Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:45
Wij hebben onlangs een jaren-70 huis gekocht; de overdracht zal in november zijn. Het huis heeft nu een C-label en beschikt over praktisch geen enkele moderne duurzame feature.

We willen wel investeren in verduurzaming van het huis en een vraag waar ik nu op vastzit, is of we nu meteen vloerverwarming moeten laten installeren, met het idee dat dat een min of meer voorwaarde is om later over te kunnen stappen op een warmtepomp.
Ik ben een complete leek op het gebied, dus ik heb geen idee of het überhaupt mogelijk en zinvol is en waar ik moet aankloppen om daar verder mee te komen. Ik heb nog geen directe toegang tot het huis om dingen te inspecteren of te meten, maar ik kan natuurlijk wel dingen vragen aan de verkopers.

Wat ik zover weet van het huis, is dat de vloer waarschijnlijk beton direct op de zandondergrond is (er is geen kruipruimte, wel een convectorput).
De vloer bestond oorspronkelijk uit van die "spaanse" tegels (zoiets), waar later een houten vloer overheen gelegd is met volgens de verkopers een of ander isolatielaagje ertussen. Het lijkt me dat vloerverwarming over de tegels heen leggen te veel hoogte nodig heeft en dat de tegels er dus uit zullen moeten?

We gaan sowieso een nieuwe keuken installeren (de keuken en de huiskamer zijn één ruimte). Het lijkt me daarom dat we nu een kans hebben om iets aan de vloer te doen, want als die keuken er eenmaal inzit en we het huis ingericht hebben, dan wordt het veel bewerkelijker om dat nog te doen.

Wat ik graag zou willen weten:
  • Is het überhaupt zinvol om te investeren in vloerverwarming? Of zouden we eerst moeten focussen op bijv. isolatie en zonnepanelen?
  • Hoe zou een vloerverwarming geïnstalleerd kunnen worden? Moeten de beide toplagen (hout en tegels) dan eerst volledig verwijderd worden? Zou het bijv. ook mogelijk zijn de verwarming in de tegellaag te frezen?
  • Zou het mogelijk zijn de houten vloer terug te leggen of is het niet praktisch mogelijk die er herbruikbaar uit te halen?
  • Zijn er bedrijven die het hele werk uit handen nemen? Dus zowel evt. sloop oude vloer, aanleggen en aansluiten van vloerverwarming en aanleggen van nieuwe toplaag? Ik zou er tegenop zien als ik allerlei verschillende bedrijven moet regelen die in de juiste volgorde hun ding moeten komen doen.
  • Hoeveel zou zoiets kosten? (Vloeroppervlak ca. 70 m2)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Ik zou vloerverwarming alleen doen als je daaronder ook goed kunt isoleren. Dus alles eruit, stukje afgraven en dan opnieuw opbouwen. Als je diep graag met schuimbeton, anders met pir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:22
Vloerverwarming en een warmtepomp is een top combinatie, maar niet de enige mogelijkheid om laag temperatuur warmteafgifte te krijgen. Een andere mogelijke weg is de convector ipv de radiator. Jaga maakt ze met boost units, en deze vervangen dan je radiatoren.

Maar wat verstandig is, hangt samen met je complete huis. Dus hoe is je dak geïsoleerd (grootste warmteverlies), je muren, etc. Om LTV effectief te laten werken moet je gehele schil redelijk geïsoleerd zijn, en zal je als dat niet zo is eerst geld daar naar toe moeten laten gaan.

Ik vermoed dat als je vloerverwarming wil het verstandig is zoveel mogelijk weg te laten halen, en zorgen dat er voldoende isolatie onder de vloer ligt. Als dat enkel een zandcement vloer is verlies je veel warmte naar onder, en is dat juist met vloerverwarming vervelend.

De bestaande houten vloer terug leggen is vaak niet mogelijk, los er van dat het waarschijnlijk duurder is dan een nieuwe passende vloer, zijn die vaak ook gewoon te dik. Er moet niet teveel hout tussen de vloerverwarming en je voeten zitten.

Als het zo'n bak met gedoe oplevert, zou ik eerder naar die Jaga's kijken (ben ik ook mee bezig, kruipruimte is lastig te isoleren, en vloer ligt er al), ook omdat het verlies naar beneden het kleinst is (tenzij je vloerverwarming gebruikt).

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:38
Vloerverwarming zeker doen. Lage temperatuur is voor nu / of toekomst i.c.m. een warmtepomp ook handig. Er komen overigens ook hoge temperatuur warmtepompen.

En het hebben van vloerverwarming is ook weer gelijk handig als je de warmtepomp zou willen aanschaffen. Heb je gelijk een buffervat (dat is je vloerverwarming).

Goed isoleren zoals hier boven wordt gezegd is wel een eis. Anders verwarm je de kruipruimte en dat is zonde.

Ik zou je tegels er uit halen en op de basis (wat is de basis?) fermacell platen leggen welke je infreest. Of van die noppenplaten. In elk geval een droog systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:12
simon schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:57:. Om LTV effectief te laten werken moet je gehele schil redelijk geïsoleerd zijn, en zal je als dat niet zo is eerst geld daar naar toe moeten laten gaan.
LTV is het heel hard werken om voldoende afgifte te maken…
Maar de effectiviteit staat echt geheel los van isolatie.

Isolatie dringt warmteverlies terug, zodat je minder moeite hoeft te doen met afgiftesysteem.

Er moet dus zeker naar de isolatie opties gekeken worden, maar dat kan snel echt heel duur zijn. Het laaghangende fruit is dak, spouw en bij vloerverwarming de vloer.
Is dat gegaan dat is werken aan afgifte systeem waar je de afgifte-verlies balans bij elkaar brengt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:22
Ronald schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:48:
[...]

LTV is het heel hard werken om voldoende afgifte te maken…
Maar de effectiviteit staat echt geheel los van isolatie.

Isolatie dringt warmteverlies terug, zodat je minder moeite hoeft te doen met afgiftesysteem.

Er moet dus zeker naar de isolatie opties gekeken worden, maar dat kan snel echt heel duur zijn. Het laaghangende fruit is dak, spouw en bij vloerverwarming de vloer.
Is dat gegaan dat is werken aan afgifte systeem waar je de afgifte-verlies balans bij elkaar brengt.
Daarom schreef ik ook, om LTV effectief te laten werken, niet de effectiviteit van LTV :)

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:12
simon schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:52:
[...]

Daarom schreef ik ook, om LTV effectief te laten werken, niet de effectiviteit van LTV :)
Okay, dan heb ik voorkeur voor de manier van beschrijven zodat dat duidelijker overkomt ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-06 19:37
Een collega van mij heeft de gehele (houten) vloer eruit gehaald en de kruipruimte met schuimbeton vol laten lopen, daarna de vv er op.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:06
Is er een kruipruimte?
Of kan de vloer op een andere manier geïsoleerd worden?

Vloerverwarming is altijd een aanrader als de vloer ook een beetje fatsoenlijk geïsoleerd is/wordt. Of je nu met een warmtepomp of cv-ketel stookt, het is echt een dikke plus. Ook voor de gasrekening, als je tenminste je cv-aanvoertemperatuur verlaagt.

Maar maak vooral een compleet plan. Want voor een duurzaam huis is vloerverwarmingof een andere vorm van Ltv-verwarming slechts één van de stappen die je moet nemen. Zet de uiteindelijke doelen op papier, en bekijk welke stappen je moet nemen om daar te komen.
Als je er nu nog niet woont, dan is dit het moment om alle werkzaamheden uit te (laten) voeren die grote werkzaamheden binnenshuis met zich mee brengen. De vloerverwarming is daar een voorbeeld van.
Maar denk ook aan het aanleggen (loze) leidingen voor elektra naar de plek waar de warmtepomp moet komen, naar de kookplaat (tbv inductie), naar de eventuele oprit voor een laadpaal en naar de plek waar je een omvormer voor de zonnepanelen kunt ophangen.
En denk aan extra dikke cv-leidingen van de plek van de warmtepomp/cv-ketel naar de vloerverwarming verdeler.

Zonnepanelen, vloerisolatie en nieuwe ruiten/kozijnen komen misschien ook wel in je plan te staan, maar zijn niet zo ingrijpend voor je interieur wanneer je deze pas laat aanbrengen als het huis is ingericht.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
aap schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:51:
...

Wat ik zover weet van het huis, is dat de vloer waarschijnlijk beton direct op de zandondergrond is (er is geen kruipruimte, wel een convectorput).
...
Ik heb precies dezelfde uitdaging. Deels willen we gaan uitbouwen en zou eventueel voorzien kunnen worden van isolatie. De rest is eigenlijk niet/lastig te doen door gebrek aan kruipruimte. Ik lees dus lekker mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
BThomas schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 06:57:
[...]

Ik heb precies dezelfde uitdaging. Deels willen we gaan uitbouwen en zou eventueel voorzien kunnen worden van isolatie. De rest is eigenlijk niet/lastig te doen door gebrek aan kruipruimte. Ik lees dus lekker mee
Als je gaat verbouwen wil je de jaren daarna goed zitten. Dan wil je ook zeker zijn dat de leidingen onder je vloer niet na 4 jaar panne gaan. Als je nog gresriolering of oude dw leidingen hebt kan je dat misschien beter meenemen tijdens je verbouwing. Voorkomt veel ellende (wateroverlast, ratten, verstoppingen, etc) .

Die filosofie biedt wel weer kansen om de vloerisolatie meteen mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
johanPo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:16:
[...]

Als je gaat verbouwen wil je de jaren daarna goed zitten. Dan wil je ook zeker zijn dat de leidingen onder je vloer niet na 4 jaar panne gaan. Als je nog gresriolering of oude dw leidingen hebt kan je dat misschien beter meenemen tijdens je verbouwing. Voorkomt veel ellende (wateroverlast, ratten, verstoppingen, etc) .

Die filosofie biedt wel weer kansen om de vloerisolatie meteen mee te nemen.
Daar gaan we dan ook zeker naar kijken. We blijven er echter nog wonen (is het plan) en daardoor kunnen we niet de gehele vloer op de beneden verdieping er uithalen. Echter enkel bij de eetkamer en keuken (hier komt ook de aanbouw bij.
Pagina: 1