Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:23
Goedemiddag, ik heb een beetje een eigenaardige vraag maar daarmee zit ik hier wel goed denk ik.

De situatie: Op mijn werk in een laboratorium zijn wij op zoek naar een oplossing waarbij we semi-automatisch foto's kunnen maken bij een opstelling. Je moet dan denken aan een robot-arm die een rond glazen potje van ca 2 cm breed en 6 cm hoog kan fotograferen. Hierna gaan we met software de beelden verwerken.

De afstand is redelijk kort (max 10/20 cm). De arm hangt het potje voor de camera waar de foto gemaakt moet worden.
De verlichting is LED kantoor-licht. Zou een extra lichtbron wenselijk zijn? (liever geen flits ivm de spiegeling op het glas)

Wij zaten te denken aan een goede webcam of compact camera, maar gezien de korte afstand zou je al met extra lenzen of camera's met macro functie moeten denken? of misschien een goPro met een extra lens?

Het is wel zo dat het maken van de foto via een PC retriggered moet kunnen worden. (software kunnen we zelf maken).

Wat zouden jullie ons aanraden? Kunnen alle camera's op zomaar afstand getriggered worden?
vergeleken met een webcam bevat een "echte" camera natuurlijk een heleboel techniek die wij niet gaan gebruiken.

Budget is nog niet bepaald, maar ik schat 300/500 euro.

Wat zijn jullie ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wellicht is een UVC camera geschikt? Dat is waarschijnlijk makkelijk qua aansturen, en daar zijn talloze modules voor, vaak van die handige vierkante doosjes met een M12 lens.
Veel gebruikt (zoekterm) voor machine vision en quality control.

En die kun je dan ook in alle soorten en maten vinden, ook met speciale lenzen om bijvoorbeeld afmetingen van producten te controleren op basis van een foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:26
Radko schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:50:
De verlichting is LED kantoor-licht. Zou een extra lichtbron wenselijk zijn? (liever geen flits ivm de spiegeling op het glas)
Of je nu continu licht of een flitser gebruikt maakt voor de spiegeling niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Mijn eerste gedachte was om naar een camera te gaan kijken die tethered shooting ondersteund. Normaliter zijn dat de DSLR/Mirrorless types maar wellicht zijn er ook compactmodellen die dit ook kunnen. Die kan je neerzetten, met een lange kabel aan je computer hangen en hiervandaan bedienen. Binnen je budget denk ik echter wel dat je dan voor een tweedehands DSLR gaat maar dat kan een prima oplossing zijn op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt gewoon digitale microscopen maar of die nu in je budget vallen. Is het iets wat in een geautomatiseerd proces moet gebeuren of is het handmatig? Een bridge camera met wifi zou anders een goede optie kunnen zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
Frogmen schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:54:
Je hebt gewoon digitale microscopen maar of die nu in je budget vallen. Is het iets wat in een geautomatiseerd proces moet gebeuren of is het handmatig? Een bridge camera met wifi zou anders een goede optie kunnen zijn.
Een microscoop+camera is wel weer erg dichtbij. ook de field-of-view is te beperkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
Archer_VC10 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:06:
Mijn eerste gedachte was om naar een camera te gaan kijken die tethered shooting ondersteund. Normaliter zijn dat de DSLR/Mirrorless types maar wellicht zijn er ook compactmodellen die dit ook kunnen. Die kan je neerzetten, met een lange kabel aan je computer hangen en hiervandaan bedienen. Binnen je budget denk ik echter wel dat je dan voor een tweedehands DSLR gaat maar dat kan een prima oplossing zijn op zich.
Misschien is dat een goede optie, dat geeft ons ook wat flexibiliteit mbt lenskeuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Hier staat een lijstje met compatible Canon camera's: https://tethertools.com/t...ftware/canon-eos-utility/
En dit is een lijstje van nieuwere Nikons die NX Tether kunnen gebruiken: https://tethertools.com/tethering-software/nx-tether/ Ik ben even kwijt wat de oudere Nikon software was die met de meeste DSLRs werkt...
Gevonden! Dat is Camera Control Pro 2: https://imaging.nikon.com...up/software/control_pro2/

Als je Lightroom hebt kan je ook rechtstreeks vanuit dit pakket Tethered schieten... er zijn genoeg sites met uitleg en dergelijke online te vinden over dit onderwerp. En zoals je zegt: je kan hierbij een goede tweedehands body en lens combinatie zoeken die voor jullie goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Radko schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:50:

Het is wel zo dat het maken van de foto via een PC retriggered moet kunnen worden. (software kunnen we zelf maken).
Als je er geen probleem mee hebt om Linux te draaien zou je kunnen kijken naar gphoto2, deze lib ondersteunt zeer veel modellen.

Ik heb dit vroeger ook wel es gebruikt om automatisch foto's te maken en over te zetten naar mijn desktop, wellicht is dit ook iets voor jou? Let er wel op dat je iets met netvoeding moet doen bij sommige camera's, maar daar zijn ook vaak adapters voor. Die gebruik je dan i.p.v. een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
_ferry_ schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:52:
Wellicht is een UVC camera geschikt? Dat is waarschijnlijk makkelijk qua aansturen, en daar zijn talloze modules voor, vaak van die handige vierkante doosjes met een M12 lens.
Veel gebruikt (zoekterm) voor machine vision en quality control.

En die kun je dan ook in alle soorten en maten vinden, ook met speciale lenzen om bijvoorbeeld afmetingen van producten te controleren op basis van een foto.
"machine vision" daar had ik nog niet aan gedacht. Deze partij lijkt me wel geschikt: https://www.get-cameras.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Als je zelf de software maakt, kijk even naar Gphoto2. Dat is een library die een heleboel camera's kan aansturen.
Er staan heel veel oudere camera's tussen - goed voor je budget. Als je een ondersteunde camera koopt kun je daarmee experimenteren.

De meeste komen al vrij dichtbij maar je zou nog een voorzetlens (Raynox) kunnen kopen.
Dan heb je geen macro maar de meeste mensen bedoelen closeup als ze macro zeggen. En je komt behoorlijk dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
We hebben uiteindelijk gekozen voor de volgende setup:

20mp USB3 camera

16MM F2.8 lens

Nog wat verlichting (parallel LED)

De partij waar we het gekocht hebben hebben wat proeffoto's voor ons gemaakt en waren heel erg behulpzaam voor en na! aankoop.

Als software integratie hebben wij door een collega een script in Python laten maken die we vervolgens als executable vanuit windows kunnen triggeren.

We zijn nog wat aan het bijstellen maar dit is een voorbeeld (dit flesje is 8 x 16 mm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL8YeaKttfis60xhOw2NOMDtlDs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lXXQ6k7zUxfn66jjZVUem5s3.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1