Windows 10 opnieuw installeren: stock drivers of van makers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 23:36
Beste mensen,

Wanneer ik nu opnieuw Windows 10 wil installeren, weet ik van de vorige keer dat eigenlijk alle drivers (Moederbord, videokaart ed.) er al gelijk in staan.
Echter, mijn moederbod bijvoorbeeld is een MSI MAG Torpedo en op hun site zijn ook vele drivers.

Wat is nu de mooiste/beste manier om te gaan: die drivers wel of niet gebruiken van meneer MSI, eerst de windows drivers eruit halen dan of toch over laten schrijven?

Is er een bepaalde volgorde?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:16
Het beste is om die MSI drivers links te laten liggen.
Het enige wat je zo af en toe nodig hebt zijn de bios updates.

Voor de chipset heb je of de drivers van de AMD site of die van de INTEL site nodig.
Netwerk of geluidskaart kan je in principe af met de windows drivers. Anders kijken op de site van de fabrikant van de desbetreffende chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Drivers bij MSI weghalen, bios update,s overgens niet doen tenzij je problemen ervaart en opgelost worden volgens de changelog.

Standaard Windows drivers zijn verouderd, regelmatig ook via Windows update.
Edit: Zodra je de msi drivers installeert worden de Windows drivers overschreven daar is niets nadeligs aan.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 02-07-2023 18:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Hier is geen standaard antwoord voor. Drivers die met Windows komen zijn vaak kleiner omdat er geen extra tooltjes bij geïnstalleerd worden. Ook zijn ze soms stabieler. Maar soms juist niet. De nieuwste drivers van je hardwarefabrikant kunnen een tikkeltje sneller zijn of meer features ondersteunen.

Als je een merkcomputer hebt dan installeer ik doorgaans de update software van Dell/HP/Lenovo en laat ik hen de drivers installeren. Zij weten immers welke driverversie het stabielst is voor hun configuraties.

Het blijft een kwestie van uitproberen of persoonlijke voorkeur.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:27
Uiteraard download (en installeer) je eerst gewoon de drivers van de site van je mobo-fabrikant.

Windows-update zal als het nodig is zelf je drivers updaten als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Bedankt beste mensen, het is gelukt.

Ik weet nog "van vroeger" dat mijn zwager mij leerde over die volgorde (of dat goed was, is een tweede) en nu rommel je altijd maar wat met die drivers.
Voor mijn videokaart wil ik een bepaalde driver hebben (minste "microstutters" in VR) maar Windows rost er zo een ander overheen. Nu ook weer gebeurt helaas en moest ik weer terugzetten. Dan heb ik er gelijk een naar gevoel bij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Interceptor101 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:29:
Bedankt beste mensen, het is gelukt.

Ik weet nog "van vroeger" dat mijn zwager mij leerde over die volgorde (of dat goed was, is een tweede) en nu rommel je altijd maar wat met die drivers.
Voor mijn videokaart wil ik een bepaalde driver hebben (minste "microstutters" in VR) maar Windows rost er zo een ander overheen. Nu ook weer gebeurt helaas en moest ik weer terugzetten. Dan heb ik er gelijk een naar gevoel bij :)
Je kunt driver updates via Windows Update gewoon uitzetten.
https://www.minitool.com/...r-updates-win-10-009.html

Dit is iets wat ik elke PC enthousiast aanraadt omdat je anders geen controle hebt over welke drivers je gebruikt.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Hmm, dat ga ik eens even uitproberen, dankjewel!
Pagina: 1