Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Goedemorgen mede tweakers,

Even een vraag van mijn kant. Begin dit jaar heb ik een nieuwe leaseauto genomen bij mijn werkgever. In de personeelsgids staan hierbij de voorwaarden voor eigen bijdrage, kosten bij eventuele schades en kosten bij vroegtijdig inleveren.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kan en mag dit? En moet ik dit zo accepteren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Staat in je arbeidsovereenkomst vermeld dat de personeelsgids onderdeel is van je overeenkomst?

Zo ja dan zou ik gewoon aangeven dat ze nog even kunnen wachten op de nieuwe personeelsgids of de huidige (niet oude, huidige) kunnen aanhouden, maar dat je geen overeenkomst gaat tekenen met andere voorwaarden dan die op dit moment gelden volgens de personeelsgids.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een personeelshandboek wordt vaak naar verwezen in een arbeidscontract en is op die manier integraal onderdeel van dat contract. Als in dat handboek bepaalde regelingen voor een leaseauto zijn opgenomen, dan hoef je daar dus niet apart voor te tekenen.

Een werkgever mag in principe bepaalde wijzigingen wel en bepaalde wijzigingen niet zomaar doen in dat handboek, en als je een OR hebt dan zullen die wijzigingen ook eerst voor advies langs de OR moeten.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:40
naitsoezn schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:09:
Een personeelshandboek wordt vaak naar verwezen in een arbeidscontract en is op die manier integraal onderdeel van dat contract. Als in dat handboek bepaalde regelingen voor een leaseauto zijn opgenomen, dan hoef je daar dus niet apart voor te tekenen.

Een werkgever mag in principe bepaalde wijzigingen wel en bepaalde wijzigingen niet zomaar doen in dat handboek, en als je een OR hebt dan zullen die wijzigingen ook eerst voor advies langs de OR moeten.
Sterker nog de OR moet doorgaans instemming verlenen op wijzigingen van regelingen in het personeelshandboek. Dat is een verdergaande bevoegdheid, waarbij berekent dat ze meebeslissen.

Een bedrijf met 50 of meer werknemers is verplicht een OR in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

@Pctje91 vraag dan om een contract met alle voorwaarden er in.

Overigens mag niet zomaar schades en boetes worden ingehouden op het salaris. Wees daar alert op.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
Dank voor de reacties. Helpt mij zeker.
Er wordt inderdaad in mijn contract wel verwezen naar de personeelsgids/extra bijlage voor leaseauto's. Ik weet dus niet hoe dat straks dus blijft.

Het bedrijf is kleiner dan 50, dus een or is er helaas niet. Nog echt een platte organisatie.

Ik snap dat het document kan wijzigen, maar als ik mijn auto eerder heb dan dat de nieuwe personeelsgids ingaat, dan lijkt mij dit te vallen onder de huidige personeelsgids. Of er moeten op maat gemaakte voorwaarden in het leasecontract worden opgenomen. Klopt die beredenering? Of kan het bedrijf dergelijke doorberekeningen met bedragen aan de voorkant zo wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Pctje91 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:47:
Of kan het bedrijf dergelijke doorberekeningen met bedragen aan de voorkant zo wijzigen?
De vraag die je hierbij eerst moet stellen is: wat ga ik doen als dat gebeurt?

Stel dat je werkgever over een tijdje de nieuwe regels gaat hanteren, wat ga je dan doen? Procederen tegen je werkgever? Want dan win je wellicht de veldslag, maar verlies je soms de oorlog (ontslag, verstoorde werkrelatie etc.)

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
Begrijpelijke reacties. Zal ook zeker niet tot het gaatje gaan. Voor mij is het bedrag ook prima. Maar kunnen zij dergelijke bedragen nu al rekenen, terwijl de personeelsgids nog niet is gedeeld? In mijn optiek is de bestaande personeelsgids met de bijbehorende voorwaarden van toepassing, tot de nieuwe personeelsgids met iedereen actief gedeeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

bazzemans schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:15:
[...]

Sterker nog de OR moet doorgaans instemming verlenen op wijzigingen van regelingen in het personeelshandboek. Dat is een verdergaande bevoegdheid, waarbij berekent dat ze meebeslissen.

Een bedrijf met 50 of meer werknemers is verplicht een OR in te stellen.
Even corrigeren: een bedrijf met meer dan 50 werknemers is verplicht om medezeggenschap te regelen. Dat kan (en is vaak) in de vorm van een OR, maar ook op andere manieren.
Als er een OR is, dan heeft die inderdaad instemmingsrecht op personele regelingen. Is er geen OR maar is medezeggenschap op een andere manier geregeld, dan geldt die wet op de OR niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
The Eagle schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:52:
[...]

Even corrigeren: een bedrijf met meer dan 50 werknemers is verplicht om medezeggenschap te regelen. Dat kan (en is vaak) in de vorm van een OR, maar ook op andere manieren.
Als er een OR is, dan heeft die inderdaad instemmingsrecht op personele regelingen. Is er geen OR maar is medezeggenschap op een andere manier geregeld, dan geldt die wet op de OR niet.
De Wet op de Ondernemingsraden (WOR) is daar anders vrij duidelijk over:
Artikel 2, lid 1 WOR
De ondernemer die een onderneming in stand houdt waarin in de regel ten minste 50 personen werkzaam zijn, is in het belang van het goed functioneren van die onderneming in al haar doelstellingen verplicht om ten behoeve van het overleg met en de vertegenwoordiging van de in de onderneming werkzame personen een ondernemingsraad in te stellen en jegens deze raad de voorschriften, gesteld bij of krachtens deze wet, na te leven.
Op basis waarvan doe jij jouw bewering dat de medezeggenschap ook op een andere manier georganiseerd mag worden? Dat betwist ik namelijk ten zeerste. Je correctie m.i. dan ook onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

offtopic:
https://www.abab.nl/legal...egels-voor-uw-onderneming

Feitelijk zegt die link ook wat jij zegt. De crux zit hem in bedrijf versus onderneming juridisch gezien.
https://www.bdsaa.nl/wann...en%20onderneming%20drijft.
Zodra een organisatie een product of dienst gaat aanbieden wordt het een bedrijf. Een organisatie is geen bedrijf, maar een bedrijf is wel een organisatie. Een onderneming is een bedrijf met een winstoogmerk.

Dus als een bedrijf geen winstoogmerk heeft, is het geen onderneming en is een OR dus niet verplicht, ook al heb je meer dan 50 werknemers. Wel kun je dan op andere manieren zaken regelen qua medezeggenschap.
Mooi voorbeeld hier zijn bijvoorbeeld de gemeentes of stichtingen, denk bijvoorbeeld aan goede doelen. Die hebben wel degelijk een bedrijfsvoering en mensen in dienst, maar zijn geen onderneming, want geen winstoogmerk.

Daarnaast zijn er voor echte bedrijven met winstoogmerk natuurlijk allerlei fiscale trucs denkbaar om je onderneming dusdanig op te splitsen dat je onder die 50 man blijft. Voor een werkgever kan dat interessant zijn, want touwtjes zelf in handen. Al zal boven de 50 medewerkers er vast wel eentje zijn die dan begint te sputteren en dan moet je er als of iets mee.
Door de bank genomen zie je dus idd wel dat de meeste bedrijven iets OR achtigs hebben om de personeelsbelangen te behartigen. En gelukkig maar, al is dat niet zo zwart wit als mensen vaak denken :)

Zelf paar jaar secretaris van een OR geweest en de oprichting van dichtbij meegemaakt, dus dan leer je wel eens wat ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
offtopic:
Heb je daar ook een bron voor @The Eagle , want volgens mij is dat verschil tussen bedrijf, onderneming met of zonder winstoogmerk helemaal niet relevant. Dat artikel waar je naar verwijst doet niet meer dan bevestigen wat ik schreef.

Wederom een artikel uit de WOR:
Artikel 1 lid 1 sub c WOR
onderneming: elk in de maatschappij als zelfstandige eenheid optredend organisatorisch verband waarin krachtens arbeidsovereenkomst of krachtens publiekrechtelijke aanstelling arbeid wordt verricht;

Ik heb zelf ook in de OR gezeten, voor zover relevant.

Wat betreft je "trucjes" om onder de 50 medewerkers te blijven, dat valt ook wel mee. Daar wordt door de WOR voorzien. Ook al zijn er meerdere rechtspersonen, als aannemelijk kan worden gemaakt dat ze opereren als één onderneming dan geldt het als conform artikel 2 WOR

Artikel 2 WOR
1 De ondernemer die twee of meer ondernemingen in stand houdt waarin tezamen in de regel ten minste 50 personen werkzaam zijn stelt voor alle of voor een aantal van die ondernemingen tezamen een gemeenschappelijke ondernemingsraad in indien dit bevorderlijk is voor een goede toepassing van deze wet in de betrokken ondernemingen.

2 Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van in een groep verbonden ondernemers, die twee of meer ondernemingen in stand houden, waarin tezamen in de regel ten minste 50 personen werkzaam zijn. De betrokken ondernemers wijzen een tot hun groep behorende ondernemer aan, die voor de toepassing van deze wet namens hen als ondernemer optreedt ten opzichte van de gemeenschappelijke ondernemingsraad.

3 De ondernemingen waarvoor een gemeenschappelijke ondernemingsraad is ingesteld, worden beschouwd als één onderneming in de zin van deze wet.

[ Voor 60% gewijzigd door bazzemans op 03-07-2023 20:03 ]

Pagina: 1