Probeert kpn concurrentie op de mobiele markt tegen te gaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Kort geleden kocht kpn 1 van de grootste mvno's op zijn eigen netwerk, Youfone. Lyca en lebara zijn groot, maar lebara is ontevreden over de mogeljkheden die ze nu hebben en begint waarschijnlijk dit najaar als full mvno. Op welk netwerk weet ik niet maar vermoedelijk niet bij kpn anders hadden ze wel gewoon betere inkoopprijzen kunnen afspreken.
In gesprek met L-mobi kwam ik erachter dat zij momenteel slechts dure bundels kunnen aanbieden omdat kpn hen inkoopprijzen weigert te bieden die overeenkomen met die van bijvoorbeeld Lycamobile. het is zelfs zo dat L-mobi met acm in gesprek is, en acm welwillend heeft bevonden, om een antionale regulatie af te dwingen aan mno's(kpn vodafone en t-mobile) zoals dat ooit ook bij eu roaming is gebeurd.
Inmiddels gebeurd er natuurlijk vanalels op het vodfone netwerk met nieuwkomers als 50+ en stern mobile. maar voor die tijd was er eigenlijk al een tijdje geen sprake meer va eeen dalende lijn in prijzen, omdat op dat moment de meeste prijsvechters of bij kpn zaten, of eigendom waren van een emrk(zoals hollandsniewue bij vodafone en simpel bij t-mobile)
Hoe zien jullie dit? is er sprake van kartelvorming, waarbij nieuwkomers geen ruimte meer krijgen van kpn? is dat de rede dat nieuwkomers zich nu voor eht eerst sinds een jaar of 10, weer tot vodafone wenden?
het lijkt me interessant om hier een discussie over te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Laatst online: 11:24
Ik denk dat met de energieprijsschommelingen en inflatie de hele markt van slag is.

Daarbij denk ik dat de ACM heel druk is met deze markt en Vodafone nieuwe MVNO's toestaat op hun netwerk om verdere regulering te beperken.

Als laatste denk ik dat er een grote evolutie in de markt kan ontstaan dat we massaal stoppen met pure bel en sms abonnementen en overgaan op data only waarbij we wat we nog bellen doen via VoIP op de dataverbinding waarbij bundels mondiaal werken met satelliet ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dchen
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-10 18:27
Ik denk dat Lebara zeker weg gaat van KPN naar Vodafone. KPN groot is geworden door het behouden van meerdere MVNO's op hun netwerk en ik denk dat Vodafone dit door heeft en dus meer MVNO's naar zich toe probeert te trekken met een beter aanbod dan Lebara en L-mobi.
50plus en Stern mobile die hebben veel betere deal dan Lebara en L-mobi.

Stern mobile biedt voor €6 6GB en 200 minuten nationaal bellen.& voor €7 bieden ze 12GB met 200 minuten nationaal bellen.

Als je het aanbod van Lebara (1GB=€5) en L-mobi (1GB €7.95) ziet dan kan je wel concluderen dat samenwerken met KPN moeilijker is dan Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
dat zie ik dus ook. vodafone is nu ineens goedkoop omdat ze nieuwe mvno's willen aantrekken, kpn maakt het voor nieuwkomers eigenljk onmogelijk (l-mobi is nooit in staat geweest te concurreren) en zelfs bestaande partijen op het kpn netwerk krijgen niet echt concurrerende tarieven meer. t-mobile heeft niet 1 echte onafhankelijke mvno meer. simpel is eigenodm van t-mobile, bliep en 88mobile zijn op sterven na dood9je kan er nieteens meer een simkaart bestellen), expat mobile is erg duur en verder hebben ze niets qua consumenten mvno's dus die laten duidelijk ook weinig nieuwkomers meer toe.
zijn 2 van de 3 grote mno's dan bezig om de prijskunstmatig hoog te houden? om door hoge inkooptariven of opkopen van succesvolle mvno's de markt toch grotendeels zelf te kunnen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl2001
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:35
Je laatste vraag is een beetje dom... Wat denk je zelf? T-Mobile koopt eerst tele2, daarna simpel, kpn koopt youfone.

3 grote budget providers die nu onder de grote jongens vallen.

Wat is er nog over? Ja een paar nieuwe, nog maar zien hoe dat gaat.

Als grotere onafhankelijke mvno providers heb je alleen nog lyca en lebara, en volgens mij is lebara ook nog is bezig om uitgekocht te worden, je ziet dat lebara precies nu het zelfde gedrag vertoont als simpel en youfone.

Over een paar jaar heb je gewoon alleen nog de 3 grote jongens + hun opgepompte duurdere b merken.

Ik begrijp echt niet dat de ACM elke overname goedkeurt zonder aanvullende voorwaarden.

Ik vind dat alle 3 de providers die hun eigen netwerk hebben mvno's toegang moeten geven tot hun netwerk tegen goede tarieven.

Waarom zou KPN mvno providers nu goede deals geven? Ze kunnen die klanten nu bedienen via youfone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:12
maar voor die tijd was er eigenlijk al een tijdje geen sprake meer va eeen dalende lijn in prijzen,
Is dit een must dan? Er zit gewoon ergens een bodem wat betreft prijs, er moet toch echt onderhoud uitgevoerd worden, vernieuwingen ontwikkeld en geïmplementeerd worden (5G uitrollen is niet gratis), meedingen in de veilingen wat bakken met geld kost, ... dit zal allemaal wel doorberekend moeten worden ongeacht wat we nu allemaal roepen. Tevens was de concurrentie op de mobiele markt nooit echt heel stevig van aard.

Ook zijn de simpelste abo's al relatief goedkoop? Voor nog geen 10 euro heb je 10 GB en 100 minuten bij verschillende providers. Wat is het probleem dan eigenlijk?

En dan van KPN afstappen (door virtuele providers) door eventueel schimmige praktijken om naar Vodafone-Ziggo te gaan? Dat is wel hopeloos naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
eric.1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:00:
[...]

Is dit een must dan? Er zit gewoon ergens een bodem wat betreft prijs, er moet toch echt onderhoud uitgevoerd worden, vernieuwingen ontwikkeld en geïmplementeerd worden (5G uitrollen is niet gratis), meedingen in de veilingen wat bakken met geld kost, ... dit zal allemaal wel doorberekend moeten worden ongeacht wat we nu allemaal roepen. Tevens was de concurrentie op de mobiele markt nooit echt heel stevig van aard.

Ook zijn de simpelste abo's al relatief goedkoop? Voor nog geen 10 euro heb je 10 GB en 100 minuten bij verschillende providers. Wat is het probleem dan eigenlijk?

En dan van KPN afstappen (door virtuele providers) door eventueel schimmige praktijken om naar Vodafone-Ziggo te gaan? Dat is wel hopeloos naïef.
doel je op L-mobi? heb je de rechtzaak van 31 mei gelezen?
in dat geval heb je ook gezien welek absurde tarieven l-mobi moest betalen, rondd e 3,50 per gb qua inkoop. Ik weet uit redelijk betrouwbare bron dat lycamobile aan kpn tussen de 27 en 30 cent per gb afdraagt aan inkoop, dat is een absurd groot verschil en weldegelijk moedwillig nieuwe spelers uit de markt proberen te houden. Ja er moet natuurlijk gled worden verdiend, maar je kan geen scheve verhoudingen laten ontstaan door de ene provider 27 cent per gb en de andere 3,50 per gb te vragen. Of zou jij het wel ok vinden als je eene nieuwe bakkerswinkel wilt openen, maar voor de oude bakker op de hoek kost een zak meel 5 euro en voor jou 50? want over dat soort verhoudingen in prijs hebben we het. en ja dan zal je toch ergens anders heenmoeten,, desnoods weg bij kpn, of de acm moet daadwerkelijk stappen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
fl2001 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:03:
Je laatste vraag is een beetje dom... Wat denk je zelf? T-Mobile koopt eerst tele2, daarna simpel, kpn koopt youfone.

Als grotere onafhankelijke mvno providers heb je alleen nog lyca en lebara, en volgens mij is lebara ook nog is bezig om uitgekocht te worden, je ziet dat lebara precies nu het zelfde gedrag vertoont als simpel en youfone.

Over een paar jaar heb je gewoon alleen nog de 3 grote jongens + hun opgepompte duurdere b merken.

Ik begrijp echt niet dat de ACM elke overname goedkeurt zonder aanvullende voorwaarden.

Ik vind dat alle 3 de providers die hun eigen netwerk hebben mvno's toegang moeten geven tot hun netwerk tegen goede tarieven.

Waarom zou KPN mvno providers nu goede deals geven? Ze kunnen die klanten nu bedienen via youfone.
ik ben het voledig met je eens. dus daarmee is er sprake van kartelvorming, de mno's kopen alles op en er blijft niets over. daarom moet er ook gereguleerd worden door acm vind ik, zodat nieuwkomers op alle netwerken eerlike kansen krijgen.
Overigens denk ik niet dat lebara hier uitgekocht gaat worden want ze zijn juist bezig om full mvno te worden. ze hebben bij acm al veel nummers geregistreerd en ook een mnc(mobiele netwerkcode om als fulll mvno op een netwerk te kunnen). die overstap is volledig zinloos en alleen maar lastig bij een overname door bijvoorbeeld kpn, want dan gaat lebara eerst iedereen nieuwe simkaarten sturen om ze te migreren naar de full mvno(of laten dat geleidelijk ingaan) en daarna moet kpn alles weer terugmigreren met alweer een nieuwe simkaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fl2001
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:35
Ik heb de samenvatting gelezen van de rechtzaak lmobi tegen kpn.

Ik kan er 1 ding uithalen: L-Mobi is vrijwel falliet.

Moeten nu al meer dan 600.000 euro aan kpn terug betalen.

En daarbij komt nog dat KPN de overeenkomst wilt of zelfs al heeft opgezegt.

Ik zou bij lmobi geen jaarbundels meer nemen.

Het is wel echt belachelijk dat KPN ruim 3 euro per GB wilt, daar kan je als nieuwkomer echt helemaal niets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dchen
Zo te zien, heeft met kpn een wholesale partnership aangaan geen zin. 3+2= 5 euro Per GB? Hoe durven ze om het boven de europese regulatie prijs te doen. Spring de ACM bij of niet om KPN een tikje te geven?

Zo te zien heeft KPN deze manier gebruikt om de volgende MVNO's Hema, Voctone, Delight, Ortel, Jumbo, Aldi ect. uit de markt te halen door het dwars zetten met een hogere tarieven dan wat ze zelf verkopen.

Bij de start periode van een MVNO, doen alle MNO's dit om nieuwkomers uit de markt te halen,.zodat in de toekomst niet hoef op te kopen net zoals vandaag Youfone €200 miljoen.

Lyca had ook het zelfde probleem met T-mobile in 2009 met een bedrag van meer dan €39.000.000 miljoen
https://www.techzine.nl/n...e-klanten-af-van-netwerk/
fl2001 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:44:

Het is wel echt belachelijk dat KPN ruim 3 euro per GB wilt, daar kan je als nieuwkomer echt helemaal niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
fl2001 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:44:
Ik heb de samenvatting gelezen van de rechtzaak lmobi tegen kpn.

Ik kan er 1 ding uithalen: L-Mobi is vrijwel falliet.

Moeten nu al meer dan 600.000 euro aan kpn terug betalen.

En daarbij komt nog dat KPN de overeenkomst wilt of zelfs al heeft opgezegt.

Ik zou bij lmobi geen jaarbundels meer nemen.

dat dacht ik dus ook, daarom ben ik het ook gaan uitzoeken. ik heb hier nog een l-mobi sim die prima werkt. dus ik vroeg me af: hoe kan dat, waarom is l-mobi niet failliet verklaard of heeft kpn de diensten gestopt? het antworod is dus dat de acm kpn heeft verboden te stoppen tot zij hebben uitgezocht hoe dit zit. kpn had noo t aan 2 op hun netwerk aangesloten bedrijven(l-mobi en bijvoorbeeld lyca of budget mobiel) zo sterk van elkaar verschillende prijzen per gb mogen vragen. Het is dus nog lang niet gezegd dat kpn recht heeft op dat geld. in een vervolgrechtzaak/hoger beroep kan l-mobi bijvoorbeled specifiek gaan spelen op dat prijsverschil, aangeven dat dat oneerlijk is. kpn zal dan(waarschijnlijk komt dat niet in de openbare samenvattingen te staan omdat wij als lezers dat niet mogen weten) onder eden de prijzen moeten overleggen die zij vragen aan andere bij hen aangesloten aanbieders en dan kan het heel goed zijn dat de rechter dit niet als redeijk en billijk beoordeeld.
mar zelfs als l-mobi dit wel moet betalen zegt niemad dat het failliet is, wie zegt dat dat geld er niet gewoon is maar dat ze het nu gewoon nog niet betalen omdat ze vindne dat ze in hun recht staan?
en zelfs als het echt totaal niet gaat werken bij kpn kunnen ze altijd nog weg naar vodafone. net zoals lyca ooit wegging van t-mobile naar vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dchen
Uit betrouwbare bronnen heb ik gehoord dat KPN al €3 per GB heeft ontvangen van L-mobi, dus L-mobi heeft al €3,- betaald. maar KPN wil nog €2 euro ontvangen voor de ongebruikte data in de periode van de corona pandemie. Het is wel echt belachelijk dat KPN in totaal €3+€2= €5 euro per GB vraagt KPN heeft dus de macht om boven de EU-regulatie prijs te vragen binnen Nederland. Kijkt de ACM hier niet naar dan?

[ Voor 20% gewijzigd door Dchen op 06-07-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dchen
In 2017 waren in Nederland de volgende 30 MVNO's Hoeveel is er op dit moment nog over,
ACM moet hier echt iets aan doen. >:) >:) >:) >:)

1 88 mobile -
2 AH Mobiel
3 ALDI TALK
4 Ben
5 *bliep
6 Deka Mobiel
7 Eilie Telecom
8 Emobiel
9 Expat Mobile
10 Galaxy Group
11 HEMA Mobiel
12 hollandsnieuwe
13 Jumbo Mobiel
14 Kruidvat Mobiel
15 Lebara Mobile
16 Lycamobile
17 Ortel Mobile
18 Robin Mobile
19 Simpel
20 Simyo
21 Solcon Mobile
22 SpeakUp--
23 Stipte -
24 Telesur
25 Telfort
26 Truphone
27 Voiceworks
28 XS4All
29 Yes Telecom
30 Youfone
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqpM9Z-w_LQdrRxCbZttF-4nmAc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IOm7cPcX8ryLeJvQKT6Z7o8t.jpg?f=user_large
fl2001 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:03:

Pagina: 1