Troubleshooting netwerkproblemen PC: waar begin ik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 14:48
Hallo,

Ik weet niet zeker of ik hier het juiste subforum heb, maar het leek mij zo het beste passen.

Mijn pc heeft recentelijk last van verbindingsproblemen. De verbinding valt weg of is traag. Na het opnieuw verbinding maken met het netwerk is het een tijdje beter, maar na verloop van tijd steken de problemen geheid weer de kop op. De problemen lijken beperkt tot deze pc: op de laptop heb ik geen problemen, en als ik op het moment dat mijn pc geen verbinding heeft Fast.com op mijn telefoon laad, scoor ik daar gewoon de beoogde Mbps.

De pc draait Windows 11, maakt via Wi-Fi verbinding met een meshnetwerk van Fritzbox routers (7560 en een 7530). De signaalsterkte is volgens het Windows-symbooltje optimaal. Ook mijn telefoon functioneert in dezelfde ruimte prima.

Omdat het probleem in de pc lijkt te zitten heb ik al geprobeerd de drivers van de wi-fi chip van het moederbord (MSI MAG B660 TOMAHAWK WIFI DDR4) te updaten. In de routerinstellingen zie ik geen bijzonderheden, en ook de "probleemoploswizard" lijkt niets uit te hallen. Daar houdt m'n kennis op, dus vraag ik me hier af hoe ik het best verder kan gaan om dit probleem te identificeren?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pablo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 11:30

Pablo

Rito pls

Het allermakkelijkste is om even bij de winkel op de hoek, of andere tech store even een simpele USB wifi dongle te halen.

blijft de verbinding dan wel up and running, dan had je inderdaad gelijk en lag het aan je wifi chip van je computer.

For certain ye have to be lost to find somethin that can't be found.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42
- (Lange) netwerkkabel tijdelijk gebruiken ipv WIFI, desnoods even dwars door een ruimte heen, om te kijken of het probleem nog steeds aanwezig is.
- Alleen 5GHZ WIFI gebruiken ipv ook de 2.4 als test.
- Wat @Pablo zegt, USB-dongel voor WIFI.

Dan weet je waar de problemen zich bevinden.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 14:48
Ik had nog een oude liggen, en inderdaad: probleem opgelost. Soms kan het zo simpel zijn!

Bedankt voor het meedenken, beiden!