Glasvezelkabel onbeschermd in de grond.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackOfAllTrades
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-10-2023
Sinds vorig jaar is er in onze gemeente glasvezel gelegd. En da's leuk, want nu hebben we eindelijk keuze naast Ziggo. Dus ik overweeg een overstap. Maar... Ik heb de aanleg gezien, en de glasvezelkabels vanuit het straatkastje naar het begin van onze voortuin zijn direct in de grond gelegd. Zonder beschermende (flexibele) PVC buis o.i.d. En die kabel zag er vrij dun en fragiel uit. Als de boel open moet, voor bv. de riolering, steek je daar met een schep zo door heen. En een mol met sterke kaken heeft daar ook geen moeite mee. En daar zit ik als thuiswerker niet op te wachten. Dus mijn vraag is eigenlijk: is dat normaal, dat een glasvezelkabel zo direct de grond in gaat, zonder beschermend buisje er om heen?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 15:40

Barrycade

Through the...

Want? Jij denkt dat de glasvezel boeren dit niet weten?

Heb al 10 jaar KPN glasvezel, er is in die tijd nooit een mol geweest of rioolstelsel vervangen. En heb nog nooit een werkdag geheel of gedeeltelijk moeten missen omdat KPN er uit lag.

Tv via glasvezel is een ander verhaal (dat is instabiele meuk via KPN vergeleken met Ziggo), maar internet heeft er nog nooit uitgelegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:06
De coax van ziggo ligt ook (meestal) koud in de grond.

Tenzij ze vooraf buizen gelegd hebben, maar tegenwoordig gebeurd dat niet (vaak) meer omdat de coax dan door de buis getrokken moet worden en de laatste jaren is men van mening dat de kabel daar niet meer tegen kan.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is vrij normaal ja. En de dunne kabels zijn trouwens behoorlijk degelijk hoor, waarschijnlijk degelijker dan een PVC buisje.
Bovendien, mocht iemand de kabel beschadigen met andere werkzaamheden, dan word dat gewoon gefixt ;)
Het gebeurd trouwens vrij weinig dat zoiets gebeurd, voordat de straat open gaat word er altijd eerst in een DB gekeken wat er allemaal ligt, op welke diepte etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:55

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Over het algemeen gebruiken ze DAC (Direct Access Cable). Die mag direct in de grond en je moet echt je best doen die kaduk te krijgen. ( Ik werk bij een kabelfabriek die deze maakt)
https://www.tkf.nl/nl/689-dac-sm-9125

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 13:54
Dat is het type (direct burried) kabel dat sinds 2010 in Almere gelegd is, nooit gehoord dat daar specifiek problemen mee zijn en ik gebruik het al sinds het begin. Gezien de omvang van Almere (90.000+ woningen) zouden structurele problemen al lang aan het ligt moeten zijn gekomen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 14:02

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:03:
Dit is vrij normaal ja. En de dunne kabels zijn trouwens behoorlijk degelijk hoor, waarschijnlijk degelijker dan een PVC buisje.
Bovendien, mocht iemand de kabel beschadigen met andere werkzaamheden, dan word dat gewoon gefixt ;)
Het gebeurd trouwens vrij weinig dat zoiets gebeurd, voordat de straat open gaat word er altijd eerst in een DB gekeken wat er allemaal ligt, op welke diepte etc.
Als je het hebt over de Klic database dan kun je daar nog wat van vinden. De hoeveelheid problemen qua gaslekker, riolering en water aansluiten die doorgestoken zijn omdat ze niet goed in de DB staan is best wel aanwezig.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wij hebben ook wel eens met graven de glasvezelkabel gevonden/geraakt, daar steek je met een willekeurige schep echt niet zo even doorheen. Een graafmachine misschien wel, maar die heb je niet gauw nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:56
Glasvezel, CAI (kabel), telefoon, elektra gas en water liggen standaard onbeschermd in de grond. Af en toe een waarschuwings band er boven (CAI). Niets om je druk over te maken.

Graafmachine mag je eigenlijk niet gebruiken zonder dat je KLiC melding hebt gedaan (digitaal opvragen kabels en leiding locaties). Schep moet je hard je best doen om het kapot te maken.

[ Voor 34% gewijzigd door Cyriel85 op 03-07-2023 08:57 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:03:
Nou..... dat ligt er maar net aan wie er komt graven en hoe netjes de aanleg destijds gedaan is. Bij mijn vorige werkgever hebben we tot 2x toe met een gebroken kabel gezeten door graafwerkzaamheden. "Kabel lag te ondiep, konden we echt niet voorkomen."

Heel leuk dat KLIC, maar de werkelijkheid wijkt zeker in heel oude situaties nogal eens wat af van de administratie. En ik vraag me eerlijk gezegd ook af hoe die Roemeense KPN Netwerk aanleggers dat precies vastleggen in KLIC. Als het stoepje weer dicht zit, ziet niemand het meer en als het stoepje weer open moet zitten ze toch alweer ergens in het Oostblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyriel85 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:55:
Glasvezel, CAI (kabel), telefoon, elektra gas en water liggen standaard onbeschermd in de grond. Af en toe een waarschuwings band er boven (CAI). Niets om je druk over te maken.

Graafmachine mag je eigenlijk niet gebruiken zonder dat je KLiC melding hebt gedaan (digitaal opvragen kabels en leiding locaties). Schep moet je hard je best doen om het kapot te maken.
Met een beetje pech krijg je het met een schep echt wel stuk. Maar in theorie graven de meeste mensen met een schep (handmatig dus) niet zo diep dat je echt bij kabels komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:02:
[...]

Nou..... dat ligt er maar net aan wie er komt graven en hoe netjes de aanleg destijds gedaan is. Bij mijn vorige werkgever hebben we tot 2x toe met een gebroken kabel gezeten door graafwerkzaamheden. "Kabel lag te ondiep, konden we echt niet voorkomen."

Heel leuk dat KLIC, maar de werkelijkheid wijkt zeker in heel oude situaties nogal eens wat af van de administratie. En ik vraag me eerlijk gezegd ook af hoe die Roemeense KPN Netwerk aanleggers dat precies vastleggen in KLIC. Als het stoepje weer dicht zit, ziet niemand het meer en als het stoepje weer open moet zitten ze toch alweer ergens in het Oostblok.
Tegenwoordig wordt de locatie van de hoofdkabels digitaal ingemeten met GPS, huisaansluitingen en oudere kabels en leidingen is t.o.v. vaste punten (huizen etc) gemeten en minder precies.

Het kapot maken van kabels is al langer een probleem, maar dat gaat met glasvezel niet anders zijn dan CAI of telefoon.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cyriel85 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:08:
[...]

Tegenwoordig wordt de locatie van de hoofdkabels digitaal ingemeten met GPS, huisaansluitingen en oudere kabels en leidingen is t.o.v. vaste punten (huizen etc) gemeten en minder precies.

Het kapot maken van kabels is al langer een probleem, maar dat gaat met glasvezel niet anders zijn dan CAI of telefoon.
Klopt. Waar het mij vooral om gaat, is dat men KLIC niet als iets "heiligs" gaat zien. Ja, het is handig en het geeft een redelijke weergave. Maar geen garantie op 100% kloppende info.

Als particulier ga je overigens ook nooit met KLIC te maken krijgen (tenzij je machinaal gaat graven). En als je met een schep door een gasleiding gaat in je voortuin, dan moet je wel HEEL gek gedaan hebben wil dat voor jouw risico zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-10 15:13
Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:15:
[...]
Klopt. Waar het mij vooral om gaat, is dat men KLIC niet als iets "heiligs" gaat zien. Ja, het is handig en het geeft een redelijke weergave. Maar geen garantie op 100% kloppende info.
Nope. Ruime ervaring er mee. Kabels en leidingen die er zouden liggen maar niet aanwezig zijn. Of juist wel aanwezig zijn maar niet op de KLIC staan. Of kabels en leidingen zijn niet de kabels en leidingen die ze moeten zijn. Altijd fijn. Hoort bij het werken in de grond. Het zal steeds "drukker" worden onder de grond. De info zal steeds beter worden al zal het nooit 100% zijn. Daarom blijven proefsleuven maken noodzakelijk.
Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:15:
[...]
Als particulier ga je overigens ook nooit met KLIC te maken krijgen (tenzij je machinaal gaat graven). En als je met een schep door een gasleiding gaat in je voortuin, dan moet je wel HEEL gek gedaan hebben wil dat voor jouw risico zijn.
Inderdaad als normale burger zal je niet snel met KLIC te maken hebben. Al is het opvragen van de revisie van je huisaansluiting wel handig om te hebben. En als de gemeente ooit in je straat aan de gang gaat: Even vragen naar de KLIC-gegevens bij je woning via de gemeente wil nog wel eens wat info opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit viel mij laatst ook op. Ik fietste ergens en er staken per huis oranje sprietjes uit de grond, bijna midden op het fietspad. Iedereen fietste er ook gewoon overheen, waardoor sommigen ook al geknakt waren. Worden die dan later nog per huis verder verbonden? Vroeg me af waarom die uit de grond steken, met het risico dat ze kapot gaan..? (of is dat alleen maar om ze terug te kunnen vinden?)

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 03-07-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Palomar schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:39:
Dit viel mij laatst ook op. Ik fietste ergens en er staken per huis oranje sprietjes uit de grond, bijna midden op het fietspad. Iedereen fietste er ook gewoon overheen, waardoor sommigen ook al geknakt waren. Worden die dan later nog per huis verder verbonden? Vroeg me af waarom die uit de grond steken, met het risico dat ze kapot gaan..? (of is dat alleen maar om ze terug te kunnen vinden?)
Waarschijnlijk ligt er een opgerolde bundel onder dus dat laatste stuk is niet belangrijk. Maar in een fietspad uit laten steken is wel erg onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-10 15:13
Het is inderdaad om ze terug te vinden. Meestal zit er onder de grond een overlengte op een rolletje / lus. Voor glasvezel zijn het alleen maar mantelbuizen. De eigenlijke glasvezel wordt er later doorgeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59

slaay

Natuurbeleven.com

JackOfAllTrades schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:54:
*knip* En een mol met sterke kaken heeft daar ook geen moeite mee. *knip*
Het is geen knaagdier die op van alles moet bijten om z'n tanden te slijten...

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyriel85 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:41:
[...]

Waarschijnlijk ligt er een opgerolde bundel onder dus dat laatste stuk is niet belangrijk. Maar in een fietspad uit laten steken is wel erg onhandig.
Ik hoop het wel. :) Dat sprietje steekt hier ook uit de grond aan de rand van de voortuin. Maar het huis staat bijna 10 meter verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
JackOfAllTrades schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:54:
Dus mijn vraag is eigenlijk: is dat normaal, dat een glasvezelkabel zo direct de grond in gaat, zonder beschermend buisje er om heen?
Die oranje dingen die je uit de grond ziet komen zijn niet de glasvezels. Dat zijn al de beschermende buitenmantels.

De glasvezels zitten in die oranje mantels. En ja, die gaan overal zo de grond in, met hele trossen tegelijkertijd. Het zou toch wel een lucky shot zijn dat een mol (die doorgaans niet onder de straat door kruipt) daar exact jouw kabeltje doorknabbelt.

Met hele bossen bedoel ik zoiets:

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 03-07-2023 10:00 ]

Pagina: 1