Raspberry PI 4 8gb in het netwerk krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkcent
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-09 16:07
Goedendag alleen,

Helaas ben ik nogal een noob om succesvol een degelijk netwerk op te zetten waar een Raspberry Pi 4, 8gb stabiel zichtbaar in blijft.

Onlangs heb ik een Raspberry Pi 4 8gb met HA software op de sd card aangeschaft om deze in mijn netwerk krijgen en dit als basis te gebruiken voor diverse toekomstige HA objecten.

Ik slaag er alleen niet in om hem zichtbaar houden in mijn netwerk.

Is er iemand in omgeving ZWOLLE welke dit eventueel tegen een vergoeding wil komen doen?

Er is een kpn router met daarachter 3x een tp link deco network om het wifi signaal te versterken.

Vriendelijke groeten,

Vincent

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Klinkcent voor betaalde hulp is het forum niet geschikt. Wil je hulp bij je probleem via het forum is dat geen enkel probleem en wachten we de hulp van de mede-tweakers even af. Ben je alleen op zoek naar een dienst, dan is de Vraag en Aanbod sectie de plek waar je moet zijn.

Waar kunnen we je bij helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Zie je hem verschijnen in de kpn router ? Dan kun je er daar zo een vast ip aan geven als het goed is

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkcent
Hij is in het begin zichtbaar geweest. Ik ben ook verbonden geweest met HA, heb ook objecten toegevoegd en was begonnen om via HA automations in te richten. Ineens later op de avond was de Raspberry PI niet meer zichtbaar in mijn netwerk omgeving. De Rasberry PI is nieuw gekocht.
Ik zal wel weer iets niet goed doen of zijn de Raspberry PI zeer instabiele dingen welke na één avond al niet meer werken.. Het zal wel het eerste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkcent
rens-br schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:34:
@Klinkcent voor betaalde hulp is het forum niet geschikt. Wil je hulp bij je probleem via het forum is dat geen enkel probleem en wachten we de hulp van de mede-tweakers even af. Ben je alleen op zoek naar een dienst, dan is de Vraag en Aanbod sectie de plek waar je moet zijn.

Waar kunnen we je bij helpen?
Ik zoek eigenlijk wel een dienst in de buurt om mij even op weg te helpen. Ik heb ook maar een advertentie ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@Klinkcent gewoon even om je in algemene zin wat vooruit te helpen.

jouw probleem heeft bijna zeker niets met raspberry pi te maken, dat is in zekere zin gewoon net zo veel of weinig van invloed als bijvoorbeeld je pc of je laptop of je mobiele telefoon.

waar je dus naar op zoek moet is het volgende.

volgens welke instellingen zijn je kpn-modem-router en je deco-mesh systeem geconfigureerd,

en hoe ziet bijvoorbeeld windows het netwerk waarmee je verbonden bent ...

op de router / het wifi netwerk,
- staan dingen als client(app) isolation uit,
- krijgt home assistant wel netjes een ipadres,
- zijn pc en pi wel verbonden met hetzelfde netwerk (zelfde wifi ssid, of zijn de lanporten wel netjes aan het zelfe netwerk gekoppeld (pro tip: dat zou wel eens niet zo kunnen zijn als je pc verbonden is met kpn modem en pi met het mesh wifi netwerk (in geval je perongeluk dubbele nat gebruikt hebt).

of op de pc:
- herkent windows het netwerk wel als een privé- of thuisnetwerk (in plaats van een openbaar netwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 16:26
Kan het zijn dat je pi zichzelf uitschakelt nadat er een bepaalde tijd geen activiteit is geweest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:20
Sluit anders eens een scherm aan via hdmi. Krijg je daar iets te zien?
Branden er nog ledjes op de PI? Komt hij terug als je de stekker een keer eruit haalt en dan weer terug steekt?

Hoe is hij niet meer zichtbaar? Kun je het ip niet meer bereiken, of merk je het op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-09 23:28
Wat ik meestal doe met een RPI bij dit soort problemen is hem aan de monitor koppelen via HDMI. Je ziet dan vrij snel wat het probleem is.

Als tip:
HA is een logslurper wat zorgt voor veel schrijfacties op je SD kaartje. Daar houden die dingen niet van. Koppel er een USB- of SSD schijf aan. Die boardjes staan er om bekend dat de SD kaartjes regelmatig corrupt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
Ik heb een hele stomme vraag. Ik weet niet hoeveel bits mijn Raspberry pi 4 model B is.
32 bit of 64 bit? Kan je dat zien op de printplaat.
Ik heb mijn doosje weggegooid.

En welke versie van HA moet je gebruiken? Wil de versie waar alles bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Paterman schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:08:
Ik heb een hele stomme vraag. Ik weet niet hoeveel bits mijn Raspberry pi 4 model B is.

Je pi kan 32bit en 64bit
Of je een 32bit of 64bit os hebt geinstalleerd kun je alleen in os zien.

Google even hoe, zo snel zie ik:
Run "uname -m" to confirm. If it says aarch64 then it is 64 bit. If it says armv7l then it is 32 bit

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 07-07-2023 21:19 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@laurens0619

Ik moet de image nog wegschrijven maar je kunt kiezen tussen 32 of 64 bit. En moet je de bulls eye versie hebben?

Of is de raspberry pi 4 model B 4 gb alleen maar in 64 bits?

[ Voor 19% gewijzigd door Paterman op 07-07-2023 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Paterman schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:23:
@laurens0619

Ik moet de image nog wegschrijven maar je kunt kiezen tussen 32 of 64 bit. En moet je de bulls eye versie hebben?

Of is de raspberry pi 4 model B 4 gb alleen maar in 64 bits?
Ik zou gewoon deze tutorial volgen
https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi

Enne google google google, lezen, proberen, kop stoten en opnieuw proberen :) net zo lang tot het werkt. Ik vond dat iig horen bij de tweakers/pi geknutsel spirit :)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 07-07-2023 21:30 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
zie dat 32 bits geadviseerd word en 64 bits voor 8gb versies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:44
Sluit je hem bekabeld aan of via wifi. Een koeler zoals deze wil het wifi bereik nogal heel slecht maken.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Bekabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Klinkcent Hoe staat het met de pi?

Er zijn wat vragen gesteld/opmerkingen gemaakt om je op weg te helpen, wat is daar uit gekomen?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:59
Paterman schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:08:

Dit draadje gaat niet over een rPI versie. Een topic kapen met een heel andere vraag is niet netjes. Maak gerust een eigen topic, maar zelf even googlen is wel het minste wat er verwacht wordt.

Graag dus weer ontopic op de vraag van de originele OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkcent
Mannen,

Allereerst bedankt voor alle waardevolle respons! Het is mij duidelijk geworden dat alleen een micro sd niet geschikt is voor een Raspberry Pi.
Hier is een SSD beter geschikt voor. Is een grote usb stick met bijv64ook niet afdoende als je hem alleen voor home assistant wilt gebruiken?

Morgen komt er een tweakers member langs om te kijken naar de verbinding in het netwerk. Ik zal nadien weer een update delen.
Pagina: 1