Monitor upgrade, 60hz genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-06 12:00
Ik overweeg om mijn huidige opstelling uit te breiden met een derde monitor. Momenteel heb ik een 27-inch Full HD en een verticaal 29-inch ultrawide scherm. Ik wil dat dit nieuwe scherm mijn primaire monitor wordt. Er is een aanbieding voor de AOC Q2790PQE die ik interessant vind. Ik zou het scherm voornamelijk gebruiken voor schoolwerk en gamen. Ik twijfel echter omdat de refresh rate van dit scherm slechts 60Hz is. Aan de andere kant heeft het wel een 1440p-resolutie, wat in mijn situatie een verbetering zou zijn. Hoewel ik geen extreem competitieve games speel, ben ik van mening dat 60Hz waarschijnlijk voldoende is voor mij. Toch wil ik wel graag even jullie meningen / ervaringen willen horen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

Wat is überhaupt de reden dat je specifiek voor dat 3 jaar oude scherm wil gaan? Je haalt rond datzelfde bedrag QHD VA panelen van nog geen jaar oud welke aan 144-165Hz doen. ;)

>60Hz vinden de meesten een flinke verbetering, wat zijn de specificaties van je PC precies?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-06 12:33

Dhrax

Prog Lord

Als je eenmaal hebt geproefd aan hogere refresh rates dan is de stap terug naar 60hz best fors. Vergeet niet dat je ook in bijvoorbeeld Windows met 120Hz+ een veel soepelere ervaring hebt.

Ik zou het nog eens goed overwegen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoidbergh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-06 10:01
My 2 cents;

Als je altijd al; 60Hz gewend bent en er verder niet veel om geeft, houd het dan goedkoop en pak die 60Hz.

Persoonlijk ben ik ooit ook van 60 naar 144 gegaan, en eenmaal gewend wil ik niet meer terug. Sommigen zeggen het verschil niet te merken, en dat wil ik best geloven. Maar in mijn geval is het een verschil van dag en nacht. Voelt ook 'rustiger' voor mijn ogen en ik zou zonder nadenken direct weer een vervanger van minimaal 144 Hz aanschaffen.

Verder is het vooral ook gelegen aan je budget en overige wensen zoals kleurbereik, kijkhoeken etc.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaglevNL
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05 13:40
Juist voor kantoorwerk heb ik liever een hogere refreshrate :P dan blurt de tekst niet zo als je scrollt/ vensters sleept.
aan schermruimte geen gebrek zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
D4NG3R schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:22:
Wat is überhaupt de reden dat je specifiek voor dat 3 jaar oude scherm wil gaan? Je haalt rond datzelfde bedrag QHD VA panelen van nog geen jaar oud welke aan 144-165Hz doen. ;)

>60Hz vinden de meesten een flinke verbetering, wat zijn de specificaties van je PC precies?
Zitten er nog nadelen aan VA panelen?

Mijn specs zijn:

AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed
Scythe Mugen 5 Rev.C
MSI MAG B550 Tomahawk
RAM 32GB DDR4
WD_BLACK SN770 NVMe SSD 2TB
Cooler Master MWE Gold 850 - V2
RTX3090 24GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:39

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Met zo'n systeem op 60hz? Really? Ik vind een hogere refreshrate belangrijker dan een hogere resolutie. Als ik nu op 60hz game dan ziet alles er zo stroperig en stotterend uit. Als ik jou was zou ik voor een 120+hz QHD monitor gaan. Dan maar even verder sparen voor een betere monitor maar die wat jij voorstelt van 199,- zou ik écht niet meer kopen vandaag de dag met jouw systeem in het achterhoofd.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

Pipmitz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:32:
[...]

Zitten er nog nadelen aan VA panelen?
Ik raad aan om even te googlen en recensies door te nemen. VA heeft een hoger contrast, maar wat lagere kleurechtheid dan IPS. Rond de €225-250 verwacht ik echter niet dat je qua kleurechtheid/contrast veel verschil gaat merken tussen VA en IPS. Het is allemaal "budget".

Verschil tussen 60Hz en >100Hz ga je echter wel flink merken. ;)
Mijn specs zijn:

AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed
Scythe Mugen 5 Rev.C
MSI MAG B550 Tomahawk
RAM 32GB DDR4
WD_BLACK SN770 NVMe SSD 2TB
Cooler Master MWE Gold 850 - V2
RTX3090 24GB
Dat is een aardig bakbeest om met je huidige relatief lage resolutie/refreshrate in te zetten. :o

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 04-07-2023 10:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
Techno Overlord schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:36:
Met zo'n systeem op 60hz? Really? Ik vind een hogere refreshrate belangrijker dan een hogere resolutie. Als ik nu op 60hz game dan ziet alles er zo stroperig en stotterend uit. Als ik jou was zou ik voor een 120+hz QHD monitor gaan. Dan maar even verder sparen voor een betere monitor maar die wat jij voorstelt van 199,- zou ik écht niet meer kopen vandaag de dag met jouw systeem in het achterhoofd.
Moet wel zeggen dat ik de PC nu +- 2 maandjes heb en de schermen al langer, maar nu is het tijd voor een scherm update. Met deze specs moet ik eigenlijk ook voor 120+hz gaan. Anders doe ik mezelf tekort :)

Ben even verder gaan kijken en heb nu deze als opties:

uitvoering: LG 27GN800P-B Zwart

uitvoering: AOC Q27G2E/BK Rood, Zwart

uitvoering: Dell S2722DGM Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-06 12:27
MaglevNL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:25:
Juist voor kantoorwerk heb ik liever een hogere refreshrate :P dan blurt de tekst niet zo als je scrollt/ vensters sleept.
aan schermruimte geen gebrek zo te zien
Dit wordt zo onderschat. Het is geen dealbreaker omdat de vensters vaak statisch(er) zijn, maar het is zoveel rustiger voor mijn ogen als alles scherper is de hele tijd. Zit op 165hz als ik thuis werk. Mijn werklaptop heeft ook 120hz. Als ik dan op kantoor de boel aansluit op een paar 60hz monitoren is het gelijk minder fijn.
Pagina: 1