Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom072
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-09-2023
Goedemiddag,

Ik heb wellicht een domme vraag, maar ben toch eigenlijk wel benieuwd en kon het online niet vinden. Zojuist heb ik een LG Oled C2 geïnstalleerd voor mijn ouders. Zij kijken eigenlijk altijd tv-programma's via KPN. Toen ik de KPN-applicatie had geïnstalleerd zag ik dat de kwaliteit volgens mij niet hoger komt dan 1080. Ik las op de website dat je dan weer een extra box nodig zou moeten hebben om de programma's in 4k te streamen. Waarom is dat zo? Andere apps zoals Netflix en Youtube kunnen wel gewoon in 4k streamen. Waarom kan dat alleen met behulp van zo'n KPN-boxje? En waarom kan dit mogelijk ook verholpen worden door een 4k Firestick/Chromecast? Naar mijn weten is een chromecast bedoeld om van je 'domme' tv een smart tv te maken. Waarom kan die hardware opeens dan wel de KPN-applicatie in 4k laten streamen, maar de C2 niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:14
Technisch is het mogelijk echter is dit een bewuste keuze van KPN om het niet te doen, dit kan verschillende redenen hebben.

4K zegt overigens niets over de beeldkwaliteit, enkel over de resolutie. De gebruikte bitrate heeft een veel bepalendere rol op het gebied van beeldkwaliteit dan 4K.

Bitrate via de KPN app is lager dan via de settopbox, er zijn maar een handjevol zenders die in 4K worden uitgezonden het loont hierdoor dus niet om enkel voor 4K een settopbox te nemen. Tv zenders in HD kijken met een hogere bitrate kan wel een valide reden zijn om over te gaan op een settopbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-10 14:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Waarschijnlijk is het een unicast-/multicast-kwestie. Het multicast-signaal gaat veel efficiënter met capaciteit op het netwerk om dan unicast, maar multicast is in internettechniek altijd een beetje het ondergeschoven kindje geweest. Het ligt in de rede dat KPN niet in staat is om vanuit de LG app toegang te krijgen tot het multicast-signaal. Dan rest unicast en dat gaat niet hoger dan 1080 (en heeft een lagere bitrate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

De app voor de tv is momenteel waarschijnlijk ontwikkeld voor FullHD. Aangezien de streams dit vaak ook nog maximaal zijn, is dat voor het beeld niet echt een probleem.

De app voor zo’n stick of Android box kan al ontwikkeld zijn voor 4K. Echter betreft het dan vaak alleen de UI die 4k is, terwijl de streams zelf nog steeds FullHD zijn.

Daarnaast is er natuurlijk ook het scenario wat @dmantione hierboven schetst :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A