Toon posts:

2 vragen over Asus A7v133a

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aller eerst effies mijn specs:
Asus A7v133a MOBO
TB 1.2 Ghz en Coolermaster koeler
30 Gig HD Maxtor (UDMA 4-66) en 8.4 Gig HD (UDMA2-66)
384 Mb geheugen (133 Mhz)
52x Cyberdrive CDrom speler
10x12x32x Plextor brander
Terratec Xfire 1024
3COM netwerkkaartje

|:(
Mijn vraag is eigenlijk voor de andere eienaren van een A7v133a. Het MOBO heeft 4 IDE poorten. Hiervan zijn er 2 ATA100 en 2 een combo van SCSI/ATA100, met een ATA100 Bios. Ik heb nu mijn randapps als volgt ingesteld. Op IDE1 30 Gig HD (master) en brander (slave). Op IDE2 52x CDrom (master) en 8.4 Gig (slave) Mijn extra 2 IDE poorten dus niet in gebruik. Ik wil deze dus nu wel gaan gebruiken. Maximale prestatie winst
Hoe moet ik het gaan aansluiten? Moet ik mijn 2 HD aansluiten op IDE3 en 4 met de ATA100 bios enabled in het Bios of kan ik ook daar gewoon daar mijn CD spelers op zetten. Ik heb het geprobeerd en kreeg na de detectie van 2
Cd spelers de melding "no drives atteched" en vervolgens wordt gewoon winMe geladen. Geeft dit geen problemen met branden ofzo.

Mijn tweede vraag gaat over mijn geluidskaart. Ik weet niet beter of een geluidskaart wordt altijd op IRQ 5 gezet. Na het plaatsen hiervan staat de geluidskaart op op IRQ 10 en mijn netwerkkaart op IRQ 5. Mijn geluidskaart shared nu de IRQ 10 met mijn Mass storage controller (ATA100 controller)
Geeft dit problemen. Ik heb namelijk het idee dat soms het geluid niet goed werkt. Soms valt het geluid weg of kraakt.
Bijvoorbeeld, ik heb voor mijn vriendin Lingo geinstalleerd (Ja, zij vindt dit een leuk spel) maar dit spel geeft krakend en wegvallend geluid. Dit werkte in het verleden met een SBlive value gewoon goed (helaas overleden)
|:(

Verwijderd

Lees de manual.
Plaats de geluidskaart altijd in het ongedeelde PCI slot. Aanzetten van "Set IRQ for legacy soundcard" in BIOS kan helpen.

Over de drives, lees de manual. Het is een IDE RAID chip die de twee extra aanstuurt. Initialisatie gebeurt na de POST en laden BIOS, dus vind ie inderdaad geen schijfen, maar de Promise doet dat wel. Zoals ook op het scherm te zien valt......
En een CD speler op dezelfde kabel als de 100ATA schijf....

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Je hebt dus nu 4 devices op 2 poorten zitten terwijl je 4 poorten hebt. Bovendien trek je je performance van je schijven naar beneden door ze samen met een cd speler op 1 kabel te hangen.
steek gewoon je schijven elk in een poort van je promise ATA100 controller en hang je cd speler en brander aan de gewone 2 IDE poorten.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi om te weten van die geluidskaart, maar een probleempje, volgens mij zijn alle PCI sloten geshared op dit MOBO?
Waar kan ik "Set IRQ for legacy soundcard" vinden in het BIOS. Moet ik hier een bepaalde IRQ bij opgeven.

Over de IDE poorten. Is het dan de bedoeling dat ik op deze poorten de HD plaats of maakt het niet uit. In de manual staat er niets over in hoe ik het kan aansluiten, daarom heb ik hier de vragen gesteld.

Verwijderd

Je moet het zo bekijken:
De Promise chip ontlast je CPU e.d. doordat deze zelf de schijven aanstuurt. Het is dus verstandig je HDŽs op deze poorten aan te sluiten. Twee HDŽs, elk master, elk op eigen IDE aansluiting. De normale IDE aansluitingen gebruik je voor de CD spelers. Wel even "boot device = ATA100/SCSI" aanzetten in BIOS.

De Legacy voor soundcard kan alleen aan of uit en staat altijd op IRQ 5. Als het even kan niet de geluidskaart met een ander PCI-IRQ laten delen, dus gebruik PCI slot 3 hiervoor (zie tabel in manual)