Badkuip boven kruising HEA 140 van 2,5m en HEA 220 van 5m

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puckvdw
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-03-2024
Beste,

We willen onze badkamer aanpakken. Dat was oorspronkelijk (1959) een slaapkamer dus er moet e.e.a. gebeuren. De plek van het bad die we voor ogen hebben is tegen de achtergevel aan boven de kruising van twee stalen balken. HEA 140 van 2,7m en HEA 220 van 5,2 m van die in 1994 geplaatst zijn voor de uitbouw. Het bad zou dan zo'n 60cm links van de balk en zo'n 100 cm rechts van de HEA 140 balk komen.

Weet iemand hoe dat zit met het gewicht, de verdeling ervan en hoe ik moet rekenen gezien het gaat om een kruispunt? Gelijkmatig verdeeld gewicht zou 5890 en 9635 kg moeten zijn, maar ik twijfel of ik een badkuip in gebruik als gelijkmatig mag zien.

Zie de afbeelding voor een plattegrond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20JRntpCSep0bKlueEswRjy2VEM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bIJ79hCeGCvp9EJfjwOhLM6c.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:01
Vraag dit aub na bij een constructeur. De HEA 220 is de hoofdbalk. De HEA140 zal de constructie van de vloeren / dak van het onderste deel dragen. Zie ook de schets. De HEA 140 is de balk die steunt op de HEA 220. Alle krachten komen op de HEA220. Het is even de vraag of dat mogelijk is. Dus vraag een constructeur om mee te kijken en te berekenen of het kan.

[ Voor 72% gewijzigd door RonnieKo op 03-07-2023 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

In de tijd was een variabele lijnlast van 1,25kN/m² een gebruikelijke rekenwaarde. Afgerond zo'n 125kg per m².

Een ruim bad van 180x80cm gaat ca. 200 liter in, dat is 200kg. Dat is 120l water + een poppetje er in.
Verdeel dat over een oppervlak van ca. (180+40)x80cm = ~2m² inclusief de ruimte die je gebruikt voor het in en uit stappen. Dat is 200/2=100l per m² dus 100kg / m².

Ik reken hier geen tegelwerk / bad (kunststof?) zelf mee; dit is meestal wel voorzien in het eigengewicht van de vloer + marge daarop.

Daar dieper op ingaand: deze lijnlast geldt over de gehele ligger, ook in het midden waar deze op zijn zwakst is. Dichter naar de oplegging toe, is deze sterker en zal een maximale last hoger liggen. Rekentechnisch wordt daar niks mee gedaan.

Zou je naar een puntlast kijken, kom je dus op 200/4=50kg per poot. Kijk maar eens of je op plaats X op één been kunt hinkelen zonder dat er iets gebeurt. Zo ja, dan kan het bad er ook staan. :)

Wel heb je een aandachtspunt als de rest een houten vloer is: werkt deze niet te veel als je er op loopt? Tegels zouden ook scheuren dan.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS