Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:40
Probleem: de luchtvochtigheid in de kruipruimte is eigenlijk standaard 99-100% (tenzij de hygrometer het begeven heeft). In de winter zie ik dan ook de condensdruppen op de betonblokken staan.

Situatie kruipruimte:
- 55m2
- hoogte 70cm
- ondergrond zand, die eigenlijk altijd vochtig is
- slechts 2 kleine ventilatie roosters aan voorkant van het huis (zie foto). En dit is ook nog eens met haakse bochten erin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EF0l0dPrVgBfDsKjkOcmHS0-RtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zWDgOo8DEHMvWb6OOiPJykB.jpg?f=fotoalbum_large

Vroeger hebben aan de achterkant ook 2 van deze roosters gezeten, maar na verbouwingen (van vorige bewoners) zijn deze weg gevallen. En de achterkant van het huis is ook de waar het vaakst de wind staat. De 2 roosters voren zullen dus maar een heel beperkte functie hebben op dit moment.

Ik wil dus kijken om hier de luchtvochtigheid naar beneden te brengen. Opties die ik zie:
1. De bodem bedekken met isolatiechips (bij Drowa claimt vocht tegen te gaan met hun chips).
2. Extra ventilatie kanalen aan leggen.
3. Beiden bovenstaande opties.

De vraag is: zou optie 1 voldoende zijn? Extra ventilatie betekent natuurlijk ook een koude kruipruimte, met meer warmteverlies naar beneden toe vanuit de vvw. Isolatie op dit moment 7-8cm tempex.

Wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Als een koudere kruipruimte een probleem is moet je de isolatie fixen. Bodem bedekken met chips of zeil is leuk om optrekkend vocht tegen te gaan, maar zorgt er ook voor dat het vocht dat via de muren binnenkomt ook moeilijker weg kan.
Optie 2: ventilatiegaten aan de tegenovergestelde kant weer terugbrengen gaat 100% zeker je probleem verhelpen.

Een bocht in het ventilatiekanaal is overigens geen probleem. Dat gebeurd wel vaker. Doordat openingen aan beide kanten van de woning zijn ontstaat er trek waardoor de lucht er alsnog wel doorheen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Caelorum schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:41:

Doordat openingen aan beide kanten van de woning zijn ontstaat er trek waardoor de lucht er alsnog wel doorheen gaat.
Dit is stap 1. Trek creëren voor goede ventilatie. Hiermee zorg je dat het vocht wordt afgevoerd.

Dan kun je denken aan stap 2; verder isoleren van de vloer. Sommige mensen geloven in die isolatiechips en ik ben daar niet een van. Isolatie plaats je onder de vloer en niet op de bodem. Met wat extra plaatjes Tempex of PIR, paar tubes montagekit en een vrij weekendje kun je de isolatiewaarde van je vloer flink verhogen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sethro op 03-07-2023 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:16

3raser

⚜️ Premium member

Toen ik je titel las dacht ik dat dat je het vocht juist terug de kruipruimte in wilde brengen. Maar je wilt de luchtvochtigheid dus terugbrengen naar een lager niveau. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Heb je al eens gekeken in het "kruipruimte vloer naiosleren" topic ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Sethro schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:44:
[...]

Sommige mensen geloven in die isolatiechips en ik ben daar niet een van. Isolatie plaats je onder de vloer en niet op de bodem.
Het doel van de isolatiechips zou voor mij niet isoleren, maar vocht tegengaan zijn (zoals Drowa claimt). Mijn beredenatie hierin is dat het vocht nu vooral via het vochtige zand binnen komt, verdampt, maar vervolgens niet meer weg komt. Als de chips tegen kunnen gaan dat het uberhaupt binnenkomt en verdampt, hoeft het ook niet weg geventileerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
3raser schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:51:
Toen ik je titel las dacht ik dat dat je het vocht juist terug de kruipruimte in wilde brengen. Maar je wilt de luchtvochtigheid dus terugbrengen naar een lager niveau. :)
Ik snap wat je bedoelt nu ik de titel terug lees haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
johanPo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:52:
Heb je al eens gekeken in het "kruipruimte vloer naiosleren" topic ?
Ooit eens kort gevolgd, maar omdat mijn nadruk ligt op ontvochtigen, en niet isoleren, heb ik deze nu niet gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Sethro schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:44:
[...]

Dit is stap 1. Trek creëren voor goede ventilatie. Hiermee zorg je dat het vocht wordt afgevoerd.

Dan kun je denken aan stap 2; verder isoleren van de vloer. Sommige mensen geloven in die isolatiechips en ik ben daar niet een van. Isolatie plaats je onder de vloer en niet op de bodem. Met wat extra plaatjes Tempex of PIR, paar tubes montagekit en een vrij weekendje kun je de isolatiewaarde van je vloer flink verhogen.
Had gehoopt het zonder extra ventilatie te kunnen releaseren, zodat ik de isolatie stap kon overslaan. Lijkt dus alsof ik hier te hoopvol in was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het algemene advies uit dat topic zijn de volgende 3 stappen.
1) zorg voor voldoende ventilatie in de kruipruimite
2) Plaats bodemfolie tegen optrekkend vocht. Vocht uit de grond condensteert nu tegen de onderkant van de folie. Eventueel met bubbeltjesfolie eronder als de kruipruimte soms een laagje water heeft en/of om gaten door scherpe stukken te voorkomen. Condens tegen de ondervloer zou nu verleden tijd moeten zijn (in combinatie met stap 1).
3) isoleer de vloer, niet de bodem. Doe dit met je materiaal naar keuze, maar liever geen pur. De meeste DIY mensen gaan voor pir platen, anderen gaan voor bv tonzon of noppenfolie die het laten doen.

Stap 2 is dus wat jij bedacht hebt met die chips, maar dan goedkoper en makkelijker zelf te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:29
- Een dampdichte folie voorkomt natte knieen door de vochtige grond
- ventilatie zorgt voor afvoer vocht
- isolatie zorgt voor minder verlies van warmte naar de kruipruimte.

Die chips, dat is dikke onzin. je kunt daarna ook niet met goed fatsoen iets regelen daar beneden.

Het geld van die chips kun je beter steken in het boren van 2 extra ventilatieplekken.

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 03-07-2023 15:10 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Thanks voor jullie feedback. Na-isoleren is wel een uitdaging, gezien hier de broodjesvloer ligt.. Maar daarvoor zal ik dan eens het vloer na-isoleren topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
@_l_Arjan_l_ en @P5ycho zeggen het eigenlijk al. In dat topic staat veel kennis waarom isolatiechips niet zo handig zijn.
  • Je kan nog moeilijk bij je leidingen als er wat mis is
  • als het ooit verwijderd moet worden voorkom je bijna niet dat het door het milieu verspreid.
  • In de winter is de bodem warmer dan de ventilatielucht. Deze warmte blokkeer je met de isolatiechips
  • Kwaliteit van aanleg is moeilijk te controleren en lang niet altijd goed. Denk hierbij aan veel chips nabij het kruipruimteluik en weinig op de moeilijke plekken achterin. De bewoner checkt het resultaat toch niet
Aannemers gebruiken graag isolatiechips omdat het makkelijk is. Met een bodemfolie bereik je echter beter resultaat. Ook houdt je de boel bereikbaar mocht je ooit nog PIR platen oid tegen je (beperkte) tempex isolatie laag aan willen zetten. Met 70cm is dat goed mogelijk.
Pagina: 1