Ik heb sinds kort een R10 inclusief adapter voor EF(S) lenzen.
Deze zat toevallig bij de aankoop.
Gezien ik de camera wil gaan gebruiken voor portretfotografie zoek ik wat andere lensen erbij.
Het liefst zo goedkoop mogelijk, 2e hands geen probleem
Als ik een Canon Rf 50mm 1.8 (crop 1.6) nieuw koop zit ik op 199 euro
Als ik op MP een 2e hands EF50 mm 1.8 koop zit ik op 100 euro.
De rekensom is dan snel gemaakt maar door de adapter heb ik dan toch nog wat extra "bagage"
Enkele vragen:
1.
Wat ik me afvraag is een RF lens per definitie 'beter' dan zijn oude voorgangers?
En wat maakt nou bv. een 50mm 1.4 (ipv 1.8) zoveel beter? Deze is een stuk duurder namelijk.
Ga ik die 0.4 verschil echt zien?
2.
Ik wil ook graag een mooie lens breedhoek lens.
Kan ik nu beter een EF-S (of RF) 24mm kopen? of gezien de crop factor nog lager zitten in het aantal mm's
3.
Tot slot, er komt ook nog een fisheye lens (Samyang 8mm F3.5)
Zal dit in de praktijk op mijn camera vanwege crop factor, nog steeds het gewenste fish eye effect geven?
Of ben ik dan weer terug bij een groothoek lens?
Deze zat toevallig bij de aankoop.
Gezien ik de camera wil gaan gebruiken voor portretfotografie zoek ik wat andere lensen erbij.
Het liefst zo goedkoop mogelijk, 2e hands geen probleem
Als ik een Canon Rf 50mm 1.8 (crop 1.6) nieuw koop zit ik op 199 euro
Als ik op MP een 2e hands EF50 mm 1.8 koop zit ik op 100 euro.
De rekensom is dan snel gemaakt maar door de adapter heb ik dan toch nog wat extra "bagage"
Enkele vragen:
1.
Wat ik me afvraag is een RF lens per definitie 'beter' dan zijn oude voorgangers?
En wat maakt nou bv. een 50mm 1.4 (ipv 1.8) zoveel beter? Deze is een stuk duurder namelijk.
Ga ik die 0.4 verschil echt zien?
2.
Ik wil ook graag een mooie lens breedhoek lens.
Kan ik nu beter een EF-S (of RF) 24mm kopen? of gezien de crop factor nog lager zitten in het aantal mm's
3.
Tot slot, er komt ook nog een fisheye lens (Samyang 8mm F3.5)
Zal dit in de praktijk op mijn camera vanwege crop factor, nog steeds het gewenste fish eye effect geven?
Of ben ik dan weer terug bij een groothoek lens?