UTP Kabel trekken meterkast

Pagina: 1
Acties:

• UniCache2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 09:09
Ivm slechte wifi ontvangst in meterkast (benodigd voor enphase / zonnepanelen) wil ik graag een LAN kabel trekken. Heb alleen moeite daar met een nieuwe kabel te komen. Nu zit er boven de meterkast een trap waar vandaan al drie stroomkabels lopen middels een een kabelgoot. Het makkelijkste zou zijn daar de utp kabel door naar de meterkast te laten lopen. Alleen heb ik daar nu niet genoeg ruimte. Zie foto 1 bovenaanzicht vanaf trap en foto 2 vanuit meterkast naar boven gekeken onder de trap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJrB3388yEyG3iQlE8SxvcZ9Xqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppDejAuoPIGMGZBy2NFLTpkH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzTOZJfIXO6ZIar0k4gwkNYqniU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPD3ZZvU4h8zogsEx70EXjiW.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een tip hoe ik daar makkelijk wat ruimte bijkrijg zonder dat ik de stroomkabels beschadig? Krijg er nu alleen maar een sateprikker langs... 8)7

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:04

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het gat groter maken zal dus lastig gaan, dus ik kom op een extra gat boren uit. Heb je nog andere mogelijkheden?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Onder lijkt ruimte genoeg. Boven lijkt er ook vuil in te zitten en wat afgesmeerd te zijn.

Kun je is proberen om dat gat wat ruimer te maken met schroevendraaier?

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-01 13:05
Afgaande op het gat beneden zou er mijn inziens voldoendoende ruimte moeten zijn.
Ik weet niet wat voor geteedschap je hebt. Maar boven een stofzuiger er op, en van onderaf met een compressor blazen om alle rommel er uit te krijgen.

Daarna van bovenaf een trekveer doorvoeren. Als hij eenmaal boven is de utp kabel vastknopen. Een royale hoeveelheid kabelglijmiddel er aan en trekken alsof je weer 13 bent de wehkamp catalogus voor het eerst hebt ontdekt....

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-01 10:09
Onder zat ruimte zo te zien. Je kan proberen met multitool boven stukje hout weg te zagen. Wellicht kan je er dan makelijker bij. En kabel zonder connector natuurlijk.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:10
Kabels losmaken en uit het gat halen. Gat groter boren. Kabels weer terug steken. Moet kunnen.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:35
Waarom hang je geen wifi extender op dichter bij de omvormer? Dat scheelt een boel tijd en zorgt ook voor de rest van de woning voor betere ontvangst. En ja ik weet dat die omvormers slecht bereik hebben, maar als het eenmaal werkt hoef je er verder ook niet meer aan te zitten.

• UniCache2
Woody179 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:31:
Afgaande op het gat beneden zou er mijn inziens voldoendoende ruimte moeten zijn.
Ik weet niet wat voor geteedschap je hebt. Maar boven een stofzuiger er op, en van onderaf met een compressor blazen om alle rommel er uit te krijgen.

Daarna van bovenaf een trekveer doorvoeren. Als hij eenmaal boven is de utp kabel vastknopen. Een royale hoeveelheid kabelglijmiddel er aan en trekken alsof je weer 13 bent de wehkamp catalogus voor het eerst hebt ontdekt....
Haha ik ga mijn best doen. Met dat trekken moet het wel goed komen ;) . Alleen is het vanaf boven echt heel strak rond het hout. Dus daar zal iets weg moeten. Het is een stuk van het trapbord ca 7cm wat je ook op de eerste foto ziet. Van onderaf, dus onder de trede lijkt het voldoende ruimte ja.

• UniCache2
PhilipsFan schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:32:
Kabels losmaken en uit het gat halen. Gat groter boren. Kabels weer terug steken. Moet kunnen.
Lijkt mij de beste oplossing alleen daar moet ik een electricien voor laten komen, zijn kabels van airco en ben niet bedreven in meterkast aansluitingen…

• UniCache2
pman63 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:53:
Waarom hang je geen wifi extender op dichter bij de omvormer? Dat scheelt een boel tijd en zorgt ook voor de rest van de woning voor betere ontvangst. En ja ik weet dat die omvormers slecht bereik hebben, maar als het eenmaal werkt hoef je er verder ook niet meer aan te zitten.
Heb ik gedaan en met lan kabel tussen omvormer en extender maar dan in de meterkast nog steeds onbetrouwbaar signaal ook voor de extender. Dus liefst helemaal met een draadje.

• UniCache2
dewiss1993 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:16:
Onder zat ruimte zo te zien. Je kan proberen met multitool boven stukje hout weg te zagen. Wellicht kan je er dan makelijker bij. En kabel zonder connector natuurlijk.
Ben bang dat ik de kabels dan raak. Wat voor tooltje zou ik er tussen kunnen frutten om vanaf de kabel naar buiten toe het gat te verbreden, dun houtvijltje ofzo..? Er past nu alleen maar een sateprikker tussen.

• dewiss1993
Kabel is zo 5 a 6mm dik, cat 5e is wel makkelijker in jouw situatie, net iets dunner. Opzich zijn die mantels van elekta kabel best wel dik. Je moet inderdaad niet te lomp met boormachine langs gaan.

Wat ik wel eens gebruik is een draadstaal van 4mm die is wat flexibeler en aan uiteinde gaatje doorheen boren om daar de utp aan vast te kopen

• dewiss1993

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:35
Aangezien een deel van de koker al kapot lijkt te zijn (of de verf is gebarsten) kan het net die paar mm schelen als je daar een stuk afhaalt.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38

JT

VETAK y0

Andere insteek: je omvormer ofzo zal niet veel bandbreedte nodig hebben, werken powerline-adapters misschien al goed genoeg? Kabeltje is altijd beter maar als dat écht veel moeite gaat kosten...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik dacht altijd dat utp nooit tegen elektrakabel aan mocht liggen vanwege mogelijke negatieve invloeden op je verbinding.

• dewiss1993
Dan moet je FTP of SFTP kabel nemen maar heel eerlijk ik denk consument niveau dat jij mogelijke verstoringen niet merkt.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 10:39
nokiaan958GB schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:28:
Ik dacht altijd dat utp nooit tegen elektrakabel aan mocht liggen vanwege mogelijke negatieve invloeden op je verbinding.
Klopt maar zoals @dewiss1993 al zegt, ga je daar als consument (doorgaans) niet veel van merken. Bij mij ligt er een gewone utpkabel met tiewraps vastgemaakt aan de stroomkabel van mijn zonnepanelen. Zelfs dat gaat zonder problemen.

• dewiss1993
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tfp_9MrUv56bQxxupq670J-dI-w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7aDzhHkm5pfXEvzkRQTohnaI.jpg?f=user_large

Zou eventueel met multitool op eenvan de twee plekken extra gaatje kunnen maken en later dicht. Als je niet helemaal doorzaagt raak je niks en met een multitool maak je ook bijna geen schade als je doorschiet. Of probeer toch een dune staaldraad die flexibeler is doorheen te krijgen. Je moet er gewoon aan beginnen, hout is natuurlijk makkelijker te repareren.

• dewiss1993
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAhiY0pIzgV9Iy0gcYGL7bJEH7w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k9cB2cQqYXarAW2sjRu9Diod.jpg?f=user_large

Of hier stukje uitzagen en rechts naast kabelgoot op de trap naar beneden boren. :)

• dewiss1993
UniCache2 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:56:
Ivm slechte wifi ontvangst in meterkast (benodigd voor enphase / zonnepanelen) wil ik graag een LAN kabel trekken. Heb alleen moeite daar met een nieuwe kabel te komen. Nu zit er boven de meterkast een trap waar vandaan al drie stroomkabels lopen middels een een kabelgoot. Het makkelijkste zou zijn daar de utp kabel door naar de meterkast te laten lopen. Alleen heb ik daar nu niet genoeg ruimte. Zie foto 1 bovenaanzicht vanaf trap en foto 2 vanuit meterkast naar boven gekeken onder de trap:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog een tip hoe ik daar makkelijk wat ruimte bijkrijg zonder dat ik de stroomkabels beschadig? Krijg er nu alleen maar een sateprikker langs... 8)7
En, al gelukt? :)

• Bendegeus
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19-07-2023
UniCache2 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:56:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

waarom verplaats je de Enphase niet naar de meterkast. Dit heb ik ook gedaan en geen enkel probleem dat de Enphase geen connectie heeft met de omvormers

• UniCache2
Nee helaas nog niet. Maar het lijkt wel alsof de enphase een nieuwe firmware heeft met veel beter wifi bereik. Werkt nu prima en voorlopig UTP kabel niet nodig. Dank voor het meedenken!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:50
Een slechte wifi-verbinding kan ook worden veroorzaakt door een druk bezet radiokanaal.

Mogelijk heeft je access point nu een ander kanaal gekozen, of je buren hebben hun wifi uitgeschakeld. Het lijkt me handig om even te noteren op welk kanaal je nu zit, en handmatig voor dit kanaal te kiezen.
Pagina: 1