op al je devices. Dan vallen ze vanzelf terug op IPv4. Daar hoef je geen aanpassingen voor in je modem te maken. Maar bridge op je modem en dan een eigen router gebruiken is natuurlijk ook een goed idee. Al vereis dat wel weer een hele hoop nieuwe kennis op netwerk gebied.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Het werkt! Om een of andere reden werkt NAT loopback NIET als de port forwarding rules zijn toegevoegd via uPnP. Maar als ik ze handmatig in mijn modem instel werkt het wel. Dus ik kan nu binnen en buiten mijn LAN gewoon via mijn DDND hostname connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:20
uPnP moet je zo wie zo nooit gebruiken.
Dat is een open uitnodiging om gehacked te worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Ik moest uPnP wel aan laten staan, want ik mag poort 25 niet open zetten van mijn Ziggo modem... Ik draai mijn eigen mailserver op mn Synology.

Of is poort 25 open zetten ook een uitnodiging om gehackt te worden? 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:20
Ziggo wil niet dat particulieren hun eigen mailserver opzetten en sluiten daarom zoveel mogelijk alles naar poort 25 af.
Dat het via uPnP nog wel lukt zal ook wel tijdelijk zijn tot ze erachter komen en ook dat dicht timmeren.
Buiten dat is Ziggo begonnen om al het verkeer naar bepaalde poorten waaronder poort 25 te blokkeren, dus als je via de uPnP truc de boel nog geforward krijgt zal dat niet (of binnenkort niet meer) werken omdat Ziggo alles tegenhoud.

En uPnP gebruiken is nog steeds niet verstandig, als een hacker eenmaal iets kan laten draaien binnen je netwerk ligt daarna alles voor hem open.
uPnP laat toe dat programmatuur zelf de router opdracht kunnen geven elke poort die ze willen te forwarden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Nou ja, dat zien we dan wel weer, als Ziggo poort 25 gaat blokken kan ik altijd gaan pop3-fetchen. Komen de mails wel met een delay binnen, maar goed.

voorlopig werkt het zo.

Edit: Of zou er een andere manier zijn om de mail instant binnen te krijgen vanaf mijn domain-provider?

[ Voor 23% gewijzigd door OrbitZ op 04-07-2023 14:17 ]

Pagina: 1