Hallo tweakers,
Na lange tijd te hebben gelezen in diverse topics over zonnepanelen en de installaties, als mede de verschillende offertes die zijn beoordeeld in dit forum, zou ik het waarderen als er tweakers zijn die hun mening over de volgende drie offertes willen geven.
:strip_exif()/f/image/dVEOkWDZtx9oQOVxNDlDHwRy.jpg?f=fotoalbum_large)
.
Offerte 1: €12942 / 8170 Wp = 1,58 €/Wp (totaal offerte met €1000 verminderd omdat de meterkast zo begroot is)
:strip_exif()/f/image/REBcMdoy0cr2EULg0NA79PTS.jpg?f=fotoalbum_large)
Offerte 2: €10465 / 8800 Wp = 1,19 €/Wp (totaal offerte met €800 verminderd omdat de meterkast zo begroot is)
:strip_exif()/f/image/mz6nXx3k7veU2WxaFWhaUWnz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CjcGf6AIk2PXpOeVwCQ8zzeD.jpg?f=fotoalbum_large)
Offerte 3: €9650,65 / 6000 Wp = 1,61 €/Wp (meterkast een aparte offerte)
:strip_exif()/f/image/1t6r9CnCeGFNQbHm8Z6MW4td.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aAvkFzEldrgL5i3Bs76HCrYh.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij offertes 1 en 3 is een metered gateway inbegrepen, met plaatsen van de CT-meetspoelen. Offerte 2 kan pas in Maart 2024 installeren. Offertes 1 en 3 installeren voor September 2023.
Mijn voorkeur gaat uit naar offerte 1 vanwege de gebruikte panelen: 25 jaar productgarantie (offerte 2 en 3, 15 jaar) en 30 jaar vermogensgarantie (naar 87,5%). Ze onderhouden de huidige CV installatie. Tevens kunnen ze hierna ook eventueel een airco verzorgen, warmtepomp en ik ben voorstander van het idee om het onder één dak onder te brengen.
Na lange tijd te hebben gelezen in diverse topics over zonnepanelen en de installaties, als mede de verschillende offertes die zijn beoordeeld in dit forum, zou ik het waarderen als er tweakers zijn die hun mening over de volgende drie offertes willen geven.
Foto's
Het dakdeel (A) met de pannen is naar het noorden gericht (de foto is noord georienteerd) en heeft een helling van 22 graden, aldus 3D BAG viewer. Verder zijn er 2 platte daken. Het vierkant {B} is zuidelijk georienteerd en geschikt voor vier panelen. Het L-vormige platte dak {C} heeft last van schaduw.:strip_exif()/f/image/dVEOkWDZtx9oQOVxNDlDHwRy.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NLyEppv54NvkRWe2DexGYMpi.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
- Dak A: 7x7 meter
- Dak B: 3x4 meter
- Dak C: 2x6 meter (voet van L-vorm)
Schaduw
Er is in de winter een aantal uren schaduw door het huis ten zuiden, maar geen specifiekere gegevens voor. Ook staan er aan de oostzijde bomen die enkel schaduw laten vallen in de zomer tot ongeveer 11:30.Jaarverbruik
Nu 2100 kWh. Na plaatsen zonnepanelen direct verder voor één airco (slaapkamer, dus waarschijnlijk beperkt aantal uur in gebruik per dag).Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 25A, maar wordt 3 fase.Budget en doel
Het doel is om een installatie te hebben die toekomstbestendig is: vroeg of laat (< 5 jaar) een EV en wanneer de CV-ketel het begeeft een warmtepomp.Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur, niet zelf.Bijhouden van data
Afhankelijk hoe de regelgeving gaat zijn inzake bijvoorbeeld salderen, lijkt het me belangrijk om zoveel mogelijk data te kunnen uitlezen zodat het gehele systeem zo slim mogelijk kan zijn (accu, variabele tarieven, laden EV).Reeds verkregen offertes
Drie offertes heb ik aangevraagd.Offerte 1: €12942 / 8170 Wp = 1,58 €/Wp (totaal offerte met €1000 verminderd omdat de meterkast zo begroot is)
:strip_exif()/f/image/REBcMdoy0cr2EULg0NA79PTS.jpg?f=fotoalbum_large)
Offerte 2: €10465 / 8800 Wp = 1,19 €/Wp (totaal offerte met €800 verminderd omdat de meterkast zo begroot is)
:strip_exif()/f/image/mz6nXx3k7veU2WxaFWhaUWnz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CjcGf6AIk2PXpOeVwCQ8zzeD.jpg?f=fotoalbum_large)
Offerte 3: €9650,65 / 6000 Wp = 1,61 €/Wp (meterkast een aparte offerte)
:strip_exif()/f/image/1t6r9CnCeGFNQbHm8Z6MW4td.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aAvkFzEldrgL5i3Bs76HCrYh.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij offertes 1 en 3 is een metered gateway inbegrepen, met plaatsen van de CT-meetspoelen. Offerte 2 kan pas in Maart 2024 installeren. Offertes 1 en 3 installeren voor September 2023.
Mijn voorkeur gaat uit naar offerte 1 vanwege de gebruikte panelen: 25 jaar productgarantie (offerte 2 en 3, 15 jaar) en 30 jaar vermogensgarantie (naar 87,5%). Ze onderhouden de huidige CV installatie. Tevens kunnen ze hierna ook eventueel een airco verzorgen, warmtepomp en ik ben voorstander van het idee om het onder één dak onder te brengen.