Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Ik heb sinds kort een R10 inclusief adapter voor EF(S) lenzen.
Deze zat toevallig bij de aankoop.

Gezien ik de camera wil gaan gebruiken voor portretfotografie zoek ik wat andere lensen erbij.
Het liefst zo goedkoop mogelijk, 2e hands geen probleem :)

Als ik een Canon Rf 50mm 1.8 (crop 1.6) nieuw koop zit ik op 199 euro
Als ik op MP een 2e hands EF50 mm 1.8 koop zit ik op 100 euro.
De rekensom is dan snel gemaakt maar door de adapter heb ik dan toch nog wat extra "bagage"

Enkele vragen:

1.
Wat ik me afvraag is een RF lens per definitie 'beter' dan zijn oude voorgangers?
En wat maakt nou bv. een 50mm 1.4 (ipv 1.8) zoveel beter? Deze is een stuk duurder namelijk.
Ga ik die 0.4 verschil echt zien?

2.
Ik wil ook graag een mooie lens breedhoek lens.
Kan ik nu beter een EF-S (of RF) 24mm kopen? of gezien de crop factor nog lager zitten in het aantal mm's

3.
Tot slot, er komt ook nog een fisheye lens (Samyang 8mm F3.5)
Zal dit in de praktijk op mijn camera vanwege crop factor, nog steeds het gewenste fish eye effect geven?
Of ben ik dan weer terug bij een groothoek lens? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 22:37
Wat ik me afvraag is een RF lens per definitie 'beter' dan zijn oude voorgangers?
De nieuwe RF lenzen zijn voornamelijk wat scherper en compacter dan hun EF voorgangers. Voor een goed vergelijk van verschillende lenzen kan ik je het YouTube kanaal van Christopher Frost van harte aanbevelen.
En wat maakt nou bv. een 50mm 1.4 (ipv 1.8) zoveel beter? Deze is een stuk duurder namelijk.
Ga ik die 0.4 verschil echt zien?
Heb verschil tussen 1.4 en 1.8 is ongeveer 2/3 stop aan licht. Ga je veel op locaties met weinig licht schieten dan heeft het meerwaarde, anders kan je met 1.8 ook prima uit de voeten.
Ik wil ook graag een mooie lens breedhoek lens.
Kan ik nu beter een EF-S (of RF) 24mm kopen? of gezien de crop factor nog lager zitten in het aantal mm's
24mm is gelijk aan ongeveer 38 (full-frame equivalent) op een crop camera. Dat is niet echt groothoek meer. Als je een goede groothoek voor weinig geld zoekt is de EF-S 10-18mm een goede optie.
Tot slot, er komt ook nog een fisheye lens (Samyang 8mm F3.5)
Zal dit in de praktijk op mijn camera vanwege crop factor, nog steeds het gewenste fish eye effect geven?
Of ben ik dan weer terug bij een groothoek lens?
Is dit een EF-S lens? Of een EF? In beide gevallen zal je nog steeds een fish-eye effect zien, al is dat minder extreem als je een EF lens op een crop camera gebruikt, omdat je dan alleen het midden van de lens gebruikt.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je vragen zou ik vooral eerst eens gaan fotograferen en ontdekken wat voor jouw werkt en waar je wensen liggen. Kijk naar foto's van anderen wat voor lens en diafragma hebben ze gebruikt.
Je benadert het nu veel te technisch begin met fotograferen en kijk wat je mooi vindt wat je zelf maakt durf kritisch te zijn en vraag om kritiek. Aan mooi op alles heb je niets, waarom iets wel of niet en zelfs daarin durf je eigen weg te zoeken. Een fotoclub kan leuk zijn, maar als iedereen naar de zelfde stijl wordt gepraat wat misschien in is, dan ontwikkel je zelf geen stijl en doe je elkaar na. Kortom het is een complex iets, maar doe het vooral, je komt er dan vanzelf achter wat werkt en wat je leuk en mooi vindt.
Portretfotografie is ook de kunst van de communicatie met je onderwerp.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.