Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player2911
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:49
Hallo tweakers,

Na lange tijd te hebben gelezen in diverse topics over zonnepanelen en de installaties, als mede de verschillende offertes die zijn beoordeeld in dit forum, zou ik het waarderen als er tweakers zijn die hun mening over de volgende drie offertes willen geven.
Foto's
Het dakdeel (A) met de pannen is naar het noorden gericht (de foto is noord georienteerd) en heeft een helling van 22 graden, aldus 3D BAG viewer. Verder zijn er 2 platte daken. Het vierkant {B} is zuidelijk georienteerd en geschikt voor vier panelen. Het L-vormige platte dak {C} heeft last van schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3Me6QfCaLHJjT8m8wCPFv3F5kU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVEOkWDZtx9oQOVxNDlDHwRy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqglSVfjqIgmREUcM9bhGVPtMXE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NLyEppv54NvkRWe2DexGYMpi.jpg?f=user_large.
Beschikbare (dak)ruimte
  • Dak A: 7x7 meter
  • Dak B: 3x4 meter
  • Dak C: 2x6 meter (voet van L-vorm)
Schaduw
Er is in de winter een aantal uren schaduw door het huis ten zuiden, maar geen specifiekere gegevens voor. Ook staan er aan de oostzijde bomen die enkel schaduw laten vallen in de zomer tot ongeveer 11:30.
Jaarverbruik
Nu 2100 kWh. Na plaatsen zonnepanelen direct verder voor één airco (slaapkamer, dus waarschijnlijk beperkt aantal uur in gebruik per dag).
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 25A, maar wordt 3 fase.
Budget en doel
Het doel is om een installatie te hebben die toekomstbestendig is: vroeg of laat (< 5 jaar) een EV en wanneer de CV-ketel het begeeft een warmtepomp.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur, niet zelf.
Bijhouden van data
Afhankelijk hoe de regelgeving gaat zijn inzake bijvoorbeeld salderen, lijkt het me belangrijk om zoveel mogelijk data te kunnen uitlezen zodat het gehele systeem zo slim mogelijk kan zijn (accu, variabele tarieven, laden EV).
Reeds verkregen offertes
Drie offertes heb ik aangevraagd.

Offerte 1: €12942 / 8170 Wp = 1,58 €/Wp (totaal offerte met €1000 verminderd omdat de meterkast zo begroot is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mShtaaKuZy6E2uQeYKr7Ay7YhRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REBcMdoy0cr2EULg0NA79PTS.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte 2: €10465 / 8800 Wp = 1,19 €/Wp (totaal offerte met €800 verminderd omdat de meterkast zo begroot is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCsTe5Ovwq3rIvLdp2yLogIhEeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mz6nXx3k7veU2WxaFWhaUWnz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yylhNRcEXEY-njwaLNffM_iL1fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjcGf6AIk2PXpOeVwCQ8zzeD.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte 3: €9650,65 / 6000 Wp = 1,61 €/Wp (meterkast een aparte offerte)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmbGfasyNQsUohDmHR0CKnFkpC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1t6r9CnCeGFNQbHm8Z6MW4td.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zisgGZcG2L3fo-WG-N070xuZkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAvkFzEldrgL5i3Bs76HCrYh.jpg?f=fotoalbum_large

Bij offertes 1 en 3 is een metered gateway inbegrepen, met plaatsen van de CT-meetspoelen. Offerte 2 kan pas in Maart 2024 installeren. Offertes 1 en 3 installeren voor September 2023.

Mijn voorkeur gaat uit naar offerte 1 vanwege de gebruikte panelen: 25 jaar productgarantie (offerte 2 en 3, 15 jaar) en 30 jaar vermogensgarantie (naar 87,5%). Ze onderhouden de huidige CV installatie. Tevens kunnen ze hierna ook eventueel een airco verzorgen, warmtepomp en ik ben voorstander van het idee om het onder één dak onder te brengen.
Regio
Zuid-Limburg, bovenstaande offertes zijn van lokale bedrijven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
1 en 3 zijn domweg te veel geld

2 is erg goed op prijs, en dat voor het relatief kostbare solaredge.

Wel wil ik hiervan een solaredge designer rapport incl opbrengst verlies diagram van zien, het zijn vrij weinig panelen in de zuid groep, en dat heb productie beperking geven.

Vraag dat even op, zonder dat heb ik op alle 3 negatief advies.

Het prijsverschil is te groot om het verschil in leg datum te compenseren.
PV en airco staan technisch los van elkaar… ga nou niet onnodig kosten maken door het Per se bij een partij onder te brengen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player2911
Ronald schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:37:
1 en 3 zijn domweg te veel geld

2 is erg goed op prijs, en dat voor het relatief kostbare solaredge.

Wel wil ik hiervan een solaredge designer rapport incl opbrengst verlies diagram van zien, het zijn vrij weinig panelen in de zuid groep, en dat heb productie beperking geven.

Vraag dat even op, zonder dat heb ik op alle 3 negatief advies.

Het prijsverschil is te groot om het verschil in leg datum te compenseren.
PV en airco staan technisch los van elkaar… ga nou niet onnodig kosten maken door het Per se bij een partij onder te brengen.
Bedankt voor je reactie, Ronald! Van de installateur heb ik in de tussentijd de volgende twee diagrammen ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M45hrMK-flPK7DBjR7GWL8gxVRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qVoGMyTbYgPJLtqXoYT9M2f2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKgaUZsTyT0sLQA-ABqGhO664fk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GEJnKs2I3lLuMErXcYeVutaT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@player2911 is bekend welke optimizers gebruikt zouden worden?

Er staat 0,6% productie beperking, wat niet extreem lijkt, maar het gaat in de praktijk eerder (behoorlijk) hoger uitpakken dan niet.
Het gaat tevens samen met een hoog verlies op omzetting in de optimizers zelfs, teken dat ze op veel op hun limiet draaien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player2911
@Ronald Ja, de optimizers staan in de offerte als S440 (met de SE6K 3-fase omvormer). Kun je misschien zo al zeggen wat een geschikt alternatief zou zijn om te laten controleren, S500 of S500B? Ik zie terwijl ik dit probeer te begrijpen dat de prijsverschillen tussen de optimizers niet groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
S500b is de optie die bekeken kan worden.

Die kan tot 80V uitsturen, maar dan nog twijfel over of het voldoende is.

S500A gaat 120V uit kunnen sturen, maar die is nog maar half aangekondigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
@Ronald Offerte 2, dit zou wat mij betreft ook met een seriële omvormer kunnen, de 7 panelen op het zuiden in 1 string, de panelen op noord in de andere, of zie ik iets over het hoofd

[ Voor 3% gewijzigd door RobertV70 op 03-07-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
RobertV70 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:36:
@Ronald Offerte 2, dit zou wat mij betreft ook met een seriële omvormer kunnen, de 7 panelen op het zuiden in 1 string, de panelen op noord in de andere, of zie ik iets over het hoofd
Dat is de volgende stap, soms willen installateurs niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Ronald schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:54:
[...]

Dat is de volgende stap, soms willen installateurs niet…
Consumenten moeten eens wat steviger in hun schoenen gaan staan en zich inlezen in de materie. Ze moeten zich niet altijd maar laten afschepen met wat de installateur goed dunkt voor zijn eigen portemonnee.

Ik merk ook dat mensen denken dat een handjevol micro-omvormers net zoveel kost als een string omvormer, dan leg je uit dat dit niet het geval is, en dan hoor je ze denken, dat heeft die meneer die hier eerder is geweest niet verteld, en daar gaat het wel een beetje mis vind ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@RobertV70 er is wel meer waar de Enphase fanatici niet eerlijk over zijn… er is een reden dat ik niet in dat topic kom… slecht voor de bloeddruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player2911
RobertV70 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:36:
De zeven panelen op het zuiden zijn verdeeld met 4 op de ene etage {B} en de andere 3 een etage lager {C}. Dakdeel {B} gaat daardoor op een gegeven moment schaduw geven op {C}. Daarnaast heb ik in het oosten joekels van bomen die schaduw geven op {C}, dat zie je niet op de afbeelding. De luchtfoto’s zijn vroeg in het seizoen gemaakt. Daarom lijkt me {B} en {C} in een seriële string plaatsen niet zo slim.

Als daarnaast dakdeel {A} de andere string vormt, verlies ik toch ook alle flexibiliteit in de toekomst met dit systeem?

Ik ga in gesprek met offerte 2 om te kijken de installatie geoptimaliseerd kan worden, dat offerte 1 en 3 hoog geprijsd zijn is goed om te weten.

@Ronald en @RobertV70
In ieder geval alvast bedankt voor jullie moeite en commentaar op de situatie!
Pagina: 1