Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flower20
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-03 09:34
Hoi allemaal meschien dat iemand me even kan helpen ik kom er niet helemaal uit,

We gaan binnen kort naar engeland, nu zat ik te kijken waar ik het beste geld kan wisselen nu zat ik te kijken bij travlex in nl als ik daat 700 pound wissel krijg ik maar 560 pound ongveer. Maar kijk ik op travelex die in Engeland manchester airport wil wisselen krijg ik voor 700€ 610 pound hoe kan dat. En weet iemand of dit klopt dat er zo verachil is tussen wisselen in nl en Engeland, en weet iemand wat de kosten zijn om in Engeland dan geld te wisselen kan dat niet op de site vinden van engeland

Beste antwoord (via Flower20 op 03-07-2023 17:23)

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Flower20 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:12:
Ja dat is idd het zelfde, en die 3,50 dan is dat alleen als je cash opneemt?
Ja die heb je niet als je in een winkel pint.

I have stability. The ability to stab.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 00:59
Kan je daar gewoon niet opgenemen bij een geldautomaat met je pinpas?
Travelex lijkt me geen goed plan als je daar gewoon kan pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flower20
Ja dat zou ook kunnen, maar dan dan vraag ik mr af of ik dan echt de zelfde waarden krijg omdat bij travlex met nl en engeland al zo verschil is. Dus wil eigelijk dan weten of ik daar meer krijg dan als ik dan in Nederland zou doen aangezien als je in nl kijk om te wisselen met engeland krijg je in engeland 50 pound meer dan in Nederland. En weet niet of dat met pinnen uit de automaat ook zo is of dat je dan ook zoveel verliest kwa verschil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Pinnen met je normale bankpas (dus geen creditcard) is het goedkoopste. Je krijgt een strakke koers via je bank en een kleine opslag (terug te vinden bij je bank).

Als je toch cash geld pint moet je dit gewoon doen bij een lokale bank en niet bij een wisselkantoor of een losse ATM in een winkel, die verdienen hun geld met een groot verschil in koers of een hoge commissie/fee per transactie.

Meer info.

[ Voor 14% gewijzigd door LordBusiness op 03-07-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 20:49
Check wel van te voren bij welke atm. Sommigen beginnen met 5 euro conversie.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:53
En als de atm vraagt of je het bedrag in Euro's wilt laten omzetten, niet doen! Gewoon in de lokale valuta laten! De wisselkoers/-kosten van je eigen bank zijn in 99% van de gevallen goedkoper dan dat een betaalfirma in het buitenland het voor je wisselt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-04 20:14
In heel GB kun je aardig goed uit de voeten zonder cash, en net als in NL kom je steeds vaker card-only kassa's tegen. Tenzij je vantevoren zeker weet dat je zulke bedragen cash nodig hebt, zou ik het niet eens gaan proberen.

Loop liever buiten het vliegveld naar de eerste Sainsbury's, Tesco oid - die hebben vaak cash points buiten zonder stomme fees. Anders 1 van de grootbanken opzoeken. Zoals overal in Europa Euronet vermijden als de pest.

Check vantevoren nog wel even welke kosten je bank rekent aan fx fees en opnamekosten - of regel een kaar die deze niet/nauwelijks heeft bij 1 van de fintechs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flower20
Wild chocolate,

Daar zat ik dus ook aan tedenken maar hoe weet je dan als je 500 pound opneemt joeveel euro dat is? Wat de bank er voor vraag heb ik aal naar gekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:53
Flower20 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:37:
Wild chocolate,

Daar zat ik dus ook aan tedenken maar hoe weet je dan als je 500 pound opneemt joeveel euro dat is? Wat de bank er voor vraag heb ik aal naar gekenen
ING (waar ikzelf klant ben) is hier heel transparant in:
https://www.ing.nl/partic...and/wisselkoerscalculator

Wellicht even zoeken op (dag)wisselkoers <naam bank>, om te zien of jouw eigen bank ook zoiets heeft?

EDIT: Als je vandaag met een VPay pas 500 pond opneemt, kost je dat €594,69, mits je een automaat neemt die geen extra kosten rekent. De koersopslag t.o.v. ECB koers is 1,48%

[ Voor 14% gewijzigd door Wild Chocolate op 03-07-2023 11:46 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 12:34
1 pond is nu 1.16 euro (+-)

Dus dan zou je het of kunnen omrekenen, of als je dat niet direct wilt doen kun je zelf even een tabelletje maken met een aantal pond => euro regels (bv 1 pond, 10 pond, 25 pond, 50 pond, 100 pond)

Wisselkoersen veranderen doorgaans niet zo snel dat het in een vakantie heel anders word

[ Voor 16% gewijzigd door Puc van S. op 03-07-2023 11:45 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-04 16:43
Als je geld uit de muur gaat halen in Engeland, zorg dan dat het bij een 'normale' bank is.
Pin niet bij een Euronet (of soortgelijke), die staan erom bekend hoge commissies te rekenen, slechte koers te geven en vaak veel te hoge als suggestie opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flower20
Tot dank jullie wel allemaal, heb hier veel aangehad, ik ga even zoeken bin abn ambro

Dank jullie wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Nu online
Voor omrekenkoersen (ook historisch), kijk eens naar Oanda.com. Reken er wel op dat er een klein percentage overheen gaat als je de valute opneemt of in het buitenland betaald. Travelex is een commercieel bedrijf en rekent flinke opslagtarieven als je hier gebruik van maakt. Jaren geleden al eens gezien toen een collega uit Frankrijk dacht goed bezig te zijn met reischeques.... Travelex rekende geloof ik zo'n 15 pond voor het inwisselen van zo'n ding... het klinkt alsof ze nog steeds zo opereren.

Gewoon met je NLse creditcard betalen of met je pinpas geld uit de muur trekken in de UK. Dat werkt het beste. Je kan ook echt bijna overal contactloos betalen (ook met Apple Pay). Ik heb al een paar jaar geen ponden meer uit de muur gehaald daar omdat ik ze niet gebruik tijdens korte trips. Als je geen gekke dingen daar gaat doen, haal initieel iets van 50 pond uit een automaat zodat je wat kleingeld hebt, gebruik verder gewoon je NLse passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou iig niet al te veel meenemen. Je kunt overal eigenlijk wel betalen met pinpas of creditcard.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-04 16:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Bertus schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:58:
Ik zou iig niet al te veel meenemen. Je kunt overal eigenlijk wel betalen met pinpas of creditcard.
Misschien een 2e kaart indien je kaart stuk gaat.
Heb ik 1x gehad.. en natuurlijk tijdens een vakantie. :|

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

MrMonkE schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:03:
[...]

Misschien een 2e kaart indien je kaart stuk gaat.
Heb ik 1x gehad.. en natuurlijk tijdens een vakantie. :|
Een tweede betaalmiddel mee als je op vakantie gaat is sowieso verstandig.
Dat kan zijn: een tweede kaart, een andere bankrekening (vriend/vriendin), een creditcard, een betaalkaart op je mobiel, genoeg cash, etc

Dat vind ik trouwens ook handig als je niet op vakantie bent. Gewoon minstens één alternatief voor als er een storing is en je moet tanken of die nieuwe TV afrekenen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Is er een reden dat je zoveel cash bij je wil hebben? Je kunt in Engeland tegenwoordig ook vrijwel overal pinnen, helemaal als je in toeristische gebieden zit. Tenzij je dus ergens achteraf een cottage hebt gehuurd in een klein dorpje waar normaal gesproken geen toeristen komen lijkt het me onzin om zoveel geld op zak te hebben.

Een beetje cash is altijd handig, maar meer dan je voor hier en daar een keer betalen waar je niet kunt pinnen nodig hebt is overdreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Nu online
Ik ben vorige maand nog voor een week naar Londen geweest.

In al die dagen heb ik letterlijk geen enkele Britse Pond, in biljet of muntvorm, in mn handen gehad.

Je kunt daar letterlijk overal met je NL bankpas betalen, via pin of contactloos.
Er zijn zelfs flink wat (eet/drink/snack/souvenier)-tentjes waar je niet eens meer met cash kunt betalen.. Alles alléén maar met een betaalpas.
Ook de 50 cent voor als je ergens naar een betaald toilet gaat, of een zelf gekozen donatie voor een museum of zo... allemaal gewoon contactloos via je bankpas.

Ik had als backup ook een gewone creditcard bij, maar die heb ik dagdagelijks helemaal niet gebruikt.

Als je écht cash geld nodig hebt, zou ik het gewoon in het land zelf pinnen (en dan zoals aangegeven pinnen in de lokale valuta... ponden dus.. niet in Euros), dan betaal je gewoon de actuele wisselkoers van je NL bank.
Maar dan moet je ook wel zeker weten dat je het uit kunt geven..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flower20
Ik neem veel liever contant geld aangezien bij mijn bang bij elke pin betaling 1,40% er boven op kom. Dat vind ik echt zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flower20
Omdat je in vreemde valuta betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

SeatRider

Hips don't lie

Flower20 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:36:
Ik neem veel liever contant geld aangezien bij mijn bang bij elke pin betaling 1,40% er boven op kom. Dat vind ik echt zonde van het geld.
Hoe is dat erger dan datzelfde percentage (of meer) bij een cash-opname?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Flower20 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:36:
En hoe weegt dat op tegen diezelfde toeslag die je op je transactie betaalt om aan die cash te komen, incl nog een losse fee van zo'n 3 of 5 euro van je bank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flower20
Aangezien ik dat maar 1 keer betaald bij chas-opnamen. En als ik steeds pin is dat in verhouding meer. Dan betaal ik maar een keer 1,40%. En anders over elke pi. Beurt. En aangezien we daar dan veel zouden moeten pinnen ia in verhouding veel meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 15:36
1.4% over 10 pin betalingen is nog steeds 1.4% dus maakt niet uit tov 1 grote contant geld opname met 1.4% kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:53
Flower20 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:40:
Aangezien ik dat maar 1 keer betaald bij chas-opnamen. En als ik steeds pin is dat in verhouding meer. Dan betaal ik maar een keer 1,40%. En anders over elke pi. Beurt. En aangezien we daar dan veel zouden moeten pinnen ia in verhouding veel meer
Maak eens een rekenvoorbeeld of dat inderdaad meer is, want dat betwijfel ik.

Cash pinnen = 1,40% + eventuele kosten voor opname
Pinnen = 1,40%

De wisselkoers zal gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:40

Zenix

BOE!

Anders neem iets zoals Revolut, geen opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Flower20 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:40:
Stel de kosten zijn 1% per pin beurt:

1 keer € 100 pinnen
€100 * 1% = € 1 kosten

10 keer € 10 pinnen
€10 * 1% = € 0,10
€0,10 * 10 = ook € 1 kosten.

Gewoon alles met pin betalen, bij cash betaal je vaak nog een extra fee want.... cash.

Daarnaast: een pin terminal in de winkel geeft vaak aan of je in ponden of euros wil betalen. Kies hier altijd voor pond, je krijgt dan de beste wisselkoers. Als je euro kiest word je verneukt met een veel hogere wisselkoers.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 03-07-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
De Rabobank heeft ook een pagina waar je de kosten van een pinbetaling en opname van cashgeld met de pin kan zien. De in rekening gebrachte kosten zijn afhankelijk van je betaalpakket.

https://www.rabobank.nl/b...isselkoers-vreemde-valuta

Overigens afgelopen weekend naar Engeland geweest (gisteren teruggekomen). Geen cashgeld in de hand gehad. Was alleen een uitdaging bij een parkeerautomaat die de Maestro debit (ook niet met Google Pay) en Mastercard credit niet accepteerde. Gelukkig hebben ze daar ook gewoon een dienst waarmee je kaartloos kan betalen (PayByPhone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flower20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Cash wisselen kost je altijd meer geld.

Wil je besparen kijk dan naar een bank die hele lage tarieven hanteert zoals Wise of Revolut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Nu online
De kosten voor ABN AMRO kan je hier berekenen: https://www.abnamro.nl/nl...-geld-opnemen-kosten.html

Bedenk dat geld de grens overhevelen nu eenmaal geld kost en daarbij is cash dus duurder dan electronisch betalen. In onze ervaring zijn het vooral de Bed & Breakfasts die soms (steeds minder) nog cash willen zien. Daarbuiten gebruiken we echt bijna nergens cash in Engeland/Schotland/Wales. De parkeerautomaten zijn inderdaad een andere uitdaging soms, maar steeds vaker kan je ook daar met je pas wel terecht, of je regelt het via een telefoontje (maar dat kost je weer belkosten in buitenland ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Begrijp ik hieruit dat je bij de Rabobank bankiert?

De wisselkoers en koersopslag zijn bij ieder pakket gelijk. De wisselkoers is bij alle methoden (betalen of contant geld opnemen) gelijk. De koersopslag is afhankelijk van of je een betaalpas (1,40%) of creditcard gebruikt (2,00%).

Bij opnemen van cash geld rekent de Rabobank per transactie opnamekosten voor contante opname. De kosten daarvan zijn afhankelijk van het pakket dat je bij de Rabobank hebt:

Kosten contante opname:
Rabo TotaalPakket - € 0,00
Rabo DirectPakket - € 3,50
Rabo BasisPakket - € 3,50
Rabo RIantPakket - € 0,00
Rabo StudentenPakket - € 3,50
Rabo JongerenRekening - € 2,00
Rabo zakelijke rekening - € 2,25

Kortom. Afhankelijk van je pakket kan het zijn dat cashgeld opnemen (via de Rabobank) duurder is dan pinnen. Bij bepaalde pakketten maakt het qua kosten niet uit.

Voor mij was de keuze simpel. De kosten zijn voor mij gelijk. Met cashgeld kun je blijven zitten en moet je eventueel weer tegen een ongunstige koers omruilen. Bovendien vind ik het onprettig om met veel meer geld dan nodig over straat te gaan.

Ter illustratie mijn laatste vakantie naar Argentinië. Daar is de officiële wisselkoers heel ongunstig t.o.v. die op de zwarte markt. In november 2022 had de overheid daar echter besloten om ook creditcardbedrijven toe te staan de gunstige zwarte marktkoers te hanteren. Hierdoor bleven (grosso modo) de kosten van de koersopslag voor ons staan (2% met creditcard). We besloten daarop om vaker met de creditcard te betalen, om te voorkomen dat we steeds cashgeld moesten halen, omdat het tijd scheelt en we niet met veel geld over straat hoefden. Op de hele vakantie (van 5 weken) zou dat maximaal 140 euro kosten. Dat vonden wij het wel waard.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ja die heb je niet als je in een winkel pint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Nu online
Ja, die (vaste) kosten van een paar euro is alleen als je contant geld opneemt, en komt bóvenop de omrekenkosten, per keer dat je geld opneemt.
Dat kan ook nog per geldautomaat verschillend zijn, afhankelijk van bij welke terminal je je geld uit de muur haalt.

Bij betalingen per pin/contactloos komt er geen vast bedrag bovenop.

Alleen het percentage blijft dan, maar dat komt er zowiezo bij, of je nu per pin betaalt, of dat eerst contant opneemt.
1.4% blijft 1.4%, of je dat nou over 1x 100 euro betaalt, of over 10x 10 euro.
(overigens is dat gewoon basis brugklas rekenstof hè... )

Heb je trouwens ook al eens rekening gehouden met je "verlies" wat je hebt als je contant geld gaat opnemen, en je vervolgens aan het eind van je vakantie met ongebruikte munten/briefgeld blijft zitten?
Munten kun je vaak zowiezo niet terugwisselen, en voor briefgeld is er misschien wel een minimum drempelbedrag.. dan kan het zo dat je met een paar Pound briefjes blijft zitten waar je niks meer mee kunt..

Dás pas zonde...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Flower20 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:45:
Maar kijk ik op travelex die in Engeland manchester airport wil wisselen krijg ik voor 700€ 610 pound hoe kan dat. En weet iemand of dit klopt dat er zo verachil is tussen wisselen in nl en Engeland, en weet iemand wat de kosten zijn om in Engeland dan geld te wisselen kan dat niet op de site vinden van engeland
Ja dat klopt, geen idee waarom maar daar krijg je meer geld voor je euro.
Misschien omdat dat vrijwel de enige valuta is waar ze 24/7 mee aan het wisselen zijn op t vliegveld.

Maar goed, zoals eerder aangegeven door anderen: gewoon daar pinnen is 't goedkoopst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-04 11:54

DataGhost

iPL dev

Nog een extra ding aan cash als je zo erg op de centen let als uit je vraagstelling lijkt: de kans dat je *precies* alles opmaakt is minimaal dus dan zit je met een stapeltje ponden waar je in NL niks mee kan dus dan ben je wellicht nog iets van 100 euro extra "kwijt" totdat je weer teruggaat, als je dat ooit nog gaat doen. Of je wisselt het weer om achteraf, maar dan ben je nogmaals een wisselopslag kwijt. Ik zou ook lekker gaan pinnen. Gewoon zorgen dat je weet wat je bank rekent en als je dat te duur vindt kan je kijken naar een andere bank die minder rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
DataGhost schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:11:
Nog een extra ding aan cash als je zo erg op de centen let als uit je vraagstelling lijkt: de kans dat je *precies* alles opmaakt is minimaal dus dan zit je met een stapeltje ponden waar je in NL niks mee kan dus dan ben je wellicht nog iets van 100 euro extra "kwijt" totdat je weer teruggaat, als je dat ooit nog gaat doen. Of je wisselt het weer om achteraf, maar dan ben je nogmaals een wisselopslag kwijt. Ik zou ook lekker gaan pinnen. Gewoon zorgen dat je weet wat je bank rekent en als je dat te duur vindt kan je kijken naar een andere bank die minder rekent.
Zoals @BrainCrash en ik in onze posts ook al aangeven? BrainCrash in "Pound wisselen" en
bazzemans in "Pound wisselen" :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Ik zou ook even kijken naar een Online bank zoals Revolut of N26, die zijn meestal een stuk gunstiger met buitenlandse uitgaven/geld opnemen dan Nederlandse grootbanken. Helemaal Revolut is handig omdat je daarmee alvast geld kan wisselen naar de buitenlandse valuta op een goedkoop moment (en buiten het weekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flower20
DataGhost schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:11:
Nee ik zit totaal niet op de centen dat bedrag gaat zeker wel, (dus niet zo eerlijk om over iemand anders dat intevullen als je dat niet weet hoe of wat niet oordelen) Maar het gaat me er meer om dat ik het onzin vind dat de banken et wat aan verdienen. Aangezien je hier in Nederland al genaait wordt waar je bij staat
Pagina: 1