Auto hobbelt na geraakte stoeprand ivm uitwijk actie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwaaieChm
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-07-2023
Goedemorgen/middag/avond,

Ik heb vrijdagmiddag met mijn rechter voorwiel een stoeprand geraakt ivm een uitwijk manoeuvre. Direct erna waren er nog geen problemen. Naarmate de tijd vorderde is de auto steeds iets heviger gaan hobbelen. Ben al bij mijn vaste garage geweest waar de auto ook vandaan komt maar die kunnen niks vinden en vertellen mij dat er niks aan de hand is. Toch is de auto niet het zelfde als bij het in ontvangst nemen 3 weken terug…
Het hobbelen is nu constant merkbaar (zelfs al bij 5km/h). Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn en of ik dit zelf zou kunnen verhelpen (heb een bedrijfsvoertuig Garage tot mijn beschikking)?

Bijvoorbaat dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Slag in velg.
Bobbel in band.

Verbogen aandrijfas geeft meer een trilling dan een hobbel.

Ik zou eerst maar naar de velg en band kijken.
Auto op de brug en de wielen draaien, kijken of je de slag kan zien

[ Voor 75% gewijzigd door jack zomer op 03-07-2023 00:26 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 10:30
exact wat jack zegt. aandrijfas is ZEER onwaarschijnlijk. bobbel/defect in de band en/of velg of velg rand krom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KwaaieChm
@jack zomer dank voor je reactie! Ga zelf morgen 2 weken voor werk zal hem daarna is de lucht in brengen. Had dat verhaal over de aandrijfassen ook gevonden en gelezen, maar ook bij het loslaten van het gas hobbelt de auto nog steeds. Denk zelf dat de optie kromme velg zomaar is het probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwaaieChm
@Tvdl2000 Heb de band volledig bekeken aan de buiten en binnenkant maar deze oogt hetzelfde als de andere banden. Bij terugkomst over 2 weken de auto op de brug zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 10:30
@KwaaieChm de grootste kans is dat het een subtiele oneffenheid in het loopvlak is doordat een of meerdere van de structurele delen (nylon touw achtige delen) geknapt is alleen goed te voelen door je hand over het loopvlak te laten lopen als deze vrij rond draait.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Klinkt als een karkasbreuk in je band die langzaamaan verder scheurt en steeds erger gaat trillen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Door het wiel rechts voor te wisselen met een ander kan je er makkelijk achter komen of daar het probleem zit. Ik zou dan verwachtend dat het de band is en niet de velg. Laat dan de band direct vervangen ipv nog 2 weken doorrijden. Kans dat hij compleet scheurt.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-05 18:56

Managelorian

“This is the workflow.”

Eventueel kun je ook even je reservewiel (er van uitgaande dat je die hebt) monteren i.p.v. de band die een mogelijke beschadiging heeft. Hobbel weg => band kapot. Hobbel hetzelfde => het is iets anders.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:29
Zoek vooral een nieuwe garage.
Als er iets aan de hand is waardoor deze bij 5km/h al hobbelt, en de garage zegt niks te kunnen vinden, dan zou ik mijn veiligheid niet meer aan hun toevertrouwen.

Dit kan van alles zijn, van een kromme velg of gescheurd karkas in de band.
Tot een gebroken stabilisatorstang of stuurstang.

Zit er geen dode slag op je stuur? dus dat je je stuur een stukje kunt draaien voordat de auto daadwerkelijk instuurt?
Gaat de auto nog rechtdoor als je je stuur los laat?

Wat voor een auto gaat het hier over?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat @lemming_nl al zegt, als het inderdaad karkasbreuk is die steeds verder scheurt, heb je kans dat het helemaal kapot scheurt. Kortom, een klapband.

Verder, de tips van o.a.@Managelorian om even de band te wisselen met een reservewiel of b.v. voor en achter met elkaar om te wisselen om te voelen of de trilling dan verwdijnt of verplaatst zijn goeie tips.
Maar, mogelijk kan het nog makkelijker.

Til je auto rechts voor eens op met de krik. Handrem er op en de versnelling in neutraal.
Zorg dat je stuur een eindje naar links is gedraaid zodat je over het loopvlak van de band kan kijken en geef het wiel een slinger.
Als je tijdens het draaien van de band kan zien dat hij niet recht loopt, dan kan je er wel vanuit gaan dat er een karkasbreuk in zit.

Scheelt je weer wat gedoe met wielen omwissselen :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
KwaaieChm schreef op maandag 3 juli 2023 @ 00:19:
Goedemorgen/middag/avond,

Ik heb vrijdagmiddag met mijn rechter voorwiel een stoeprand geraakt ivm een uitwijk manoeuvre. Direct erna waren er nog geen problemen. Naarmate de tijd vorderde is de auto steeds iets heviger gaan hobbelen. Ben al bij mijn vaste garage geweest waar de auto ook vandaan komt maar die kunnen niks vinden en vertellen mij dat er niks aan de hand is. Toch is de auto niet het zelfde als bij het in ontvangst nemen 3 weken terug…
Het hobbelen is nu constant merkbaar (zelfs al bij 5km/h). Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn en of ik dit zelf zou kunnen verhelpen (heb een bedrijfsvoertuig Garage tot mijn beschikking)?

Bijvoorbaat dank!
Toevallig 1 maand geleden hetzelfde ervaren: bij mij bleek het karkas van de band kapot te zijn. Levensgevaarlijk om mee verder te rijden, kans op een klapband is heel groot (en dat wil je zeker niet op de snelweg). Band vervangen is de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:59
Wat @MaD_co zegt: even naar een andere garage ermee voor een "second opinion". De ene garage is de andere niet qua kwaliteit en doortastendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwaaieChm
Beste lezers,

Ik heb onlangs een stoeprand geraakt met de rechter achterband en er was in eerste instantie niks aan de hand dan wel te zien. Volgende dag af en toe een klopje te voelen maar op 1 hand te tellen in 48 uur.

Na een week werd het meer en toch naar de garage gegaan die konden niks vinden wat me toch stug leek.
Zijn nu een 4 weken verder sinds dien en heb ze eindelijk zover gekregen er een uitgebreidere diagnose op los te gaan laten.

Nou ben ik vanochtend mijn tas in de auto gaan zetten om richting Eindhoven te rijden voor werk (138km) en ontdekte ik een snee in de velg beschermrand die waarschijnlijk door de velg is veroorzaakt… overigens maakt t nu niet meer uit welke snelheid ik rij het kloppende gevoel is constant te voelen.

Heb hem nog voor de snelweg aan de kant gezet omdat het me alles behalve een veilig gevoel geeft om ermee te rijden. De auto in kwestie in trouwens een Hyundai I20 N-Line
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7bZL9MvBrHMRSjB_YA2VCsVAwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUqUnTapuKWpudWlWEkgX3yz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 21:49

elmo1

Kona Electric jan-2019

Ik zou er niet mee rijden en even bij de bandenservice binnen wippen. Dat kloppend gevoel lijkt mij een band die uit balans is. En met die snee erin zou ik het ook niet vertrouwen.
Heb je toevallig een reserve wiel? Anders die erop.

[ Voor 12% gewijzigd door elmo1 op 17-07-2023 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwaaieChm
@elmo1 nee heb geen reserve band. Het is een mild hybrid, op de plek van reserve band zit de 48V batterij…
Ga zodra ze open zijn gelijk langs!

Ze zouden vandaag vanuit de garage ook contact met me opnemen voor wat betreft de uitgebreide diagnose, maar ga het niet riskeren om daarop te wachten.

Dankje voor je reactie 💪🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:44
KwaaieChm schreef op maandag 17 juli 2023 @ 05:55:
Volgende dag af en toe een klopje te voelen maar op 1 hand te tellen in 48 uur.
Haha, dus toen heb je het welgeteld 0.5x gevoeld :)?

Als je het nu zo erg voelt indd langs de bandenboer/garage. Ze kunnen prima testen wat het is, b.v. door dat wiel om te wisselen en zien of de tik verplaatst. Ze willen je in zekere zin helpen door niet onnodig dingen te vervangen (waar op het oog geen nood voor is) maar misschien/waarschijnlijk zitten ze er in dit geval naast.

Snee is overigens tricky - band is afgekeurd als je de vezels/draden kunt zien, maar dat is nu moeilijk te beoordelen. Kan de bandenboer zeker doen.

Succes - hoor graag wat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Hoe en hoe hard kwam je tegen de stoeprand?
Wiellager stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwaaieChm
@rreevvss Zal een kilometertje of 10 geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:09
Ik zou hier niet meer mee de weg op gaan, je wil niet uit gaan testen hoe lang je hier nog (veilig) mee kan rijden

Edit: ongelukkige spelfout weg :+
Bedankt @synx6

[ Voor 20% gewijzigd door asdfqwerty op 17-07-2023 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:27
asdfqwerty schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:06:
Ik zou hoer niet meer mee de weg op gaan, je wil niet uit gaan testen hoe lang je hoer nog (veilig) mee kan rijden
Vast niet persoonlijk maar eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:20

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Ook zoiets gehad, was bij mij een canvas breuk in mijn band en eindigde met een klapband op de snelweg.

iemand iets leuks?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:05
Grappig, ik dacht, was er niet een par weken terug precies zo'n topic?
Maar hé, die was ook van jouw: Auto hobbelt na geraakte stoeprand ivm uitwijk actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwaaieChm
@jeroen3 ja klopt ahaha garage zei dat er niks gaande was en gewoon kon blijven rijden… Toen durfde ik het nog wel aan maar nu is het der mate toe genomen dat ik eerlijk gezegd vanaf 60km/h al met zwetende handjes achter het stuur zit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:03
@KwaaieChm het wordt erger? Niet meer mee rijden behalve om het te laten fixen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 21:15
Zoals @JDillinger al aangeeft, zolang je de draden (het karkas) van de band niet ziet is de band in principe niet afgekeurd. Nu is dat met een snee iets lastiger te bepalen.

Echter, als je met 60 km/uur intussen met zwetende handen achter t stuur zit, wat maakt t dan uit? Gooi er een nieuwe band op en je bent sowieso gerust gesteld.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
KwaaieChm schreef op maandag 17 juli 2023 @ 05:55:
Beste lezers,
...
Nou ben ik vanochtend mijn tas in de auto gaan zetten om richting Eindhoven te rijden voor werk (138km) en ontdekte ik een snee in de velg beschermrand die waarschijnlijk door de velg is veroorzaakt… overigens maakt t nu niet meer uit welke snelheid ik rij het kloppende gevoel is constant te voelen.
...
Ik neem aan dat er een snee in je band zit en niet in de velg? Heb je daar een foto van?

Als het karkas beschadigd is dan is het risico groot op een klapband. Je zou de auto aan die kant eens kunnen opkrikken en het wiel snel ronddraaien. Als de band op de plek van de snee uitpuilt dan zou ik er echt niet meer mee gaan rijden. Een klapband op de snelweg kan je zomaar de vangrail insturen als je er verkeerd reageert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

KwaaieChm schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:07:
@jeroen3 ja klopt ahaha garage zei dat er niks gaande was en gewoon kon blijven rijden… Toen durfde ik het nog wel aan maar nu is het der mate toe genomen dat ik eerlijk gezegd vanaf 60km/h al met zwetende handjes achter het stuur zit
Dan lijkt het me dat je zelf jouw vraag beantwoord hebt. :) Als je je er niet goed bij voelt of niet vertrouwd, neem dan eerst die zorgen weg voor je met deze auto verder rijdt. Safety first!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:54

PinusRigida

I put the p in pool.

Is heel cliché maar bij twijfel = vervangen. Banden zijn je contactpatches met het wegdek, hier wil je zekerheid...

...en puur op basis van de foto zou ik zelfs niet twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:45
PinusRigida schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:33:
Is heel cliché maar bij twijfel = vervangen. Banden zijn je contactpatches met het wegdek, hier wil je zekerheid...

...en puur op basis van de foto zou ik zelfs niet twijfelen.
Eens, Veiligheid voor jezelf en andere gaat voor dan de kosten van een bandje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik zag niet echt een reden waarom er 2 topics hiervoor moesten zijn, dus bij deze zijn beide topics gemerged. Bedankt voor de oplettende users die TR's ook hebben ingediend :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@KwaaieChm zet het kreng op een krik en draai het wiel rond.
Zie je ergens een verschil?

wat heeft de garage gedaan tijdens hun uitgebreide diagnose?
is de velg en band van de auto geweest?
hebben ze de band van de velg gehaald?
hebben ze koffie gedronken en naar de onderkant van de auto gekeken voor 1 uur? (aka niks gedaan)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1