Stalen garagedeur kozijn verrot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lufiaa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-09-2024
Goedemiddag allen,

Ik ben eigenaar van een garage die wat mankementen begint te vertonen. De zijkant van het 'kozijn' lijkt langzaam weg te rotten en zit nu met de vraag of het nog rendabel is om deze te laten repareren (bv door te lassen oid) of de gehele deur te moeten vervangen. Hebben jullie hier ervaring mee? en wat zou jullie advies zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtD1rHfoib3llMhGaJqeGgS--Kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pnax3aqkvrPdCQR0GTgiYEPV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VefrHOVNxp1YlyTZQK_t6L30PTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLnyj3jjujJIzotpaWcgsJZp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HljdYhNMCB_ibmwFSABKDsdDec0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VThXfHHqz8kpgfgTY53HTtKD.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Met vriendelijke groet,
Michael

Beste antwoord (via Lufiaa op 03-07-2023 15:19)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op roest kun je niet lassen, en als ik het zo zie is het allemaal dun spul wat compleet verrot is. Dus dan moet je met stukken plaat een nieuw kozijn gaan opbouwen en de oude wegslijpen. Niets is onmogelijk, maar ik betwijfel of het zinvol is (marktplaats checken of een nieuwe deur)
Of misschien heb je de ruimte om er bijvoorbeeld een standaard maat koker voor in de plaats te zetten met een strip er op waar de deur tegenaan komt. Dat is een stuk minder bewerkelijk.

Alle reacties

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:00
Tsja uiteindelijk een kostenplaatje natuurlijk. Als je zelf handig bent met elektroden er wat in lassen kan.

Het gehele kozijn en deur vervangen kost meer maar kan je wel weer jaren vooruit.

Ligt helemaal aan jouw wens en portemonnee.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55

Wish

ingwell

En als je nou alleen het kozijn vervangt (als de deur nog goed is)? Want het kozijn lijkt mij, nou ja, bijna niet meer te redden zonder heel veel inspanning.

No drama

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:09
Misschien ergens een tweedehands garagedeur scoren? :)

My favorite programming language is solder.

• gendragonfly
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-03 17:25
Het is lastig om er zo iets over te zeggen, we kunnen niet zien hoe diep de roest doorloopt en wat de functie van het vlak is waar de roest op zit. Je zult de roest eruit moeten borstelen. Een boormachine of haakse slijper met staalborstel werkt hiervoor snel en effectief (slaat de roest los maar tast staal niet aan). Wel goede persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken want dit is gevaarlijk werk! ALLE roest moet verwijderd worden, anders is het binnen een paar jaar weer terug. Als je de roest eruit hebt kun je er iets nieuws inlassen of het opnieuw schilderen.

Acties:
  • Beste antwoord

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op roest kun je niet lassen, en als ik het zo zie is het allemaal dun spul wat compleet verrot is. Dus dan moet je met stukken plaat een nieuw kozijn gaan opbouwen en de oude wegslijpen. Niets is onmogelijk, maar ik betwijfel of het zinvol is (marktplaats checken of een nieuwe deur)
Of misschien heb je de ruimte om er bijvoorbeeld een standaard maat koker voor in de plaats te zetten met een strip er op waar de deur tegenaan komt. Dat is een stuk minder bewerkelijk.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:38
En even voor je eigen veiligheid, als het onderste deel erg dun is, niet zomaar gaan slijpen, gezien de boel onder spanning staat met de veren van de deur. Die wil je niet in je gezicht laten klappen. Ik zou zelf de boel vervangen met een 2e handsje van marktplaats. Meeste garageboxen zijn aardig standaard qua maatvoering.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:37
Is t alleen dit stuk?
Dan is er wellicht nog een stuk profiel te krijgen om dit deel te vervangen. Idd wel opletten dat er geen spanning op de veer staat

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-12 21:58
Het lijkt me een deur van rond 1970. Is er inmiddels niet al meer gaan roesten aan de deur?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:23
ik zou sowiezo die veer er maar af halen.

Geopend valt de spanning mee, maar gesloten is die veer uitgerekt.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:39

Sharky

Skamn Dippy!

This too shall pass

• Lufiaa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-09-2024
Ik lees tussen de regels door dat vervangen wellicht de meest voor de hand liggende optie is. Bedankt voor jullie input!

Nog wat extra info, het kozijn lijkt te bestaan uit 1 deel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twZN82XeEz3ICJbgXo1OICUyilQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gjh7TNVdSFJKgWfO5ZVb8tgt.png?f=user_large

- Alleen linker zijkant vertoond zichtbaar roest
- bouwjaar is 1972

[ Voor 12% gewijzigd door Lufiaa op 03-07-2023 15:07 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ga eerst eens even wat krabben.
Roest ziet er altijd erger uit dan het is, want het wordt vele malen groter dan het oorspronkelijke materiaal.
Misschien kan je die stijl dan nog redden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1