activiteiten / teamuitjes voor ICT'ers / programmeurs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 20:44
Welke activiteiten kun je als bedrijf voor je eigen collega's organiseren waarvan ook ICT'ers het leuk vinden om er aan deel te nemen?

Bedrijf in kwestie is een websitebouwer/online marketing bureau en qua klanten actief in allerlei branches.

Als bedrijf bestaande uit een deel ICT'ers en anderzijds commerciële collega's merken we dat de programmeurs zich minder vaak aanmelden voor de activiteiten die we organiseren. Nu zijn deze activiteiten vaak van sportieve aard waardoor het niet heel gek is dat daar weinig animo voor is vanuit onze programmeurs (ze zijn niet zo sportief bij ons). Echter hebben de collega's zelf de mogelijkheid om activiteiten te bedenken en te organiseren en wordt hier ook weinig gebruik van gemaakt door de ICT'ers.
Vandaar bovenstaande vraag. Enkele voorbeelden van activiteiten die reeds georganiseerd zijn:

- Game-avond (aanwezigheid van programmeurs is hierbij het grootst)
- Quiz-avond (aanwezigheid gemiddeld)
- Voetbal/volleybal/padel/golf - toernooi (aanwezigheid laag)

Er is budget +/- €30 pp per activiteit maar als het gratis kan kunnen we meer dagen organiseren :P
Toevoeging:
- het doel is niet het werven van nieuwe collega's maar tevreden houden van huidige
- vanuit de ICT'ers is er irritatie ervaren omdat andere collega's van andere afdelingen vaak onder werktijd afwezig zijn ivm activiteiten (terwijl de ICT'ers er zelf voor kiezen om niet mee te gaan)
- er komen weinig (nieuwe) suggesties vanuit de ICT'ers
- ga er maar vanuit dat de activiteiten onder werktijd worden gepland, er is dus geen sprake van het opofferen van vrije tijd

Alle suggesties zijn welkom, bij voorbaat dank.

[ Voor 20% gewijzigd door Emir55555 op 03-07-2023 14:27 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:36
Heb je ze al eens gevraagd of ze wel op zulke dingen zitten te wachten?

Ik ken genoeg mensen die totaal niet op zulke dingen zitten te wachten. Buiten werktijd. Dus in je eigen vrije tijd. Meestal min of meer verplicht.

[ Voor 51% gewijzigd door .Maarten op 03-07-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
Het hoeft niet buiten werktijd te zijn. Dat is inderdaad het antwoord wat we vaak krijgen, dat ze er niet op zitten te wachten. Het wordt wel vervelend wanneer de helft van een bedrijf onder werktijd naar een activiteit gaat en de rest van de groep moet werken. Om die reden willen we een aantal activiteiten organiseren waar de ICT'ers wat vaker in de meerderheid zullen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:56
Bij ons zijn de sportactiviteiten wel goed bezocht maar dat komt omdat wij een ander slag Engineers hebben denk ik. Wat bij ons goed bezocht wordt onder de engineers zijn:
  • Bordspellenavonden.
  • BBQ's of iets met lekker eten.
  • Hobbyprojectavonden waarbij je samen met collega's werkt aan je eigen projectjes.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De meeste ICT'ers die ik ken hebben gewoon niks met uitjes, die gaan liever aan de borrel of eerder naar huis. En dan zijn de mensen die ik ken nog heel sociaal ook (zijn bijna gewone mensen :+ ).

Als mijn werkgever een niet-sportorganisatie was zou ik het ook echt absurd vinden als we ineens gaan voetballen of volleyballen. Activiteitengolf kan nog wel (dat heeft niks met echt golf te maken maar is gewoon leuk voor iedereen die het niet al te serieus neemt), maar een rondje golfbaan heeft het grootste deel ook gewoon niks mee.

In welke branche zitten jullie of jullie klanten? Kun je daar niet iets mee dat aansluit, misschien zelfs leerzaam is, en op een leuke manier gedaan kan worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:07

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zou zelf denken aan iets in de trant van BBQ of een (bier)proeverij.
Laatst nog een escape room gedaan met de zaak, wat vooral onder de technische medewerkers goed viel. :Y

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
Het gaat om een websitebouwer / online marketing bureau en zijn actief in allerlei branches.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:36
Bekijk het eens vanuit hun standpunt. Het is vervelend dat je werk wordt onderbroken door iets wat niks met je werk te maken heeft.

Even wat generaliseren. Aan je posts te zien verwacht ik dat je aan de commerciële kant zit. Waar het sociale aspect en netwerken meer relevant zijn in je functie.
In de meeste IT vakgebieden is dit wat minder en is het vooral technisch. En ligt hun interesse totaal niet in een geforceerde activiteit.

Ga eens na waar hun interesses liggen. Mogelijk kun je iets vinden waar een meerderheid voor is. Volgen ze Formule 1? Regel dan eens een beamer en groot scherm om op vrijdagmiddag de training te kijken. Met bv een hapje en drankje erbij.

Iets met eten is over het algemeen redelijk veilig om te doen. Zoals een BBQ. Maar doe dit dan wel onder werktijd zodat je geen prive tijd van mensen afpakt.

Maar ieder bedrijf is anders. Maar accepteer de lage opkomst ook. Ik kom ook op mn werk om mn werk te doen. Niet om vrienden te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:23

Zenix

BOE!

- Escape room
- Pitch & Putt
- Karten
- Lasergamen
- Paintball
- Boogschieten
- Schermen

Dat zijn wat activiteiten die we hebben gedaan op een ICT afdeling van 50 man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 08:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat wij tot nu toe hebben gedaan:

1. Sloepvaren
2. Golf/Pitch & Putt
3. Bierproeverij
4. Escaperoom
6. GPS Quiz route zelf gemaakt met een app, was alleen de app naam aan het zoeken maar kan die niet meer vinden ;(
7. Wij doen ook weleens een uitgebreide lunch tijdens werkdag, gaan we lopend naar een restaurant hier verder op.

[ Voor 10% gewijzigd door Falcon op 03-07-2023 13:34 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 19:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Kleiduif schieten is ook erg gaaf :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
Bedankt voor alle suggesties tot nu toe, heb al een aantal mooie voorbij zien komen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 11:34
Emir55555 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:17:
Het wordt wel vervelend wanneer de helft van een bedrijf onder werktijd naar een activiteit gaat en de rest van de groep moet werken.
Dat is dan toch en bewuste keuze van diegene die niet mee (willen) doen? Ik zou er ook geen bezwaar hebben als het onder werktijd is gewoon mijn werkuren te maken als het uitje mij niet aanspreekt.

Het is gewoon lastig om een uitje te bedenken dat iedereen leuk vindt. En als je dan de keuze geeft om wel of niet te deelnemen, dan zie je gelijk wie het niet een leuk idee vinden. Bij verplichte deelname zie je tijdens de activiteit gewoon niet geïnteresseerde personen.

En als het in eigen tijd is maak ik echt wel een afweging of ik het leuk genoeg vind om mijn vrije tijd aan op te offeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTlLQ7pLhAVXl_-SoPG4EFb2pAY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i80Apdl6rkrUgapH5urE2vzn.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door LordSinclair op 03-07-2023 14:06 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:34
Met mijn werk (monteurs vooral waarbij ik toch één van de weinig met IT achtergrond ben. :+) hebben we een formule 1 race gedaan met 10 tegelijk op een baan. Was dus een simulator waar iedereen tegelijk aan het racen was. Erg leuk vond ik zelf, maar ben dan ook een gamer. Daarbij wat eten natuurlijk.
Barbecue is ook erg leuk vind ik. Terwijl ik al snel een uitje af zou wijzen bij mijn vorige werkgever.

Heb er wellicht overheen gelezen, maar is het persoon lijk aan ze gevraagd wat ze interessant zouden vinden, of dat een teamuitje ze totaal niet boeit. Dat laatste kan en mag natuurlijk ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kronolith
  • Laatst online: 10-10 16:09

kronolith

[EDIT]

Gek idee misschien hoor, maar waarom vraag je niet aan die ICT'ers zelf wat ze leuk vinden om te doen? :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-10 12:40

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Oon schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:20:
De meeste ICT'ers die ik ken hebben gewoon niks met uitjes, die gaan liever aan de borrel of eerder naar huis. En dan zijn de mensen die ik ken nog heel sociaal ook (zijn bijna gewone mensen :+ ).
Dit. Noem mij maar ouderwets, maar laat mij mijn werk doen en dan vind ik het prima.

Ik heb bij een 'hip' internet bureau gewerkt. Je kent ze vast wel je ziet ze vaak genoeg voorbij komen, mooie filmpjes met een glijbaan in het pand, schommels, consoles om te gamen, piano om muziek te maken, pooltafel, voetbaltafel etc. Alles moest hip, trending zijn om maar nieuwe werknemers binnen te halen. Je moest alleen niet proberen die dingen te gebruiken onder werktijd want daar waren ze uiteraard niet voor bedoeld (al hoewel de vacatures iets anders zeiden :P). Maar dit bedrijf had ook altijd prachtige ideeën, wat natuurlijk gedeeld moest worden op social media omdat het zo leuk is.
  • In een kring zitten en iedereen kreeg een muziek instrument om met zijn allen te gaan zingen en muziek te maken.
  • Cursus trommelen op het strand
  • Hardlopen in het bos met heel het team
  • Mountainbiken op de Veluwe
  • Varen in meerdere kleine bootjes
  • Cursus om je innerlijke te vinden
  • Airsoft (oke, dit was wel leuk)
Mijn mening? Geef personeel de keuze of ze aan dit soort activiteiten mee willen doen. Mijn voorkeur heeft gewoon mijn werk doen en niet 'leuk doen' met collega's als verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Nemean schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:18:
[...]
[...]
Dat is nou een vet idee. Jammer dat bij ons de helft boven de leeftijd is waar dat nog kan zonder dat er heupen breken, airsoft lijkt me best een leuk uitje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

kronolith schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:14:
Gek idee misschien hoor, maar waarom vraag je niet aan die ICT'ers zelf wat ze leuk vinden om te doen? :+
Dit dus.

@Emir55555 vraag er ook meteen even bij hoe vaak eventueel iets georganiseerd zou kunnen / moeten worden. Wat zou het voor hen wel de moeite waard maken?

Ik voel bij mezelf al weerstand als mevrouw popie jopie het zoveelste uitje hyperactief staat te promoten. En dan zit ik in de categorie sociale, actieve personen. Wees je ervan bewust dat andere mensen andere wensen hebben. Daar een goede balans in vinden is niet zo eenvoudig. Domweg het gesprek aangaan is een aardige start :> Kan je ook meteen duidelijk maken waarom jij het belangrijk vind dat men ook deelneemt en dat het jammer is dat 'zij' relatief slecht vertegenwoordigd zijn.

Ik zou de hokjes ook snel loslaten trouwens

[ Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 03-07-2023 14:26 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
Om wat meer sturing te geven aan dit topic:
- het doel is niet het werven van nieuwe collega's maar tevreden houden van huidige
- vanuit de ICT'ers is er irritatie ervaren omdat andere collega's vaak onder werktijd afwezig zijn ivm activiteiten (terwijl ze er zelf voor kiezen om niet mee te gaan)
- ga er maar vanuit dat de activiteiten onder werktijd worden gepland, er is dus geen sprake van het opofferen van vrije tijd

Ik zal dit ook even toevoegen aan het topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Roozzz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:24:
[...]
Ik voel bij mezelf al weerstand als mevrouw popie jopie het zoveelste uitje hyperactief staat te promoten. En dan zit ik in de categorie sociale, actieve personen. Wees je ervan bewust dat andere mensen andere wensen hebben. Daar een goede balans in vinden is niet zo eenvoudig. Domweg het gesprek aangaan is een aardige start :>
Dit is zo herkenbaar. 15 jaar terug ooit een teamuitje gehad waarbij we gingen karten. Niemand van de 50+ deed mee, daar viel toen ongeveer 15 man van de 40 af.

Bij een andere werkgever hadden we iemand bij HR die een teamuitje mocht organiseren maar zij was veganist. We kregen dus een BBQ met vega spullen en geen vlees. Raad eens hoeveel mensen na het uitje nog ergens samen zijn gaan eten? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Emir55555 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:25:
- vanuit de ICT'ers is er irritatie ervaren omdat andere collega's vaak onder werktijd afwezig zijn ivm activiteiten (terwijl ze er zelf voor kiezen om niet mee te gaan)
Pas op met deze houding.

Het is technisch gezien correct, maar ook een uitstekende manier om een kloof te creëren tussen de mensen die de evenementen wel kunnen waarderen en de mensen die ze minder of niet waarderen. ;)

Men krijgt al snel het gevoel niet gehoord te worden, zeker de stereotype introvert [IT'er] gaat zich al snel afvragen waarom een andere afdeling het zich kan veroorloven lukraak tijdens werktijd te gaan sporten. En dat is nu juist het type welke zelf niks zal aandragen tenzij hij of zij er om wordt gevraagd. :)

Dat is overigens ook exact de reden waarom wij op de zaak alleen evenementen houden buiten werktijd, op de jaarlijkse BBQ na, maar ook daar hoef je na sluitingstijd niet te blijven. Het is zeldzaam dat iemand niet mee gaat, maar er wordt ook niet doorgedramd als iemand niet mee kan of wil.

Als er al iets onder werktijd gepland is, dan is het veelal pas vanaf een uur of 3 en kan je er ook voor kiezen om (betaald) naar huis te gaan.

[ Voor 45% gewijzigd door D4NG3R op 03-07-2023 16:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 15:44
Ik vind het niet zo raar dat men niet met ideeen komt. IT'ers hebben vaak karaktereigenschappen die op elkaar lijken, anders zouden het waarschijnlijk geen IT'ers zijn, en ik merk dat die daar vaak geen zin in hebben. Al helemaal niet in die zweverige dingen zoals een cursus trommelen op het strand, samen muziek maken of je innerlijk vinden (zoals hierboven werd genoemd). Dan blijf ik liever aan het werk, ik zou er zelf tegenop zien om dat te moeten doen en het voelt dan echt als een verplichting.

Persoonlijk merk ik dat ik uberhaupt weinig echt leuk vind, behalve de dingen die mij enorm interesseren. Maar dat zijn nou niet echt de dingen die je met anderen kunt doen. Zodra er iets gedaan moet worden met punten / winnen heb ik al snel het gevoel dat er druk op staat en voel ik spanning. Ik hou daar totaal niet van.

Wat dan wel? Geen idee, ik ben die ITer die liever gewoon naar huis gaat en savonds ook geen tijd en zin heeft om nog wat te doen. Mijn leven is al druk genoeg, dus ik ben blij dat mijn werk gewoon mijn werk kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:16
Nemean schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Dit. Noem mij maar ouderwets, maar laat mij mijn werk doen en dan vind ik het prima.

Ik heb bij een 'hip' internet bureau gewerkt. Je kent ze vast wel je ziet ze vaak genoeg voorbij komen, mooie filmpjes met een glijbaan in het pand, schommels, consoles om te gamen, piano om muziek te maken, pooltafel, voetbaltafel etc. Alles moest hip, trending zijn om maar nieuwe werknemers binnen te halen. Je moest alleen niet proberen die dingen te gebruiken onder werktijd want daar waren ze uiteraard niet voor bedoeld (al hoewel de vacatures iets anders zeiden :P). Maar dit bedrijf had ook altijd prachtige ideeën, wat natuurlijk gedeeld moest worden op social media omdat het zo leuk is.
  • In een kring zitten en iedereen kreeg een muziek instrument om met zijn allen te gaan zingen en muziek te maken.
  • Cursus trommelen op het strand
  • Hardlopen in het bos met heel het team
  • Mountainbiken op de Veluwe
  • Varen in meerdere kleine bootjes
  • Cursus om je innerlijke te vinden
Mijn mening? Geef personeel de keuze of ze aan dit soort activiteiten mee willen doen. Mijn voorkeur heeft gewoon mijn werk doen en niet 'leuk doen' met collega's als verplichting.
Oh wow dit is echt ultieme corporate cringe. Blij dat ik dit nooit mee heb gemaakt. Wel voor digital agencies gewerkt maar daar ging het gelukkig wat normaler aan toe.

Zelf hoef ik overigens ook niet persee teamuitjes. Bij voorgaande werkgevers gingen we wel eens uit eten met het team waar ik in zat. Bier en eten is af en toe wel leuk met de mensen waar je direct mee samenwerkt, maar activiteiten met het hele bedrijf hoeft van mij ook niet persee.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-10 19:50
- Airsoft
- Boulderen (ja sportief, maar ik denk dat de helft van de mensen in de boulderhal in de IT werken en de rest is expat)
- Kubb tournooi
- Jea de boules tournooi
- LAN party op werk?

En als ze dan niet meegaan zijn het gewoon echt mensen die niet mee willen gaan. Naar leuke evenementen mogen gaan onder werktijd, wat wil je nog meer?

[ Voor 4% gewijzigd door grasmat0 op 03-07-2023 14:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 11:34
grasmat0 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:35:
- Airsoft
- Boulderen (ja sportief, maar ik denk dat de helft van de mensen in de boulderhal in de IT werken en de rest is expat)
- Kubb tournooi
- Jea de boules tournooi
- LAN party op werk?

En als ze dan niet meegaan zijn het gewoon echt mensen die niet mee willen gaan. Naar leuke evenementen mogen gaan onder werktijd, wat wil je nog meer?
Geen van bovenstaande, want het zijn geen leuke activiteiten. ;)

Dat is juist het hele issue, want de definitie van een leuke activiteit is nogal persoonlijk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 15:44
Grappig hoe dit dan iets is waar ik dus een absolute hekel aan heb. Zeker als die managers denken dat iedere IT'er het wel leuk vind om naar oude computers te kijken. Alsof dat het enige is wat IT'ers leuk vinden en het allemaal geeks zijn. Niets ten nadele van dergelijke musea, maar ik merk dat een hoop managers geneigd zijn voor mij keuzes te maken op basis van een beeld dat absoluut niet klopt.

Niet iedere IT'er is een gamer, heeft consoles, houdt van pizzanight, etc etc. Ik denk dat dat het belangrijkste is. Ik heb er een enorme hekel aan om iets sufs te doen wat ik dan als IT'er leuk zou moeten vinden. Dit doet me denken aan een kerstcadeau dat ik ooit kreeg, een drone voor kinderen. IT'ers zijn namelijk geeks, dus die moeten zo'n hebbedingetje wel leuk vinden... Alle andere afdelingen kregen wat anders, wat naar mijn mening veel leuker was. Na een jaar in de kast te hebben gestaan heb ik het maar weggedaan.

Maargoed, dat komt dus van iemand die gewoon liever zijn eigen ding doet en ook veel liever een bon cadeau krijgt dan iets willekeurigs waar hij niets mee kan. Laat me gewoon zuur zijn :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Om wat meer sturing te geven aan dit topic:
oftewel: de achterblijvers mogen de gaten dichtlopen die ontstaan omdat anderen vaak activiteiten ondernemen. Als dat vaak gebeurd dan kan ik me voorstellen dat er irritaties ontstaan.

menig persoon (niet alleen IT'ers) werkt om geld te verdienen, niet om vrienden te maken of andere dingen te ondernemen met collega's. Die ondernemen wel dingen in hun eigen tijd, dingen die ze zelf leuk vinden. Dat zouden werkgevers ook eens moeten accepteren ipv mensen proberen te forceren dingen te doen die ze niet willen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zenomyscus schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:34:
[...]

Zodra er iets gedaan moet worden met punten / winnen heb ik al snel het gevoel dat er druk op staat en voel ik spanning. Ik hou daar totaal niet van.
Herkenbaar al denk ik dat het wat uitmaakt wat je doet. Samen golfen of poolen terwijl de helft van de groep dat privé ook doet en de andere helft er voor het eerst komt, is gewoon niet leuk. De tweede groep wordt dan helemaal weggespeeld door de eerste. Maar bijvoorbeeld karten kan wel leuk zijn omdat er meestal niemand mee gaat die het vaker doet en kneuzen tegen elkaar, die allemaal even slecht rijden, kan hilarisch zijn. En het is niet bijzonder fysiek zodat mensen die andere sporten doen ook geen voordeel hebben.

Daarnaast zit je met het probleem dat veel IT'ers vooraf een "moet dat nou" houding hebben maar vinden ze het achteraf misschien toch wel leuk als ze toch gegaan zijn. Ik heb ook wel uitjes gedaan die achteraf best leuk waren maar waarvoor ik me zonder wat zachte dwang nooit had aangemeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Leipo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:49:
[...]
menig persoon (niet alleen IT'ers) werkt om geld te verdienen, niet om vrienden te maken of andere dingen te ondernemen met collega's.
Laat je personeel een keuze maken: eenmalige uitkering op het salaris of een teamuitje. Kijken waar het meest voor gekozen gaat worden. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ligt aan de leeftijd en de thuissituatie (vrouw / kinderen)
Toen ik net begon met werken zat ik bij een jong bedrijf, allemaal rond de 20- 25, we deden daar wel eens LAN party's.
Nu ben ik al wat ouder en naar LAN party zal ik niet gaan, misschien wel naar een BBQ maar als het buiten werktijd is zal ik eerst moeten kijken of het schikt.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-10 13:18
grasmat0 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:35:
- Airsoft
- Kubb tournooi
- Jea de boules tournooi
- LAN party op werk?

Naar huis gaan en doen wat ik zelf leuk vind, in plaats van iets wat iemand anders een leuk evenement vind? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Leipo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:49:
[...]
Dat zouden werkgevers ook eens moeten accepteren ipv mensen proberen te forceren dingen te doen die ze niet willen...
Maar dat gebeurd bij TS toch ook niet? Ik zie dat er nogal wordt verteld waarom het allemaal verschrikkelijk is, maar ik vind iig dat zoals hij het beschrijft het hartstikke netjes gaat daar:

1. Het is onder werktijd in principe
2. Het is niet verplicht, prima als je niet mee gaat
3. Er wordt actief gevraagd naar wat mensen willen doen

Als je dan weigert iets anders voor te stellen, ervoor kiest om niet mee te gaan, maar dan gaat klagen dat andere wel mee zijn gegaan? Tja dan ligt het probleem misschien wel bij de klagers.

(Dat of ze willen gewoon nooit mee omdat hun commerciele collega's allemaal irritant zijn, dat kan ook ;) ).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-10 18:42

jdh009

FP ProMod
Pas inderdaad op met het veroordelen of verplichten van degene die nu niet gaan. Er voor kiezen niet deel te nemen aan deze activiteiten is vaak prima als diegene daar niets mee heeft (en niet verplicht is volgens jullie arbeidsvoorwaarden of -contract). Dat de activiteiten (deels) onder werktijd vallen is volgens mij echt top, gezien dit (een goede sfeer, meer interne connecties, collega's leren kennen en betere teamverhouding) vaak meer oplevert voor de werkgever dan de werknemer (meestal indirect, lijntjes worden korter en voor iemand die je kent heb je vaak meer over)! Op zich goed dat je beseft dat een bepaald deel niet deelneemt aan deze activiteiten maar het is belangrijk om ook te beseffen waarom ze hier niet aan meedoen.

Heb je al inzicht gekregen in de onderstaande vragen?

Zitten ze er wel (echt) op te wachten?
- Nee, ze zitten er sowieso niet op te wachten
- misschien, maar verkeerde activiteit
- ja, maar te weinig bekende/directe collega's die wel gaan (dus gaan daardoor ook niet) ++
- ja/misschien, verkeerde tijd (ander tijdstip?)
- nee, te druk of geen tijd.*

++ Kan zijn dat je maar één of twee man hoeft te activeren om de rest van de afdeling ook mee te krijgen of duidelijker te laten zien wie er reeds gaan. (Als er al iemand uit die groep meehelpt met organiseren kan hij ook een 'ik ga al, zin om aan te sluiten?'- berichtje te sturen.

Bij twee bedrijven waar ik werkte was er de mogelijkheid voor degene die niet gingen, als 'compensatie', 1/4 van de vooraf geplande tijdsduur van het event betaald verlof te schrijven. Een teken van 'waardering'/begrip richting degene die dit echt niets vonden, maar laag genoeg in uren dat het niet zorgde voor minder deelnemers. (hierdoor ook geen/minder frictie tussen groepen en voorkom je dat ze als groep tegenover elkaar worden gezet, wij vs zij.)

*Ondanks dat het onder werktijd valt, het kan dan nog steeds conflicteren met hun werkzaamheden. De keuze tussen iets afmaken of een andere dag langer moeten doorgaan kan een barrière zijn. Als je als werknemer 40 uur aan werk naar je toegeschoven krijgt en je moet dat opeens in 36 uur doen wanneer je naar een feestje gaat is niet altijd een fijn of ontspannen iets en zou ik al snel zoiets overslaan. Het kan dus ook door de werklast of taakverdeling komen. Dit zie ik ook regelmatig terugkomen bij trainings-/opleidingstrajecten, interne projecten/ontwikkeling (waar geen directe inkomsten uit komen), afdelings-/unitmeetings, (interne) (kennis)werkgroepen en andere niet declarabele/factureerbare werk/uren.

Wat bij ons het goed deed:
- Spellenavond (vrijblijvend om mee te doen met de spelletjes zelf, met drinken en hapjes)
- Workshops en proeverijen, niet werk gerelateerd zoals whiskeys, wijn, bier, mocktails, thee, volgespoten of koffie (waarbij je moet kijken of je ook een vega/vegan of non-alcohol opties kunt toevoegen) of kook/bakworkshops. Vragen naar eventuele interessegebieden bij deze groep kan sturing geven. Maar staar je er niet blind op. Ik merk dat het onderwerp soms niet uitmaakt zolang je iemand hebt die het met veel enthusiasm kan vertellen.
- Samen (maar toch apart) wat uitgebreider koken via teams.
- Escape rooms (Eventueel vooraf (door henzelf) opgegeven of ingedeelde groepen of als ze samen met iemand willen hier rekening mee houden)
- Bedrijfsbezoek, breng een bezoek aan een interessant bedrijf of organisatie in jullie branche (bijv. een partner, klant of leverancier).
- Sociale evenementen met een technologisch thema, vombineer sociale activiteiten met technologische elementen, zoals een filmavond met sciencefictionfilms, een gaming-avond met retrocomputerspellen, of een informele "show and tell" waarbij collega's hun favoriete gadgets of technologische speeltjes kunnen presenteren.
- D&D
- Rondrit/tour met iets (eventueel met puzzel)
- LAN/gamemiddag
- activiteiten die je kunt doen tijdens een (lunch)wandeling (niet werk gerelateerd)
- (tech) boekenclub

Wat ik zelf altijd belangrijk vind om te weten is of er een mogelijkheid is om niet mee te doen met de activiteit zelf of tijdelijk iets anders kunt doen zonder raar aangekeken te worden. Ik vind het prima om andere te zien waterskiën zolang er collega's zijn ik ken, maar zelf geen behoefte aan om dat altijd zelf te doen.

Persoonlijk haak ik al snel af bij activiteiten die te gericht zijn op fysieke activiteiten, 'kinderachtig'/hersenloos, zweverig of te veel competitive aspecten of te veel raakvlakken hebben met het inhoudelijke werk (in lerende vorm en dus meer een cursus zijn). Lunch talks zijn prima, maar dan wel eerst een 'luchtige' lunch en daarvoor of daarna pas de talk.

Omdat iedere groep en bedrijf toch net wat anders is, is het vaak ook trial and error. Soms is de activiteit niet eens het belangrijkste waarom ze achteraf een goed gevoel kregen maar de samenkomst. De activiteit is dan meer het smeermiddel dan het hoofddoel.

[ Voor 7% gewijzigd door jdh009 op 03-07-2023 16:02 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Er wordt wel hypergeneraliserend over IT'ers gedacht. Ook door IT'ers zelf. Hoe ouderwets. Hier loopt echt van alles rond, van marathonloopfanaten, tot DnD-fanaten, motorrijders, autosportfans, etcetera. Het is niet makkelijk iets te vinden wat iedereen leuk vindt, maar ik vind het ook wel een taak van de teamlead/-manager om dat te bewaken.

Simpel gezegd, je altijd ontrekken aan een activiteit omdat je het niet leuk vindt, maar ook geen activiteit kunt opnoemen die je wel leuk vindt, behalve eerder naar huis gaan, dat heeft geen kont met teambuilding te maken. Dat vind ik een beetje kleutergedrag. Niet op schoolreisje willen omdat je niet gaat voetballen of Playstationen.

Vrienden hoef je niet te zijn, maar op een beetje moderne werkvloer hoort toch echt wel collegiale interactie en samenwerking. En daar hoort soms ook bij dat je met een activiteit mee doet die niet helemaal in je straatje ligt.

Ik vind de pub quiz, zeker omdat je vragen op interessegebieden kunt sturen en ondertussen kunt borrelen en wat teamstrijd kunt creëren altijd wel een succes.

[ Voor 14% gewijzigd door FirePuma142 op 03-07-2023 15:52 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:23

Zenix

BOE!

FirePuma142 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:49:
Er wordt wel hypergeneraliserend over IT'ers gedacht. Ook door IT'ers zelf. Hoe ouderwets. Hier loopt echt van alles rond, van marathonloopfanaten, tot DnD-fanaten, motorrijders, autosportfans, etcetera. Het is niet makkelijk iets te vinden wat iedereen leuk vindt, maar ik vind het ook wel een taak van de teamlead/-manager om dat te bewaken.

Simpel gezegd, je altijd ontrekken aan een activiteit omdat je het niet leuk vindt. Maar ook geen activiteit kunt opnoemen die je wel leuk vindt, behalve eerder naar huis gaan, dat heeft geen kont met teambuilding te maken. Vrienden hoef je niet te zijn, maar op een beetje moderne werkvloer hoort toch echt wel collegiale interactie en samenwerking. En daar hoort soms ook bij dat je met een activiteit mee doet die niet helemaal in je straatje ligt.
Mijn teamuitjes zijn altijd tijdens werktijd, eten na het teamuitje vaak buiten werktijd. Ik vind het prima om dat soort dingen te doen tijdens werktijd. :) Dat is dus aan de werkgever om dat te faciliteren.

Ga je het buiten werktijd doen, dan gaan veel mensen afhaken, want vaak zijn uitjes met je familie en vrienden toch nog leuker dan met je werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-10 12:18
Laat ons nou eens niet rond de pot draaien.

Iedereen hier weet dat je een ICT'r maar naar 1 evenement kan krijgen met zijn volle zin.
En dat is een striptease bar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Wolfp4ck schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:53:

Iedereen hier weet dat je een ICT'r maar naar 1 evenement kan krijgen met zijn volle zin.
ah verdorie, misschien moet ik dan toch maar een ander vakgebied gaan zoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:52
Wolfp4ck schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:53:

Dat red je niet met 30 euro :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
alki schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:08:
[...]

Dat red je niet met 30 euro :D
Wat ik begreep is het €30,- p.p. (per uitje?), dus je kunt altijd kijken of je het dan wel georganiseerd krijgt als je één asset deelt met meerdere collega's i.p.v. ieder één. Al dan niet om en om of (in groepjes) tegelijk. Zorg er vooraf dan wel voor dat iedereen goed geïnformeerd is over de do's and don'ts en ook dat er keuze in type, model en aan-/afwezigheid van wormvormig aanhangsel.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-10 13:18

Vrienden hoef je niet te zijn, maar op een beetje moderne werkvloer hoort toch echt wel collegiale interactie en samenwerking. En daar hoort soms ook bij dat je met een activiteit mee doet die niet helemaal in je straatje ligt.
Naar mijn mening heeft het eerste helemaal niets met het tweede te maken. Ik klets vaak genoeg met collega's over dingen buiten het werk, ga ook wel eens met wat collega's uiteten of een borrel doen.

Maar een activiteit met iedereen hoeft voor mij helemaal niet. Dat doe ik wel met vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

(...)

(...)
Grappig... Ik heb zelf binnenkort zo'n uitje afgeketst. En dat (vooral) omdat het onder werktijd is. Het komt er namelijk op neer dat we onze dienstverlening aan de klanten een uurtje of 5 compleet uitzetten. En dat zal zich de volgende dag behoorlijk wreken... in boze klanten en SHITLOADS aan tickets.
In de praktijk houdt dat gewoon in dat we, na zo'n fuifje een bak extra werk hebben, om nog maar te zwijgen over boz(ig)e klanten weer tevreden stellen.
Persoonlijk vind ik dat dat niet opweegt tegen een team-uitje.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:09

Secsytime

Automagisch

Disc golf kan erg leuk zijn en redelijk relaxed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Thomas18GT schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:31:
[...]

Maar een activiteit met iedereen hoeft voor mij helemaal niet. Dat doe ik wel met vrienden.
En voor andere collegae is dat juist wel heel louterend. Dan kun je toch ook wel over jezelf hen stappen? Ik vind van die typische teambuildingactiviteiten die een tijd hip waren altijd tenenkrommend. Een vlot bouwen of met drie touwen en vier planken naar de overkant van het grasveld. Brrr. Maar ik doe wel mee, anderen vinden dat leuk en je kunt ondertussen ook nog een beetje socializen.

Ik vind het allemaal zo ik, ik, ik klinken. Je werkt toch samen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Als je een beetje in de buurt van Amsterdam of Delft zit: https://www.lightningvr.com/nl

VR headset en een wapen in je hand, en verder vrij rondlopen in een ruimte samen met andere mensen. Geen kabels, geen controller gebruiken om met een pookje te "lopen", maar echt rondlopen en getrackt worden door de game. Spreekt de groep "gamers" aan, de groep die anders lasergamen en airsoft mooi vindt, en in mijn ervaring eigenlijk ook iedereen daarbuiten die dit gewoon een bijzonder stukje technologie vindt.

Ik denk wel dat je vrij snel door je budget heen bent en het kan met max 5p tegelijk, dus als je met een wat grotere groep bent zit je daar wat langer te wachten. Met een drankje, dat wel, maar daar moet je dus wel budget voor hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door marcieking op 03-07-2023 17:05 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
FirePuma142 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:03:
[...]

En voor andere collegae is dat juist wel heel louterend. Dan kun je toch ook wel over jezelf hen stappen? Ik vind van die typische teambuildingactiviteiten die een tijd hip waren altijd tenenkrommend. Een vlot bouwen of met drie touwen en vier planken naar de overkant van het grasveld. Brrr. Maar ik doe wel mee, anderen vinden dat leuk en je kunt ondertussen ook nog een beetje socializen.

Niet (direct) met iedereen, maar dat is ook afhankelijk van de bedrijfsgrote. Toen ik bij een klein bedrijf met 10 man werkte deden we alle uitjes samen. Maar ik maak nu bij mijn huidige baan (+/-3000 medewerkers + intensief contact met één klant/project) wel onderscheid in 'nuttigheid' en 'leukheid'. Daarbij rekening houdende met diverse niveaus.

Projectteam (samengesteld uit externe en collega's buiten mijn unit): 7 personen
kennisgroep software (+/- 20 personen)
kennisgroep branche/e.d.
(Sub)team: 15 personen
Unit (bestaande uit 2 teams): +/- 30 personen
Afdeling (Alle units op 'onze' verdieping van het gebouw') +/- 100
Expertise/focus areas (Combi van units die veel samenwerken.) +/- 150-300
Bedrijf breed: +/-3000

Daarnaast zijn er nog activiteiten die gericht zijn op diverse:
Leeftijdsgroepen
Sporten
Kennis/leerclubjes
Gaming

En waarschijnlijk vergeet ik er een hoop. Elke groep heeft wel zijn eigen activiteiten, uitjes, workshops, presentaties en beurzen waar je naar toe kan gaan.

Contact met je projectgroep, collega's en unit is voor mij een van de belangrijkste beweegredenen om aan te sluiten of mee te doen. Al kan ik een spelletjes avond met alle 'jongeren' binnen het bedrijf ook altijd wel waarderen. Maar tot nu toe geen direct zakelijk 'voordeel' of connecties opgeleverd. Al komt dat ook omdat ik, vanuit het bedrijf gezien, in een niche functie en markt werk.

Hoe dit alles werkt bij het bedrijf van OP heb ik mogelijk gemist, maar het speelt wel mee voor een medewerker bij de beslissing om deel te nemen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 16:12

Dido

heforshe

Standeman schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:38:
Kleiduif schieten is ook erg gaaf :)
Yup, er zijn zelfs nerds die dat leuk vinden, meen ik me te herinneren :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Maar het moet wel een beetje professioneel blijven. Een keer gaan karten met het team of een rondje airsoft doen is leuk, maar je moet echt niet willen gaan voetballen of tennissen. Ook dingen als een LAN party zou ik écht niks mee hebben.
Ik ga dan liever met het hele team een keer iets leerzaams doen, kijkje achter de schermen bij een grote klant ofzo, of gewoon lekker borrelen.

Daarnaast hoort met een activiteit meedoen echt absoluut niet bij collegiale interactie en/of samenwerking. Dat staat compleet los van elkaar, een uitje is er om een keer een leuke dag te hebben, maar als de activiteit je al niet ligt dan moet je gewoon niet meegaan. Ik ken geen enkele collega die zou vinden dat je toch mee moet gaan, dat is echt iets dat een manager zou zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

FirePuma142 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:03:
Onderschat het aandeel werknemers niet die vinden dat met iemand werken helemaal geen reden hoeft te zijn om met iemand te gaan socializen.

Ik mag zelf graag wat gaan drinken met een groep collega's, en ik vind het hartstikker leuk om zo nu en dan mee te gaan met een uitje (bowlen, escape room, pubquiz), al dan niet door het bedrijf georganiseerd (pubquizzen doen we met een wat wisselende groep collega's bij de lokale kroeg, bijvoorbeeld).

Maar ik heb genoeg directe collega's die bij al dat soort activiteiten nooit op komen dagen. De reden varieert van "ik ben veel te druk met de kids om na werktijd ook nog eens sociaal te gaan doen met mijn collega's" tot "werk is werk, ik heb totaal geen behofte om vrienden te maken op de werkvloer".
Daar kun en mag je van alles van vinden, maar mensen die voor hun moverende redenen hebben om niet mee te (willen) doen ga je echt niet enthousiast krijgen door te blijven "zeuren" om ze over te halen.
Oon schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:57:
Daarnaast hoort met een activiteit meedoen echt absoluut niet bij collegiale interactie en/of samenwerking. Dat staat compleet los van elkaar, een uitje is er om een keer een leuke dag te hebben, maar als de activiteit je al niet ligt dan moet je gewoon niet meegaan. Ik ken geen enkele collega die zou vinden dat je toch mee moet gaan, dat is echt iets dat een manager zou zeggen :+
Hier sluit ik me volledig bij aan. Die laatste opmerking is ook wel to-the-point :P

[ Voor 20% gewijzigd door Dido op 03-07-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

30eu p.p. is wel heel laag. Dan ga je dus niet uiteten enz. ook? Wij hadden vaak een weekend weg incl. overnachting, dat was zeker weten een veelvoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:59:
30eu p.p. is wel heel laag. Dan ga je dus niet uiteten enz. ook? Wij hadden vaak een weekend weg incl. overnachting, dat was zeker weten een veelvoud.
Voor 30 euro per persoon kun je echt wel ergens een uit eten arrangement vinden. Of gaan uit eten en zeggen dat de eerste 30 euro gratis is en daarna zelf betalen, mits je een klein team hebt in een klein bedrijfje. In een grote organisatie kunnen ze gewoon catering regelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

Mij stoort het vooral wanneer een event overkomt alsof het management beslist heeft wat developers (dat moeten wel nerds zijn! Wat vinden nerds leuk?) moeten gaan doen. Dan kom je automatisch uit op van die gaming-avonden met een hippe Instagram/LinkedIn post tot gevolg en een beperkte opkomst van wat marketing volk.

Andersom kan ook, dat het management into sport is en daarom een sportieve activiteit kiest, terwijl het team daar best wel eens totaal geen interesse in kan hebben.

Zo lang de events de moeite waard zijn, en er openlijk wordt gepolst en gevraagd naar de interesses, ontstaat meestal wel de cultuur waarbij er echt wel volk komt opdagen. Maak er vooral geen geforceerde boel van. Verplicht wat drinken of socializen is voor velen exact waar men niet op zit te wachten, maar als je vrijblijvend op kosten van je bedrijf iets echt leuks kan gaan doen is dat toch een mooie bonus.

De leukste team-uitjes die wij gedaan hebben is karten, curling, een keer gaan feesten met overnachting in een hotel en wat gratis drankjes, en een paar keer goed gaan schranzen in een restaurant naar keuze. En het personeelsfeest is ook altijd raak: een serieus feest met eten en drank a volonte. We krijgen er het gevoel van dat onze werkgever ons wil vertroetelen, niet dat ze verplicht de sfeer proberen te verbeteren tegen een max van x euro per persoon.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 16:33

Reacher

oldschool

ik organiseer hackathons voor teams waar ik verantwoordelijk voor ben.

Deelname is vrijwillig. Ik huur de locatie, overnachting(en), eten, etc. Zij brengen de energie en ideeen.
Ik ga niet verzinnen voor ze wat ze leuk moeten vinden. Ik zorg dat ze in een ontspannen setting kunnen doen wat ze over het algemeen samenbrengt.

Het is bijna altijd 'uitverkocht' en aan het einde van het weekend krijgen we al weer de vraag wanneer de volgende is.

edit:

Soms regel ik ook nog een gast spreker voor de nodige extra nerdheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Reacher op 03-07-2023 18:24 ]

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Curling heb ik ook ooit gedaan als teamuitje, echt nog nooit zo de slappe lach gehad! Andere successen die ik me kan herinneren waren een rallytocht in een oldtimer met alleen een papieren kaart, en drone vliegen vond ik ook echt tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
jdh009 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:13:
[...]

Wat ik begreep is het €30,- p.p. (per uitje?), dus je kunt altijd kijken of je het dan wel georganiseerd krijgt als je één asset deelt met meerdere collega's i.p.v. ieder één. Al dan niet om en om of (in groepjes) tegelijk. Zorg er vooraf dan wel voor dat iedereen goed geïnformeerd is over de do's and don'ts en ook dat er keuze in type, model en aan-/afwezigheid van wormvormig aanhangsel.
hmmm, één asset met meerdere collega's in een stripteasebar... soort van dining philosophers probleem, maar dan NSFW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dido schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:58:
[...]

Onderschat het aandeel werknemers niet die vinden dat met iemand werken helemaal geen reden hoeft te zijn om met iemand te gaan socializen.
Als dat in de baas zijn tijd is, dan vind ik teambuilding er toch ook gewoon bij horen.
Daar kun en mag je van alles van vinden, maar mensen die voor hun moverende redenen hebben om niet mee te (willen) doen ga je echt niet enthousiast krijgen door te blijven "zeuren" om ze over te halen.
Het heeft niet zo veel met zeuren te maken. Ik vind het door een ondergrens zakken als je niet de professionaliteit kunt opbrengen om aan volledige betaalde teambuilding activiteiten onder werktijd mee te doen.
[...]

Hier sluit ik me volledig bij aan. Die laatste opmerking is ook wel to-the-point :P
Ik vind het vooral heel kortzichtig. Iedereen hoort bij het team, en daar hoort samenwerken in een team ook bij. Dat betekent ook dat sommige mensen heel goed gaan op bepaalde vormen van samenwerking en communicatie, maar sommigen juist niet. Dan help je elkaar een beetje.

Dan kan het dus voorkomen dat je een keertje een potje staat te pubquizzen terwijl je er geen fan van bent. Of een rondje karten. Of een hackathon. Zoals ik al zei, ik vind het allemaal nogal kleuterniveau om je als onderdeel van een team als onbuigzame soloist op te stellen.

Bij werken hoort ook samenwerken, en dus ook meewerken aan het verbeteren van samenwerken in meerdere vormen. Bij mij krijg je er wel feedback over als je je snor telkens drukt, zoals in een beetje open bedrijfscultuur wel gebruikelijk is naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik werk bij een IT bedrijf en wij hebben zat leuke activiteiten:
- kookworkshops
- bierproeverij
- hackathon op andere locatie
- een avond waarbij mensen zelf activiteiten organiseren, maar daarna wel allemaal samen eten
- VR zombie shooter
- mountainbiken
- padel
- boardgame night
- samen bbqen

En ga zo maar door. Aanwezigheid is vaak erg hoog, want de mensen willen sociale activiteiten. En ze zijn altijd goed georganiseerd.

Wil men niks sociaals, dan krijg je het zwaar. En zorg voor activiteiten die mensen willen doen.

Overigens is een euro of 30 voor sommige dingen echt laag. Zoals al gezegd kun je daar geen etentje voor doen. Terwijl zo’n (relatief) klein bedrag er echt wel af moet kunnen bij veel bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:59:
Maar dan moet je dus een privé weekend ervoor opgeven, kan me goed voorstellen dat veel daar niet op zitten te wachten.
Mavamaarten schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:09:
Mij stoort het vooral wanneer een event overkomt alsof het management beslist heeft wat developers (dat moeten wel nerds zijn! Wat vinden nerds leuk?) moeten gaan doen.
Echter hebben de collega's zelf de mogelijkheid om activiteiten te bedenken en te organiseren en wordt hier ook weinig gebruik van gemaakt door de ICT'ers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37
Ik zit bij een werkgever die de laatste tijd amper wat organiseert, buiten de jaarlijkse verplichte bijeenkomst...
Een bedrijfs uitje helpt juist zeer goed voor de verbinding, je collega's van andere afdelingen leren kennen om een ontspannen manier zonder verplichtingen. Ook afdelings uitjes zijn extreem schaars bij ons maar hier toch wat opties. Bij ons is het gros ook developer en die zijn daar inderdaad minder snel warm voor te maken wat je ook bedenkt lijkt het.

- Kwartaal bijeenkomsten met het bedrijf met het delen van de visie, roadmap etc een leuke spreker en een goede borrel achteraf + wat eten. Zorg i.i.g voor een goed programma en wat activiteiten.

- Lasergamen waarbij je vanuit de organisatie de teams mixt (anders zitten afdelingen weer bij elkaar)
- Paintballen met bijvoorbeeld captue the flag om samen te werken.
- Varen op een botter zeilboot met daarna een BBQ
- Schapenhoeden :P
- VR Escaperoom
- F1 race simulator
- Karten
- BBQ workshop
- Pizza Workshop
- Foodtruck festifal in de verlengde pauze op de parkeerplaats
- Tafeltennis toernooi
- LAN Party - Game event
- Bowlen
- Fatbike tour

Momenteel is het bij ons heel erg normaal om in de pauze een half uur tot uur te gaan wandelen in het bos met een groepje of gewoon met 20+ man te gaan tafeltennissen. Tafeltennissen hoeft trouwens niet persé in de pauze maar kan ook legaal om 10 uur smorgens of 15:00 smiddags een half uurtje.

Een andere leuke optie die wij tijdens / net na de corona periode gehad hebben is iedereen de vrijheid geven zelf wat te gaan doen. Ze hadden bij ons een programma opgericht dat je samen met een andere collega naar keuze iedere 2 weken 2 uur lang de hort op kon onder de baas zijn tijd. Zo zijn er aardig wat collega's geweest die nieuwe mensen hebben leren kennen op de werkvloer wat de verbinding weer ten goede kwam.

Mensen gingen vooral een goede boswandeling of klompenpad wandelen, varen in een bootje, biertje dringen op het terras alles was prima. Zeker na de corona heeft dit het bedrijf en de afdelingen veel goed gedaan op een manier die zeer laagdrempelig was.

[ Voor 22% gewijzigd door HKLM_ op 03-07-2023 20:12 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

FirePuma142 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:26:
[...]

Als dat in de baas zijn tijd is, dan vind ik teambuilding er toch ook gewoon bij horen.

[...]

Het heeft niet zo veel met zeuren te maken. Ik vind het door een ondergrens zakken als je niet de professionaliteit kunt opbrengen om aan volledige betaalde teambuilding activiteiten onder werktijd mee te doen.
Persoonlijk ben ik het hier niet mee eens. Ik ben ergens in loondienst gegaan om loon te ontvangen. Niet om een dag plezier te beleven met collega's. De reden om ergens te gaan werken, zijn voor mij de inhoudelijke werkzaamheden. Niet het aantal bedrijfsactiviteiten, etentjes of vrijdag middag borrels (waarom schenken bedrijven überhaupt alcohol als het personeel nog met de auto naar huis moet? 8)7 ). Het trommelen op het strand wat ik verplicht werd te doen en de andere genoemde activiteiten zijn een afbreuk aan mijn werkplezier. Persoonlijk moet iedereen de keuze krijgen of diegene wilt mee doen of gewoon zijn werk wilt doen waar de persoon voor aangenomen is.
[...]
Ik vind het vooral heel kortzichtig. Iedereen hoort bij het team, en daar hoort samenwerken in een team ook bij. Dat betekent ook dat sommige mensen heel goed gaan op bepaalde vormen van samenwerking en communicatie, maar sommigen juist niet. Dan help je elkaar een beetje.

Dan kan het dus voorkomen dat je een keertje een potje staat te pubquizzen terwijl je er geen fan van bent. Of een rondje karten. Of een hackathon. Zoals ik al zei, ik vind het allemaal nogal kleuterniveau om je als onderdeel van een team als onbuigzame soloist op te stellen.

Bij werken hoort ook samenwerken, en dus ook meewerken aan het verbeteren van samenwerken in meerdere vormen. Bij mij krijg je er wel feedback over als je je snor telkens drukt, zoals in een beetje open bedrijfscultuur wel gebruikelijk is naar mijn idee.
Het is niet kortzichtig, het is iets waar iemand zich persoonlijk goed bij voelt. Ik voel mij bij verplichte activiteiten ook niet 'fijn' en haalt mijn werkplezier weg. Dat is de feedback die ik ook elke werkgever heb gegeven.

Ik heb ooit verplicht een teambuild sessie moeten bij wonen vanuit HR om je innerlijke te ontdekken (althans zo werd het gebracht) Ik moest met 5 collega's en een teamleider (kleine IT-afdeling) in een cirkel gaan zitten waarbij er 5 stoelen waren die elk een symbool waren van een emotie. Ik geloof dat het hout, vuur, aarde, metaal en water was. Vervolgens moest jij of je collega's iets aangeven wat ze niet prettig vonden waarna iedereen op een specifieke stoel moest gaan zitten die overeen kwam met je emotie, waarna je je verhaal kon doen. Als je op de 'vuur-stoel' zat moest je dus ook 'vurig' je verhaal doen. Vervolgens kwam er nog een stuk meditatie bij kijken om je rustig naar huis te laten gaan en dat problemen binnen de afdeling voor altijd minder heftig zouden zijn.

Na afloop werd er aan ons gevraagd wat wij er van vonden, ik heb aangegeven dat ik de volgende keer mijn vrijetijd hier niet aan zou gaan spenderen. En dat ik de volgende keer wel een storingsdienst voor mijn rekening neem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Nemean schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:58:
[...]

Persoonlijk ben ik het hier niet mee eens. Ik ben ergens in loondienst gegaan om loon te ontvangen. Niet om een dag plezier te beleven met collega's.
Dat lijkt me logisch. Een dag plezier met collega’s eens in de zoveel tijd lijkt me toch niet iets waar je hard voor weg rent bij een sollicitatiegesprek. Zeker niet als die dag plezier als doel heeft om de onderlinge samenwerking te bevorderen.
Het is niet kortzichtig, het is iets waar iemand zich persoonlijk goed bij voelt. Ik voel mij bij verplichte activiteiten ook niet 'fijn' en haalt mijn werkplezier weg. Dat is de feedback die ik ook elke werkgever heb gegeven.
Je beschrijft heel goed waarom ik het kortzichtig vind. Ik vind dat je ook af en toe eens over je eigen schaduw heen moet stappen. Om bijvoorbeeld je collegae iets te gunnen waar zij meer plezier in hebben. De volgende keer is het andersom.

Ik chargeer, maar het voelt alsof je dagelijks de minuten telt totdat je geen collega meer hoeft te zien of spreken die dag. En als je ze spreekt is het puur en alleen functioneel. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Ik heb ooit verplicht een teambuild sessie moeten bij wonen vanuit HR om je innerlijke te ontdekken.

Na afloop werd er aan ons gevraagd wat wij er van vonden, ik heb aangegeven dat ik de volgende keer mijn vrijetijd hier niet aan zou gaan spenderen. En dat ik de volgende keer wel een storingsdienst voor mijn rekening neem.
Hier gaan een aantal dingen mis. Verplicht en vrije tijd gaan niet samen. Ook is de activiteit zelf een ernstige mismatch. Dit is natuurlijk niet de blauwdruk der teamuitjes/bezigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

FirePuma142 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:51:
[...]

Dat lijkt me logisch. Een dag plezier met collega’s eens in de zoveel tijd lijkt me toch niet iets waar je hard voor weg rent bij een sollicitatiegesprek. Zeker niet als die dag plezier als doel heeft om de onderlinge samenwerking te bevorderen.
Ik hou van projectmatig werken, samen met collega's op pad gaan naar de diverse locaties (of bij vorige werkgevers, naar klanten toe). Ik zie niet in hoe trommelen op het strand of samen sporten de samenwerking tussen mij en mijn collega's verbeterd.
[...]
Je beschrijft heel goed waarom ik het kortzichtig vind. Ik vind dat je ook af en toe eens over je eigen schaduw heen moet stappen. Om bijvoorbeeld je collegae iets te gunnen waar zij meer plezier in hebben. De volgende keer is het andersom.
Ik kan het met heel veel collega's goed vinden en ik heb vaak genoeg collega's gehad die bij mij eens langs kwamen om een hapje en drankje te eten en een formule 1 race te kijken. Maar dat betekend niet dat ik dit met al mijn collega's wil doen, sterker nog liever niet.
Ik chargeer, maar het voelt alsof je dagelijks de minuten telt totdat je geen collega meer hoeft te zien of spreken die dag. En als je ze spreekt is het puur en alleen functioneel. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Nee, dat zijn aannames. ;)

Ik hou van mijn werk, de werkzaamheden binnen de IT / vakgebied zijn de dingen die mij gelukkig maken. Ik vind het bijvoorbeeld ook niet erg om bij te springen wanneer er een storing is en mijn collega's wel hulp kunnen gebruiken. En zit vaak genoeg in mijn avonduren nog iets nieuws te bedenken wat de afdeling/organisatie vooruit helpt. Ik ben waarschijnlijk één van de weinige die zijn werk leuker vind dan een teambuilding activiteit. En ik ben dan ook erg blij dat mijn huidige werkgever het anders aanvliegt dan de vele bedrijven die ik tegenkom op LinkedIn waar mijn oud-collega's nu werken.

Bovendien, denk ik dat iedereen gedurende zijn loopbaan collega's zijn tegen gekomen waar ze zeker niet mee door één deur heen kunnen. Op werkgebied kan het goed gaan, maar qua persoon niet. Om dan leuke activiteiten met zo iemand te gaan doen is voor mij een no-go. Dan doe ik liever iets wat ik leuk vind en daar ben ik dan net voor aangenomen, mijn werk. Of ik ga liever met mijn vrienden of familie iets leuks doen die dag.

Ik heb bij diverse werkgever enkele vriendschappen over gehouden, sterker nog één vriend/oud collega was mijn getuige bij mijn bruiloft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-10 14:51
Gewoon naar een fatsoenlijk restaurant waar je relatief rustig met een groep kan eten. Lekker eten, goede wijnen/cocktails etc. Enige om te doen wat ik wel echt leuk vindt met collega’s is varen met goed weer (om dezelfde reden: eten, drinken, gezelligheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 18:19

Barrycade

Through the...

Alles hangt af van de samenhang in een bedrijf.

Ik werkte in een bedrijf met een duidelijke kantoor groep en de werkvloer met een soort tussen laag met planners en supervisors.

Daar moest je gewoon minimaal 2 soorten uitjes voor organiseren. Wat de werkvloer leuk vond kantoor helemaal niets en visa versa. En de tussen groep was wisselend die pasten meestal wel in beide groepen beetje afhankelijk van hun rol.

One size kan, maar dan moet je wel met alle smaken rekening houden we hebben ooit ook eens strand event gehad, kon je beachvolleybal doen, met een power-ribboot door de golven, maar je kon ook Jeu de boules doen bv. En er was een bbq maar wel met uitgebreide selectie aan salades.

En daarna muziek, met mix van NLs en dance.

Dat was echt wel schot in de roos.
Maar dan kom je er niet met 30 euro pp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Nemean schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:36:
[...]

Ik hou van projectmatig werken, samen met collega's op pad gaan naar de diverse locaties (of bij vorige werkgevers, naar klanten toe). Ik zie niet in hoe trommelen op het strand of samen sporten de samenwerking tussen mij en mijn collega's verbeterd.
Eigenlijk net zoals een hapje, drankje en een Formule 1 race kijken die samenwerking bevordert. Contact onderling wordt wat eenvoudiger, laagdrempeliger en directer bijvoorbeeld.
Ik kan het met heel veel collega's goed vinden en ik heb vaak genoeg collega's gehad die bij mij eens langs kwamen om een hapje en drankje te eten en een formule 1 race te kijken. Maar dat betekend niet dat ik dit met al mijn collega's wil doen, sterker nog liever niet.
Dan heb je het hier over privétijd. Niet over werktijd. Dat lijkt mij een groot verschil.
Nee, dat zijn aannames. ;)
Vandaar, ik chargeer ;)
Ik ben waarschijnlijk één van de weinige die zijn werk leuker vind dan een teambuilding activiteit.
Als je deze zeer zeldzame eigenschap als basis neemt voor om deel te nemen aan dit soort activiteiten, dan vind ik dat je je collegae daar mee te kort doet. Zij willen wellicht wel iets nodig om zich volledig te kunnen ontplooien. En niet alleen iets, maar ook iemand. Jij dus. Het is vooral zaak om niet alleen naar je eigen wensen en behoeften te kijken, maar ook naar die van andere teamleden. Precies iets wat je bij een goed gekozen en passende teambuildingactiviteit leren kunt.

En daarnaast, teambuilding is ook gewoon werk. De situatie hier is onder werktijd en volledig vergoed. Dan valt zo'n activiteit nagenoeg zonder uitzonderingen onder opgedragen werkzaamheden en mag de werkgever deelname prima verplichten. Dat werkt natuurlijk averechts dus in zo'n situatie wil je niet terecht komen. Maar de tendens in dit topic dat je altijd categorisch kunt weigeren omdat het geen werk is, is niet juist.
Bovendien, denk ik dat iedereen gedurende zijn loopbaan collega's zijn tegen gekomen waar ze zeker niet mee door één deur heen kunnen. Op werkgebied kan het goed gaan, maar qua persoon niet. Om dan leuke activiteiten met zo iemand te gaan doen is voor mij een no-go. Dan doe ik liever iets wat ik leuk vind en daar ben ik dan net voor aangenomen, mijn werk. Of ik ga liever met mijn vrienden of familie iets leuks doen die dag.
Daar ben je zelf ook bij, of je met iemand door een deur kunt of niet. Als je zoals jij dan de deur dicht timmert en er vijf sloten aan hangt zal er nooit iets veranderen. In ieder geval niet ten goede. Je bent er zeer principieel over, dus we gaan elkaar hier niet in vinden. Ik vind het wel een nogal bijzondere houding moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-10 18:26
Johan Bogle schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:41:
Gewoon naar een fatsoenlijk restaurant waar je relatief rustig met een groep kan eten. Lekker eten, goede wijnen/cocktails etc. Enige om te doen wat ik wel echt leuk vindt met collega’s is varen met goed weer (om dezelfde reden: eten, drinken, gezelligheid)
Dit. Eventueel in combinatie met het HomeComputerMuseum in Helmond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
FirePuma142 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:29:
[...]

En daarnaast, teambuilding is ook gewoon werk. De situatie hier is onder werktijd en volledig vergoed. Dan valt zo'n activiteit nagenoeg zonder uitzonderingen onder opgedragen werkzaamheden en mag de werkgever deelname prima verplichten. Dat werkt natuurlijk averechts dus in zo'n situatie wil je niet terecht komen. Maar de tendens in dit topic dat je altijd categorisch kunt weigeren omdat het geen werk is, is niet juist.
nou nee: ik heb de zakelijke transactie mijn tijd en inzet te geven voor specifieke (IT) werkzaamheden. Daar staat loon tegenover.
Het willen verplichten te moeten paintballen (bijvoorbeeld) staat bij mij op hetzelfde niveau als het willen verplichten de WC's schoon te maken (schoonmaakrooster) => leuk dat een werkgever het zou willen, maar dat is niet een werkzaamheid die ik contractueel overeen gekomen ben en dus alle recht heb om te weigeren.

opgedragen werkzaamheden zijn prima mogelijk, maar dan wel binnen mijn vakgebied en/of normale werkzaamheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

FirePuma142 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:29:
Als je deze zeer zeldzame eigenschap als basis neemt voor om deel te nemen aan dit soort activiteiten, dan vind ik dat je je collegae daar mee te kort doet. Zij willen wellicht wel iets nodig om zich volledig te kunnen ontplooien. En niet alleen iets, maar ook iemand. Jij dus. Het is vooral zaak om niet alleen naar je eigen wensen en behoeften te kijken, maar ook naar die van andere teamleden. Precies iets wat je bij een goed gekozen en passende teambuildingactiviteit leren kunt.
Iemand dwingen (en wat jij beschrijft is wel degelijk psychologische dwang) gaat die andere collega ook niet helpen. Als het voor mij niet leuk is, is het ook niet leuk voor de anderen.
Teambuilding hoort bij werk. Onderzoek wijst keer op keer uit dat dit soort dingen *geen* teambuilding zijn. Teambuilding heeft alleen zin in de setting van het werk, niet daar buiten.

Als je teambuilding wilt doen, zorg dan dat je je team meetings, over werk, goed inricht. Mensen buiten het werk halen helpt hen niet beter samen te werken op het werk. Nogmaals; daar is meer dan genoeg onderzoek naar gedaan en die verwijzen dit soort activiteiten keer op keer naar de prullenbak.

Dus nee, ik doe niet mee aan "team uitjes" tenzij ik denk dat ik daar plezier in heb en dus iets toevoeg aan het plezier van de groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:41

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Helemaal mee eens.
[...]

Tja, maar sommige mensen bestaan ook bij de gratie van het zeuren over alles wat ze ook maar enigszins niet leuk vinden. Soms kan het ook helpen om je even net buiten die comfortzone te trekken en dan heb ik het niet meteen over geforceerde lachsessies of sessies om je innerlijke zelf op tafel te gooien. Het lijkt erop dat IT-ers ook vaak een beetje bang zijn voor persoonlijke ontwikkeling als ik de reacties soms zo lees. Er is meer in het leven dan werk en het kan zeker helpen voor de sfeer in je team als je gezamenlijk iets gaat doen. Maar er zullen ook altijd collega's blijven die zich altijd afmelden, no matter what, al is het (semi-)verplicht. Ik heb zelf ook zo'n collega's, altijd op het allerlaatste moment hebben ze ineens wat anders, terwijl er van tevoren aan ze gevraagd wordt of de activiteit prima is, zelfs rekening met ze wordt gehouden, maar niets is goed genoeg.
[...]

Ik vind het vooral ook typisch dat de mensen die dergelijke dingen vaak het hardste kunnen gebruiken, er het hardste tegen reageren. Zo hadden we een keer een communicatietraining en juist diegenen die het felste erop reageerden waren degenen waarom de cursus vooral nodig was. Nu chargeer ik natuurlijk ook wel een beetje, maar het is wel iets wat me opvalt. Zoiets als een computermuseum lijkt mij persoonlijk helemaal niets, ik staar al 8 uur per dag naar een computer, die hoef ik dan bij een andere activiteit juist eens niet te zien.

Ik krijg ook een heel erg "ik ik ik" gevoel bij veel reacties. Nu speelt de frequentie van uitjes natuurlijk ook mee. Wij hebben eens in het half jaar misschien een uitje, maar ik weet van een vriend dat hij ook wel eens bij een bedrijf heeft gewerkt waar ze elke twee weken wel iets te doen hadden, dat zou me ook te ver gaan. En daarnaast is het ook niet prettig om dit ook op de werklocatie te doen, alleen al een verandering van locatie zorgt ook voor een andere sfeer.

We zijn vorige week nog met het team een e-chopper rit gaan doen, was ook erg leuk om te doen. Het is buiten, je bent actief, maar hoeft ook niet over sportieve kwaliteiten te beschikken. Vervolgens nog afsluiten met een diner en klaar. Al is 30 euro pp dan wel een héél laag budget.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Leipo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:40:
[...]

nou nee: ik heb de zakelijke transactie mijn tijd en inzet te geven voor specifieke (IT) werkzaamheden. Daar staat loon tegenover.
Het willen verplichten te moeten paintballen (bijvoorbeeld) staat bij mij op hetzelfde niveau als het willen verplichten de WC's schoon te maken (schoonmaakrooster) => leuk dat een werkgever het zou willen, maar dat is niet een werkzaamheid die ik contractueel overeen gekomen ben en dus alle recht heb om te weigeren.

opgedragen werkzaamheden zijn prima mogelijk, maar dan wel binnen mijn vakgebied en/of normale werkzaamheden
Je kunt vinden dat je dat recht hebt, maar strikt genomen heb je dat recht niet.
Croga schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:41:
[...]

Iemand dwingen (en wat jij beschrijft is wel degelijk psychologische dwang) gaat die andere collega ook niet helpen. Als het voor mij niet leuk is, is het ook niet leuk voor de anderen.
Psychologische dwang? Welnee.
Teambuilding hoort bij werk. Onderzoek wijst keer op keer uit dat dit soort dingen *geen* teambuilding zijn. Teambuilding heeft alleen zin in de setting van het werk, niet daar buiten.
Citation needed. En er zijn vele varianten mogelijk, ook in de setting van werk.
Als je teambuilding wilt doen, zorg dan dat je je team meetings, over werk, goed inricht. Mensen buiten het werk halen helpt hen niet beter samen te werken op het werk. Nogmaals; daar is meer dan genoeg onderzoek naar gedaan en die verwijzen dit soort activiteiten keer op keer naar de prullenbak.
Again, citation needed.
Dus nee, ik doe niet mee aan "team uitjes" tenzij ik denk dat ik daar plezier in heb en dus iets toevoeg aan het plezier van de groep.
Categorie werkweigering. Zie de link hier boven.

Hoe dan ook, discussie of juridisch getouwtrek heeft niet zo veel zin. Dat druist nogal tegen de aard van de activiteit in. Dat je er dan een aantekening of feedback over krijgt in een beoordelingscyclus hoort er ook bij. Wie de schoen past... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 15:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Zullen we weer ontopic gaan, we krijgen een metadiscussie die hier in dit topic helemaal niet gevoerd hoeft te worden.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Prima om na overleg een keer iets buiten werktijd te doen, maar elk uur dat ik daar moet zijn ben ik persoonlijk op een ander moment afwezig. Tijd voor tijd, ik zit er niet voor de spreekwoordelijke lol ondanks dat ik prima plezier uit m'n werk haal en de meeste collega's gewoon mag. ;)

Maar goed, dit dwaalt steeds verder af. Om terug te komen op wat de TS vraagt ben ik wel benieuwd hoe vaak deze uitjes zich plaatsvinden?

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 04-07-2023 09:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
wordt zzp'er ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Dat mag je vinden. Maar ik vind (see what I did there?) dat mensen ook mogen vinden dat ze het werk dienen te doen waarvoor ze zijn aangenomen, en geen random ongein die niets met dat werk te maken heeft ;)
Tk55 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:47:
En ga zo maar door. Aanwezigheid is vaak erg hoog, want de mensen willen sociale activiteiten. En ze zijn altijd goed georganiseerd.
Maar goed, als je bedrijf daar duidelijk en open in is tijdens sollicitaties krijg je natuurlijk ook wel confirmatioon bias. Want mensen die dat soort dingen niet willen werken dan (minder snel) bij jullie :P
Wil men niks sociaals, dan krijg je het zwaar.
En dat is de reden dat er mensen zijn die naar bedrijven zoeken die dit soort dingen niet organiseren. Ook prima, natuurlijk :)
En zorg voor activiteiten die mensen willen doen.
Dat is natuurlijk net de hele vraag van de TS: wat zijn die activiteiten dan?
Ik kan me heel goed voorstellen dat voetballen of andere sporten niet meteen heel goed scoren onder een random groep werknemers die daar niet om gevraagd hebben.
Wat meer "IT-gerichte" activiteiten als hackatons zouden daar al beter op aan kunnen sluiten, maar ook daarvan ken ik genoeg mensen die dat helemaal niet als "leuk" ervaren, eerder als "verplichte cursus en we moeten nog sociaal doen ook".

Maar goed, je kunt de activiteiten bij de mensen zoeken, of, iets botter, de mensen bij de activiteiten. Als je tijdens sollicitaities heel positief bent over de gezellige sociale teamactiviteiten die je (vaak zelfs onder werktijd) organiseert, dan voorkom je al snel dat je mensen in dienst krijgt die daar absoluut niet op zitten te wachten en dus nooit meedoen.
Dat is dan wel een langere-termijnoplossing, daar heb je niet je inschrijving voor de activiteit van volgende maand opeens vol mee zitten.

Wat me vooral opvalt in de vraagstellling is dat het grote probleem nog niet eens de lage animo onder de IT-ers is, maar het feit dat de IT-ers het een probleem lijken te vinden dat hun collega's (te?) vaak afwezig zijn omdat ze met iets anders dan werk bezig zijn.
Hoewel ik me die irritatie bij de IT-ers best kan voorstellen is dat niet te rijmen met het uitblijven van suggesties van hun kant voor dingen waar ze dan wel aan mee zouden doen.

Misschien kan de TS de bal bij de IT-ers neerleggen door gewoon budget beschikbaar te stellen en ze dan zelf iets te laten organiseren op het moment dat de rest van de toko aan het voetballen is?
Als ze dan besluiten om gedurende die tijd ergens met zijn allen naar de Mac te gaan, een film te gaan kijken, of een (computer)museum in te duiken, is iederen tevreden, toch?

Moeten het trouwens activiteiten zijn waar het hele bedrijf aan deelneemt, of is het ook acceptabel als de IT-ers wat anders gaan doen als de commerciele tak gaat sporten?
Ik kan me ook voorstellen dat echt IT-gerichte activiteiten als hackatons op wat minder animo onder de commerciele mensen kunnen rekenen.

Een one-activity-fits-all is lastig, maar als ik de TS nog een keer lees lijkt dat wel het doel te zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Dido op 04-07-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dido schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:06:
[...]

Dat mag je vinden. Maar ik vind (see what I did there?) dat mensen ook mogen vinden dat ze het werk dienen te doen waarvoor ze zijn aangenomen, en geen random ongein die niets met dat werk te maken heeft ;)
In praktische zin is teambuilding (geen random ongein) onder werktijd (en soms zelfs daar buiten) simpelweg vaak onderdeel van je werk, want opgedragen werk en dus verplicht. Ik vind het niet verstandig of constructief om dat te doen, dat is een ander verhaal. Maar sec gezien, gewoon verplicht deelnemen.

@Emir55555 Ik zou primair hier mee aan de slag gaan:
- vanuit de ICT'ers is er irritatie ervaren omdat andere collega's van andere afdelingen vaak onder werktijd afwezig zijn ivm activiteiten (terwijl de ICT'ers er zelf voor kiezen om niet mee te gaan)
En aan de slag gaan betekent dan vragen waarom de ICT'ers niet mee gaan. Als ik kijk naar je gameavond- en quizvoorbeeld is er dus wel animo voor dit soort activiteiten, maar niet voor alle activiteiten. Suggesties moet je denk ik actief gaan halen, wellicht zelfs in onderlinge gesprekken. Als de tendens wat negatief is (we zullen wel weer gaan padellen) dan is het soms lastig die te doorbreken.

Combineren van activiteiten is ook altijd een optie. De padelbaan/tennisvereniging heeft wellicht ook een clubhuis waarin je een niet-sportactiviteit kunt organiseren. Je sluit dan met een gezamenlijke borrel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emir55555
@Dido Een activiteit voor het hele bedrijf zou fijn zijn, dan zien en spreken we elkaar wat vaker en wordt de afstand tussen beide afdelingen wat kleiner. Maar alle suggesties zijn welkom, we wilden vooral inspiratie opdoen. Ik heb al een hele hoop mooie voorstellen gezien en anderzijds stof tot nadenken ontvangen over hoe we het kunnen aanppakken. Daarvoor dank!

@FirePuma142 Ik deel je mening, ik wilde hem alleen niet te veel kwijt in dit topic en daarmee iedereens ideeën en meningen beïnvloeden. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Of in mijn geval beide. :+
FirePuma142 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:29:
[...]

In praktische zin is teambuilding (geen random ongein) onder werktijd (en soms zelfs daar buiten) simpelweg vaak onderdeel van je werk, want opgedragen werk en dus verplicht. Ik vind het niet verstandig of constructief om dat te doen, dat is een ander verhaal. Maar sec gezien, gewoon verplicht deelnemen.
Bij mijn huidige werkgever is teambuilding meer in het kader van hoe kunnen we onze processen, projecten en afdeling in het algemeen verbeteren. Waar liggen de knelpunten, eventuele frustraties en hoe kunnen we deze oppakken en/of oplossen. Dit zijn interessante sessies maar met hele goede uitkomsten (bijv. nieuwe tooling). Daarnaast worden ze afgesloten met een gezamenlijk dinner of lunch en klaar. Geen hele dag activiteiten doen die tegen de zin in zijn van mij of mijn collega's. Overigens was ik niet de enige die geregeld niet mee ging met bepaalde activiteiten, veel oud-collega's hadden er een hekel aan en hadden dezelfde mind-set. " Laat mij werken en mijn ding doen waar ik goed in ben."

Ik doe liever eens per week mee met een gezamenlijke lunch bij een lokale toko waar we gezellig naar toe wandelen en eten. Dan een dag vol activiteiten die ik liever met vrienden of familie doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Heb meerdere hackathons gedaan vanuit bedrijf. Je kan het goed en fout doen daarmee:
- Hackathon waar je volledig los mag gaan, elk team krijgt een budget en 2 dagen de tijd om het product te ontwikkelen. Hoefde totaal niet gerelateerd zijn aan werk. (Veel van de projecten werden wel aan werk gerelateerd)
- Hackathon waarin er een product gemaakt moest worden gerelateerd aan de business, leuke projecten gezien. Sommige zelfs dezelfde dag nog in test.
Hoe het fout ging:
- Product managers gingen even projecten verzinnen en dan mocht je een team van de product manager joinen. Participatie was echt nul.
Pagina: 1