Hulp bij uitkiezen gaming tv, miskoop gedaan.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Undertaker
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-09 21:28
Hallo allemaal,

Ik heb hulp nodig. Al enige tijd was ik op zoek naar een nieuwe televisie omdat ik een Playstation 5 heb en gebruik wil maken van alle opties die de PS5 te bieden heeft. In de eerste instantie kwam ik uit bij OLED en dan leek vooral de LG C1 of C2 mij een goede koop. Na wat onderzoek kwam ik er helaas al snel achter dat je een OLED televisie niet aan direct zonlicht moet blootstellen. Nou staat bij mij de televisie vlak bij het raam en staat er praktisch de gehele middag vol zon op. Ik heb ook niet de mogelijkheid om de tv op een andere plek in de kamer te plaatsen. Zodoende viel OLED dus af voor mij en ging ik naar LED kijken.

Uiteindelijk besloten om te gaan voor de Samsung Neo QLED 4K 65QN93B. Die tv kreeg vrij goede reviews dus het leek me een goede koop. Ik heb mijn Sony KDL-50w706b toen ingeruild zodat ik wat extra korting kreeg. Maar helaas, al vrij snel bleek dat die tv erg veel last van ghosting heeft. Mijn vriendin viel het in de eerste instantie niet zo op maar bij alle snelle (en zelfs bij niet zo snelle) beelden zag je gewoon dat het beeld niet helemaal klopte. Ik heb toen met mijn telefoon het beeld van de tv opgenomen en vervolgens in de video elk los frame bekeken en je kon duidelijk zien dat er behoorlijke ghosting was. Als je met het blote ook tv kijkt is de kijkervaring gewoon erg belabberd.

Ik heb de TV toen kunnen omruilen voor een ander exemplaar van hetzelfde model maar die had exact hetzelfde probleem. Vervolgens ben ik in de winkel langgewenst en heb ik op 4 verschillende modellen van Samsung een bepaald filmpje op Netflix bekeken. Het ging om 1 of ander filmpje van een aantal motorrijder die off road crossen waarbij je dus heel duidelijk de ghosting kon zien. Tot mijn grote verbazing hadden alle 4 de Samsung modellen dit probleem, het was echt niet te missen. Ik heb toen zelfs nog op een OLED van Samsung datzelfde filmpje afgespeeld en zelfs op die OLED was ghosting… Ik was echt stomverbaasd en vroeg me eigenlijk af hoe ze zulke producten ooit op de markt konden brengen, ik ben toch niet de enige die dit ervaart?

De verkoper wees met toen op de Sony XR-65X94K. Daar heb ik datzelfde filmpje ook bekeken en daar zag het beeld er wel goed uit. Geen ghosting dus ik dacht: top. Volgens de verkoper (en ook de site van Sony zelf) zou deze tv fantastisch zijn voor current gen gaming en ‘supersoepele game ervaring bieden. Dit staat bijvoorbeeld op hun site:

“Ga voor het allerbeste met BRAVIA. HDMI 2.1 biedt een framesnelheid van 120 fps voor compatibele games, zodat je elke uitdaging aan kunt bij schiet-, sport- en prestatiegames doordat de actie direct op je scherm verschijnt. Bovendien kun je supersoepel gamen met een lagere invoervertraging van maar 8,5 ms met 4K / 120 fps en de speciale gamemodus.”

Nou, ik dacht dat dit dan een goede keus zou zijn maar helaas, we zijn nu zo’n 2 maanden verder en ook deze tv heeft hele slechte prestaties als het om snelle beeldverwerking gaat. Bij het spelen van een 3rd person game zorgt het draaien van de camera voor zo’n absurde blur/ghosting dat het gewoon onspeelbaar wordt. Het is echt niet te doen, bizar gewoon. Uiteraard heb ik qua instelling echt alles geprobeerd maar zonder succes.

Ik heb echt zo’n spijt van mijn aankoop, het liefst zou ik gewoon mijn oude Sony tv terug willen. Die had totaal geen moeite met het verwerken van snelle beelden, alles zag er supervloeiend uit op die televisie.

Nu is mijn vraag aan jullie: wat moet ik nu doen? Wat zou wel een geschikte televisie zijn voor mijn situatie? Zoals ik eerder al aangaf had ik graag een OLED gehad maar met de zon vol op de tv is dat helaas gewoon een no go. Kunnen jullie mij iets van advies geven?

Ik heb zojuist ook contact gezocht met zowel de winkel als Sony support en hopelijk kan ik deze tv nog retourneren aangezien de prestatie totaal niet strookt met wat ze vooraf beloofd hebben.

Groetjes,
Oskar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Undertaker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/837yrF9R40QKuryvTHjOS2M3ZT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzJ54MxIXMWCgugCigORV4cn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe129BljrBbByPTv7hebvEkMXvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMDgzIjGH8yZ2QGE5FoSvCGO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9-e5Qhz8E8QaWz7BHGDqoVZnpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsDTknlSTLFpLz9LNz5eiNg1.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog 3 screenshots ter verduidelijking van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:16
Heb je dit bij alle preset standen? Je TV kiest mogelijk een game modus en wat ik er van lees moet je alle motion enhanchers uitzetten.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Undertaker
utbone schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:47:
Heb je dit bij alle preset standen? Je TV kiest mogelijk een game modus en wat ik er van lees moet je alle motion enhanchers uitzetten.
Ja dit is bij alle standen. Game modus uitzetten is helaas geen optie want dan ontstaat er weer input lag waardoor je acties vertraagd op het scherm zichtbaar zijn. Ook in alle native apps en via tv kijken op de T-mobile mediabox zijn alle snelle beelden heel slecht. Ook bijvoorbeeld wanneer de camera horizontaal beweegt langs en stuk tekst is de tekst extreem wazig. Pas wanneer de camera stilstaat is de tekst goed leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Mr. Undertaker Aankoopadvies doen we in Beeld en Geluid Koopadvies; je topic is dus daarheen verplaatst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:56

OMD

Site van rtings checken:
https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-usage/video-gaming
Die testen altijd ghosting, blur etc.

Ik moet wel zeggen dat je denk ik geen tv meer gaat vinden die aan jouw wensen voldoet. Je bent er erg naar op zoek en je gaat het bij elk toestel wel een beetje vinden. What has been seen cannot be unseen principe.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Undertaker
S1NN3D schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:53:
@Mr. Undertaker Aankoopadvies doen we in Beeld en Geluid Koopadvies; je topic is dus daarheen verplaatst. :)
Oke, thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 14:40
Aan jou screenshots te zien is dit wel heel erg. ik vermoed echt instelling of iets dergelijks.
Goeie 2.1 hdmi? input als extra? goeie input van de tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Undertaker
Eskimoo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:28:
Aan jou screenshots te zien is dit wel heel erg. ik vermoed echt instelling of iets dergelijks.
Goeie 2.1 hdmi? input als extra? goeie input van de tv?
Ja, ik gebruik de correcte HDMI poort en heb een gloednieuwe HDMI 2.1 kabel gekocht. Ook staan alle HMDI instelling correct ingesteld. Als ik een beetje met de HDMI instelling speel maakt dat overigens geen enkel verschil in de weergave van het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 14:40
wellicht zelf al gezien, maar hier alsnog
https://www.sony.co.uk/electronics/support/articles/00090483
EN
Press the HOME button, and select [Settings] — [Display & Sound] — [Picture] — [Motion] — [Motionflow] — [Off].
EN
Run the Self Diagnostics option on the TV (not available on all models).
Blurry image or after-image issues may occur depending on the scene. To sharpen the image, set Random noise reduction to Low or Off with the following steps.

Android TV models:

On the supplied remote control, press the ACTION MENU button.
Select Picture in the Display & Sound category.
Select Advanced settings.
Press the Down Arrow button to highlight Clarity.
Select Random noise reduction.
Select Low or Off.
If issues still occur, try to adjust the picture settings such as Sharpness, Contrast, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:09
Als het goed is kun je in game mode bij Motionflow enkel Clearness instellen, probeer hierbij een aantal standen uit en kijk of er verbetering optreedt. Mocht dit niet baten kun je een andere beeldmodus selecteren, alle beeldverbeteraars uitzetten en bij Motionflow Smoothness op 1 en Clearness op min zetten.

Clearness zorgt niet voor meer input lag, Smoothness wel echter is dit op standje 1 zeer beperkt/ verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Undertaker
Bedankt voor het meedenken allemaal. Helaas hebben bovenstaande tips geen effect gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:27

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Welke hdmi kabel gebruik je nu ondanks dat het een nieuwe is? 4k 120hz met HDR vraagt best wat, een beetje instabiliteit kan problemen geven.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Undertaker
tweakduke schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:16:
Welke hdmi kabel gebruik je nu ondanks dat het een nieuwe is? 4k 120hz met HDR vraagt best wat, een beetje instabiliteit kan problemen geven.
Deze kabel:
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=3612844

Alleen ik zie de issues met beweging ook in alle native apps zoals Netflix en Videoland terwijl daar helemaal geen hdmi aan te pas komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:09
Ghosting en stutter zijn inherent aan de techniek, een andere tv gaat geen oplossing bieden.

De stap van 50'' naar 65'' klinkt relatief klein echter betekent dit een toename in oppervlakte van 68%, dit is dan ook de voornaamste reden waarom ghosting en stutter nu meer opvalt dan op jouw oude Sony TV.

Eerder genoemde Motionflow opties helpen 100% zeker bij het flink reduceren van ghosting/ stutter (ook bij regulier tv kijken via T-Mobile), de meegeleverde HDMI kabel bij jouw PlayStation is een HDMI 2.1 kabel waardoor een andere kabel overbodig is.

Interne Apps op GoogleTV zijn locked @60Hz, hierdoor dien je een aantal instellingen aan te laten zodat de tv z'n werk kan doen (lees: pull down).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik weet niet of Black Frame Insertion een optie is bij deze televisie? Omdat het scherm dan alleen verlicht wordt in het "midden" van de frametijd en niet als het frame naar het volgende wisselt, kan BFI wel eens het beste wapen zijn tegen bewegingsonscherpte.

Dat gezegd, ik vind het als ik dit lees niet heel makkelijk om te oordelen of het hier gaat om de bewegingsonscherpte die inherent is aan LCD-televisies, of dat er wellicht iets anders speelt, maar juist omdat het zowel bij HDMI als interne apps optreedt, neig ik toch sterk naar de inherente onscherpte van LCD's en dan is er niet heel veel aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat betreft de foto's trouwens: De sluitertijd van de camera speelt ook een rol in de onscherpte die we in de foto's zien. Niet dat ik twijfel of met de ogen onscherpte te zien is, die is er, maar een fotocamera werkt nu eenmaal anders dan biologische ogen.

Ik zou wel eens benieuwd zijn naar het verschil tussen de huidige manier van fotograferen en als de camera op een korte sluitertijd wordt gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zijdelings vraag: heb je je PlayStation rechtstreeks op de TV aangesloten, of via een receiver (die dan mogelijk ook roet in het eten kan gooien qua beeldbewerking)?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:13
Heb je wel een goeie HDMBI kabel? had bij mij het probleem dat ik een kwalitatief slechte had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:27

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Probeer wat @Freshouttheoven zegt de kabel die is meegeleverd. Die is korter en moet de kwaliteit leveren.

Bij langere kabels vanaf 3m zitten er genoeg soorten tussen die het niet waar kunnen maken op hogere resoluties, hogere refreshrates en hdr.

Het kan zijn dat het uiteindelijk niet uitmaakt, maar we moeten dit wel uitsluiten.

Tweakers Discord

Pagina: 1