Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe Game PC Dilemma: pre built of zelf bouwen (+parts)

Pagina: 1
Acties:

• Kelartho
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-09-2023
INLEIDING

Ik heb onlangs geaccepteerd dat mijn pc uit 2013 een upgrade nodig heeft als ik een deel van de droom wil verwezenlijken die ik heb als het gaat om gamen: het kunnen spelen en reviewen van enkele van de prachtige games die sinds het afgelopen jaar of dus op ultrahoge instellingen. Nu hoef ik waarschijnlijk niet de componenten van mijn oude pc op te sommen om te bewijzen dat het momenteel niet aan de taak voldoet. In de lijn van "een beeld zegt meer dan duizend woorden": kijk maar eens naar de foto die ik bijgevoegd heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3upU9Ry-Qvnrsh8OPlA3f4gjDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovtFMGoTVvMwc11PIdNvkR3I.jpg?f=fotoalbum_large

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat wil ik bereiken met dit bericht? Hoe ziet de droom eruit als ik hem concreter maak?

Voor het eerste deel: HULP! Ik heb een aantal online handleidingen doorgenomen en wat informatie over onderdelen ect zelf samengevat, maar ik lijd nu aan verlamming door analyse: ik kan bijvoorbeeld niet meer bepalen of de ene CPU een merkbare prestatieverbetering zal opleveren ten opzichte van een oudere versie en of het de moeite waard is om uit te geven €200,- meer erop. Ten tweede wil ik je wat functionele, technische en esthetische details geven over "de droom":

DE BEHOEFTE

DE BEHOEFTE

De nieuwste games* kunnen ondersteunen op 4k resolutie & in staat zijn om video's te bewerken terwijl op de achtergrond iets geëxporteerd wordt:

*Starfield
*Star Citizen
*Star Wars Jedi Survivor
*Star Wars Outlaws
videobewerking voor YouTube
uitbreidingsmogelijkheid voor VR

Aanvullende eisen:
- Witte onderdelen (Ik ging online op zoek naar nieuwe inhoud voor computerbuilds en mijn mond viel open bij het zien van een prachtige witte pc, inclusief ....)
- RGB-verlichting
- Kast met veel "display estate" in de panelen (weet niet of dat een term is, zo niet dan heb ik het hierbij verzonnen)
- Wees toekomstbestendig voor minimaal 5 jaar, met opties om vanaf dat moment onderdelen te upgraden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 4.000 - € 5.000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een lijst samengesteld op basis van het onderzoek dat ik tot nu toe heb gedaan; laat me weten wat je ervan vindt en als je toevallig een alternatief weet dat gewoon goed zou werken maar veel geld bespaart dan hoor ik het graag!

Kast: NZXT H9 Flow (wit)

CPU: Intel i9 13900K / AMD Ryzen 9 7900 X3D

GPU: ASUS Geforce RTX 4090 ROG-STRIX-RTX4090-O24G-WHITE / Sapphire NITRO+ AMD RADEON RX 7900 XTX Vapor-X 24GB Videokaart

MoBo: NZXT N7 Z790 - Matte White

Geheugen: 4x 16Gb G.Skill DDR5 Trident Z5 RGB 6400Mhz CL32 silver F5-6400J3239G16GX2-TZ5RS

Opslag: Samsung 990 PRO 2TB M.2 SSD

Koeling: NZXT Kraken Elite 360 RGB White

PSU: seasonic focus gx-1000 80+ gold (white)

Fans: Lian Li Uni Infinity fans, 10 stuks (1/3/3/3)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een aantal merken waar ik de voorkeur gaan geef staan per onderdeel hierboven al aangegeven; daarnaast niet zo zeer.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb wel gekeken naar een case die niet gigantisch is maar qua aantal decibel en stroomverbruik niks qua criteria. Het is sowieso stiller dan met een tafelventilator naast je hoofd (ga ik van uit).

Ga je overklokken?
Afhankelijk van hoe het systeem out-of-the-box werkt.

Wat verwacht je van ons?
1) Werkt de combinatie van onderdelen die ik op het oog heb, zijn bv. onderdelen als het moederbord wel toereikend?
2) Het blijft een strijd tussen Intel CPU + Nvidea GPU of geheel AMD gaan. Ik lees veel dat AMD de logische keuze is vanwege gaming (met X3D cpu voordeel en, omdat ik Starfield noem, AMD gpu voordelen met FSR en werking met de AMD cpu) maar hoe zit dit als ik naast gamen ook veel video-editing wil doen? Is de Intel chip dan niet het betere werkpaard daarvoor?

[ Voor 26% gewijzigd door Kelartho op 20-07-2023 11:48 . Reden: Voortschrijdend inzicht ]

• chalrune
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-11 20:51
Als je dit topic kunt typen dan kun je ook een of in elkaar zetten.

Mijn input over de dingen die ik weet. Maak vervolgens eerst een build.

Kast: NZXT H9 Flow (wit) / Lian Li O11DEW:H9 is gewoon top

CPU: Intel i7 13700K / i9 13900K: i9 is nonsense voor elk budget.

GPU: RTX 4080 / 4090 (Asus ROG Strix, Gigabyte Aero OC of MSI Suprim X): Als je geen 4090 hebt met dit budget dan die je iets verkeerd.

MoBo: 1700 socket, DDR4 of 5 (kan niet beslissen), witte versie, WIFI; Asus Rog Strix Z790-A Gaming?: Ddr5 natuurlijk. Geen Asus. 1 zonder overclock.

Geheugen: G.Skill of Kingston, RGB, 2x16Gb / 4x16Gb / 2x32Gb,: 2x 32 g.skill

Opslag: Samsung M.2 980 PRO 1/2 TB: 2tb

Koeling: NZXT Kraken Z63 / Z73 RGB: geen idee

PSU: iets wits en minimaal 1.000Watt: zie pricewatch

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Na het zien van bovenstaande foto lijkt het me niet een goed idee om het heethoofd van Intel te nemen.

Waarom geen 7800X3D a.k.a. de game koning?

• Kelartho
@Djarune Ik weet niet zo goed of AMDs koeler zijn dan Intel; in mijn geval leek het probleem meer te zitten in het feit dat de fan op de cpu het heeft begeven.

Betreft je vraag heb ik gekeken naar een benchmark vergelijking: https://cpu.userbenchmark...-i9-13900K/m2081998vs4129

Ik lees hier en daar dat met 4K resolutie Starfield voornamelijk CPU gebonden zal zijn en in dat opzicht lijkt het dan dat de Intel chip de betere keuze is; zie ik hier als leek iets over het hoofd?

• Kelartho
@chalrune Dank je voor je input, de meeste punten zijn helder echter waarom geef je bewust aan geen Asus als merk voor moederbord te kiezen? Zit daar iets specifieks achter? Ik probeer er ook wat van te leren, vandaar de vraag :)

• Djarune
Kelartho schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:57:
@Djarune Ik weet niet zo goed of AMDs koeler zijn dan Intel; in mijn geval leek het probleem meer te zitten in het feit dat de fan op de cpu het heeft begeven.

Betreft je vraag heb ik gekeken naar een benchmark vergelijking: https://cpu.userbenchmark...-i9-13900K/m2081998vs4129

Ik lees hier en daar dat met 4K resolutie Starfield voornamelijk CPU gebonden zal zijn en in dat opzicht lijkt het dan dat de Intel chip de betere keuze is; zie ik hier als leek iets over het hoofd?
Nee is niet waar.
  1. Starfield is nog niet uit dus het is moeilijk testen.
  2. Starfield draait op Creation Engine 2 en dat is een game engine met medewerking van AMD’s engineers. Grote kans dat AMD’s 3D v-cache een grote rol gaat spelen.
  3. CPUbenchmark (Passmark) is een waardeloze site met heel veel onwaarheden.
  4. Je krijgt Starfield voordelig bij een AMD processor: Starfield AMD bundel beschikbaar van 11 juli tot en met 30 september

• chalrune
Kelartho schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:59:
@chalrune Dank je voor je input, de meeste punten zijn helder echter waarom geef je bewust aan geen Asus als merk voor moederbord te kiezen? Zit daar iets specifieks achter? Ik probeer er ook wat van te leren, vandaar de vraag :)
Graag gedaan.

Asus moederborden zorgen ervoor dat je pc 20/30 seconden bezig is voordat het is opgestart. Dat vind ik niet acceptabel voor zo'n duur apparaat met SSD. Helemaal wanneer je weet dat andere moederborden zoals gigabyte en ASRock veel sneller zijn.

• Kelartho
@Djarune
1&2: Dus voor een eerlijke vergelijking is het nog wachten tot release; want ook van 3D V-cache is dus nog niet bekend of het daadwerkelijk een grote impact gaat hebben?
3.Raad je een andere site aan dan CPUbenchmark?
4. Als je ipv een intel i9 13900K een AMD 7900 X3D neemt (want 3D v-cache?); welke GPU neem ik dan wat ongeveer gelijk opgaat met de RTX 4090 qua 4K performance, ray tracing ect?

@chalrune
Nu kan ik flauw zeggen dat 20-30 seconden al beter is dan de 2-3 minuten die ik nu naar mijn muur zit te staren totdat mijn pc is opgestart, maar op serieuze noot; hoeveel sneller zijn andere moederborden zoals gigabyte en ASRock dan? Heb je suggesties voor waar ik dat terug kan vinden? Wat s acceptabel voor vandaag de dag met een SSD?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-11 23:03
Kelartho schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:47:
Nu kan ik flauw zeggen dat 20-30 seconden al beter is dan de 2-3 minuten die ik nu naar mijn muur zit te staren totdat mijn pc is opgestart, maar op serieuze noot; hoeveel sneller zijn andere moederborden zoals gigabyte en ASRock dan? Heb je suggesties voor waar ik dat terug kan vinden? Wat s acceptabel voor vandaag de dag met een SSD?
Ik heb zelf mijn nieuwe PC in elkaar gezet op basis van een Asrock Z790 PG Lighning, een I5 13500 en 32 Gb geheugen en mijn PC (met Windows 11) zit binnen 15 seconden op het welkomstscherm. Wat vandaag de dag acceptabel is weet ik niet, maar een SSD die direct op het moederbord zit zal natuurlijk een stuk sneller reageren dan een WD SATA harde schijf.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• chalrune
Mijn Gigabyte moederbord van 7 jaar oud doet er max 10 seconden over tot Login.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 23:46

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

chalrune schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:55:
Mijn Gigabyte moederbord van 7 jaar oud doet er max 10 seconden over tot Login.
Mijn nieuwe ASUS H770 bordje doet er ook zoiets over. Volgens mij is dat issue opgelost met recentere UEFI/BIOS-versies. Hetzelfde geldt voor mijn ASUS X570-bordje voor mijn andere PC, die start ook in no-time op.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Slicey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:29
@Djarune
1&2: Dus voor een eerlijke vergelijking is het nog wachten tot release; want ook van 3D V-cache is dus nog niet bekend of het daadwerkelijk een grote impact gaat hebben?
4. Als je ipv een intel i9 13900K een AMD 7900 X3D neemt (want 3D v-cache?); welke GPU neem ik dan wat ongeveer gelijk opgaat met de RTX 4090 qua 4K performance, ray tracing ect?

@chalrune
Userbenchmark is zwaar partijdig tegen AMD en zegt dat intel altijd beter is.. Starfield is idd nog niet uit maar als je nu al nieuwe build wilt en je wilt de beste gaming CPU dan is de AMD 7 7800x3D de beste keuze. Voor vergelijkingen gebruik toms hardware of youtube reviews/etc.

Als je met RT wilt spelen op 4k dan is de 4090 de beste keuze.

• Djarune
@Djarune
1&2: ja
3: in game tests van Tom’s Hardware, Techspot, GamersNexus, Tweakers, Hardware Unboxed, AnandTech, Techpowerup.
4: ook nog niet bekend, maar RTX4090 is wel krachtiger dan de 7900XTX. Ook biedt Starfield DLSS. Let er wel op dat de 7800X3D sneller is in games dan de 7900X3D.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 11-07-2023 18:39 ]

• Kelartho
Excuses allemaal voor de late reactie; tussen privé en werk in was er weinig tijd over om nog extra te verdiepen in de aangedragen tips en informatie én een reactie erop te geven.

Ik heb wat ge-edit in mijn post op basis van de hierboven gegeven feedback en voortschrijdend inzicht a.d.h.v. onderzoek ten gevolg van jullie feedback:
Ik heb getracht 3 builds naast elkaar te leggen (1x Intel, 1x AMD & 1x goedkopere onderdelen in een zwarte build) en merk dat de strijd tussen team groen en team rood (weer wat geleerd ;) ) in procenten vaak doorslaat naar de RTX 4090 t.o.v. de 7900 XTX maar de vraag is: ga ik dat verschil ook merken wanneer ik simpelweg aan het gamen ben? Want; ik zie dat er ruwweg €1.000,- verschil tussen zit (Intel+Nvidea of AMD+AMD). Daar heb ik bijna een mooie 32” Odyssey Neo G8 UHD Mini LED Gaming monitor van Samsung voor.

@Djarune In je laatste post punt 4 geef je aan dat Starfield DLSS biedt: waar heb je dat gezien? Ik dacht dat DLSS bij de RTX 4090 hoort maar dat Bethesda juist met AMD een partnership heeft en DLSS als zodanig niet ingebouwd is?

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-11 20:46
Kelartho schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:57:

Die I9 is in geen 10.000 jaar snelle rin games dan een 7800x3d :D

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-11 20:46
Kelartho schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:00:
Excuses allemaal voor de late reactie; tussen privé en werk in was er weinig tijd over om nog extra te verdiepen in de aangedragen tips en informatie én een reactie erop te geven.

Ik heb wat ge-edit in mijn post op basis van de hierboven gegeven feedback en voortschrijdend inzicht a.d.h.v. onderzoek ten gevolg van jullie feedback:
Ik heb getracht 3 builds naast elkaar te leggen (1x Intel, 1x AMD & 1x goedkopere onderdelen in een zwarte build) en merk dat de strijd tussen team groen en team rood (weer wat geleerd ;) ) in procenten vaak doorslaat naar de RTX 4090 t.o.v. de 7900 XTX maar de vraag is: ga ik dat verschil ook merken wanneer ik simpelweg aan het gamen ben? Want; ik zie dat er ruwweg €1.000,- verschil tussen zit (Intel+Nvidea of AMD+AMD). Daar heb ik bijna een mooie 32” Odyssey Neo G8 UHD Mini LED Gaming monitor van Samsung voor.

@Djarune In je laatste post punt 4 geef je aan dat Starfield DLSS biedt: waar heb je dat gezien? Ik dacht dat DLSS bij de RTX 4090 hoort maar dat Bethesda juist met AMD een partnership heeft en DLSS als zodanig niet ingebouwd is?
Om eventjes op je vraag te antwoorden hier.
Mooie monitor!
DLSS zal ingebouwd zijn in Starfield, ben ik zo goed als zeker, maar (!) (en neem dit met een korrel zout) mijn verwachting is dat er veel werk gestoken zal worden in de FSR.
Ik heb de rx 7900 xtx gekozen specifiek voor Starfield, wel op WQHD (wat denk ik 25% minder pixels is dan 4K)
Kans is wel realistisch dat de nieuwste FSR beter of minstens even goed zal werken als DLSS 3
Pagina: 1