Indeling bovenverdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• col
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-03-2024
Sinds afgelopen donderdag zijn wij de trotse eigenaren van een jaren 30 klushuis. Voor de beneden verdieping zijn alle plannen klaar en is er al veel gesloopt. Boven wordt fase 2, maar eventuele voorbereidingen m.b.t riolering en water moeten wel worden getroffen.

Nu stoeien wij nog wat met de indeling. Op dit moment zitten er twee slaapkamers boven. Geen dragende muren en de trapopgang.

Wat er boven moet komen:
3 slaapkamers en waar mogelijk een toilet

Benieuwd of er mensen zijn met tips, ideeën.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nD4QCiOuf0BJSu3_qfXTr1CmERE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7rcOxmzArIfKqFM0iCq3Ouz.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:17

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Waar zit het toilet op de benedenverdieping? Of volstaat een drollenpijp langs het plafond door de woonkamer? :+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• col
Thijsmans schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:53:
Waar zit het toilet op de benedenverdieping? Of volstaat een drollenpijp langs het plafond door de woonkamer? :+
Onder het plat dak helaas. Dus er zou inderdaad ergens door de woonkamer een buis moeten. Achter een voorzetwand uiteraard die aan alle zijden komt behalve aan de kant van het platte dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJFwy9D2C6gaF5dFiVmz73GNWSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qTCu3rbA0AgyrKX1U5Sr619c.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door col op 02-07-2023 21:56 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Dakterras?
Technische ruimte/ wasmachine hok?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Als dat huis een mens was dan kreeg het een invalidenuitkering.

De 1e verdiepingskaart heeft diverse kleuren. Hebben die ook nog betekenis zoals schuin dak?

En die uitbouw, kan/mag daar nog een verdieping bovenop?

• col
bombadil schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:07:
Dakterras?
Technische ruimte/ wasmachine hok?
Het platte dak is inderdaad een dak terras die niet zo gebruikt wordt. Er zit een deur naar toe voor de sier en handig als je eens het dak op moet.

• col
Rukapul schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:07:
Als dat huis een mens was dan kreeg het een invalidenuitkering.

De 1e verdiepingskaart heeft diverse kleuren. Hebben die ook nog betekenis zoals schuin dak?

En die uitbouw, kan/mag daar nog een verdieping bovenop?
Er zou eventueel op de uitbouw gebouwd kunnen worden mits vergunning verkregen kan worden. Waarschijnlijk financieel (nu) niet haalbaar. En ook voor nu niet het idee.

Kleuren: donkergrijs is schuin dak.
(Links heeft wel stahoogte onder schuine dak. Recht zitten we te denken aan een dakkapel over hele lengte van het huis. Het raam daar is nu een kleine dakkapel.)

Lichtgrijs is een inbouwkast onder schuine wand.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

col schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:15:
[...]

Er zou eventueel op de uitbouw gebouwd kunnen worden mits vergunning verkregen kan worden. Waarschijnlijk financieel (nu) niet haalbaar. En ook voor nu niet het idee.
Volgens je tekening moet het toch wel haalbaar zijn om een stukje op het dak aan te bouwen voor een badkamer. Dat hoeft niet meteen belachelijk veel geld te kosten als je alleen de badkamer daar bouwt, en scheelt je bij de rest van de bovenverdieping weer ruimte.

Ligt natuurlijk aan je budget en of je er dan inderdaad een vergunning voor krijgt, maar ik zou het niet zomaar aan de kant schuiven. Een badkamer kost veel ruimte als je die binnen de bestaande muren moet zetten, en zo'n voorzetwand trek je ook meteen flink naar binnen als daar nog een afvoerbuis achter moet.

• col
Oon schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:23:
[...]

Volgens je tekening moet het toch wel haalbaar zijn om een stukje op het dak aan te bouwen voor een badkamer. Dat hoeft niet meteen belachelijk veel geld te kosten als je alleen de badkamer daar bouwt, en scheelt je bij de rest van de bovenverdieping weer ruimte.

Ligt natuurlijk aan je budget en of je er dan inderdaad een vergunning voor krijgt, maar ik zou het niet zomaar aan de kant schuiven. Een badkamer kost veel ruimte als je die binnen de bestaande muren moet zetten, en zo'n voorzetwand trek je ook meteen flink naar binnen als daar nog een afvoerbuis achter moet.
Ik begrijp wat je zegt. Het gaat niet om een volledige badkamer die is beneden en dat is voldoende en prima. Het gaat dus echt alleen om een toilet.

Uitbouw doen we liever niet. Ook voor aanzicht van het huis.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:17

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Is een toilet boven de trap haalbaar, met afvoer door de bestaande koof? Zo nodig door een vloer te plaatsen boven een stukje trap, tegen de voorgevel?

[ Voor 6% gewijzigd door Thijsmans op 02-07-2023 22:31 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
col schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:26:
Uitbouw doen we liever niet. Ook voor aanzicht van het huis.
Dat kun je toch nauwelijks zeggen als er nog geen architect mee bezig is geweest.

Dit is het moment om er wat van te maken. Dan moet je ook tijd/geld nemen om er echt wat van proberen te maken.

• col
Thijsmans schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:30:
Is een toilet boven de trap haalbaar, met afvoer door de bestaande koof? Zo nodig door een vloer te plaatsen boven een stukje trap, tegen de voorgevel?
Niet aan gedacht is nu ook een soort van inbouwkast.Wel met schuine wand. Morgen eens opmeten hoeveel ruimte je daar kunt creëren.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
altijd lastig omdat ik geen idee heb van bv dak spanten en ik moet de kap vorm gokken maar dit is meestal de meest efficiente manier qua "vlekkenplan" om boven in te delen uiteraard zal er wel wat gedaan moeten worden aan daglicht etc, maar dan heb je wel een volwaardige badkamer boven plek van de standleiding zou ook afhangen van de vloerbalken etc.. maar misschien geeft het je ideeen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYGvXpdb3DNQtIAnJ_m4d2ueibA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MDEBAum6LszCpp44y0LuUCux.png?f=user_large

disclaimer: deuren zijn ter illustratie :+

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 02-07-2023 23:23 ]

• col
twain4me schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:16:
altijd lastig omdat ik geen idee heb van bv dak spanten en ik moet de kap vorm gokken maar dit is meestal de meest efficiente manier qua "vlekkenplan" om boven in te delen uiteraard zal er wel wat gedaan moeten worden aan daglicht etc, maar dan heb je wel een volwaardige badkamer boven plek van de standleiding zou ook afhangen van de vloerbalken etc.. maar misschien geeft het je ideeen.

[Afbeelding]

Deze indeling hadden we zelf nog niet bedacht. Bedankt! Hier waren we naar opzoek wat inspiratie om straks met aannemer te kijken wat technisch ook mogelijk is.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:10
Gelukkig maar, ander kom je de badkamer niet in :*)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:58
Ook even checken waar je de WTW ventilatie zal hangen, de koker voor de ventilatiebuizen kan wellicht mee dienen voor de afvoer van het toilet (inclusief beluchting door het dak).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• col
naftebakje schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:23:
Ook even checken waar je de WTW ventilatie zal hangen, de koker voor de ventilatiebuizen kan wellicht mee dienen voor de afvoer van het toilet (inclusief beluchting door het dak).
Slim, WTW komt er inderdaad ook. Gaan we naar kijken!

• col
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEdrR2xKWu283mhoVtxCGtJ0YHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qELL133XRupKtV0L41mg1ipG.png?f=fotoalbum_large

Met jullie tips nog eens door het huis heen gelopen. En bovenstaande indeling gemaakt. Vanmiddag met de aannemer alles doorspreken.

Over de gehele rechterzijde is het plan een dakkapel te plaatsen.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-12 21:07
col schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:43:
[Afbeelding]

Met jullie tips nog eens door het huis heen gelopen. En bovenstaande indeling gemaakt. Vanmiddag met de aannemer alles doorspreken.

Dit ziet er efficient uit. Lijkt me een prima indeling. Al mis ik de technische ruimte met dingen als een boiler, ketel, wtw, etc. (afhankelijk van hoe je verwarmt etc)

• col
Zenomyscus schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:47:
[...]

Dit ziet er efficient uit. Lijkt me een prima indeling. Al mis ik de technische ruimte met dingen als een boiler, ketel, wtw, etc. (afhankelijk van hoe je verwarmt etc)
Zolder is daar geschikt voor gemaakt. En CV hangt beneden in de bijkeuken.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:10
mooi plan zoals je het getekend hebt. Volgens mij kun je het toilet nog wat meer diepte geven, en misschien past er dan nog wel een klein wasbakje in, kan ik zelf altijd erg waarderen als die er gewoon zit...

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Maar waar gaat de kak heen? Elleboogje en gelijk naar buiten? Wel handig tegen de jehova's...

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
col schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:40:
[...]

Slim, WTW komt er inderdaad ook. Gaan we naar kijken!
ik zou toch echt kijken of je boven een badkamertje kan/wil maken., of minimaal een plek te reserveren. dat is toch wel de huidige standaard. ik ben de afgelopen jaren een enkele keer betrokken geweest bij projecten waar ze op verzoek van de opdrachtgever zonder badkamer boven hebben gebouwd en eigenlijk iedereen heeft spijt.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:25
col schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:43:
[Afbeelding]

Nog een ander idee, waarbij je incidenteel gebruik van de deur naar dakterras combineert met toilet en eventueel wastafel. Als ik het goed zie, zou je daar een afvoer naar beneden kunnen maken die uitkomt in een koof naast je keukenkasten.
Zo heb je twee kamers van ongeveer 3x5 en een van 3,8x3,8. (Ik zou wel eventueel kijken voor een groter (dak)raam aan die zijde)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBKKpc2irDLUJmSIi5IIbF0IHU0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zFpowHDyJhyvQRJwd3IVOw9K.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 04-07-2023 13:18 ]

Pagina: 1