Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montagne60
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 14:45
Ik wilde graag een groter scherm en ben daarvoor overgestapt van de HD scherm naar een QHD scherm.
Werkwijze: computer uit, oude scherm afgekoppeld, nieuw scherm er aan en PC weer aangezet.
Na aanzetten kwam deze op in de HD resolutie, en ik heb deze in instellingen deze aangepast naar 2560x1440 (standaard).

Het oude scherm is een IIyama E2407 HD 24" en het nieuwe scherm is IIyama XU3294 QHD 32".
Overigens: Windows geeft als beeldscherm aan PL3294Q
Het betreft een W10 PC (A88XM FM2+, AMD Radeon R7grafics) met daarop oa Office 2019.

Het probleem is dat de letters niet altijd goed worden weergegeven.
Op het bureaublad zijn de letters ok. ook als ik in Firefox een site open, nu ik dit bericht typ, en ook de letters die behoren tot het Office-programma worden perfect weergegeven.

Omdat het scherm in een aantal gevallen wel scherp is, en in andere verwaaid worden weergegeven vermoed ik dat het een softwareprobleem is.

Op de volgende plaatsen worden de letters niet goed weergegeven:
- het instellingen programma van W10
- de letters in de documenten van Office: Word, Excel, Acces
- de letters in Sumatra pdf.
Het probleem is dat de verticale delen van de letters niet allemaal even breed zijn, soms smal nauwelijks aanwezig en soms dubbeldik.

In Google heb ik wel iets gevonden: het legen van de font-cache, aanzetten van ClearTyp--tekst, maar beiden hebben niet geholpen.

Hopelijk heb ik het probleem duidelijk gemaakt, het ziet er knullig uit.
Bij voorbaat dank voor tips om het op te lossen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:24
Misschien de instellingen voor Windows Scaling eens resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Eerste waar ik aan dacht was inderdaad de scaling. Scaling is bijna altijd lelijk, dus bij voorkeur zou ik alles gewoon op 100% draaien.

Daarnaast, hoe is het scherm aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montagne60
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 14:45
Scaling stond op 100%, als ik hem op 125% zette werd het beeld alleen maar beter, dan werd de lijn van elke letter niet ongepast dik of dun meer. Het probleem was er alleen op 100%.
Bij geavanceerde schaalinstellingen het vinkje aangezet dat Windows apps het beeld mag verbeteren, bij aangepaste schaal heb ik niets ingevoerd, ook niet 100.
Het scherm is aangesloten met een HDMI-kabel.

Inmiddels heb ik de Radeon-driver geupdate, wat instellingen veranderd (soms is niet duidelijk wat er precies wordt bedoeld), Windows opnieuw geïnstalleerd (op een andere schijf, misschien was er ergens een foutieve schermresolutie blijven staan), maar niets had het gewenste effect.

Opmerkelijk vind ik dat de vernieuwingsfrequentie op 60 Hz staat, terwijl in de specificaties 75 staat.
Maar 75 is niet beschikbaar.
In Windows is het scherm een algemeen PnP-beeldscherm, een driver is niet beschikbaar, en nodig, lees ik.
Bij de instellingen in het scherm zelf heb ik geen relevante instellingen kunnen vinden.

Een kennis heeft het scherm aangesloten op zijn linux-laptop om te kijken of dat meer informatie oplevert, of een beter beeld, en of er meer instelmogelijkheden voorhanden zijn. Geen verdere inzichten of resultaat.

We besluiten dat deze 1,777K monitor niet geschikt is om teksten scherp weer te geven en sluiten af en dat je voor kantoorwerk beter een 4K monitor kunt nemen.
Dit ondanks dat een 24"HD monitor dezelfde dpi heeft als deze 32"monitor, nl 93. Zou moeten kunnen, toch? Mijn inzicht in grafische kaarten is onvoldoende om dit te begrijpen.

Later sluit ik het scherm weer aan op mijn eigen pc en wat blijkt: alle letters zien er prima uit!
Geen idee waardoor. :? Het kan dus toch. :)
Hopelijk blijft het zo.
Mocht ik nog eens ontdekken waardoor dan meld ik het hier.
En als je een idee hebt hoor ik het graag.