PC gaat willekeurig uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeterder
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-04-2024
Mijn vraag
Sinds 2 dagen gaat mijn computer uit op verschillende moment, althans hij gaat niet volledig uit. Het beeld word zwart, monitor gaat uit maar de ventilatoren in de kast blijven draaien. Het lijkt ook wel of alles gewoon doorgaat, zo ga ik in-game nog steeds dood al is mijn scherm zwart.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord; MSI B450 Tomahawk MAX
GPU; Gigabyte GeForce RTX 260 OC 6GB
HDD; Seagate HDD 3,5" 1TB
PSU; Cooler Master MWE Gold 650W
SSD; Samsung 970 EVO Plus 250GB M.2 SSD
CPU; AMD Ryzen 5 3600
RAM; Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x 8GB 3200C16

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb natuurlijk afgelopen dagen flink gegoogeld, er zijn een aantal dingen voor mijn gevoel uitgezonderd;
  • Oververhitting (tijdens gamen niet hoger dan 70C)
  • Koelpasta (heb ik zowel op CPU als GPU vervangen
Het gebeurt op willekeurige momenten, het ene moment kan ik 4 uur lang spelen zonder uitval en het andere moment valt hij al uit bij het opstarten van een game. Online natuurlijk gevonden dat het aan de PSU kan liggen, ook dat het aan de RAM kan liggen. Ik ben een beetje het spoor bijster, hopen dat iemand mij hier kan helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Ik verdenk als eerste de aansluiting tussen de RTX2060 Super en de voeding.

Kun je de 6+2 pins een loskoppelen en opnieuw aansluiten? Ook de andere kant van de kabel in de voeding,.

Een andere potentiele mogelijkheid is G-Sync uitzetten in Nvidia control panel.

[ Voor 75% gewijzigd door Djarune op 03-07-2023 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Dus de game / windows draait gewoon door als je scherm uitvalt?

Inderdaad heeeel vreemd/vaag dat het zo onregelmatig voorkomt.
Omdat Windows nog draait, zouden er errors in de Windows-logboeken geregistreerd zijn? (dat de VGA-driver herstart is oid -maar dan zou de game ook moeten crashen lijkt me- )

Ik ben nu al het spoor bijster! :o

Of ligt het probleem aan de kabel tussen je grafische kaart en je monitor? (hele wild guess, dat het gare HDMI/DisplayPort kabel zou zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:18
Als je nog dood kan gaan, terwijl het beeld al zwart is, lijkt het meer op een beelscherm probleem danwel probleem met je beeldscherm kabel.
Probeer eens te switchten van HDMI naar DisplayPort (of andersom).
Mogelijk kan je een andere monitor proberen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeterder
The_BoKmeester schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:16:
Dus de game / windows draait gewoon door als je scherm uitvalt?

Inderdaad heeeel vreemd/vaag dat het zo onregelmatig voorkomt.
Omdat Windows nog draait, zouden er errors in de Windows-logboeken geregistreerd zijn? (dat de VGA-driver herstart is oid -maar dan zou de game ook moeten crashen lijkt me- )

Ik ben nu al het spoor bijster! :o

Of ligt het probleem aan de kabel tussen je grafische kaart en je monitor? (hele wild guess, dat het gare HDMI/DisplayPort kabel zou zijn)
Er is dus geen log van, het enige dat hij aangeeft is dat ik onverwachts handmatig de computer heb uitgezet. Voor de rest nergens fouten te bekeken in de log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeterder
GarBaGe schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:48:
Als je nog dood kan gaan, terwijl het beeld al zwart is, lijkt het meer op een beelscherm probleem danwel probleem met je beeldscherm kabel.
Probeer eens te switchten van HDMI naar DisplayPort (of andersom).
Mogelijk kan je een andere monitor proberen?
Heb al een ander scherm gebruikt in combinatie met een andere kabel, dit had het zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:18
En een andere videokaart?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digi22
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 21:14
Je kan je RAM verplaatsen naar de overige twee sloten en je BIOS bijwerken. De videodriver opnieuw installeren na ddu (display driver uninstaller) uitgevoerd te hebben wilt ook wel eens oplossing bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twix121
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-05 08:20
Ooit zei mij iemand om niet altijd de schuld aan de hardware te geven, kan aan software liggen. Goede/stabiele drivers installeren is al eeuwen een probleem. Kijk eens bij windows updates of die laatst nieuwe drivers heeft geinstalleerd, zoja, probeer de drivers te downgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCtuner
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-08 14:13
Ik heb dit vroeger ook wel eens gehad met een oude desktop. Ik heb toen de BIOS geupdate en dat heeft bij mij toen het probleem opgelost.
Pagina: 1