Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• jarno1974t
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-11 10:53
Mn CV ketel heeft het begeven. Reparatie zou onredabel worden, dus alvast kijken naar een toekomstbestendige methode.

Wat heb ik nu: conventioneel huis met CV installatie. Tapwater ook via de CV-ketel. Zonnepanelen staan zeker op de planning maar door defecte CV ketel wil (moet) ik dat eerst opgelost hebben. Wil sowieso 100% van het gas af, koken gaat ook al jaren elektrisch. Twijfel nog of een warmtepomp zinvol is, denk eerder aan airco. Verwarmen betreft alleen de begane grond.

Vragen:

Waarmee kan ik het beste mn huidige Remeha Calenta CV ketel vervangen? Welke boiler(soort) moet ik nu installeren (en waarom)? 3-persoons huishouden, gasverbruik in 2022 was 1500m3

- conventionele elektrieke boiler
- zonneboiler
- zonnestroomboiler

Het dak van mn woonhuis wordt straks aan 1 kant volledig bedekt door zonnepanelen. Lengte is 10 meter, er is plek voor 10-12 standaard afmeting panelen. Erachter heb ik een plat dak van 16m2, daarop is evt plek voor collectoren van zonneboiler.

Welke keuze is het slimste?

Alle reacties

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-11 16:03
Warmtepomp boiler. Platdak ook zonnepanelen. Maar hoe ga je je huis verwarmen? Boiler is voor tapwater.
Dus dan moet die airco ook gelijk er komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Cyriel85 op 02-07-2023 20:44 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-11 20:14
1. Warmtepomp boiler

Elektrisch is veels te onzuinig, lees duur met COP 1

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waarom wordt het eerst naar de SWW (boiler) oplossing gekeken terwijl het primaire probleem ruimteverwarming is?

Airco voor ruimte verwarming kan de oplossing zijn, maar ik zou persoonlijk eerst inventariseren wat de daadwerkelijk beste oplossing is.

Dus in kaart brengen wat het huidige verwarming systeem is. Hoe al dan niet geschikt het is voor (u)ltv verwarming.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jarno1974t
Ronald schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:00:
Waarom wordt het eerst naar de SWW (boiler) oplossing gekeken terwijl het primaire probleem ruimteverwarming is?

Airco voor ruimte verwarming kan de oplossing zijn, maar ik zou persoonlijk eerst inventariseren wat de daadwerkelijk beste oplossing is.

Dus in kaart brengen wat het huidige verwarming systeem is. Hoe al dan niet geschikt het is voor (u)ltv verwarming.
Nou het primaire probleem is de warmwatervoorziening aangezien de cv-ketel op dit moment defect is en vervangen dient te worden. Verwarming gaat pas in sept weer aan dus dat kan nog wel ff duren

• Ronald
  • Nu online
Dat snap ik, je SWW is het meest acute, maar je wensen zijn breder.

Warmtepomp boiler en je hebt SWW
Voordeel: simpeler ruimteverwarmingsysteem

(Gebruikte) eboiler. Op korte termijn duurder… maar druk van de “ketel”
Er zijn zelfs mensen die het met een close in doen… zijn je douchebeurten wel wat kort.

Huur CV met minimum termijn een jaar.

Warmtepomp met voldoende vermogen voor ruimteverwarming en SWW boiler vat.
Nadeel: nu nog onbekend wat benodigde aanpassingen zijn om succesvol en zuinig voor ruimteverwarming in te zetten.

Dus wat optimaal is voor je SWW is complexer dan je vraag in eerste instantie lijkt

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wat is er defect aan je ketel dat reparatie niet meer loont als tijdelijke oplossing?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• jarno1974t
DutchWing schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:41:
Wat is er defect aan je ketel dat reparatie niet meer loont als tijdelijke oplossing?
schiet steeds in (een andere) storing. 3wegklep is al vervangen, daarna de ontsteking en nu is waarschijnlijk de hele printplaat aan de beurt. Is van periode 2010-2013 toen alles goedkoper moest; teveel onderdelen van mn ketel zijn van plastic --> hardt uit --> gaat lekken --> ellende

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-11 16:03
Je kan eventueel ook nog tijdelijk een jonge ketel van marktplaats halen. Kan je de elektrificatie nog een tijdje uitstellen tot je weet wat je wilt.
Wel vooral interessant als je hem zelf of door kennis laat plaatsen. Anders kostbaar voor plaatsen...

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Cas85
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-08-2023
Welke codes geeft die dan, opzich zijn die calenta goede ketels en onderdelen zijn ook weer niet schrikbarend duur van remeha. Als je hem nu in orde maakt. Kan je op je gemak kijken voor wat anders. En hoofdprintplaat komt niet vaak voor. Wel die SU print, die op de hoofdprint zit.

• jarno1974t
Cas85 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:03:
Welke codes geeft die dan, opzich zijn die calenta goede ketels en onderdelen zijn ook weer niet schrikbarend duur van remeha. Als je hem nu in orde maakt. Kan je op je gemak kijken voor wat anders. En hoofdprintplaat komt niet vaak voor. Wel die SU print, die op de hoofdprint zit.
op dit moment code E14

nov '22 eerste mankementen: geen warm water. actuator incl. 3wegklep vervangen

werkt weer

juni '23: weer geen warm water, code E14. Ontstekingstrafo ion-electrode vervangen

werkt weer

2 weken later: weer code E14. Monteur langgeweest, wat dingen bekeken en schoongemaakt

werkt weer

Na 1 dag: weer code E14. geen warm water. dat is nu

Prijsopgaaf op dit moment:

1x Hydroblok links € 91,80
1x Serviceset € 75.40
1x Printplaat € 56,00
3 uur arbeid € 207,00
Totaal komt dit dan op € 430,20

Tesamen met de eerdere reparaties (nog steeds stuk) is het kostenplaatje dan 665,08. En dan mag je hopen dat het voorlopig blijft werken

vandaar de info mbt vervanging van het geheel in iets duurzamers

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 17:07

SPT

Als ik je openingspost lees lijk je je nog niet echt in de materie te hebben verdiept. De oplossing voor je probleem is vrij simpel: een nieuwe HR-ketel. Uit het energieverbruik van 1.500m3 maak ik op dat je woning nu niet energiezuinig is, en daarmee waarschijnlijk niet echt geschikt voor verwarming met een warmtepomp. Heb je überhaupt al lagetemperatuurverwarming? Qua timing is het juist een mooi moment om een laatste HR-ketel te kopen, want Nederland wordt ergens tussen nu en 2050 gasloos. Je kunt je woning daar stapsgewijs op voorbereiden door de isolatie te verbeteren, alvast zonnepanelen te installeren, om vervolgens over een jaar of 10-15 over te gaan op een ander verwarmingsconcept.

• jarno1974t
goed lezen SPT.

maar ik vermoed dat je geen idee hebt wat het verschil is tussen een warmtepomp en een warmtepompboiler (water-water)

mijn huidige ketel is stuk, vandaar dat ik het nu vraag

• Ronald
  • Nu online
@SPT puur op verbruik kun je letterlijk niets zeggen of een warmtepomp wel of niet succesvol is.

Voor iemand die schermt met “je lijkt je niet in de materie verdiept te hebben” is zo’n opmerking zeer teleurstellend.

Lees je zelf goed in voor je wat roept. Kleine hint: het gaat om balans tussen afgifte bij voldoende lage water temperatuur en warmteverlies.

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 17:07

SPT

Ronald schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 00:20:
@SPT puur op verbruik kun je letterlijk niets zeggen of een warmtepomp wel of niet succesvol is.
Klopt, maar hiermee verval je in een cirkelredenering. Kenmerken van de woning (waaronder in het bijzonder de huidige energetische kwaliteit) en of de woning al van lagetemperatuur-vloerverwarming of radiatoren is voorzien bepalen welke verwarmingsconcepten het meest geschikt zijn. De OP vermeldt al deze zaken niet, waaruit ik opmaak dat hij het belang ervan niet kent (of onvoldoende onderkent). Het vermelde gasverbruik van 1.500m3 in 2022 is bovengemiddeld, wat - aangezien aan wordt gegeven dat alleen de benedenverdieping verwarmt wordt (wat wijst op een stookgedrag dat zeker niet extravagant is) en er elektrisch wordt gekookt - wijst op een woning die minder goed geïsoleerd is dan de gemiddelde Nederlandse woning. Over het algemeen geldt dat een huis voor een warmtepomp goed geïsoleerd moet zijn.

De OP vraagt ook wat voor soort 'boiler' hij nu moet installeren, zonder daarbij een duidelijke relatie met de manier waarop hij zijn woning wil verwarmen te leggen, en noemt daarbij bovendien enkele zeer inefficiënte opties. Daarmee komen we weer bij mijn oorspronkelijke punt, namelijk dat de vraagsteller zich nog onvoldoende in de materie heeft verdiept.

Aan verwarmen met alleen een airco zitten overigens ook allerlei haken en ogen (lager rendement bij echt koud weer, minder geschikt voor verwarming bij echt koud weer). Als je de CV-ketel afkoppelt crepeer je natuurlijk ook je huis, wat ten koste zal gaan van de verkoopwaarde (als je alle radiatoren weg sloopt zonder dat er iets voor in de plaats komt maak je het vermoedelijk alleen nog maar erger). En wat als een kind bijvoorbeeld zijn slaapkamer wil verwarmen om te studeren? Idealiter combineer je het verwarmen met een airco met een conventionele verwarming; zeker ook i.v.m het comfort.
Lees je zelf goed in voor je wat roept. Kleine hint: het gaat om balans tussen afgifte bij voldoende lage water temperatuur en warmteverlies.
Je lijkt goed op de hoogte te zijn van de details, maar verliest daarbij het totaalplaatje uit het oog.
jarno1974t schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 00:00:
goed lezen SPT.

maar ik vermoed dat je geen idee hebt wat het verschil is tussen een warmtepomp en een warmtepompboiler (water-water)

mijn huidige ketel is stuk, vandaar dat ik het nu vraag
Hoezo zou ik daar geen idee van hebben...? Ik snap waar de vraag vandaan komt, juist daarom is mijn antwoord: CV-ketel vervangen (of repareren). Je hebt nu vrij urgent een oplossing nodig, terwijl de door jou voorgestelde oplossing (overschakelen op een geheel ander verwarmingsconcept) vrij ingrijpend is, allerlei aanpassingen aan de woning vergt, en flink wat planning en voorbereiding vereist. Misschien kan je t.z.t. nog eens terug rapporteren wat het uiteindelijk is geworden :) .

• Ronald
  • Nu online
@SPT dan vraag je wat nodig is… je zegt bot nee op aannames waar jij echt helemaal niets over kan zeggen zonder de TS te vragen…

Ja de TS is weinig compleet in de vraag stelling… zeg niets of vraag het

Teleurstellend…

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-11 19:55
Eerst de zonnen panelen. Dan de boiler (160 liter - voor 3 personen) voor warm tapwater, en dan het de volgende

- Solar Verwarming buizen
- Opslag tank (500L)
- Warmtepomp

Eigenlijk is het beter om alles tegelijk te doen. Zodat je in de winter alles kan verwarmen. En denk ook aan isolatie van alle buizen.

Je investering zal je van het gas afhalen en ook nog gratis electra.

Kost wel wat maar dan ben je ook toekomst gericht. Bij mij werk dit al 6 jaar een ieder jaar krijg ik nog geld terug. Mij jaarrekeningen staat op NUL. Betaal ook geen voorschot.

success. ;)

• Cas85
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-08-2023
Op die su print staat een versie nr. 1.3 of 1.4 of 1.5.
Die 1.4 is zoizo een slechte serie. Het kan ook zijn dat je weerstand van de wisselaar gewoon te groot is. Maar dan krijg je vaak die e14 icm e36.
Ik kan je voor een schappelijke prijs een vrij nieuwe su print opsturen. Maar dat word dan vrijdag dat die op de bus gaat. Mocht je wisselaar het euvel zijn blijft de storing. En 3 uur arbeid? Is dat dan 2 uur koffie drinken 😂

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:48
lunarmoon schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:32:
Eerst de zonnen panelen. Dan de boiler (160 liter - voor 3 personen) voor warm tapwater, en dan het de volgende

- Solar Verwarming buizen
- Opslag tank (500L)
- Warmtepomp

Eigenlijk is het beter om alles tegelijk te doen. Zodat je in de winter alles kan verwarmen. En denk ook aan isolatie van alle buizen.

Je investering zal je van het gas afhalen en ook nog gratis electra.

Kost wel wat maar dan ben je ook toekomst gericht. Bij mij werk dit al 6 jaar een ieder jaar krijg ik nog geld terug. Mij jaarrekeningen staat op NUL. Betaal ook geen voorschot.

success. ;)
Wat is de bedoeling achter die solar verwarmingsbuizen en een 500 liter boiler naast een 160 liter boiler? Een 500 liter buffertank?

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-11 23:53
@jarno1974t Mijn CV ketel uit 2003 ging half april stuk, nieuwe CV ketel kon pas vijf weken later geplaatst worden.
Ons gasverbruik met 4-personen was grofweg 900m3 in 2022, we koken ook nog op gas, in een tussenwoning met twee verdiepingen uit de jaren '80, 45m2 oppervlak op de begane grond.
Ik denk dat als je gaat overstappen naar een ander systeem om te verwarmen dat je goed wilt weten of dat nieuwe systeem je warmtevraag aankan?
Mijn overweging om direct een nieuwe ketel te bestellen was dat een andere manier van verwarmen duurder is in aanschaf, langere levertijd, bewerkelijk in te passen in ons huis, ... etc

Als je veel geld uitgeeft kun je vast nog iemand vinden die je voor de herfst kan aansluiten mocht je een wpb en airco nodig te hebben? Maar is dat dan slim, want die nieuwe techniek is ook niet perse zonder kinderziektes

• Ronald
  • Nu online
Insert12 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:17:
[...]

Wat is de bedoeling achter die solar verwarmingsbuizen en een 500 liter boiler naast een 160 liter boiler? Een 500 liter buffertank?
Lekker complexe setup… beetje onzinnig omdat PV + warmtepomp hetzelfde thermische rendement geeft als collectoren zonder opbrengst stop door saturatie buffers

Collectoren zijn duur, PV is goedkoop en de warmtepomp heb je toch nodig want de collectoren geven in de winter onvoldoende voor het sww

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 06-07-2023 07:53 ]

• Insert12
Ronald schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:52:
[...]

Lekker complexe setup… beetje onzinnig omdat PV + warmtepomp hetzelfde thermische rendement geeft als collectoren zonder opbrengst stop door saturatie buffers

Collectoren zijn duur, PV is goedkoop en de warmtepomp heb je toch nodig want de collectoren geven in de winter onvoldoende voor het sww
Ja daarom vroeg ik het ook, stoken op een buffer heeft in een woning vrijwel nooit zin. Gewoon de warmtepomp rechtstreeks op de verwarming en het geld voor zonnecollectoren en zo'n buffer in de zak houden.

• lunarmoon
Insert12 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:17:
[...]

De 500L boiler is om de warmte van de warmtepomp op peil te houden zodat het niet veel schommelingen geeft bij het verwarming van je woning. Bespaart op de elektra en je warmte pomp werkt meer egaal.

De 160L tank is een geiser om te zorgen dat je warm water altijd boven de 60 graden is.

En om Elektra te besparen is er een hygiënisch leiding in de solar buffertank die ook door de vat loop om de aanvoer water voor de geiser op een hoger temperatuur toe te voegen.

Alles in het kader van besparing.

• Insert12
lunarmoon schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:00:
[...]

De 500L boiler is om de warmte van de warmtepomp op peil te houden zodat het niet veel schommelingen geeft bij het verwarming van je woning. Bespaart op de elektra en je warmte pomp werkt meer egaal.

De 160L tank is een geiser om te zorgen dat je warm water altijd boven de 60 graden is.

En om Elektra te besparen is er een hygiënisch leiding in de solar buffertank die ook door de vat loop om de aanvoer water voor de geiser op een hoger temperatuur toe te voegen.

Alles in het kader van besparing.
Dat is een hoop geld wat onnodig uitgegeven wordt. Wat betreft warmtepomp installaties is het raadzaam om het altijd zo simpel mogelijk te houden. Kost het minst en levert een efficiënt systeem op. Het is bijvoorbeeld onnodig om de boiler van 160 liter continu boven de 60 graden te houden. Eens per week een legionellarun is genoeg, verder is een lagere temp efficiënter. Ook qua installatiewerk is het goedkoper om de warmtepomp rechtstreeks op het cv systeem aan te laten sluiten. In de winter draait de wp toch 24/7, er is dan amper een schommeling in temperatuur. Continu 500 liter water op temperatuur houden kost ook een hoop energie. Ga je daarin ook nog eens met spiralen werken die naar de SWW boiler gaan dan maak je het qua rendement amper beter terwijl het wel een hoop geld kost aan installatiewerk.

Een wp met losse boiler zonder buffervat is verreweg het meest efficiënt als de situatie het toelaat. Oftewel, KIS: keep it simple.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:02
biomass schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 00:05:
@jarno1974t Mijn CV ketel uit 2003 ging half april stuk, nieuwe CV ketel kon pas vijf weken later geplaatst worden.
Ons gasverbruik met 4-personen was grofweg 900m3 in 2022, we koken ook nog op gas, in een tussenwoning met twee verdiepingen uit de jaren '80, 45m2 oppervlak op de begane grond.
Ik denk dat als je gaat overstappen naar een ander systeem om te verwarmen dat je goed wilt weten of dat nieuwe systeem je warmtevraag aankan?
Mijn overweging om direct een nieuwe ketel te bestellen was dat een andere manier van verwarmen duurder is in aanschaf, langere levertijd, bewerkelijk in te passen in ons huis, ... etc

Als je veel geld uitgeeft kun je vast nog iemand vinden die je voor de herfst kan aansluiten mocht je een wpb en airco nodig te hebben? Maar is dat dan slim, want die nieuwe techniek is ook niet perse zonder kinderziektes
Het lijkt inderdaad dat er ook wat aan het afgifte systeem gedaan moet worden. Een warmtepomp is echter geen nieuwe techniek. Elke koelkast/vriezer bevat een warmtepomp. Zelfs de toepassing voor verwarmen bestaat al decennia. Het enige nieuwe is de schaal.

@jarno1974t met levertijd moet je zeker rekening houden. Nu de vakantie periode begint wordt dat langer. Ik schat dat als je nu nog offertes moet aanvragen het niet voor september lukt.

Je bent zeker beperkt in keuze voor een merk. Mijn baas heeft afgelopen jaar een Remeha elga hybride warmtepomp gekocht. Daar moest hij 8 maanden op wachten.

• lunarmoon
Het wordt geleverd door OEG. Kan je op internet bestellen. Ik heb bijvoorbeeld een 500L hygiene tank.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:44
jarno1974t schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:45:
Mn CV ketel heeft het begeven. Reparatie zou onredabel worden, dus alvast kijken naar een toekomstbestendige methode.

Welke keuze is het slimste?
Dikke week later. Al een keuze gemaakt?

• jarno1974t
Nog geen def keuze, nu op vakantie. Waarschijnlijk eerst 2e handsje, van daaruit eens verder onderzoek doen. Dank voor alle suggesties en tips! 👍🏻

• jarno1974t
Pagina: 1