Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:20
Onlangs PC in mekaar gestoken voor iemand met volgende specs:

AsRock B550M Pro4
AMD 5600 Processor
NZXT C650 PSU
Powercolor X6700XT Red Devil
Kingston Fury Renegade 2x16GB

Memory zit in banks A2 en B2, in de andere slots start de pc niet op.

XMP zorgt voor crashes in games. Manueel timings instellen idem.

Het lijkt erop dat de PC stabiel draait op 3000mhz CL16 1.35V terwijl de specs 3600mhz CL16 zijn.

Heb de bios geupdate maar zelfde probleem blijft. Verhaal van CPU/MOBO/MEM kapot?

Nochtans heeft hij gisteren twee uur prime blend gedraaid zonder problemen op de standaard XMP settings.

Wat RMA ik het best of wat kan ik nu het beste doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09 20:24
Vervelend.
Mijn eerste gok zou zijn dat het moederbord het probleem is. Het is een redelijk basic bord, en het zou kunnen dat het die hogere ram snelheden gewoon niet goed trekt..
3200 of 3433MT/s al geprobeerd?

Je kan eventueel ook proberen om het voltage wat te verhogen, naar 1,38V bijvoorbeeld.
Cas latency verhogen naar CL18 zou ook een optie zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 17:54

Skyline GT-R

RB26DETT

Je kan ook proberen met maar 1 ram stick. En kijken of dat werkt, en dan testen met de andere stick. Mogelijks heb je een defecte ramstick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilos128
Skyline GT-R schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:43:
Je kan ook proberen met maar 1 ram stick. En kijken of dat werkt, en dan testen met de andere stick. Mogelijks heb je een defecte ramstick.
Ga ik morgen s proberen, goed idee. Bij een vorige build ook een probleem maar toen wou de pc niet meer opstarten, maar wel met één stick. Uiteindelijk bleek de memory controller in de cpu defect.. Dat was wel een intel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
Anton.net schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:24:
Vervelend.
Mijn eerste gok zou zijn dat het moederbord het probleem is. Het is een redelijk basic bord, en het zou kunnen dat het die hogere ram snelheden gewoon niet goed trekt..
3200 of 3433MT/s al geprobeerd?

Je kan eventueel ook proberen om het voltage wat te verhogen, naar 1,38V bijvoorbeeld.
Cas latency verhogen naar CL18 zou ook een optie zijn...
3600, 3200 al geprobeerd met 1.4V. Draai nu enkel stabiel met CL16 3000MHZ 1.35V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:55
Ik zie jouw RAM set niet op de QVL staan (hoeft overigens niet gelijk een reden voor problemen te zijn). https://www.asrock.com/mb...20Pro4/index.asp#MemoryVM

Heb je al iets van memtest gedraaid?

[ Voor 17% gewijzigd door skimine op 03-07-2023 11:24 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:39
Dit geheugen zou gewoon compatible moeten zijn in deze configuratie. Het staat ook op Kingston’s QVL lijst voor dit moederbord.

RAM gaat zelf bijna nooit kapot. Vandaar de “life limited warranty”.

CPU of moederbord is eerder verdacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nilos128
Hey guys, zonet wat getest met het geheugen en met 1 stick van 16GB in slot A2 geen problemen. Pc is stabiel... Met de andere stick in slot A2 na 2 min Fortnite al een crash dus... 90% kans zeker nu op een defecte geheugenlat... Bedankt allen voor de hulp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
Vandaag vervang ram set binnengekregen en helaas nog steeds hetzelfde probleem. Ik las op het net dat het misschien wel een probleem zou kunnen zijn dat de koeler (tranquilo5) te hard gemonteerd zit op de CPU. Dus ik de koeler wat losser gezet, want die stond gewoon slot en nadien startte de pc helemaal niet meer op. Daarna met één ram lat en toen startte die wel, erna startte die ook met twee latten maar nog steeds crashes in games. Ik ga gewoon het moederbord en de CPU ook RMA doen, wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 19:47
Nilos128 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:48:
Vandaag vervang ram set binnengekregen en helaas nog steeds hetzelfde probleem. Ik las op het net dat het misschien wel een probleem zou kunnen zijn dat de koeler (tranquilo5) te hard gemonteerd zit op de CPU. Dus ik de koeler wat losser gezet, want die stond gewoon slot en nadien startte de pc helemaal niet meer op. Daarna met één ram lat en toen startte die wel, erna startte die ook met twee latten maar nog steeds crashes in games. Ik ga gewoon het moederbord en de CPU ook RMA doen, wat zouden jullie doen?
Strikt genomen is XMP meestal een OC vanuit de CPU geheugencontroller gezien.
Check de specs van AMD: https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-5600

"Officieel" zou de CPU tot 3200 MHz RAM stabiel moeten werken, daarboven is het geen garantie.
Persoonlijk zou ik eens willen kijken of 3200 MHz stabiel werkt of wellicht een recentere BIOS-versie proberen. Ik denk dat je met een RMA weinig kans op slagen maakt.

Ter aanvulling:
Ik heb ervaring met Ryzen 3000 serie en 7000 serie, waarbij ikzelf ook instabiliteit of een niet bootende PC tegenkwam. Helaas was dit te wijten aan de geheugencontroller van AMD die nogal gevoelig is en zich niet graag op de staart laat trappen. Over Intel kan ik geen uitspraak doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Stef42 op 08-07-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
Laatste bios, systeem draait stabiel op 3000 MHZ CAS16 1.35V.
Ram staat op de QVL lijst van het moederbord dus zou in principe moeten werken...ik vermoed toch defecte CPU of Moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 19:47
Nilos128 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:14:
Ram staat op de QVL lijst van het moederbord dus zou in principe moeten werken...ik vermoed toch defecte CPU of Moederbord.
Staat in de QVL van het moederbord vermeld op welke snelheid het getest is?
Ik zou verwachten dat de geteste snelheid er staat vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:39
Nilos128 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:14:
QVL van het moederbord zegt alleen iets over het moederbord. Niet over de CPU, daarom eerst testen op 3200MT/s, werkt dat wel, maar hoger niet, is het waarschijnlijk een CPU met een geheugencontroller die niet lekker overklokt, iets wat jammer is, maar geen defect. AMD garandeerd slechts tot 3200MT/s, alles daarboven is voor de CPU altijd buiten spec en dus niet gegarandeerd, ook al support het geheugen 3600MT/s en staat het op de QVL.

Werkt 3200MT/s niet stabiel, dan zou je inderdaad een defect onderdeel verwachten. Werkt 3200MT/s echter wel, dan zou ik niet direct uit gaan van een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
Uiteindelijk geheugen werkend gekregen op 3200 mhz, systeem lijkt stabiel. Ga geen verdere RMA's meer doen omdat zo als u het zegt het waarschijnlijk toch niet zal aanvaard worden. Belangrijkste is dat de PC werkt, en hoeveel procent verlies in snelheid zou ik hebben? 2%? Bedankt aan allen.

[ Voor 25% gewijzigd door Nilos128 op 10-07-2023 09:58 ]

Pagina: 1